Beste forumleden,
Op 28 maart jl. is er een dame bij mijn zus thuis geweest om pannen van Simtronica BV te promoten. Omdat mijn zus de gastvrouw was, was ze vaak in de keuken en heeft ze niet veel gehoord over de info die de vrouw ons gaf. Ik zelf was er ook aanwezig en heb best veel kunnen vragen want ze probeerde de hele tijd mij over te halen om mijn naam alvast te registreren en ik mocht pas na 2 jaar betalen. Ik vroeg nog van kan ik het nog annuleren als ik me nu opgeef. Ze zei dat ik dan een opzegtermijn van een week had. Ik kon binnen een week haar bellen om mijn bestelling/registratie te annuleren. Nogmaals tijdens dit verhaal was mijn zus steeds niet aanwezig. Omdat deze dame haar spullen bij mijn zus thuis mocht promoten had mijn zus recht op een cadeautje. Om deze te kunnen krijgen moest mijn een iets tekenen dat ze het heeft ontvangen en dit was ook tevens de bewijs de vrouw voor het bedrijf van wie ze de pannen promootte, heeft zij mij zus wijsgemaakt. Maar nu blijkt dat het een bestelformulier. Want mijn zus had voor dat ze had getekend opgemerkt dat paar blokjes war aangekruist. Ze heeft dit aan de vrouw gevraagd waarom ze dat heeft gedaan. Ze had dus ondertussen mijnzus gevraagd van als ze zou overwegen om paar pannen te kopen welke ze dan eventueel zou kopen. En deze pannen had ze op het formulier aangekruist. Mijn zus heeft toen aangegeven dat ze niet van plan is om ze ooit te kopen omdat ze te duur zijn. Ze heeft als volgt gereageerd “ik wil vast weten welke pannen je eventueel zou kopen als je me later zou bellen (want dat gebeurde vaak volgens haar) om ze alsnog te bestellen dan zouden we allebei niet meer weten over welke pannen mijn zus zou hebben en dan zou ik nogmaals bij jou langs moeten kopen. Om dit ter voorkopen noteer ik altijd vast waarin de klanten geïnteresseerd zijn.” Mijn zus had op dat moment (ik zat erbij) duidelijk gezegd ik kan ze niet kopen ik werk niet en zou van mijn man nooit zo dure koop aangaan voor drie pannen (kosten ongeveer 950 euro. Ze zei van ja joh maak je niet druk zoals ik zei ik doe dit puur voor het gemak en trouwens ik moet wel een handtekenen van je hebben om het bedrijf te laten zien dat ik bij jou ben geweest. Mijn zus heeft na dit verhaal het formulier getekend. Dit alles is het in Turks gegaan. Mijn zus spreekt heel slecht Nederlands, lezen kan ze al bijna helemaal niet. Het formulier was in het Nederlands. Ze zegt dat ze het niet eens mocht lezen maar snel moest tekenen omdat de vrouw snel moest omdat haar auto verkeerd was geparkeerd. Dit allemaal (over het tekenen van het formulier) speelde bij de deur. Vandaar dat ik het niet heb gezien anders zou ik mijn zus niet laten tekenen.
Ik zelf ik bijna tegelijkertijd met de vrouw weg heb pas later gehoord dat mijn zus had uiteindelijk wel getekend. Ik zei meteen bel haar en maak nogmaals duidelijk dat je het niet wilt kopen. Dat heeft mijn zus op 2 april gedaan dus nog op tijd (binnen een week). Nou had de vrouw gezegd maar je bent te laat ik heb het al aan het bedrijf doorgegeven je maak geen kans maar je zou eventueel en brief kunnen schrijven naar het bedrijf. Nou zoals al gezegd mijn zus kan geen nl. moest ik dat eventueel voor haar doen. Maar ik kon pas zondag bij haar zijn. Dus heb ik die vrouw even zelf gebeld van dat mijn zus niet voor een koopovereenkomst had getekend maar voor het cadeautje en voor haar aanwezigheid. Maar ze ontkende het en zei dat ik dan een brief moest schrijven. Ik zei dat het voor haar wel goed was dat ze het zelf oploste anders zou ik het juridisch laten uitzoeken. Toen zei ze oké vertel het dan aan niemand ik regel het dinsdag wel, dus op 7 april. Ik heb haar gister gebeld of ze het had opgelost maar ze nam niet op. Toen heb ik het bedrijf gebeld. Ik kreeg een Turks sprekende mevrouw aan de lijn ze kon geen Nederlands dus moest ik in eens in het Turks mijn verhaal vertelen. Ze zei dat we te laat waren en dat mijn zus nu verplicht was om de pannen te betalen. Want het contract was volgens hun systeem op 23 maart ingegaan. Nogmaals de vrouw is op 28 maart bij mijn zus geweest ik zei dat de datum niet klopte maar toen kwam ze met het verhaal van dat dit hun werkwijze is dus. Als een contract op zaterdag is getekend pakken ze maandag ervoor als ingangsdatum. Ik zei dat dit kon maar ze zei van schrijf u maar een brief maar dat het niet zou helpen. Ik heb naar consumentenbond gebeld en naar consuwijzer maar ze zeggen omdat mijn zus ervoor heeft getekend kunnen we eigenlijk niet veel doen.
Sorry, voor de lange verhaal maar heeft iemand enig idee hoe we dit kunnen oplossen het gaat om drie pannen en om een bedrag van 900 euro.
Alvast dank voor jullie reacties. Groet, Eylul
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] S.W.S.SIMTRONICA B.V. in S HERTOGENBOSCH
Re: S.W.S.SIMTRONICA B.V. in S HERTOGENBOSCH
Ik ben 4x opnieuw begonnen met lezen...
Maar ben er toen echt mee gestopt.
Geen doorkomen aan, aan dit verhaal.....
Maar ben er toen echt mee gestopt.
Geen doorkomen aan, aan dit verhaal.....
-
Hobbyistje
Ik heb het einde wel gehaald.
Heb het in 2x gelezen, maar je moet heel rustig lezen, iedere zin goed in je opnemen en dan verder leven.
Misschien dat 16again raad weet.
Heb het in 2x gelezen, maar je moet heel rustig lezen, iedere zin goed in je opnemen en dan verder leven.
Misschien dat 16again raad weet.
-
CocaCola81
Holy Moses, pannen van 300 Eu per stuk. Daar durf ik nog niet eens in te roeren!
Annuleren met 30% binnen bedenktijd? edit: Colportagewet van toepassing 16again?
Annuleren met 30% binnen bedenktijd? edit: Colportagewet van toepassing 16again?
-Bij koop aan huis is de colportagewet van toepassing.
-je hebt altijd 8 dagen bedenktijd, waar je zonder kosten van de koop af kan
-Om van de overeenkomst af te komen moet je binnen 8 dagen een brief (aangetekend!!) versturen waarin je aangeeft de koop te ontbinden op grond van de colportagewet
-Er is hier discussie over de datum die op de overeenkomst genoteerd staat. Hier hoef je je echter geen zorgen over te maken!!
De termijn van 8 dagen gaat pas in NADAT de overeenkomst is aangemeld door de verkoper bij de Kamer van Koophandel. (in veel gevallen laat de verkoper dit geheel na, en gaat de termijn eigenlijk nooit in).
-In de overeenkomst moet duidelijk gemaakt worden dat je 8 dagen opzegtermijn hebt (+adres voor opzegbrief). Staat die informatie niet op de overeenkomst, dan is de overeenkomst nietig.
EDIT9-4-2009
De termijn van 8 dagen is al verstreken, officieel zit je nu aan de koop vast.
op grond van colportagewet heb je , als de tegenpartij steken heeft laten vallen, nog 2 mogelijkheden:
1) Lees de overeenkomst goed door, en zoek of er wordt duidelijk gemaakt dat je binnen 8 dagen schriftelijk kan opzeggen. Staat dat er niet, dan is de overeenkomst niet geldig. In dit geval een aangetekend briefje schrijven, waarin je de tegenpartij hierop wijst, en aangeven dat je alsnog opzegt
2) Hopen dat tegenpartij de overeenkomst niet of te laat bij de kamer van koophandel heeft laten dagtekenen:
Gewoon aangetekend opzeggen. Laat hierbij in het midden wanneer gekocht is, geef alleen aan dat je na 3 dagen na de koop al gebeld hebt om op te zeggen. Aangeven dat als de verkoper van mening is dat de opzeg termijn van 8 dagen verstreken is, dat je dan kopie dagtekening van de kamer van koophandel wil ontvangen.
Kom je uiteindelijk voor de rechter, dan zijn er nog voldoende aanknopingspunten: misleiding, vals voorwendsel, etc.
Verkoper heeft een informatieplicht, en moet duidelijk maken dat er 8 dagen opzegtermijn zijn. Als koper geen Nederlands kent, verkoopgesprek in het Turks gebeurt, is misschien verdedigbaar dat juiste informatie over opzegtermijn ook in Turks verstrekt had moeten zijn.
De praktijken kunnen zo bij bij tros opgelicht! in de uitzending, misschien kan je daar ook klagen.....
-je hebt altijd 8 dagen bedenktijd, waar je zonder kosten van de koop af kan
-Om van de overeenkomst af te komen moet je binnen 8 dagen een brief (aangetekend!!) versturen waarin je aangeeft de koop te ontbinden op grond van de colportagewet
-Er is hier discussie over de datum die op de overeenkomst genoteerd staat. Hier hoef je je echter geen zorgen over te maken!!
De termijn van 8 dagen gaat pas in NADAT de overeenkomst is aangemeld door de verkoper bij de Kamer van Koophandel. (in veel gevallen laat de verkoper dit geheel na, en gaat de termijn eigenlijk nooit in).
-In de overeenkomst moet duidelijk gemaakt worden dat je 8 dagen opzegtermijn hebt (+adres voor opzegbrief). Staat die informatie niet op de overeenkomst, dan is de overeenkomst nietig.
EDIT9-4-2009
De termijn van 8 dagen is al verstreken, officieel zit je nu aan de koop vast.
op grond van colportagewet heb je , als de tegenpartij steken heeft laten vallen, nog 2 mogelijkheden:
1) Lees de overeenkomst goed door, en zoek of er wordt duidelijk gemaakt dat je binnen 8 dagen schriftelijk kan opzeggen. Staat dat er niet, dan is de overeenkomst niet geldig. In dit geval een aangetekend briefje schrijven, waarin je de tegenpartij hierop wijst, en aangeven dat je alsnog opzegt
2) Hopen dat tegenpartij de overeenkomst niet of te laat bij de kamer van koophandel heeft laten dagtekenen:
Gewoon aangetekend opzeggen. Laat hierbij in het midden wanneer gekocht is, geef alleen aan dat je na 3 dagen na de koop al gebeld hebt om op te zeggen. Aangeven dat als de verkoper van mening is dat de opzeg termijn van 8 dagen verstreken is, dat je dan kopie dagtekening van de kamer van koophandel wil ontvangen.
Kom je uiteindelijk voor de rechter, dan zijn er nog voldoende aanknopingspunten: misleiding, vals voorwendsel, etc.
Verkoper heeft een informatieplicht, en moet duidelijk maken dat er 8 dagen opzegtermijn zijn. Als koper geen Nederlands kent, verkoopgesprek in het Turks gebeurt, is misschien verdedigbaar dat juiste informatie over opzegtermijn ook in Turks verstrekt had moeten zijn.
De praktijken kunnen zo bij bij tros opgelicht! in de uitzending, misschien kan je daar ook klagen.....
Dank voor jullie reacties. Wat heb ik toen uit de woede veel geschreven zeg.
Ik heb al schriftelijk dmv een aangetekend brief opgezegd op 8 april. In mijn brief heb ik om een schriftelijke bevestiging gevraagd maar ze hebben tot op heden niet op mijn verzoek gereageerd. Gisteren heb ik weer gebeld en kreeg wederom een alleen Turks sprekend medewerker aan de lijn ook die gaf aan dat ik sowieso te laat was met het opzeggen en dat ze geen brief hebben ontvangen.
Bij KvK heb ik gecheckt ze hebben de overeenkomst nog niet laten dagtekenen (doen ze nooit). Dus die 8 dagen zijn nog niet verstrekken maar ik wil wel een schriftelijke bevestiging van hun zodat ze niet na 2 jaar met deurwaarder komen aankloppen en ze kunnen zoals nu altijd ontkennen dat ik het schriftelijk heb opgezegd. Weet niet meer wat ik moet doen.
Ik heb al schriftelijk dmv een aangetekend brief opgezegd op 8 april. In mijn brief heb ik om een schriftelijke bevestiging gevraagd maar ze hebben tot op heden niet op mijn verzoek gereageerd. Gisteren heb ik weer gebeld en kreeg wederom een alleen Turks sprekend medewerker aan de lijn ook die gaf aan dat ik sowieso te laat was met het opzeggen en dat ze geen brief hebben ontvangen.
Bij KvK heb ik gecheckt ze hebben de overeenkomst nog niet laten dagtekenen (doen ze nooit). Dus die 8 dagen zijn nog niet verstrekken maar ik wil wel een schriftelijke bevestiging van hun zodat ze niet na 2 jaar met deurwaarder komen aankloppen en ze kunnen zoals nu altijd ontkennen dat ik het schriftelijk heb opgezegd. Weet niet meer wat ik moet doen.
Bewaar het verzendbewijs van je aangetekende brief, dan heb bewijs van schriftelijk contact (bewaar liefst ook kopie van de brief)en dat ze geen brief hebben ontvangen
Komt er een deurwaarder, dan heb je met verzendbewijs, beroep op colportagewet en ontbrekende dagtekening volop verweer om de vordering te betwisten.na 2 jaar met deurwaarder komen aankloppen.....