LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hypotheek met verblijfsvergunning voor 5 jaar

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Marry71

Hypotheek met verblijfsvergunning voor 5 jaar

Ongelezen bericht door Marry71 »

Hoi

Mijn echtgenoot en ik willen een nieuwbouw appartement kopen. Het salaris van ons beide zo'n 56000 per jaar is in principe voldoende voor de hypotheek van ca. 210.000. Ik heb een jaarcontract dat in mei wordt omgezet naar onbepaaldetijd, kan een intentieverklaring krijgen.
Mijn echtgenoot krijgt in september een contract voor onbepaaldetijd.
Naar nu blijkt doen banken nogal moeilijk over het feit dat mijn echtgenoot een verblijfsvergunning voor 5 jaar heeft.
Wie heeft hier ervaring mee ???

Marry

flipje999

Re: Hypotheek met verblijfsvergunning voor 5 jaar

Ongelezen bericht door flipje999 »

Ik heb hier al wel een aantal malen mee te maken gehad er zijn een aantal zaken bepalend; waar komt je man vandaan (EU en EER-landen zijn vrijwel geen probleem) anders wordt de mate van jouw inkomen bepalend, blijkt dat niet voldoende te zijn dan zijn er wel een paar banken waar dit voorgelegd kan worden, zij houden dan slechts zeer beperkt rekening met zijn inkomen.

Marry71

Maar dat is juist wat ik niet wil, het gaat om ons gezamelijk inkomen.
Uiteindelijk verdiend hij meer dan ik doe.
Iets van alleen mijn inkomen kopen is geen optie.
En nee hij komt niet uit een EU land maar uit egypte.

flipje999

Ongelezen bericht door flipje999 »

Ik heb nog even wat nagekeken, onder een paar mitsen en maren kunnen jullie tot de executiewaarde financieren.
Dit houdt in een nieuwbouwwoning kopen of een financiering tot ongeveer 88% van de aankoopprijs bij een bestaande woning.
LET OP dit is de richtlijn en er kan van afgeweken worden op het moment dat andere zaken daar reden voor geven.

Marry71

Ik begrijp echter niet wat het probleem voor de banken is.
Denken ze nou echt dat hij na jaren vechten voor een verblijfsvergunning plotseling weer weggaat ?
Trouwens welke meer garantie hebben ze bij een ander echtpaar ?
Daar kan toch ook van alles misgaan !!!

In elk geval bedankt voor je hulp hoor :)

vanek13

Ongelezen bericht door vanek13 »

In 1999 hebben wij ons huis gekocht in Eindhoven.
Toen had ik een verblijsvergunning voor 1 jaar.
Rabobank vond dat geen probleem omdat als je een hypotheek afsloot
verpand je je woning aan de bank.Dus ze hadden een onderpand.
Ik hoop dat je uitkomt.

poutchy

Ongelezen bericht door poutchy »

Hallo,
Misschien ben ik een beetje laat met mijn reactie maar deze wil ik je niet onthouden. Mijn man woont nog geen 3 jaar in Nederland en heeft dus ook nog geen vergunning voor onbepaalde tijd (komt uit een niet eu land) Maar wij zijn bij de postbank,abn amro, rabo, en Fortis geweest en geen van allen deed daar moeilijk over. Dus ik denk dat het erom gaat dat je laat merken dat het ergens anders wel kan en dat ze blij mogen zijn jullie als klant te krijgen (dit moeten ze niet vergeten)
Succes
:lol:

Sarina B.A.

Ongelezen bericht door Sarina B.A. »

Hallo allemaal,

Helaas lopen ook wij tegen deze nutteloze manier van discriminatie aan.
Mijn man is nu al bijna 9 jaar in Nederland, na 5 jaar werd automatisch zijn verblijfsvergunning verlengd... met weer 5 jaar, bepaalde tijd.

Nu hebben wij dus een huis gekocht en half mei is de overdracht.
Alle benodigde papieren hebben wij, voldoende inkomen... maar nu alleen nog afwachten of er een bank is die ons wèl een hypotheek wil geven.

Het is toch gewoon te belachelijk dat er zo moeilijk gedaan moet worden.
Mijn man is hier (en heeft zijn verblijfsvergunning) omdat wij getrouwd zijn, twee kinderen hebben, voldoende inkomen hebben en nu een huis willen kopen... waarom zou dat dan een extra risico vormen om een hypotheek af te sluiten???

We gaan nu alsnog een verblijfsvergunning aanvragen voor onbepaalde tijd, waar mijn man ook al bijna 4 jaar recht op heeft. Maargoed die is dus nooit vóór 1 mei behandeld door de ind.

Ik mag alleen maar hopen dat het lukt....
groetjes Sarina.

Dirko

Ongelezen bericht door Dirko »

Probeer het via een tussenpersoon bij Fortis ASR (ASR Nederland) uit mijn ervaring geen probleem om tot 125% te financieren met een verblijfsvergunning voor bepaalde tijd. Met onderstaande voorwaarden

Aanvrager is min. 5 jaar in Nederland woonachtig én
het dienstverband met de huidige werkgever in Nederland bestaat min. 2 jaar waarbij continuïteit van het dienstverband is gewaarborgd.
Verblijfsdocument is nog min. 2 jaar geldig.

Succes

Sarina B.A.

Hallo Dirko,
bedankt voor je tip... ik ga er zeker iets mee doen.

alleen verloopt zijn verblijfsvergunning eind oktober dit jaar en moeten we dit jaar nog verlengen (met weer 5 jaar bepaalde tijd).

Ik ga nu zeker de verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd aanvragen.

Maargoed dat lukt dus nooit vóór 1 mei om een hypotheek daarmee af te kunnen sluiten.

mocht iemand anders nog tips hebben... hoor ik dat heel graag.
groetjes Sarina.

Red Felix
Contacteer:

Ongelezen bericht door Red Felix »

Zomaar iets anders: naturalisatie? Zo tussen de regels door te lezen lijkt je man er ruimschoots voor in aanmerking te komen.

Sarina B.A.

Naturalisatie is ook een optie... maar dan kiezen we toch liever voor een verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd.

Dit omdat zijn ouders in zijn land van herkomst een stuk land bezitten en hij de erfgenaam is.
Als hij voor de nederlandse nationaliteit kiest, wordt zijn eigen nationaliteit (door zijn eigen land) ingetrokken en verliest hij zijn rechten en moet hij dan heel veel tax betalen.

daarom kiest niet iedereen zomaar voor naturalisatie.
groetjes Sarina.

__oi__

Ongelezen bericht door __oi__ »

Ben ik kort door de bocht als ik stel dat jullie dus het beste van beide werelden willen?

Red Felix
Contacteer:

Ongelezen bericht door Red Felix »

Ben ik kort door de bocht als ik stel dat jullie dus het beste van beide werelden willen?
Op zich niks mis mee, goed voor jezelf zorgen :wink:

Maar de situatie is blijkbaar wel zodanig dat er een keuze mogelijk is.

Voor wat betreft de situatie op zich: er zijn andere banken.... Al zo lang in Nederland, getrouwd, gezin, lijkt me voldoende zekerheid. Banken moeten niet doen alsof alle eisen die ze opleggen ook redelijk zijn. Risicobeperking: ja, maar let wel op de grote lijnen. Als iemand vandaag met 6 keer modaal inkomen voor 2 ton wil lenen is dat geen enkel probleem, maar als diezelfde persoon een maand later besluit om vierentwintig geitjes te gaan hoeden op de Veluwe voor 2 tientjes per dag, dan doet de bank daar niets aan.

Sarina B.A.

Qua inkomen is het geen probleem... het gaat echt over de verblijfsvergunning voor bepaalde/onbepaalde tijd.
Daarbij heeft hij ook een vast contract voor onbepaalde tijd en kan hij aantonen dat hij een arbeidsverleden heeft sinds 2000.
(geheel ingeburgerd en het staatsexamen nederlands heeft afgerond... om duidelijk te zijn).

Ik probeer ook nog bij een andere hypotheekadviseur en hoor binnenkort meer.
Natuurlijk... we houden de horizon zo breed mogelijk en alle mogelijkheden open... je zou gek zijn als je dat niet zou doen :wink:

seagoing racer2

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste
Helaas lopen ook wij tegen deze nutteloze manier van discriminatie aan.
Natuurlijk... we houden de horizon zo breed mogelijk en alle mogelijkheden open... je zou gek zijn als je dat niet zou doen
Natuurlijk mag je alle mogelijkheden open houden, maar praat dan niet van discriminatie.

Sarina B.A.

als je je altijd aan alle regeltjes en wetten hebt gehouden en overal aan hebt voldaan wat er van je gevraagd wordt... (bijvoorbeeld bij de ind).

dan mag ik best zeggen dat het discriminatie is als een bank je geen hypotheek wil geven op grond van een verblijfvergunning bepaalde tijd, zeker als je al 9 jaar een vergunning hebt.

seagoing racer2

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste

Discriminatie is een achterstelling of bevoordeling op grond van kenmerken die niet relevant zijn.

Vaak betreft dit geloof, sex. voorkeur, ras , huidskleur etc.

Het feit dat je maar een beperkte verblijfsvergunning hebt is wel een kenmerk wat relevant is , en daarmee geen discriminatie, maar het maken van een (terecht) onderscheid.

Temeer daar TS andere wegen open staan om wel een hypotheek te krijgen is hij/zij wel een beetje hypocriet.

Het is jammer dat het woord discriminatie i zoals hier ook weer onterecht wordt gebruikt, Daarmee help je slachtoffers van echte discriminatie niet echt !! :twisted:

Sarina B.A.

Ik begrijp echter niet wat het probleem voor de banken is.
Denken ze nou echt dat hij na jaren vechten voor een verblijfsvergunning plotseling weer weggaat ?
Trouwens welke meer garantie hebben ze bij een ander echtpaar ?
Daar kan toch ook van alles misgaan !!!
Op dit punt zit het mij dus ook dwars...
de verblijfsvergunning is gegeven op basis van dat wij getrouwd zijn.
We zouden dus eerst moeten scheiden voordat de vergunning niet meer geldig is.
Andere echtparen kunnen toch wèl een hypotheek krijgen? Waarom dan niet de mensen die met een buitenlandse partner getrouwd zijn?

Maargoed...
ik laat het hierbij en wacht wel af.
Bedankt, groetjes Sarina.

malik

Ongelezen bericht door malik »

BEste Sabrina,

Is het nog geluktmet de hypotheek want ik zit nu in het zelfde probleem mij man heeft een verblijfducument voor 5 jaar.
Kan jij of iemand mij helpen welke banken wel een hypotheek verlenen met 1 persoon als bepaalde tijd verblijfdocument.

Heel erg bedankt!

Gesloten