LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aantal klachten na overstap van nuon naar eneco

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Smitju

Aantal klachten na overstap van nuon naar eneco

Ongelezen bericht door Smitju »

Goedendag,

Enige tijd geleden ben ik overstapt van Nuon naar Eneco.

Op zich ging alles goed, totdat ik de eindafrekening van Nuon kreeg.

Het elektrischetijd verbruik hebben ze namelijk 200KW te hoog in geschat.

En het verbruik van Gas hebben ze ruim 200m3 te hoog in geschat.

Het totaal aan betalingen dat ik heb moeten voldaan ligt tegen de €420,00 inclusief boete (ik heb nu de papieren met de excate cijfers niet bij de hand.)

Ik heb eneco verzocht om mijn meterstanden te corrigeren, na 3 maanden gewacht te hebben en een x aantal keer gebeld te hebben. Kreeg ik een brief binnen met de mededeling dat het verzoek om een correctie van de meterstanden is afgewezen.

Daarnaast kreeg ik ook nog een boete, vanwege het niet naleven van mijn contract van in totaal ruim €210,00 euro.
Eneco zou de boete betalen, maar ze hebben slechts €125,00 van de boete op mijn rekening gestort. Dit terwijl er in de voorwaarden van Eneco geen maximaal bedrag staat.

Kan ik ervoor zorgen dat ik de de resterende €85.00 alsnog gestort krijg?

En kan ik ervoor zorgen dat ze de meterstanden alsnog corrigeren?

Bij voorbaat dank,

H.Smit

diamondvoodoo

Re: Aantal klachten na overstap van nuon naar eneco

Ongelezen bericht door diamondvoodoo »

Beste Smitju,

Eneco vergoed het gehele bedrag ongeachte de hoogte van de boete.

Als u zeker weet dat het boetebedrag 210 euro is en u heeft het gehele bedrag gedeclareerd dan dient u 210 euro te krijgen.
Soms kan het voorkomen dat u 2 eindafrekeningen krijgt (1 voor gas en 1 voor elektra) Als bijv de boete voor gas 125- was en elektra 85- dan kan het zijn dat dat laatste nog komt. TENZIJ beide bedragen als 1 bedrag staat vermeld op de eindafrekening van Nuon. Dan zal ik even contact opnemen met Eneco maar u dient het te krijgen.

Wat betreft de meterstanden; nee die corrigeren ze niet. Er is in Nederland een marge afgesproken wanneer er NIET gecorrigeerd mag worden wanneer de meterstanden te weinig afwijken van uw werkelijke standen.

Het verschil met uw geschatte standen en werkelijke standen word verrekend met de jaarnota wanneer u de werkelijke standen doorgeeft.

Met vriendelijke groet,

Eneco medewerker.

Shine

Ongelezen bericht door Shine »

Als ik het woord 'geschatte standen' lees, rijst bij mij de wedervraag: "hebt u dan destijds wel uw beginstanden aan Eneco (dus voor de Nuon eindstanden) doorgegeven? (en voor de zekerheid deze standen ook aan de Nuon?)"
Als meterstanden, bijtijds (!) doorgegeven worden, worden ze namelijk niet geschat.
U hebt een brief van Eneco ontvangen dat ze de correctie van de beginmeterstanden niet uitvoeren. Weet u ook waarom? Hebt u dat al nagevraagd? Ik zou eerst willen weten welke reden voor dit besluit ten grondslag ligt. Dan kan namelijk ook geadviseerd worden in wat dan te doen.
Weet u dan ook wat de daadwerkelijke beginstanden waren op de dag van switch?

Nog even verder ten aanzien van die standen.....:
Deze te hoog ingeschatte eindstanden en deze slotfactuur nu al betaald hebbende is lang zo gek niet. Het is zelfs in uw voordeel. U hebt op deze manier namelijk en soort van persoonlijke buffer in energie (G+KWH) aangelegd tegen de oude G+E tariefstellingen en energiebelasting.
Bij de gebruikelijke jaarafrekening (er van uit gaande dat u dan weer netjes uw meterstanden doorgeeft) betaalt het zich weer terug aan u, maar dan tegen de nieuwe, verhoogde energie tarieven. (tenzij uw verbruik ineens om redenen is gestegen tov voorgaande jaren)
Kortom een leuk klein spaarbelegpotje in energie.
Ik zou, als ik u was geen correctie willen en laten uitvoeren. Dat bent u, hoe klein ook, een dief van uw eigen portemonnaie. ;-)
Zie het als een soort van uw eigen, op uw voorwaarden vaste prijs G+E geactiveerd hebben. (< grinz > ik spreek uit pers. ervaring.)

Ten aanzien van de terugbetaling van de boete:
Wanneer hebben ze dit bedrag overgemaakt?
De 125,= klinkt alsof dit slechts de boete van 1 product is. Ook ik zie - op de3 enecowebsite- vooralsnog geen beperking mbt het uitkeren van het te betalen boetebedrag. Misschien even bellen met Eneco en hier ook navraag naar doen.

Shine

Er is in Nederland een marge afgesproken wanneer er NIET gecorrigeerd mag worden wanneer de meterstanden te weinig afwijken van uw werkelijke standen
Klopt, tenzij de klant wel zelf en bijtijds de standen heeft doorgegeven, maar deze doorgegeven standen niet zijn gehanteerd voor de slot/jaar/factuur. Dan dient die correctie namelijk wel uitgevoerd te worden.

diamondvoodoo

@Shine:

Wat je zegt ben ik deels met je eens maar

Stel dat meneer bij Nuon een contract had lopen met vrije ongunstige tarieven, en nu een contract heeft bij Eneco met wat gunstigere tarieven (Het is bekend dat Nuon sowieso een van de duurdere leveranciers is) Dan betaald hij die TEhoog geschatte standen aan Nuon met de ongunstige tarieven.
Wanneer zijn standen werkelijk waren dan had hij wat nu teveel is geschat betaald aan Eneco met de gunstigere tarieven.

Het gaat op de energiemarkt allemaal om kleine marges wat betreft de tarieven maar toch.

Shine

Gemiddeld zijn de tarieven van Gas bij leveranciers 15% gestegen. Dus die eurocentjes heb je in dit geval toch echt binnen. Omdat ik durf te stellen dat de G prijs van Eneco (ook garantieprijs contract) hoger ligt dan het enkele oude gastarief van de Nuon.
Elektra bij sommigen gemiddeld 3% of helemaal (in geval van Eneco) niet.
De energiebelasting op E is ook gestegen. Dus dat verdient hij iig terug.
Op E zal zijn gewin niet noemenswaardig zijn in dit geval.

Nee, je wordt er inderdaad niet rijk van. Maar ach, zolang mensen nog om enkele eurocentjes zich sufswitchen, dan is dit kleine eurocentjes verschil toch ook weer een leuk klein meevallend gewin nietwaar.
Anders hoefden we ook niet te switchen. (zou aanzienlijk wat problemen schelen)
Wie het kleine niet eert........ :D

Smitju

Ongelezen bericht door Smitju »

Nee, het bedrag dat ik op mijn rekening gestort kreeg was €125,00 en daar stond bij:
ENECO RETAIL
BETALINGSKENM. OPZEGVERG WEEK 2
VERGOEDING SWITCHBOETE
E EN G

De tussentijdse opzegvergoeding voor het gas was:
€105,04
En de tussentijdse opzegvergoeding voor de electra was ook:
€105,04

Toegegeven, dat ik mijn meterstanden NIET aan nuon of Eneco heb doorgeven totdat, ik de de eindafrekeningen kreeg.

Als ik hier niets meer aan kan doen dan denk ik maar, dat ik gewoon ruim 150m3 aan gas gratis heb. Deze heb ik immers nog bij nuon betaald.

Dank voor de reacties en ik zal zien of ik die 85 euro alsnog bij Eneco vandaan kan halen.

diamondvoodoo

Waarom zou ik CC'en als men het al lang weet.. :wink:

De NEM wil ik best CC'en, hun hebben namelijk tarieven wat 700 euro bespaart op jaarbasis.. :') :roll: :roll: :wink:

Maar anyway... zo gaat het op de energiemarkt, getouwtrek.

Nuon vind het geloof ik leuk om in Enecogebieden te lopen en weet zelfs te melden dat ze de transportkosten overnemen omdat ze met Eneco gaan samenwerken. WOW.

Evenals de NEM, als klanten naar ze bellen omdat ze onterecht zijn overgenomen door hun krijgen ze te horen: Bel de Eneco maar die neemt u weer over en vergoeden toch de boetes...

Logisch dat de NEM dan in Eneco gebieden werft, makkelijk verdienen!Maar de overheid en instanties doet er geen reet aan.

Shine

Ach, de leveranciers lopen allemaal in 'elkaars' gebied te werven. Zoals zoveel andersoortige bedrijven dat doen. Tot aan de Jehova's toe. ;-)

Overigens opmerkelijk dat er nog ingebieden wordt gesproken omdat de splitsing erdoorheen is en de oude kanonnen momenteel hard werken om deze splitsing voor de gestelde aflooptermijn gerealiseerd te hebben. Wat dit aspekt aangaat (netgebieden/leveranciers gedachtengoed) is het goed dat de splitsing er doorheen is. Dan vervalt deze manier van denken en zijn alle leveranciers in dat opzicht eindelijk gelijkwaardig. Kan er ook niet meer het verhaaltje gehouden worden van netbeheer/leverancier zoals nu -misleidend- gedaan wordt.

Tja, als het kookgas betreft wordt het een ander verhaal. Smitje buurman? Polderboy wat let je om even je 'Smitje' buurman te vragen. Weet je gelijk of hij het is en kun je hem nog meer en beter van adequate info voorzien. ;-)
Vooralsnog ga ik er van uit dat topicstrarter geen kookgas heeft.

HuJuh

Ongelezen bericht door HuJuh »

Waarom zou ik CC'en als men het al lang weet.. :wink:
Geniale opmerking! :lol: Want zo is het maar net!

Over colportage, ach... toen ik nog in een Essent gebied woonde kwamen Nuon, Eneco, Oxxio, NEM, Greenchoice en Go langs. Stuk voor stuk 'grappige' verhalen, maar niets meer dan dat. Als ook maar één van hen een verhaal had gehouden dat goed in elkaar zat, klopte en transparant was had ik een overstap overwogen. Alleen die colporteurs zijn er niet om de klant te dienen en ze te voorzien van goede informatie, maar om centjes te verdienen.

@ shine

Ik ben ook blij dat die hele splitsing erdoor is. Echter, vind ik het jammer dat in landen als Duitsland en Frankrijk helemaal nog geen sprake is van splitsing voor zover ik weet. Daardoor zijn Nuon, Essent en Eneco makkelijk prooien voor grote buitenlandse bedrijven.
Iedereen die destijds moord en brand riep over de fusie tussen Essent en Nuon moet zich maar eens afvragen wat ie liever heeft. Een 'groot' bedrijf als Essent-Nuon of dat de Nederlandse Energiebedrijven in handen vallen van nog grotere buitenlandse bedrijven!? Waar topmannen minstens zoveel verdienen?

We zullen zien wat de toekomst zal brengen :?

ex-medewerker van een groot energiebedrijf en tevreden Enecoklant.

daafke66

Ongelezen bericht door daafke66 »

Ik ben sinds september overgestapt van nem naar e-on,dit na telefonisch contavt,hierbij heb ik duidelijk aangegeven dat ik wel wou overstappen maar geen boete wilde,waarop de medewerker van e-on mij vertelde dat het contract zou ingaan als het contract bij nem afliep.
Dit zou men voor mij nakijken in een register waar alle leveranciers bij aangesloten waren,na enkele weken weer een brief dat wij niet voorkwamen in dit register en u raad het al!! Bij de afrekening van de nem een boete van 168 euro voor beeindiging contract(op de site nem nagekeken op productvoorwaarden hebben ze het over een boete van maximaal 125 euro).
Kan dit allemaal maar zo???

Daddy

Ongelezen bericht door Daddy »

Wij dachten bij Eneco een goedkopere energie provider te vinden. Telefonisch werden er een hoop mooie beloften gedaan. Maar 1 ding werd ons niet verteld. Dat de vaste kosten voor gebruik van het energie netwerk nog steeds aan Nuon betaald moet worden. Ik heb het contract van Eneco paar keer doorgelezen en kan dit ook nergens terugvinden. Nu was ons maandbedrag bij de Nuon ongeveer 180 euro in de maand. We hadden ook net een eindafrekening gehad dat we ruim 300 euro terug kregen. Dat we ons hadden laten overschrijven naar Eneco kregen we van de Nuon 2 brieven dat de vastrecht (een bedrag van ongeveer 120 euro voor gas en electra) nog steeds aan hun betaald moest worden. Een paar weken later kwamen de brieven van Eneco met onze te betalen maandbedrag. Dit bedrag werd ruim 180 euro. Dus betalen we 120 euro meer in de maand als je alles bij elkaar optelt. Dit konden we op dit moment totaal niet gebruiken. Na een telefoontje naar Eneco kreeg ik te horen dat dit allemaal word verekend met de jaarafrekening die in mei in de bus valt. Oftewel zij bepalen dat wij die 120 makkelijk kan missen in de maand. Want je krijgt het later toch weer terug. Nu was dit allemaal nieuw voor ons maar eigenlijk voelen wij ons flink belazerd. Weet iemand wat nu te doen....

Shine

Sorrie,......hugh, -vat het niet persoonlijk op- maar het moet er even uit,........tis namelijk steeds een herhaling van een herhaling........

Netbeheer is niet vrije markt, leverancier wel.
Je hebt netbeheerders factuur model (twee rekeningen van én netbeheerder én leverancier)
en je hebt Leveranciersmodel: Netbeheer én leverancie op één factuur.
U daddy hebt Netbeheerders model.
Makkelijk te onthouden aan de tweepotige (gekoppeld aan twee facturen) N ;-)
Het was van Eneco netjes geweest als ze u goed en duidelijk hadden geinformeerd dat u een Netbeheerders factuur kreeg. Overigens zal dit mettertijd veranderen omdat het de bedoeling is dat uiteindeijk de leverancier waarbij een consument is aangesloten deze kosten ook gaat factureren. Uiteindelijk zal deze vorm factureren dus gaan verdwijnen.
Wanneer, is nog niet helemaal bekend.

Uw nieuwe termijnbedrag is gebasseerd op wat de netbeheerder aan gemiddeld verbruik terugkoppelt naar de leverancier. DE leverancier plakt daar dan vervolgens het termijnbedrag prijsplakkertje op.
Als u dat termijnbedrag niet in overeenstemming vindt met hetgeen u gemiddeld verbruikt, dan kunt u dat gewoon verlagen en hoeft u niet te wachten tot uw jaarafrekening. Houdt er wel rekening mee dat 1 januari 09 de prijzen van E&G behoorlijk stijgen.(tenzij u vaste prijs contracten bent aangegaan, dan stijgen ze niet, maar is het niet ondenkbaar dat u nu al meer betaalt voor G&E als zou u een onbepaalde tijd contract afgesloten hebben)
Tevens moet u er rekening mee houden dat als u uw termijnbedrag teveel verlaagt en bij de jaarafrekening blijkt dat u moet bijbetalen maar uw finaciele middelen het niet toelaten er vaak geen betalingsregeling meer in zit.
Wat ik wil zeggen: u zit absoluut niet vast aan het termijnbedrag wat u voorgesteld hebt gekregen, maar wel maandelijks betaald indien u geen verlaging doorvoert.
U kunt uw netbeheerderskosten ook gepast verlagen door daarvoor met Nuon contact op te nemen.

M.i.v. 1 januari betalen we allemaal het zogeheten capaciteitstarief voor E. Dit is een vast bedrag en niet meer gekoppeld aan uw verbruik waarop dan uw netbeheerderskosten berekend werden, maar gekoppeld aan uw ampere aansluiting. Bij een 3x 25 A (en 1 fase) aansluiting lijkt het er op dat hier de prijsplakker van 200,= bij gaat horen.
De capaciteitstarieven zijn nog indicatief, maar ach,..hoe indicatief mag je deze prijzen nu nog noemen.
Dit verder terzijde.......

Natuurlijk kiijrgt u uw eventuele teveel betaalde aan termijnen tov uw verbruik bij de jaarafrekening weer terug, maar u bent niet verplicht om éérst uw nieuwe jaarafrekening af te wachten.
Overigens kan uw termijnbedrag nu hoger uitgevallen zijn omdat deze gebasseerd is op de winterperiode die nu zijn intrede heeft gedaan. Netbeheerders berekenen dit. Vanzelfsprekend hebt u nu wat terug gekregen omdat u verhoudingsgewijs nog ene te korte winterperiode hebt gehad tov hetgeen u aan termijnen hebt betaald en het verbuik. Getuige de eindfactuur die u hebt ontvangen tgv uw switch.

Hoop dat het nu weer wat duidelijk is.

fampooh

Ongelezen bericht door fampooh »

:( :( Dit word ik van Nuon, vanaf december beloven ze mij al een afrekening te sturen van het gas.
Ik ben van nuon overgaestapt naar eneco en ik zal NOOIT meer terug gaan naar Nuon. Wat een ..... tent !
Electriciteitsrekening verhogen ze gewoon met tientallen kw extra = pure diefstal !!! De afrekening van gas laat maar op zich wachten. Steeds beloven maar niets doen. ondertussen wel dreigbrieven met incasso's en aanmaningen sturen i.v.m. een openstaand bedrag van ..... €7,50 !! Ik krijg echter nog tientallen euro's terug van gas. De dure periode was immers nadat ik ben overgestapt !!!! Alle telefoonkosten krijg ik die nu ook terug van Nuon ????????????
Als klant sta je machteloos, ik heb geen deurwaarder die ik op ze af kan sturen en kan ook niet zomaar geld bij hun van de rekening afhalen i.v.m. mijn telefoonkosten (veel meer dan 10 euro !).
Leveranciers van gas en electra hebben de macht om jouw alles maar te laten slikken = dieven !

j buschman

Ongelezen bericht door j buschman »

ik ben in maart 2010 overgestapt van nuon naar essent. dit vanwege ene jaarafrekening van 1500 euro bijbetalen(!) nu kwam in maart, 3 maanden later dus, de eindafrekening van nuon: 1500 euro bijbetalen.. in 3 maanden tijd hadden ze mij 3000 kuub gas doorberekend. ik ben sindsdien bezig om dit trecht te zetten, maar kort gezegd, is nuon volledig ongeinteresseerd in de feiten. Essent heeft nu 2 keer aangegeven de inhuisgegevens doorgegeven te hebben (mijn verbruik ligt nu 7 maanden later nog steeds lager dan hun eindafrekening en ik heb ondertussen zelfs geld teruggekregen van de periode sindsdien van essent). In de 7 maanden tot nu toe heb ik heel wat telefoontjes moeten plegen (en ben ik heel vaak in de wacht gezet). in juli heb ik ondertussen een betalingregeling geaccepteerd omdat nuon dreigde met allerlei incasso stappen, ongeacht dat het overduidelijk was dat de factuur onterecht was. toen ik in september de jaarafrekening van essent kreeg en daaruit wedeorm bleek hoe fout de berekeningvan nuon was, heb ik de betalingregeling weer stopgezet, immers essent en nuon zouden wederom overleg hebben en het zou nu echt(!) geregeld worden. In de tussentijd heb ik diverse keren gebeld omdat de rekeningen van nuon weer binnenstromen. De rekening was nu van 1500 naar 940 omdat ik betalingen had gedaan. Een week geleden gaf nuon aan dat ze met essent contact zouden opnemen om eea te regelen. 2 dagen geleden lag er echter een incassobrief in opdracht van nuon met 1240 euro. help!! ik kom hier als burger niet tussenuit. de kosten die ze maken ten gevolge van hun fouten rekenen ze door aan mij en ik weet niet hoe en of ik het tot nu onterecht aan hen betaalde bedrag ooit nog terug moet krijgen. en hoe moet ik deze gekte stoppen?

Andre H

Ongelezen bericht door Andre H »

j buschman schreef:ik ben in maart 2010 overgestapt van nuon naar essent. dit vanwege ene jaarafrekening van 1500 euro bijbetalen(!) nu kwam in maart, 3 maanden later dus, de eindafrekening van nuon: 1500 euro bijbetalen.. in 3 maanden tijd hadden ze mij 3000 kuub gas doorberekend. ik ben sindsdien bezig om dit trecht te zetten, maar kort gezegd, is nuon volledig ongeinteresseerd in de feiten. Essent heeft nu 2 keer aangegeven de inhuisgegevens doorgegeven te hebben (mijn verbruik ligt nu 7 maanden later nog steeds lager dan hun eindafrekening en ik heb ondertussen zelfs geld teruggekregen van de periode sindsdien van essent). In de 7 maanden tot nu toe heb ik heel wat telefoontjes moeten plegen (en ben ik heel vaak in de wacht gezet). in juli heb ik ondertussen een betalingregeling geaccepteerd omdat nuon dreigde met allerlei incasso stappen, ongeacht dat het overduidelijk was dat de factuur onterecht was. toen ik in september de jaarafrekening van essent kreeg en daaruit wedeorm bleek hoe fout de berekeningvan nuon was, heb ik de betalingregeling weer stopgezet, immers essent en nuon zouden wederom overleg hebben en het zou nu echt(!) geregeld worden. In de tussentijd heb ik diverse keren gebeld omdat de rekeningen van nuon weer binnenstromen. De rekening was nu van 1500 naar 940 omdat ik betalingen had gedaan. Een week geleden gaf nuon aan dat ze met essent contact zouden opnemen om eea te regelen. 2 dagen geleden lag er echter een incassobrief in opdracht van nuon met 1240 euro. help!! ik kom hier als burger niet tussenuit. de kosten die ze maken ten gevolge van hun fouten rekenen ze door aan mij en ik weet niet hoe en of ik het tot nu onterecht aan hen betaalde bedrag ooit nog terug moet krijgen. en hoe moet ik deze gekte stoppen?

Ik heb hetzelfde meegemaakt bij Oxxio, en heb nooit betaald.
Tot het voor het gerecht kwam en heb aangetoond dat mijn verbruik altijd lager geweest was.
Oxxio heeft alle kosten moeten betalen, en ik niets.

MVG

Andre

Gesloten