LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] zekerheid lijfrente / koopsom

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
sander815
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 okt 2003 09:31

zekerheid lijfrente / koopsom

Ongelezen bericht door sander815 »

in hoeverre is een koopsompolis gegarandeerd bij faillissement van een verzekeraar?
Ik sta op het punt een aegon garantie koopsom af te sluiten. Eindbedrag is dan wel gegarandeerd, maar ik heb geen idee wat er gebeurt als aegon bijvoorbeeld failliet gaat, in deze tijd van recessie.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: zekerheid lijfrente / koopsom

Ongelezen bericht door SJZ »

In principe heb je niks aan zo'n garantie bij faillisement. Wel is er een soort gezamenlijke regeling: bij een faillisement van een verzekeraar wordt er een nieuw vehikel opgetuigd of worden de polissen verdeeld onder andere maatschappijen. In de praktijk werkt dat wel: google maar eens op vie d'or, een bekend faillisment van een verzekeraar in de jaren negentig. Na heel veel gedoe hebben die polishouders hun inleg nog wel teruggehad, maar echt blij wordt je niet van zulke procedures.

tgv2
Berichten: 54
Lid geworden op: 11 dec 2005 15:14

Re: zekerheid lijfrente / koopsom

Ongelezen bericht door tgv2 »

Als Aegon failliet gaat neemt DSB Bank de polis over.

replay
Berichten: 28
Lid geworden op: 10 mei 2008 17:47

Re: zekerheid lijfrente / koopsom

Ongelezen bericht door replay »

waarom een AEGON garantie koopsom? En met welk doel? Wanneer het bedoelt is als lijfrente zou ik hier niet voor kiezen. Beter kun je dan kijken naar de AEGON bancaire lijfrente. Deze geeft een rente van rond de 4%, zitten geen kosten in wanneer je alleen spaart en het saldo van deze bancaire lijfrente valt onder het deposito garantiestelsel mocht AEGON failliet gaan. ( tot 100.000,- per rekeninghouder)

Misschien is deze optie je niet verteld door een tussenpersoon maar dat kan te maken hebben met het feit dat de provisie van een bancaire lijfrente niet zo hoog is.

succes

sander815
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 okt 2003 09:31

Re: zekerheid lijfrente / koopsom

Ongelezen bericht door sander815 »

is die rente 25 jaar vast dan? een spaarrente is niet vast lijkt mij

welk aegon product bedoel je precies

De Rabo Toekomst rekening is dat hetzelfde?
Die is me door rabo zelf afgeraden omdat de rente alleen vast is over de inleg, niet over de rente die opgebouwd wordt

deze lijfrente is bedoeld als pensioenopbouw uit stakingswinst, aangezien ik als (ex) zelfstandige weinig pensioen heb opgebouwd
Dit advies is van de Rabobank als tussenpersoon

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: zekerheid lijfrente / koopsom

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik weet niet welk rendement je lijfrenteproduct zou hebben, maar met bijvoorbeeld bv. sns lijfrentesparen kun je kiezen voor een vaste rente (deposito), als je dat liever hebt dan variabel. Als je het geld langer dan 11 jaar vastzet, kun je dan een rente van 4,8% krijgen.

sander815
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 okt 2003 09:31

Re: zekerheid lijfrente / koopsom

Ongelezen bericht door sander815 »

wat ik er niet echt uit kan halen is of de rente vast is over het gestorte bedrag(stakingswinst) of over het totale saldo wat op de rekening staat?

toekomstsparen van de rabo leek ook interessant, echter is alleen de rente vast over het bedrag wat gestort wordt, niet over de rente die je daarop krijgt..
en als ik de financiele bijsluiter bekijk, geldt dat voor deze rekening ook
http://www.snsbank.nl/particulier/spare ... paren.html

Peter2508
Berichten: 22
Lid geworden op: 25 aug 2008 09:22

Re: zekerheid lijfrente / koopsom

Ongelezen bericht door Peter2508 »

Beste Sander,

Het verbaast mij dat ik jouw vraag hier zo zie staan. Het afstorten van stakingswinst gaat meestal om aanzienlijke bedragen en dan lijkt het mij dat je goed advies inwint bij de tussenpersoon. Wel is het dan de vraag of je bij de Rabobank aan het juiste adres bent.

Voorts wordt er gesproken over banksparen. In de reacties hierboven staan alle vooroordelen over verzekeren jegens banksparen genoemd. Sommige zaken zijn waar, doch een heleboel zaken kloppen ook niet. Verder is het van belang om goed te kijken wat er gebeurt als je komt te overlijden. Er is dan sprake van een wezenlijk verschil tussen banksparen en verzekeren.

Ik ben zelf ook tussenpersoon en adviseer zowel verzekeren als banksparen. Er is in het algemeen niet te zeggen dat het ene systeem beter is dan het andere. Daarnaast is het ook niet erg waarschijnlijk dat in het banksparen geen kosten zitten. Dit zou dan betekenen dat de bank niets verdient. Ze verdienen op de rentemarge. Dit wil zeggen ze geven jou minder rente dan ze zelf ontvangen door het geld bijvoorbeeld door te lenen als hypotheek.

Jouw oorspronkelijke vraag is al eerder beantwoord. Als je echter met vragen blijft zitten over een dusdanig belangrijk onderwerp, zou ik je willen meegeven om een andere tussenpersoon te kiezen die jou wel volledig kan helpen. Succes.

Gesloten