LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] INTERPARTES

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
maria123

INTERPARTES

Ongelezen bericht door maria123 »

De manier waarop zij werken is schandalig. Maar wat nog erger is zijn de hoge kosten incasso kosten en de rente die zij in rekening brengen als je een betalingsregeling hebt afgesproken. Ik snap niet waarom dit niet aan bod is geweest bij uitzending tros radar over incassobureau wel de incasso kosten maar niet de rente. Na een jaar betalen is de consument heel veel geld aan rente kwijt waardoor het openstaande bedrag nog hoger is na een jaar betalen dan de daadwerkelijke schuld. Consument raakt alleen nog maar in de problemen.

bodejosm43

Re: INTERPARTES

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Ongeacht hoe dat soort bureaus hun kosten noemen, mag het percentage niet hoger zijn dan 15 procent van de hoofdsom. Daar hoort ook opgelegde rente bij te zijn inbegrerpen. Het is toen wel aan bod geweest, zij het in algemene termen.

Het is afhankelijk van het gegeven of een schuldeiser wel of niet btw-plichtig is, of met ook BTW in rekening mag brengen.

Verdere kosten zijn onzinnig.

Een voorbeeld: een hoofdsom van 100 euro mag dus hooguit met 15 euro verhoogd worden plus eventuele BTW. Een dergelijke hoofdsom mag dus nooit resulteren in bijvoorbeels 300 of 400 euro.

Is er echter geen sprake van een vordering, dan zou ik ook geen kosten gaan maken. Zij dienen te bewijzen dat er sprake is van een vordering, en als die er inderdaad is, mogen ze niet zover gaan als incassobureau's doorgaans doen.

maria123

Ongelezen bericht door maria123 »

Wat kan ik er tegen doen dan? De te vorderen som was € 1.944,60.
Er kwam een bedrag bij van € 342,74 Buitengerechtelijke incassokosten inclusief BTW.
Ik betaal € 50,00 op afbetaling per maand.
Na 1 jaar betaald te hebben dus € 650,00 Was het totaal openstaande bedrag hoger dan de vordering namelijk € 2.287,34.
Dit aangezien zij € 367,35 aan rente hebben gerekend.
Scandalig!!!!!!! Kun jij mij aangeven of ik hier bezwaar op kan maken en waarop.
Alvast bedankt.

Maria.

asja

Ongelezen bericht door asja »

Hoi Maria,

Inderdaad wordt er wel heeeel veel rente berekend door dat incassobureau. Ik zou dat incassobureau vragen om een specificatie van het afgelopen jaar en van de rente die zij per maand berekenen.
Er zijn incassobureaus die dezelfde rente berekenen over een openstaande schuld als het bedrijf waarvoor ze die schuld innen. De rente kan dan wel 18 % op jaarbasis zijn. Dat is ongeveer een maandrente van 1.357%. In jouw geval zou dat dan neerkomen op ca. 26 euro per maand.

groetjes
Asja

kanoniem

Ongelezen bericht door kanoniem »

Ik heb 11 maanden terug mijn schuld op een lening van ruim 26000 Euro na 3,5 jaar afbetaald :D, bij de deurwaarder die deze zaak van Interpartes heeft gekregen. In de tussen tijd heeft Interpartes mijn girorekening laten blokkeren, nadat deze zaak al uit handen was gegeven aan de deurwaarder. Deze rekening heeft een positief saldo van ongeveer 9000 Euro.

Na de afbetaling van deze schuld had ik verwacht dat de blokade van deze giroreking zou worden opgeheven. Dit was dus niet het geval.

Na enkele telefoon gesprekken kwam ik terech bij Interpartes Incasso uit Leeuwarden. Ik heb verschillende gesprekken gehad met medewerkers van Interpartes waarvan ik het volgende te horen kreeg: De rekening met een positief saldo zal u nooit meer kunnen gebruiken en het saldo op deze rekening zal ook niet ter beschikking van u gesteld worden. Van een van deze medewerkers kreeg ik het volgende te horen:
Luister, je moet gewoon rustig wachten tot dat wij er aan toekomen om eens een keer naar deze zaak te kijken. Als je door blijft zeuren dan stop ik met dit gesprek.
Met andere woorden moet ik gewoon wachten to dat de rente zover is opgelopen dat er weer een paar duizend euro open staat. Dan kan Interpartes dit weer naar een deurwaarder sturen en begint het verhaal van voor af aan.

Nadat ik dit te horen kreeg vroeg ik deze medewerker of het niet een goed idee zou zijn als ik naar leeuwarden zou komen en dat een vertegenwoordiger van Interpartes dit persoonlijk aan mij kan uitleggen wie Interpartes de macht heeft gegeven om mijn geld maar acher te houden. De medewerker liet mij het volgende weten:
Je doet je best maar, we zijn op alles voorbereid
Kinkt dit als een indirecte bedreiging? Zegt u het maar...

Over het algemeen zijn de medewerkers van Interpartes onbeschoft en agressief.

Even mijn voorbeeld uitrekenen:
Hoofdsom Schuld: 26000
Totaal Betaald: 35000
Positief saldo geblokkerde girorekening: 9000

Rente plus kosten: 35000 - 26000 + 9000 = 18000

Het rente percentage plus kosten ligt hier tussen de 69 en 70 procent. Kijk, dat is nog eens goed verdienen.

Na een zoek opdracht in google vond ik het volgende:
Interpartes Incasso BV (Subsidiary and Headquarters) - Haarlemmerweg 506-514 - Amsterdam - NETHERLANDS

bekijk ook eens de volgende linkjes:
http://www.google.com/search?q=Interpar ... tartPage=1
http://www.bedrijfskwaliteit.nl/reactie ... _Id=495486
http://www.ilocal.nl/nl/incassobureaus/ ... 5385126020
http://www.yelloyello.nl/places/interpa ... leeuwarden
http://kassa.vara.nl/portal?_scr=forum_ ... cat=215366
http://www.incassoklachten.nl/index.php ... ail&id=650
http://www.incassoklachten.nl/index.php ... ail&id=399

Dit is het adres van de Postank in Amsterdam.
Hieruit trek ik de conclusie dat Interpartes een dochter onderneming is van de Postbank, dus nu van de ING. Is dit nu de kracht van de Postbank of liever gezegd de ING?
Nee lieve mensen, dit is nu de macht van de ING

IK heb vanmorgen dan ook de rekeningen van mijn partner en zoontje laten sluiten en rekeningen geopend bij een andere bank.

Tamara1981

Ongelezen bericht door Tamara1981 »

Ook wij hebben te maken met Interpartes, en ik heb laatst een rekensommetje gemaakt en kwam op zo'n zelfde percentage als 'kanoniem'! We betalen elke maand een aardig bedrag, maar volgens mijn berekeningen kwam dat ook elke maand als rente erbij, dus zouden we de lening niet afbetalen...
We krijgen al meer dan een half jaar geen betalingsoverzicht meer, dus dat heb ik weer eens gevraagd en ook de rente die zij rekenen!

Kan je hier verder mee? Als blijkt dat zij zo'n hoge rente berekenen?
Er moet toch iets tegen te doen zijn? Dit kan en mag toch gewoonweg niet?
We zouden komende zomer klaar zijn met afbetalen, maar geloof er weinig van!

Pavlova

Ongelezen bericht door Pavlova »

Om wat voor soort vordering gaat het eigenlijk? Gezien de hoge rente vraag ik me af of het niet een persoonlijke lening of een doorlopend krediet betreft? In dat geval zou ik even nakijken de overeenkomst erop naslaan welke rente er gerekend wordt.

xiara

Ongelezen bericht door xiara »

wij zitten ook bij interpartes incasso.
wij hebben donderdag 21 januari 2010 een afspraka bij het juridischloket
ook bij ons klopt het misschien niet.
we betalen nu al vanaf mei 2006 de hoofdsom was 13000 euro
en nu bijna 4 jaar later en de eerste 3 maanden 100 euro per maand te hebben betaald en het laatste jaar 125 per maand moeten we nu nog steeds 12000 euro
dit zou inhouden dat we tot nu toe in 4 jaar tijd maar 1000 euro hebben betaald

elmo43

Ongelezen bericht door elmo43 »

Incassobureau's van banken zijn vaak dochterondernemingen. En die zijn nog erger dan andere incassobureau's.
Ook ik heb te maken met een incassobureau van een bank, en die berekeningen die zij maken kloppen van geen kant.
Ik heb eerst vorig jaar zelf geklaagd bij het KIFID, dit bracht geen uitkomst.
Afgelopen najaar heb ik een advocaat ingeschakeld, en die heeft bezwaar aangetekend bij het KIFID.
En nu komt er een hoorzitting bij het KIFID. Mocht dit onverhoopt ook niet tot een oplossing leiden dan stapt mijn advocaat naar de rechtbank, en spant een kortgeding aan tegen de bank.

Zelf kun je dit bijna niet zelf oplossen, en is de enige mogelijkheid een advocaat in handen te nemen. Die je daarbij kan helpen, en inzage te krijgen in wat dat incassobureau nu daadwerkelijk berekent aan kosten etc.

elmo43

Ongelezen bericht door elmo43 »

Xiara, ik denk dat je alleen het rentebedrag hebt betaald, en dan gaat er dus niks af van de hoofdsom.
Vooral als ik lees dat je maar € 100,00 en later €125,00 per maand aflost, dan kan het haast niet anders dat je alleen rente betaald.
Dat zou ook op je afschriften moeten staan hoeveel de rente bedraagd per maand :wink:

Deurwaarder Mark

Ongelezen bericht door Deurwaarder Mark »

Op het moment dat de zaak bij het incassoburo ligt, krijg je geen afschriften meer. En vergeet ook niet dat het hier niet om de normale rente gaat, maar om de contractuele boeterente in geval van wanbetaling.

Oftewel: het gaat niet om rentes die incassoburo's rekenen, het gaan om rentes die door de consument zelf zijn afgesproken met de bank op het moment dat de handtekening onder het contract werd gezet...

Ergens hierboven staat dat de rente in de incassokosten inbegrepen zijn. Daar is maar één woord voor: onzin!

xiara

@elmo43
we betalen wel eerst af op de hoofdsom.
de rente komt pas daarna.
dus hoe hoger het bedrag per maand aan aflossen hoe lager de rente elke maand word.
maar we laten er toch nog even naar kijken.
en ondertussen sparen om dan een keer flink extra in te lossen

seagoing racer2

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste
we betalen wel eerst af op de hoofdsom.
de rente komt pas daarna.
Volgens mij kan dit niet. Bij elke termijn wordt de verschuldigde rente berekend en opgeteld bij de schuld. Pas dan wordt het betaalde bedrag in mindering gebracht. Wat over blijft is de schuld voor de volgende termijn.

Als je de debet rente separaat laat groeien en niet betaald ,betaal je daar ook weer rente over rente, en heb je gewoon een nieuwe schuld staan.

xiara

@seagoing racer2
zo is ons dit uitgelegd.
onze schuld krimpt ook wel maar heeeeel langzaam.
we moesten eerst nog 13000 euro
en nu inclusief de rente nog 11000 euro
heb in december een overzicht gehad.
maar goed we gaan het gewoon even laten bekijken door een jurist.
en kijken hoe of wat het hele verhaal in elkaar steekt.

Deurwaarder Mark

Ongelezen bericht door Deurwaarder Mark »

Dan is de uitleg niet volledig geweest. Het wettelijke systeem van afboeken van betalingen is heel eenvoudig: eerst op de kosten (als die er zijn), dan op de rente, en dan pas op de hoofdsom.

xiara

maar als ons geld eerst op de kosten en pas als laatste op de hoofdsom word afgeboekt.
hoe kan het dan dat ons openstaande saldo toch naar beneden gaat?
ik zal het overzicht eens hier neer zetten

hoofdsom E 12799,35
incassokosten E 317,80
rente t/m heden E 3591,71
in mindering E 4748,02 (dit hebben wij de afgelopen 4 jaar betaald)

totaal te voldoen E 11960,84

dus het bedrag loopt niet op maar echt rap naar beneden gaat het ook niet.
we betalen nu 125 per maand.
en vanaf de zomer willen we dat opschroeven met 200 euro extra boven op de aflossing.
ik hoop over 3 jaar klaar te zijn doormiddel van alle extra's erin te stoppen waaronder vakantiegeld

kuklos

Ongelezen bericht door kuklos »

Alhoewel dit soort rentes afgesproken kan zijn vraag ik me af wat het nut van een dergelijke hoge rente is. Op die manier komen mensen nooit meer van een schuld af en maak je ze kapot.
Waarom rekent men niet gewoon de euribor rente? Eventueel plus 1%?

Guardian72
Contacteer:

Ongelezen bericht door Guardian72 »

kuklos schreef:Alhoewel dit soort rentes afgesproken kan zijn vraag ik me af wat het nut van een dergelijke hoge rente is. Op die manier komen mensen nooit meer van een schuld af en maak je ze kapot.
Waarom rekent men niet gewoon de euribor rente? Eventueel plus 1%?
Gezien het gedrag van sommige incassoclubjes, vraag ik me af of mensen kapot maken niet inderdaad het doel is.

Er was geloof ik sprake van een incassowetgeving in de maak.. Mischien dat die een einde aan veel ellende maakt.

xiara

@kuklos
ja dat snap ik dus ook niet.
ze brengen al incassokosten in rekening.
dus daar verdienen ze al aan.
volgens mij is er wel een grens dat ze tot een bepaald bedrag ook maar een bebaald bedrag aan kosten in rekening mogen brengen.
maar hoe dan ook betaal moet je toch.
alleen als je via onze incassovrienden betaald krijg je zoveel rente erover heen dat je lening verdubbelt word.
als ik zie hoelang wij al bezig zijn en het schiet gewoon niet op.
ben zo benieuwt naar morgen hopelijk worden we wat wijzer van de jurist

kuklos

Ongelezen bericht door kuklos »

Ik denk dat er een schone taak ligt voor de overheid om de woekerrentes te verbieden. Dat zal zeker helpen bij het bestrijden van de crisis.

Gesloten