LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] citalopram/cipramil: reageer!

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
yndy
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 mar 2009 20:34

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door yndy »

Over het resultaat weet ik niet hoe lang dat kan duren. Maar vraag maar eens aan je arts of je af en toe een glaasje wijn mag. Mijn arts zei dat ik best een keer een glaasje wijn mag. Dat af en toe werd soms ook wel eens dat ik lekker aangeschoten was hoor hihi. ik heb gewoon geleefd. Daar gaat het toch om? En niets van bijwerkingen gemerkt. Ik heb altijd op de 20 mg gezeten. Maar wel aan je arts vragen hoor. Anders heb ik het gedaan hahaha

Tombo
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 apr 2009 18:38

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Tombo »

Hallo mensen ik wou even wat meer weten over de bijwerkingen die citalopram. ik zit ook in een depressie. heb eerst seroquel gehad hier volede ik me beter door eerder negatiever. Heb zelfs gehad dat mijn gedachtes me zover mee namen dat ik hele nare dingen over mijn vriendin heb gezegd/ werd gezegd.
Sta onder begeleiding van GGz acutezorg.
nu heb ik dus Citalopram slik het nu 2 en halve week eerst merkte ik niet zoveel sins vorige week wel. Ben maandag weer gaan wekren eerste 2 daen ging wel goed. Maar toen ging het toh wat minder, het lijkt net of ik steeds met mijn eigen aan het praten ben hele gesprekken voeren over alles en nog wat wat er niet is bijv al voorspellen wat er gaan gebeuren. Vandag gebeurde het weer was gewoon aan het werk en zat zo in mij te praten, dat ik opeens mijn vriendin haar naam weer hoorde opkomen, heb geleerd ze laten te gaan! dat deed ik ook maar belven terug komen ik dacht en was bang daar gaan we weer keihard onder uit. en zei in mijn zelf toch niet weer he/ ook genegeerd! Teon bleef haar naam komen en zonder dat ik het wis had ik haar weer uitgecholden heb geleerd dat het bij mijn ziekte hoorte die in mijn hersenen zit. Teon ik thuis kwam ben ik helemaal weer overstuur geraakt omdat ik ook tegen me zelf kan zeggen dat ik het een leuke meid vind. En dacht dus doe ik dit nu zelf of is het nu toch de ziekte. Vandaag bij mijn vader in de bus begon ik weer zo raar in me zelf te praten/denken en worden hel gesprekken ook de dingen die ik denkkloppen voor geen meter. Als ik bezig ben met ons pa aan het werk ben is er niets aan de hand. Terug weg in de bus moest ik alleen maar denken wat er weer gaat gebeuren, of hele gesprekken weer of bang voor weer z'n aanval dat ik weer een van de 2 dingen ga denken. Heeft hier iemand wat meer ervaring mee?

Ik weet trouwens ook dat je gedachtes niet kunt sturen, en als je dingen niet wil denken juist wel gaat doen. Maar het komt toch iedere keer terug ik mag er dus ook geen waarde aan hechten want ze zijn niet waar. Maar echt los laten lukt niet

yndy
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 mar 2009 20:34

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door yndy »

Ben nu ruim een week gestopt met citalopram. Pfff is niet prettig. Af en toe hoofdpijn, gisteren last van mijn maag. Maar het ergste is nog wel de rusteloosheid/zenuwachtigheid, in mijn lichaam. Sjageijnig. Ik kan zo janken. In de bijsluiter staat dat het na 2 weken over moet zijn. Ik geef mezelf een maand en als het dan niet over is dan begin ik denk ik weer. Ik vind het niet leuk zo.

Mamami
Berichten: 29
Lid geworden op: 11 feb 2009 17:09

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Mamami »

Sterkte Yndy!

yndy
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 mar 2009 20:34

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door yndy »

Dank je mamamai,
Vanacht echt een rotnacht gehad. gisteren al die momenten dat ik niet lekker in mijn vel zat en dat ik elk moment kon huilen. S´avonds nog onverwachts uitgegaan. Ontzettend warm gehad daar. Was de alcohol zei een vriendin. Ze weet niet dat ik die medicijnen slik (te). Naar huis gegaan en na 4 uurtjes slapen werd ik wakker. Een hele duidelijke droom. Ik zat er helemaal in. Onrust door mijn hele lichaam, trillen, zweten, dus koud en warm. Mijn hart ging tekeer maar het ergste nog, een angstaanval. Dit red ik niet hoor dacht ik. Gauw een kwartje 5mg gepakt. Al was het maar om rustig te worden door de gedachte dat ik weer iets had. ik kon niet meer slapen. Intenet op gegaan. Gelezen dat dat toch echt de bijwerkingen zijn van het afkicken. Dat je je even weer gaat voelen hoe je je voor de medicijnen voelde maar dat dat over gaat. Ik voelde me net een drugsverslaafde hoe ik daar in mijn bed lag te trillen. Nu voel ik nog steeds die trilling maar ik heb toch wel weer de kracht om door te gaan. Ben wel bang dat ik weer deprie word maar ik ga er maar van uit van niet. Dat dit toch echt afkickverschijnselen zijn die over een week over zijn :lol:

thanks54
Berichten: 50
Lid geworden op: 07 dec 2008 17:23

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door thanks54 »

Hallo iedereen,
Waar ik benieuwd naar ben is of er mensen zijn die merken dat ze aankomen door het gebruik van citalopram. Volgens mijn arts kon dat niet met dit middel, maar ik heb wel het idee dat ik er dikker van geworden ben. Hebben meer mensen hier ervaring mee? Ik slik het inmiddels langer dan een jaar trouwens en ben druk bezig met afbouwen. Iedereen die aan het opbouwen is, veel sterkte, ook mij heeft het geholpen!
Groetjes mij

Happy Frog
Berichten: 117
Lid geworden op: 09 mar 2009 16:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Happy Frog »

Over 6,5 week ga ik de 30 mg merken.

veranderd in een sociaal gezellig grappen makend mens die de ander opzoekt en makkelijk praat
Laatst gewijzigd door Happy Frog op 10 apr 2009 09:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Ro'tje
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 mar 2009 15:40

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Ro'tje »

zit nu voor de derde week aan de cipramil. eigenlijk geen last van bij werkingen (gelukkig) van het weekeinde feestej gehad en ongeveer 9 flesjes bier op. ook drik ik door de week regelmatig een wijntje bij het eten. Geen last van. volgens mijn psychiarer moet dat ook gewoon kunnen, maar slaat het gewoon wat eerder aan (de alcohol). Gewoon proberen als je dar zin in hebt (denk ik) je moet ook gewoon kunnen leven en niet jezlef alles ontzeggen.
Ben alleen benieuwd of "het " wel aan gaat slaan. voel ook nog niet echt verbetering qua emoties/ angsten. maaar ja, weet dat dat even kan duren

yndy
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 mar 2009 20:34

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door yndy »

Gisteren na die rotnacht en dat kwartje citalopram voelde ik me in de ochtend weer helemaal hapy. Wat een kwartje al niet kan doen of zouden de ergste afkickverschijnselen over zijn? Of, is natuurlijk de vraag, moet ik nu weer van dat kwartje afkicken. Lijkt me sterk. de 2 weken zijn bijna voorbij. Vanmorgen nog wel een beetje onrust maar ik zat lekker in mijn vel. Totdat mijn man net weer met een naar bericht kwam. Lekker weer, ben ik aan het afbouwen krijg ik weer spanning van buitenaf. Ik hoop dat dat nare bericht vanavond opgelost is. Dan weet ik in ieder geval waar die spanning binnen in me van is. Ik hou het maar even bij want ik zoek me rot op internet naar de ervaring van mensen met het afbouwen van internet. Kan ik niet vinden en er zijn vast meer mensen zoals ik die willen weten hoe het is om te stoppen met citalopram

yndy
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 mar 2009 20:34

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door yndy »

Gisteren na die rotnacht en dat kwartje citalopram voelde ik me in de ochtend weer helemaal hapy. Wat een kwartje al niet kan doen of zouden de ergste afkickverschijnselen over zijn? Of, is natuurlijk de vraag, moet ik nu weer van dat kwartje afkicken. Lijkt me sterk. de 2 weken zijn bijna voorbij. Vanmorgen nog wel een beetje onrust maar ik zat lekker in mijn vel. Totdat mijn man net weer met een naar bericht kwam. Lekker weer, ben ik aan het afbouwen krijg ik weer spanning van buitenaf. Ik hoop dat dat nare bericht vanavond opgelost is. Dan weet ik in ieder geval waar die spanning binnen in me van is. Ik hou het maar even bij want ik zoek me rot op internet naar de ervaring van mensen met het afbouwen van internet. Kan ik niet vinden en er zijn vast meer mensen zoals ik die willen weten hoe het is om te stoppen met citalopram

tobber
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 feb 2009 15:42

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door tobber »

Terug uit Cuba! Wat een heerlijke reis is het geweest. in het begin in de ochtend wat onzeker geweest, maar na een paar dagen was ik helemaal happy. Ik heb de extra oxazepam die ik van de huisarts heb gekregen niet hoeven gebruiken.

Na ongeveer 8 weken werkt de citalopram bij mij ook volop. De eerste rottijd is het wel waard geweest.
Ik ben nu ook van plan niet meer ZIEK te voelen en ga morgen weer lekker werken. Eerste week 4 uur, daarna iedere week 1 uur erbij zodat ik over 4 weken weer volledig meedraai.
Ik moet het middel nog een paar maanden slikken maar dat lijkt me geen probleem.
Sterkte aan iedere opbouwer, en doorzetten!

Groet van Gemma

yndy
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 mar 2009 20:34

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door yndy »

Hoi
ik heb een nieuwe topic gemaakt bedoeld voor mensen die aan het afbouwen zijn want dat vind ik toch wel wat anders dan het opbouwen.Die fase heb ik al gehad hihi.
Vanaf nu schrijf ik mijn ervaring dus op http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php?p=866934#866934

Happy Frog
Berichten: 117
Lid geworden op: 09 mar 2009 16:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Happy Frog »

lees meerdere succes verhalen over 5 mg lexapro gebruik

je zou bijv. 5 mg escitalopram kunnen slikken wat gelijk staat aan 10 mg citalopram


nauwelijks bijwerkingen en helpt wel tegen depressie en angst.
Laatst gewijzigd door Happy Frog op 10 apr 2009 09:28, 1 keer totaal gewijzigd.

vhid
Berichten: 55
Lid geworden op: 19 aug 2008 21:38

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door vhid »

waarom eigenlijk stoppen? werkte het niet meer? of niet goed??

Ik heb wel dat ik smorgens goed opsta, en me lekker voel, dan neem ik mijn citalopram 30 mg, en dan na een uur krijg ik hartkloppingen, duizelig, warrig..heel licht, maar wel aanwezig..elke dag wel iets. ik slik het nu bijna eenj jaar... misschien slik ik te veel?

liefs, helen

yndy
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 mar 2009 20:34

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door yndy »

Ik zou wel wat meer willen weten over hoe lang het bij de afbouwers duurd eer ze weer normaal funcioneren. Dus alle links zijn welkom. Ik ben nu zon 2 weken gestopt maar ben nog steeds niet de oude.
En Helen, zou jij die citalopram niet beter savonds kunnen slikken? Beviel mij beter dan in de ochtend. Ik werd zo moe toen ik het sochtends slikte. Ik wil graag stoppen omdat ik me goed voelde. Omdat dit medicijn een hulpmiddel is om alles weer op een rijtje te krijgen. Ik wil graag weer weten of ik weer zonder kan. Waarom een medicijn slikken als je het niet nodig hebt.

thanks54
Berichten: 50
Lid geworden op: 07 dec 2008 17:23

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door thanks54 »

Hoi Yndy,
Bij mij duurt het ongeveer twee maanden voordat ik weer normaal functioneer. Ik merk na vier weken dat ik minder ben gaan slikken. Ik ben dan heel onrustig en nogal stressgevoelig. Vaak kom ik dan op een punt dat ik twijfel of ik naar mijn oude dosis moet gaan. Wanneer ik dan toch doorga met dezelfde dosis, trekt het na een tijdje weer bij. Ik kan meestal na twee maanden pas zeggen of het wel of niet gelukt is met een lagere dosis. Ik denk dat het bij jou nog best wel een poosje kan duren voor je weer de oude bent en ik zou er zeker wat tijd voor nemen. Het lijkt me wel logisch, zeker gezien het feit dat je al zolang citalopram hebt geslikt. Ik kan niet direct een goede site vinden, ik heb alleen wat info over afbouwen gevonden op http://www.ziekenhuis.nl/index.php?cat= ... on&id=8276. Ik kon zelf ook weinig info vinden over afbouwen. Ik herken trouwens jouw redenen om af te bouwen, dat ervaar ik net zo. Er is natuurlijk altijd een risico dat het niet lukt om van de medicijnen af te komen, maar dan weet je dat tenminste ook! Goed, ik hoop dat je iets met mijn reactie kunt. Veel succes!

Joulenda
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 apr 2009 18:07

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Joulenda »

Ik ben wegens een burn-out/overspannenheid en prive problemen gestart met Citalopram 20 mg. De eerste week heb ik veel geslapen en was ik straal misselijk. Verder vielen de bijwerkingen bij mij mee. Het sloeg bij mij snel aan.

Ik slik het nu een half jaar en heb voornamelijk last van een enorme vermoeidheid, ik kan de hele dag door slapen. Ik ben ook al wat kilo`s aangekomen. Verder droom ik elke nacht. Ik heb ook totaal geen behoefte aan sex, mijn gevoel is leeg van binnen

Ik heb geprobeerd om naar 10 mg te gaan maar daar voelde ik me niet goed bij. Ben eigenlijk bang om te stoppen/afbouwen. :(

Happy Frog
Berichten: 117
Lid geworden op: 09 mar 2009 16:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Happy Frog »

ik slik ook sochtends vhid-helen, hartkloppingen, ken het, en ook na een uur voel ik dat het gaat werken, dan beginnen bijwerkingen als beetje dizzy en wat tintelig.

Tegen hartkloppingen bij AD gebruik las ik op een hardloop forum dat je je buikspieren en borst spieren, de spieren voorkant lichaam bij overgang armen naar lichaam dus, flink moet aanspannen, dan pompt het hart zich vol bloed en zouden vaak de hartkloppingen direct moeten gaan stoppen volgens hen.

Ook hoor ik van savond om 19uur slikken zodat je rond 21 uur moe wordt en als je naar bed gaat door de bijwerkingen heen slaapt en ook goed kan slapen er op. Zelf durf ik de switch van ochtend naar avond nog niet te maken, je zit nl. ook nog met de schommeling van de dosis omdat je dan een hele dag niet slikt, of eigenlijk en sochtends en savonds slikt, misschien langszaam verschuiven gaan, ik zie wel.

Na 6 maand is je hele systeem wel gewend aan de stof die je serotonine iets langer vast houdt in de synaps spleet zodat je er meer van hebt tussen de zenuwen in de hersenen. Als je na een jaar nog last hebt van bijwerkingen zou ik wel verlagen. Volgens onderzoek blijkt trouwens dat er niet veel verschil zit in 20 en 40 mg cita maar wel meer bijwerkingen dus probeer eens 2 weken de 25 zou ik zeggen.

Annie74
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 dec 2008 13:32

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Annie74 »

Hallo,

Ik gebruik de cipramil druppels,12 per dag(24mg) nu vanaf begin december.
Na in het begin last van bijwerkingen te hebben gehad heb ik er erg veel baat bij.
Ik heb me in jaren niet zo goed gevoelt, voel me veel rustiger, minder opvliegerig naar de kinderen.HEERLIJK!!!
Ik denk nu heel vaak als ik bv met de kids naar de speeltuin ga heerlijk gezellig ipv hoe kom ik de dag door.
Ik merk dat zij er ook anders op reageren en het is een stuk gezelliger in huis geworden.
Als ik dit allemaal had geweten was ik er veel eerder mee begonnen.
Ik heb weer lol in m`n leven. :lol:
Dus voor iedereen die nog in de begin fase zit, zet alsjeblieft door het heeft echt zin.

Sterkte allemaal.

Groetjes Annie

Happy Frog
Berichten: 117
Lid geworden op: 09 mar 2009 16:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Happy Frog »

De eerste 2 weken niet meegeteld waar ik slechts 5 mg gebruikte om te wennen, zit ik nu in week 10 en ga vrijdag naar week 11 van gebruik (40 mg) en het gaat eindelijk werken. Voel me rustig zorgeloos en happy.

In de bijsluiter staat dat het na 4 weken gaat werken, echter in de uitgebreide beschrijving van escitalopram staat dat het na 12 weken in je bloed is gestabaliseert. Ik wil je de link naar het pdf bestand wel geven. Weet je gelijk de medische werking al zal de termonologie je niet veel zeggen over alfa bertha HT/5 en zo.

Ik neem er een extra eitje op, ook goed voor de extra aminozuren die nodig zijn om het medicijn te metaboliseren in je lever.

Fijne 2e paasdag. rustig aan.

Gesloten