LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Greenchoice verdrievoudigt vastrecht !?!

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
g_ij_s
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 feb 2009 22:42

Greenchoice verdrievoudigt vastrecht !?!

Ongelezen bericht door g_ij_s »

In september ben ik overgestapt van de NUON naar Greenchoice, in de hoop dat mijn rekening een stuk lager zou uitvallen.

De nuon schat mijn gebruik op 3100 KWh en 1040m3 gas. Deze gegevens heeft Greenchoice overgenomen. Dit kwam voor de nuon op een maandbedrag van 120 euro.

De eerste maanden werd mijn rekening inderdaad verlaagt naar 100 euro. Ik heb de site van Greenchoice in de gaten gehouden en ja hoor na 2 maanden al een verhoging.

Electra had ik 1 jaar vast dus daar was geen verandering in aangebracht. Gas was variabel en dus ging mijn tarief:

van €0,6076 naar €0,6647
Vastrecht van €0,3574 naar €0,4390

Dit vond ik opzicht geen probleem aangezien dit vergelijkbaar was met de nuon. Echter tot mijn verbazing verhoogt Greenchoice opnieuw de tarieven en opeens ook electra :? Ik dacht dat dit vast stond !?

Vastrecht electra van €0,1911 naar €0,5874 (BIJNA 3x ZOVEEL!!!!)

Tarieven gas:

van €0,6077 naar €0,7075
Vastrecht van 0,3574 naar €0,5037 (Ook een extreme verhoging!!)


Weet iemand hoe het zit met het vastcontract? Ik snap niet dat Greenchoice zonder overleg de prijzen zomaar 3x kan verhogen. Ik heb in ieder geval een e-mail gestuurd dat deze praktijken rieken naar oplichterij.

Door deze actie raad ik iedereen af om Greenchoice te nemen.

galsteen
Berichten: 36
Lid geworden op: 02 feb 2007 18:36

Re: Greenchoice verdrievoudigt vastrecht !?!

Ongelezen bericht door galsteen »

Heb je ook de specificaties van het vastrecht bij iedere verhoging genoteerd?
Het kan nl. ook te maken hebben met een wijziging in de kosten voor transport en dat vormt het grootste deel van het bedrag.
De kosten van transport worden door de netbeheerder bepaald.
De kosten van levering worden door GreenChoice bepaald.

Momenteel staat mijn vastrecht op € 0,6931 per dag
Specificatie:
Transport € 0,5249 (wordt in mijn geval bepaald door Enexis)
Levering € 0,0575 (wordt bepaald door GreenChoice)
BTW (19%) € 0,1107

Het vastrecht dat GreenChoice in rekening brengt voor levering is dus:
365 x € 0,0575 = 20.99
19% BTW = 3.99
Totaal = 25,- per jaar

Het vastrecht dat Enexis in rekening brengt voor het transport is veel duurder:
365 x € 0,5249 = 191.59
19% BTW = 36.40
Totaal = 227,99

Controleop de site van Enexis leert het volgende:
vastrecht transport bestaat uit de volgende prijzen en onderdelen:
34.03 Vastrecht aansluiting per jaar incl. BTW
21.42 Vastrecht transport per jaar incl. BTW
136.69 Capaciteitstarief per jaar incl. BTW
5.8013 Systeem-diensten per jaar incl. BTW
30.05 Meterkosten per jaar incl. BTW
Totaal: 227,99 incl. BTW, dat komt overeen met wat GreenChoice je doorberekend.

Als je wilt overstappen moet je dus vooral goed kijken naar de kosten voor levering.
Op de kosten voor transport heb je geen invloed, je netbeheerder is je netbeheerder...

Het valt dus wel mee met deze boevenbende ;)

Ron58
Berichten: 1157
Lid geworden op: 21 feb 2007 12:07

Re: Greenchoice verdrievoudigt vastrecht !?!

Ongelezen bericht door Ron58 »

Totaal: 227,99 incl. BTW, dat komt overeen met wat GreenChoice je doorberekend.
Als je wilt overstappen moet je dus vooral goed kijken naar de kosten voor levering.
Op de kosten voor transport heb je geen invloed, je netbeheerder is je netbeheerder...

Het valt dus wel mee met deze boevenbende
Behalve als Greenchoice de bedragen van die doorberekening expres te laag voorspiegelt om je als klant te lokken en vervolgens, als je niet meer terug kan, de kosten op het werkelijke niveau te brengen.
Je maakt mij niet wijs dat ze niet wisten dat ze bij aanvang te weinig doorberekenden.

Misschien toch een boevenbende?? :wink:

galsteen
Berichten: 36
Lid geworden op: 02 feb 2007 18:36

Re: Greenchoice verdrievoudigt vastrecht !?!

Ongelezen bericht door galsteen »

Je doelt op de actie's en aanbiedingen om nieuwe klanten te werven? Waarbij verschillende aanbieders je de meest geweldige scenario's proberen voor te spiegelen? Waarvan iedereen in z'n achterhoofd eigenlijk wel weet dat ie goed op moet letten...?

Als u nu naar ons overstapt betaalt u geen vastrecht!
[kleine lettertjes] voorwaarden enz. hebben betrekking op een 1 jarig contract [/kleine lettertjes]

Ga er maar van uit dat geen enkele verkoper je álles vertelt dat op papier staat. (wedden dat menig lezer nu 'duh...' zegt of denkt?)
Zorg dus dat je alle contractinformatie leest en begrijpt voordat je je hantekening zet.
Als je niet de moeite neemt om te lezen waarvoor je tekent, dan zul je jezelf verwijten moeten maken ipv de ander, als details later anders blijken te zijn dan je had gedacht.
Eigen verantwoordelijkheid!
Het zou me niet verbazen als in het contract van TS staat dat het tarief voor 1 kWh vast staat, maar dat er verder niets gezegd wordt over vastrecht. Dat vastrecht kunnen ze ook moeilijk vastzetten, want dit bedrag wordt grotendeels bepaald door een andere partij: de netbeheerder.

Gesloten