Als je vroeger een brief ontving die onvoldoende gefrankeerd was, kreeg je van TNT Post een begeleidend kaartje. Je kon dan òf strafport betalen òf de zending weigeren.
Tegenwoordig krijg je ook een rekening (servicekosten geheten) als TNT Post beweert dat post die je zelf verstuurd hebt niet voldoende is gefrankeerd. Ze geven hiervoor geen enkele aanwijzing, laat staan bewijs. Als je terugschrijft dat je eerst wil weten waar het over gaat, krijg je alleen een aanmaning. Ik vraag me af of dit soort spookfacturen vaak verstuurd worden en wat er tegen te doen is.
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] TNT Post spookfactuur
Re: TNT Post spookfactuur
als je hun servicenummer belt dan kunnen ze precies achterhalen om welk poststuk het ging. Ik had laatst hetzelfde met een kaart naar enegland. Daar zat 2 CENT te weinig op: strafport van 1,76 ! Maar goed, nogmaals: ze hebben me bij d eklantenservice wel precies kunnen vertellen waar het om ging. Maar weigeren gaat dan trouwens heel moeilijk want ze hadden hem wel alvast verstuurd !
@ KPW,
Met het oude systeem kreeg de geadresseerde het verzoek om de verschuldigde porto te voldoen, in plaats van de afzender.
Tegenwoordig is het de bedoeling dat de afzender die voldoet, in plaats van de geadresseerde. Indien er geen afzender valt te herleiden wordt het portenkaartje aan de geadresseerde gestuurd.
Voor wat betreft het weigeren is de procedure gelijk gebleven, met grote letters geweigerd schrijven op het kaartje en in de brievenbus deponeren (liefst met de desbetreffende brief - te herkennen aan het witte stickertje met een volgnummer erop (volgnummer moet wel hetzelfde zijn als het volgnummer op de portkaart)).
Dit gaat natuurlijk alleen op als je niet de afzender bent.
Dit systeem is in principe wel eerlijker dan het oude systeem, zal nog even globaal de tekst melden die op de oude kaartjes stond:
Met het oude systeem kreeg de geadresseerde het verzoek om de verschuldigde porto te voldoen, in plaats van de afzender.
Tegenwoordig is het de bedoeling dat de afzender die voldoet, in plaats van de geadresseerde. Indien er geen afzender valt te herleiden wordt het portenkaartje aan de geadresseerde gestuurd.
Voor wat betreft het weigeren is de procedure gelijk gebleven, met grote letters geweigerd schrijven op het kaartje en in de brievenbus deponeren (liefst met de desbetreffende brief - te herkennen aan het witte stickertje met een volgnummer erop (volgnummer moet wel hetzelfde zijn als het volgnummer op de portkaart)).
Dit gaat natuurlijk alleen op als je niet de afzender bent.
Dit systeem is in principe wel eerlijker dan het oude systeem, zal nog even globaal de tekst melden die op de oude kaartjes stond:
Helaas hebben wij moeten constateren dat de afzender van deze zending deze niet of onvolledig heeft gefrankeerd. Om verdere vertraging te voorkomen hebben wij deze zending alsnog bij u bezorgd met aan u het verzoek de verschuldigde porto-kosten te voldoen.
-
bodejosm43
Heeft iemand trouwens al eens uitgeprobeerd wat er gebeurt als je de strafport niet betaalt?
Het gaat om zo ontzettend kleine bedragen, dat TNT daar echt geen rechtszaak voor gaat aanspannen. Zelfs al zouden ze die winnen, dan kost dat ongeveer het honderdvoudige van het gemiste bedrag.
Het gaat om zo ontzettend kleine bedragen, dat TNT daar echt geen rechtszaak voor gaat aanspannen. Zelfs al zouden ze die winnen, dan kost dat ongeveer het honderdvoudige van het gemiste bedrag.
Gewoon zeggen dat je het hele kaartje nooit ontvangen hebt. Ze kunnen zoekgeraakte stukken zelf toch ook nooit vinden. Laat ze maar bewijzen dat het is aangekomen... hadden ze het maar aangetekend moeten versturen...
(en ik mik die kaartjes zo de prullenbak in, nooit meer wat van gehoord)
(en ik mik die kaartjes zo de prullenbak in, nooit meer wat van gehoord)
Eventjes leentjebuur gespeeld
:
Het te betalen bedrag wordt als volgt berekend: Het te weinig betaalde bedrag wordt verhoogd naar het eerstvolgende veelvoud van 44 cent en verhoogd met 1,32 euro administratiekosten. Hierdoor kan het totale bedrag met postzegels van 44 cent worden voldaan.