LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Spooknota's bij de DELTA

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
edgarf28

Spooknota's bij de DELTA

Ongelezen bericht door edgarf28 »

Zijn hier meer mensen met klachten betreffend de administratie van de energieleverancier DELTA NUTS?
(ontvangen van spooknota's, medewerkers die er zelf niet meer uitkomen enz...)

Ik wil hier even mijn ervaring kwijt met de DELTA:

Wij kregen in december 2008 een spooknota van de Delta, van 164 euro.
Ik heb gelijk een telefoontje gepleegd met de Delta hierover, van waar deze rekening vandaan komt.
Dit wisten ze zelf ook niet uit te leggen, ze konden alleen vertellen dat het een openstaand bedrag is, uit het jaar 2004 !! dus van 4 jaar terug!! (mag dit wel?)

Ik bewaar mijn bankafschriften altijd nauwkeurig, en ben dit dus na gegaan, en ons maandbedrag is in heel het jaar 2004 (en 2005) gewoon elke maand (automatisch) afgeschreven!

Maar dit wil er bij de Delta niet in, en we kregen een herinnering in de bus een maand erna.
Dus ik weer bellen, en ze begonnen te dreigen met afsluiten van het stroom als het bedrag niet betaald zou worden !!
En na lang doorzeuren over de oorsprong van de spooknota, gooide de Delta de hoorn er op!

Uiteindelijk heb ik het bedrag maar overgemaakt...

Maar wel gelijk natuurlijk overgestapt naar een andere energieleverancier!
(Greenchoice, waar ik overigens nog is 40 euro per maand goedkoper uit ben dan bij de Delta !!)

Maar nu dient zich het volgende voor:
We hebben vanaf 11 februari stroom van Greenchoise (brief over gekregen zowel van de Delta als van Greenchoice)

Maar nu kregen wij vorige week, weer een rekening van de Delta van maarliefst 580 euro op de mat !!

Het is een soort eindafrekening van de Delta, waar op staat dat we in de periode van 11/11/2008 t/m 11/02/2008 aan 850 euro aan gas en elektriciteit hebben verbruikt,
Terwijl de maandbedragen van de Delta gewoon zijn afgehouden in de maanden november, december en januari.
Deze worden dan ook afgetrokken van het bedrag € 850,- op de eindafrekening, en komt het nog te betalen bedrag uit op 580 euro.
Dus wij moeten over 3 maanden, 580 euro bijbetalen boven op (de reeds betaalde) maandbedragen !!
Dit kan toch nooit zoveel zijn over 3 maanden?? Zoveel hebben wij nog nooit over een jaar moeten bijbetalen.

Nou heb ik vanochtend weer gebeld met de Delta, deze keer een wat vriendelijkere medewerkster aan de lijn dan de vorige keer, maar zij kon er ook helemaal geen wijs uit, hoe ze op het bedrag van 580 euro komen.
Ze stelde voor om bij de debiteurenadministratie uitstel van betaling aan te vragen. want ze gingen uitzoeken hoe ze aan dit bedrag kwamen... en mag (pas eind april!) terug bellen hierover. dus ik ben benieuwd!

overigens kregen we als toetje ook nog (apart) een brief van de Delta dat er 50 euro afsluitkosten in rekening worden gebracht! (overigens zonder acceptgiro of enige vermelding van hoe en wanneer het afgehouden word of op hun rekening moet staan! :roll: )

Na wat speurwerk op internet, ben ik niet de enigste met spooknota's van de Delta!
Zie deze links:

- http://www.energiewereld....mp;meter=1&stroom=335

- http://www.energieleveran...p?lev_id=8&ac=reviews

Alle ervaringen/klachten die op bovengenoemde site's staan, gaan over Spooknota's!

Ik ben dus niet de enige die spooknota's van de Delta krijgt... en aan de ervaringen te lezen op internet, is het heel moeilijk om je gelijk te krijgen bij de Delta. en komt het bijna altijd uit op maar gewoon betalen.
of anders gaan ze dreigen met deurwaarders of afsluiten van het stroom!

Van de administratie bij de Delta klopt iig heel weinig ben ik al achtergekomen!
Word het niet eens tijd om de inspectie ofzo op de Delta af te sturen??

Ron58

Re: Spooknota's bij de DELTA

Ongelezen bericht door Ron58 »

Dus wij moeten over 3 maanden, 580 euro bijbetalen boven op (de reeds betaalde) maandbedragen !!

Ik zeg niet dat het klopt, maar het zijn wel de drie koudste maanden van het jaar.
Voorschotten zijn een gemiddelde, daar zitten ook de maanden bij dat je helemaal geen verwarming aan hebt.
Drie koude wintermaanden kosten dus veel meer dan het gemiddelde maandbedrag, dat je bij moet betalen is op zich niet onlogisch.

Maar goed, je hebt toch de meterstanden van de jaarafrekening die je kennelijk in november gehad hebt en de standen op 11 februari van de overstap? Kloppen deze met de factuur die je nu gekregen hebt?

edgarf28

Werd net gebeld door dezelfde vriendelijke medewerkster van de Delta, en deze legde precies hetzelfde uit wat Ron58 hier ook zei.

Ik heb het maar geaccepteerd, en maar gezegd dat ik het zou betalen.

Maar toch blijf ik het vreemd vinden, we hebben nog nooit over een heel jaar zoveel bij moeten betalen, dus als ik het goed begrijp komen wij over een heel jaar gerekend nu toch duurder uit dan andere jaren door de overstap naar greenchoice (terwijl we per maand minder gaan betalen!)

Want wij moeten nu toch nog een heel jaar ruim 200 euro aan greenchoice elke maand betalen,
plus die 580 aan de delta, dit jaar.
Terwijl wij normaal gesproken zo ongeveer 100 euro over jaar moeten bij betalen.

Maargoed het zal wel kloppen...

Ron58

De voorschotten zijn nu eenmaal gemiddelden.
Dit is om te voorkomen dat je in de wintermaanden 3 keer zoveel zou moeten betalen als in de zomermaanden waarin de verwarming uit is.

Kloppen de meterstanden op de facturen?

edgarf28

heb inmiddels die 580 aan de Delta betaald.

Maar nu kreeg ik gisteren 2 brieven van Delta op de mat...
ik maakte de eerste open, het ging over de 50 euro afsluitkosten.
toen maakte ik de tweede open, tot mijn verbazing zat hier exact dezelfde acceptgiro + brief in, op de acceptgiro-code na!

ik dus zonet weer bellen naar de Delta, schijnt 1 rekening te zijn voor elektrisch en de ander voor gas!!
gewoon te gek voor woorden! (word overigens ook nergens vermeld op beide acceptgiro's of brieven, dat de ene voor gas is en de ander voor elektrisch!, staat alleen contractbreuk)

in de brief die ik een maand geleden had gekregen staat duidelijk dat er 50 euro afsluitkosten in rekening zou worden gebracht. (en niet dat het voor zowel gas als elektrisch is!)

Dus eerst in december een spookrekening van 160 euro van 4 jaar terug, toen een belachelijk hoge afsluitrekening van 580 euro (over 3 maanden!, terwijl wij extreem bezuinigd hebben!!) en nu weer 100 euro afsluitkosten!
+ dat ik gewoon mijn maandbedragen aan de Delta heb betaald (t/m feb.)
+ dat ik al inmiddels 2x het maandbedrag bij onze nieuwe leverancier (Greenchoice) heb betaald. (feb. en maart)

Heb het uitgerekend, ben nu 1682 euro kwijt in 4 maanden tijd aan elektrisch en gas!!
(en dan heb ik nog niet de 120 euro er bij gerekend, die wij moesten bij betalen op onze jaar afrekening die we in januari hebben ontvangen)

Ron58

Fijn hé? Die vrije energiemarkt die zo veel voordeel voor de consument op zou leveren. :evil:

HuJuh

Ongelezen bericht door HuJuh »

Dat is inderdaad niet mis! En bovenal erg vervelend.

Maar de vraag van Ron58 staat nog wel; welke meterstanden heeft Delta gebruikt voor de eindafrekening? Als Delta veel te hoge standen heeft gebruikt voor de eindafrekening, dan betaalt u nu dus teveel aan Delta en is de kans groot dat u straks op de eerste jaarafrekening van Greenchoice weer geld terug krijgt.

Overigens, over die spooknota... achteraf is het jammer dat u heeft betaald. Als u gewoon kunt aantonen dat u alles heeft betaald, dan kunnen ze toch nooit even 160 euro extra komen innen? Ik moet wel bekennen dat ik ook liever had betaald, dan het risico lopen afgesloten te worden, maar ik zou er toch echt nog achteraan gaan. 160 euro is niet niks :wink:

Had u overigens een vast contract bij Delta? Voor zowel elektra als gas? Want dan kan 2x afsluitkosten wel "gerechtvaardigd" zijn.

Succes in ieder geval! Hopen dat het bij GC allemaal wat beter gaat :D

summerland

Ongelezen bericht door summerland »

wat een leuk feitje is waarmee ik gepresenteerd werd..

delta vraagt me 2085 euro terug te betalen voor de eindafrekening..
dit is gebaseerd met een maandbedrag van 170 eur en ik ben alleenstaand alleen wonend en practisch nooit thuis.. veel buiten waar dit is fout gegaan weet ik ook niet..

dus heb ik gebeld..
in 2007 is de stand opgenomen door een meteropnemer
in 2008 is de stand GESCHAT
en dit jaar heb ik de stand doorgegeven
door de schatting is dat bedrag enorm verkeerd berekend door m van een schatting op basis van een gezin ..
maar een gezin verbruikt niet de hoeveelheid van 2 gezinnen
ik heb ook gekeken naar spookgebruik maar dat is er niet
ik ga nu dus diep in de problemen ermee raken en weet geen raad meer dit omdat ik net werkloos ben geworden en mijn kans op werk moeilijk zijn in deze uithoek van zld

dus weet ik me er geen raad meer mee

Gesloten