LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] EFFEXOR

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
c.veldhuis
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 apr 2009 22:35

Re: EFFEXOR

Ongelezen bericht door c.veldhuis »

hallo, ben sinds vanavond ook op deze site te zien.
ik slik nu al (schrik niet) 10 jaar efexor.
wil er voor de zoveelste keer vanaf,maar telkens als ik minder of stop,heb ik heel veel last van ontwenningsverschijnselen,zoals,verward,ontploffingtjes in mijn hoofd de hele dag(vreemd gevoel)duizelig,snel moe,en ik heb 2 kinderen,van 8 en 10 jaar die ook hun aandacht nodig hebben,dus ik begin spontaan iedere keer weer met efexor!!!
mijn huisarts zegt dat het geen kwaad kan,ik slik 1 x per dag 37,5 mg.
dat is niet veel,maar toch,ik wil van die troep af?????HELP
C.V.

Gerrit5
Berichten: 40
Lid geworden op: 01 jan 2009 19:42

Re: EFFEXOR

Ongelezen bericht door Gerrit5 »

Dag C Veldhuis,

Het zijn waarschijnlijk capsules, dan zou ik proberen door middel van open halen in eerste instantie een derde eruit te gooien en overgeblevene in te nemen. Kijk dit eens een a twee maanden aan, gaat dit goed, gooi dan de helft of tweederde eruit, maar doe het in ieder geval langzaam omdat u er al tien jaar aanzit.
Andere manier zou ik niet weten.
Sterkte

Gerrit

c.veldhuis
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 apr 2009 22:35

Re: EFFEXOR

Ongelezen bericht door c.veldhuis »

bedankt,gerrit,voor je eertste reactie,ikheb idd,capsules met ronde bolletjes erin.ik zal het gaan proberen.
ik slik nu om de dag 1 maal efexor ,maar merk toch ,dat ik nog steeds elkje dag nodig heb,,,dus ik ga jou advies opvolgen....je hoort nog van me ,bedankt....C.V.(mag ik JE zeggen)????

Gerrit5
Berichten: 40
Lid geworden op: 01 jan 2009 19:42

Re: EFFEXOR

Ongelezen bericht door Gerrit5 »

:wink: dat is prima.
Succes

harrieleusden
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 aug 2008 12:33

Re: EFFEXOR

Ongelezen bericht door harrieleusden »

Hallo,
Ik ben Harrie ik ben nieuw hier,
ik gebruik al 12 jaar effexor, in het begin hielp het erg goed, maar ik wil er vanaf,
Reden:
ik vind dat het minder helpt,
Gewicht toename in al die jaren zeken 20 a 25 kilo er bij
ben gouw moe enz....
en het is natuurlijk gif wat je slikt
ben heel wat keren gestopt, maar op aan raden van me vrouw
weer begonnen, ik zat zo weer in de put,

Ik heb vrijdag een afspraak bij de huisarts over me medicijn gebruik,

Nu wil ik graag weten of er mensen zijn die een alternatief hebben gevonden voor effexor ?

Groet Harrie

c.veldhuis
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 apr 2009 22:35

Re: EFFEXOR

Ongelezen bericht door c.veldhuis »

hoi harrie...ik ben ook een aantal keren gestopt met efexor,en ik merk dat ik niet zonder kan.ik slik ook al 10 jaar.
ik heb per dag nu 37,5 mg,dat is niet veel,maar ik kom er niet vanaf.
als ik stop,heb ik ontwenningsverschijnselen,het knapt in mijn hoofd,ben snel geirriteerd,moe,duizelig.
nu heb ik de namen,satiete en phyto-vite ergens gelezen,als alternatief.
een soort homeopatische middel.ik heb het nog niet geprobeerd ,maar ga het zeker doen,,sterkte,c.v

Nemo_Tigru
Berichten: 35
Lid geworden op: 26 mei 2008 14:13

Re: EFFEXOR

Ongelezen bericht door Nemo_Tigru »

Ik heb zelf 2 jaar Efexor gebruikt. Na het overlijden van mijn moeder (in combi met een hoop andere dingen) raakte ik zwaar depressief. Met spoed op Efexor 75 gezet. De eerste dag: Alsof ik Parkinson had, ik kon niet stil zitten. Vervolgens? Nergens meer last van.

Stoppen, dat was een ander verhaal. Vergeet niet dat Efexor verslavend is voor je. Je lichaam wil het hebben. Ik ben in 2 weken gestopt, ja te snel. Maar goed, zat toen op Efexor 150, heb 6 weken toen 75 geslikt en daarna gestopt. Het enige wat ik deed was spauwen (pasen 2006), diarree en helemaal van de wereld. Zeker de eerste week was een drama. Maar mijn mening is, als je iets wilt, dan lukt het. Dus heb ik ook doorgezet. Inmiddels ben ik er 3 jaar vanaf en ik zeg heel eerlijk: NOOIT MEER!

Ik heb vele verhalen gelezen, goede en slechte. Momenteel gebruikt mijn schoonmoeder het en ook die heeft er ontzettend veel last van...

harrieleusden
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 aug 2008 12:33

Re: EFFEXOR

Ongelezen bericht door harrieleusden »

Bedankt voor jullie reactie, ja stoppen is heel moeilijk ik heb morgen een afspraak bij de dokter, ben benieuwd wat die kan bijdragen,

als ik 's morgens efexor vergeet in te nemen dan voel ik dat al tegen 14.00 uur dat ik het vergeten ben, het is een rot gevoel maar dat weten we allemaal, maar ik ben nu 55 jaar en het vooruitzicht dat ik me hele leven nog moet slikken wil ik niet,

mijn concentratie vermogen is heel erg achter uit gegaan, een boek lezen gaat niet meer,
computeren langer dan een half uur gaat niet,
ik moet er gewoon van af, tien jaar geleden ben ik gestopt met de alcohol, en sinds die tijd geen druppel meer gedronken, dus ik heb wel ervaring met een verslaving,
gelukkig ga ik verhuizen dan ben je druk en heb je afleiding,
ik hoop dan te stoppen,

ik gebruik effexor 150 en 75 mg, en daar naast nog dipperion,
ik lig wel tien uur per dag in bed zo duf ben ik met alles,
gelukkig ben ik eigen baas en kan zelf me werkt tijden regelen,

Gr Harrie

Happy Frog
Berichten: 117
Lid geworden op: 09 mar 2009 16:52

Re: EFFEXOR

Ongelezen bericht door Happy Frog »

Hallo,

Ik had geen probleem te stoppen. Ben van een jaartje, niet zo lang dus, van de 75 naar de 37,5 gegaan een weekje, nog een weekje een heel klein stukje en toen gestopt, voelde me eigenlijk alleen beter bij minder gebruik en dacht ik had best die 37,5 aan kunnen houden. De wereld wordt wel weer erg reeel namelijk. Denk ook dat tijdens de afbouw de stof nog wel in je hersenen zit maar de grote chemische berg pillen die je elke dag neemt niet meer in je lichaam zit (lever, maag, bloed, longen, hart) dus dat je dan even de voordelen hebt zonder de nadelen, hoop dat dit positieve berichtje jullie kan helpen stoppen, concentreer je op een lekker nuchter leven wat er aan komt en dat je weer jezelf bent dat helpt en niet te bang zijn.

gothciseagirl
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 apr 2009 18:46

Re: EFFEXOR

Ongelezen bericht door gothciseagirl »

hallo
ik was hier wat aan het zoeken over info over effexor en wat ben ik blij dit allemaal te lezen! ik dacht al dat ik niet helemaal normaal was
ik neem nu 3 j effexor van 150mg, ben al geruime tijd aan het afbouwen en nu sinds 3 dagen gestopt. ik voel me ellendig tot en met! zweten, duizelig, ik loop hier precies niet echt op de grond kortom het valt serieus tegen. Voor ik effexor nam was ik elke dag aan het huilen en door die effexor was dat volledig gedaan. zoals ik nu al gelezen heb eerder gevoelloos. nu ben ik in die 3 j 25 kg bijgekomen. reden om terug depressief te worden en sinds 2 dagen loop ik weer vr het kleinste die niet gaat te wenen. nachtmerries zijn verschrikkelijk!mijn drang om terug een pilleke te pakken is enorm groot en aan de ander kant wil ik van die rotzooi vanaf want ik ben duidelijk mezelf niet meer .
alle tips zijn meer dan welkom

sneeuwwatje
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 apr 2009 23:24

Re: EFFEXOR

Ongelezen bericht door sneeuwwatje »

mijn eerste keer stoppen met efexor heb ik in 1 keer gedaan. Gewoon, zonder afbouwen. Heeft me een week ziek zijn gekost (griepachtige verschijnselen) en daarna nergens meer last van gehad. Ik blijf nog steeds bij het idee dat ik me bij het begin 3 weken flink beroerd heb gevoeld, dus het redelijk logisch was dat ik een week last had toen ik er mee stopte.
Afgelopen tijd weer in een flinke depressie geraakt (chronisch depressief) en was al 2.5 jaar gestopt en heb in die tijd ook wel wat depressies gehad maar niet zo heftig als de laatste.
Oke, misschien is mijn lichaam verslaafd, maar ja, zijn ogen dan ook verslaafd aan een bril. Voelde me knap beroerd toen ik mijn bril voor het eerst opzette en als ik hem een paar dagen niet op heb voel ik me ook weer beroerd. Dus wie weet is een bril ook slecht omdat ik me er beroerd door voel.
Het is voor mij vooral afwegen. Nu ik weer aan de medicijnen zit wil ik stoppen en wil ik het zelf doen. Ik wil niet dat mijn hersenen door pillen worden beïnvloed, maar ik wil ook niet dagen en dagen in bed liggen, niet meer mijn vrijwilligerswerk kunnen doen, niet meer uit kunnen, 6 weken lang mezelf opsluiten en mijn vrienden niet meer zien. Want zo heftig was het voordat ik weer efexor ging slikken.
En, de bijwerkingen, ja ik val dus af van die pillen en moet er maagtabletten bij slikken zodat ik niet meer misselijk ben, maar het alternatief blijft niet slikken en dus niet leven.
En ja, ik krijg begeleiding, heb al jaren therapie, heb een ****** hoog IQ waar ik door deze stomme ziekte niets meer mee kan. Dus, dan maar medicatie slikken al wil ik er zelf ook weer mee stoppen.
Even het rijtje wat de behandelaars krijgen:

1e depressieve episode: half jaar doorslikken nadat de depressieve klachten weg zijn
2e depressieve episode: jaar doorslikken nadat de de depressieve klachten weg zijn
3e depressieve episode: voor de rest van je leven blijven slikken

dit is dus wat veel artsen aanraden.... ik zit nu in mijn 6e episode en in overleg ga ik na een tijd weer stoppen en begin dan wel weer als het nodig is.... Zoals mijn psychiater zei: regels zijn er om vanaf te wijken. Zoek de hulpverleners die bij je passen en dan is in overleg veel mogelijk, maar kijk ook wat er gebeurd als je stopt en hoe je kwaliteit van leven dan is. en maak dan een keuze die bij je past.

Megane19
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 mei 2009 18:23

Re: EFFEXOR

Ongelezen bericht door Megane19 »

ik ben twee jaar geleden begonnen met effexor op aanraden van mijn psychiater eerst 75mg toen 150mg ik was in het begin echt ziek ervan zweven in mijn hoofd en stroomstoten door mijn armen en vingers dat verdween na een paar weken ik leefde emotieloos alles ging langs me heen ik leefde op de automatische piloot maar ik had geen huilbuien meer en ook geen doodswens dus ik was er wel blij mee ik was daarvoor echt zwaar depressief en wilde allen maar dood nu voelde ik niks maar dus ik vond dat wel prettiger maar ik begon steeds meer in gewicht toe te nemen in het begin vond ik dat niet zo erg want ik woog altijd zo"n
57kg dus iets erbij kon wel ik ben inmiddels twee jaar verder en in die hele tijd bleef ik groeien dat was voor mij reden dat ik er vanaf wilde want nu werd ik hier depressief van ik ben toen af gaan bouwen eerst 75mg en toen 37,5 het was absoluut geen pretje en ik was er beroerd van maar ik wilde ervanaf ik ben er nu twee weken helemaal vanaf en heb nog afentoe last van afkick verschijnselen maar ik ben blij dat ik eraf ben want het is gewoon puur vergif als je het een keer vergeet in te nemen dan voel je je al ziek worden ik ben in al die twee jaar er weinig mee op geschoten ik heb er alleen een zwaar probleem bij ik weeg nu 83kg en ik ben maar klein ik hoop dat het er net zo afgaat als dat het eraan gekomen is ik voel nu ook weer emoties wat ik met effexor helemaal niet meer had ik raad iedereen aan om je goed te orienteren en niet zomaar het eerste de slechtste voor te laten schrijven onder het mom van dan kom je tot rust want er komen meer problemen bij met efexxor dan zonder alleen besef je dat in het begin niet omdat je geen gevoel meer heb dus het lijkt alsof je er van opknapt maar schijn bedriegt ik wens iedereen die er van af wil veel sterkte en de kracht om vol te houden anita :evil: :D

elvira88
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 jul 2009 13:57

Re: EFFEXOR

Ongelezen bericht door elvira88 »

Hee allemaal.

Ik ben elvira, 20 jaar en gebruik nu sinds 2 jaar efexor 150 mg. Ik ben begonnen met 37,5, toen naar 75 en nu zit ik al anderhalf jaar op 150. Dat verhogen is gebeurd omdat ik weinig effect zag in het begin.

Ik slik het niet echt voor depressie (alhoewel ik wel een dysthyme stoornis heb) maar de hoofd reden van slikken is mijn sociale fobie (angst stoornis). Toen ik begon met slikken ben ik er een week goed ziek van geweest. Ik moest veel spugen, alles draaide om me heen, hoofdpijn en het hele rataplan.

Inmiddels ben ik er wel aan gewend. Het zorgt bij mij voor minder angst, ik durf meer te doen dan vroeger. Ook helpt het wel voor mijn depressieve stoornis, dat is mooi meegenomen.

Echter ik heb mijn psychiater al 2 keer gevraagd of ik kon minderen omdat ik erg veel last heb van moeheid en spierpijn. Ik ga elke dag op tijd naar bed, rond 11 uur, maar dan ben ik moe en als ik op sta ben ik nog steeds moe. verder heb ik gedurende de hele dag last van een soort spierpijn in men armen en benen.

Volgens de psychiater was het logischer dat die problemen komen doordat ik sinds kort met een stage begonnen ben die veel stress op levert waardoor ik de hele dag gespannen ben. Maar ik geloof er niet zo in. Ik had dit ook al voor ik met die stage begon en zo erg gestresst ben ik nou ook weer niet voor die stage.

Afijn, over een half jaar moest ik maar weer eens terug komen.

Voor mij zijn dus even op een rijtje:

positieve effecten:

- meer durven
- minder depressief

negatieve effecten:

- minder geschokt van ernstige dingen (het doet me niet zo veel meer)
- moeheid
- spierpijn
- vaak een doof gevoel in mijn rechterhand
- 5 kilo aangekomen (al durf ik niet met zekerheid te zeggen dat het van de efexor komt)
- soort rode kleine bultjes op mijn benen

Ik wil dit dan ook zeker niet nog lang gaan doorslikken, maar durf even niet te stoppen omdat ik nu echt geen terugval kan gebruiken. Mijn leven is net weer op de rit.

Dat zijn mijn ervaringen met efexor ;)

Gesloten