LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
Happy Frog
Berichten: 117
Lid geworden op: 09 mar 2009 16:52

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door Happy Frog »

na 8 weken citalopram over op escitalopram

19 maart start 12,5 mg. 26 maart naar 15 mg.
24 mei 9 weken op lexapro

Werkingen en bijwerkingen:
minder zorgelijk, gevoel van rust, niet teveel nadenken
iets drukker in gedrag, sneller opgefokt en geirriteerd;
moe;
4 uur na inname medicijnen moe worden;
Zweten bij warm weer.

Serotonine is een neurotransmitter die betrokken is bij een heel deel lichamelijke functies o.a. slaap, stemming, zelfvertrouwen, eetlust, lichaamstemperatuurregeling, leervermogen en geheugen.
Laatst gewijzigd door Happy Frog op 24 mei 2009 06:08, 10 keer totaal gewijzigd.

DenBosch
Berichten: 35
Lid geworden op: 08 mar 2009 19:34

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door DenBosch »

@royutrecht

Het merendeel van je vragen wordt in dit forum beantwoord. Ik zou zeggen lees een aantal blz. terug.

Verder moet je 2 dingen beseffen die erg belangrijk zijn:

1) Ieder mens reageert uniek op medicatie. De besproken bijwerkingen en inwerktijd is bij ieder mens anders. Naar jezelf luiteren en overleggen met een arts is dan ook een goed advies. Bekijk het bijvoorbeeld van week tot week. ipv dag tot dag. Je moet het medicijn nml wel een kans geven. Bijwerkingen komen vaker bij het begin voor.
Je lichaam moet nml. wennen aan medicatie.

Schrijf je bijwerkingen van week tot week op. En overleg deze met je begeleidend arts.

Tip 2) Zorg dat je dergelijke fora als deze alleen ter info leest. Besef dat niet iedereen reageert. Het zullen eerder de mensen zijn die meer last van bijwerkingen hebben. Zij willen tenslotte van hun probleem af. En betrek in iedergeval niet alles wat je leest op jezelf. Tenslotte gebruikt iedereen dit medicijn om een andere reden. De complexiteit van het medicijn is dusdanig dat het simpelweg niet aan de orde is jezelf te vergelijken met iedereen op zo'n forum.

Rina2401
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 apr 2009 13:08

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door Rina2401 »

Hallo,

Ik ben nu ruim een jaar aan de Lexapro (15mg)en dat bevalt me erg goed. Wat mij betreft blijf ik eraan maar het heeft toch ook wel nadelen, bijv je libido :? maar verder voel ik mij er goed bij. Niet meer zulke heftige pieken en dalen.
Toch wil ik het proberen zonder medicijnen. Ben 3 dagen geleden begonnen met afbouwen en het is even afwachten hoe dat verder verloopt. Ik heb nu vage klachten zoals spierpijn maar weet niet of het daar van komt. Eerst maar een paar weken aankijken. Ik bouw het rustig af.

DenBosch
Berichten: 35
Lid geworden op: 08 mar 2009 19:34

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door DenBosch »

Maar wat waren de pieken en dalen dan die je had? Wat ik niet meer heb is een erg gespannen en woede gevoel. Ben alleen benieuwd of dit weg is als je stopt?

Rina2401
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 apr 2009 13:08

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door Rina2401 »

Winter 2207/2008 ben ik depressief geworden.
Het liefst hield ik een winterslaap tot eind maart zeg maar. Ging naar mijn werk en zorgde voor mijn dochter maar het ging niet allemaal zo soepel. Ik kon ook om de kleinste dingen bijna uity mijn vel sspringen. Het voelt alsof je je gevoel niet meer onder controle hebt. 's-avonds was ik het zat en kon ik mijzelf in 5 minuten in de put praten maar mijzelf er niet zo snel weer uit krijgen. Heb de afgelopen 2 jaar bij het Riagg gelopen voor psychotherapie. achteraf gezien heb ik al meerdere winters mij zo vervelend gevoeld. De pieken waren er af en toe, dan had ik een goede dag.
Wat een antidepressiva doet is een stof in je hersens aanvullen die jij zelf niet meer aanmaakt waardoor je depressief kunt raken. Het is ook niet voor niets dat de meeste anti depressiva een half jaar tot 9 maanden moet worden gebruikt wil het effect hebben. Ik ben er nu ruim een jaar aan en probeer het nu af te bouwen. Ik wil het toch zelf proberen maar of dat gaat lukken zal de tijd wel leren.

DenBosch
Berichten: 35
Lid geworden op: 08 mar 2009 19:34

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door DenBosch »

Ik hoop dat het je lukt! Ik ken dat overigens wel, dat uit je vel springen..

Ben zelf ook erg prikkelbaar geweest, verder hoge bloeddruk en enorm vermoeid en angstig/gespannen..Verder een zeer lage concentratie. Doordit alles ook weinig zelfvertrouwen.

Hoop ook ooit te stoppen, maar hoop dat ik zo wijs ben omdat pas te doen als ik echt helemaal het gevoel heb genezen te zijn.

Happy Frog
Berichten: 117
Lid geworden op: 09 mar 2009 16:52

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door Happy Frog »

beremoe
Laatst gewijzigd door Happy Frog op 30 apr 2009 09:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Rina2401
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 apr 2009 13:08

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door Rina2401 »

Ik denk dat je altijd moet blijven werken aan jezelf, valt niet mee!
Het hangt er ook vanaf wat de oorzaak is dat je aan de lexapro bent.
Bij langdurige problemen of terugkerende problemen kan het soms helpen in therapie te gaan. Ik heb hier wel iets aan gehad.
Na jaren aanmodderen na een scheiding, mislukte relaties die overigens altijd in maart ontstonden en ik voor de winter had afgekapt bleef ik in het negatieve cirkeltje hangen. Het gaat nu beter en ik probeer het allemaal maar te accepteren zoals het is en ik moet zeggen (dat moet je leren) dat het wel werkt.
Ik hoop voor je (Den Bosch) dat het voor jou ook beter gaat worden.

Rina2401
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 apr 2009 13:08

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door Rina2401 »

Wel apart te lezen op het forum dat veel mensen de eerste weken zoveel bijwerkingen hebben gehad. Het enige wat ik heb gehad is misselijkheid. De eerste 3 weken tijdens gebruik van Lexapro voelde ik mij super(ook heel apart) energie voor 2. Mijn arts gaf aan dat dit het placebo effect was van de medicijnen, zat dus tussen de oren. Ik had het gevoel de hele wereld weer aan te kunnen. Nou ja, voor 3 weken was dat wel erg fijn :D
Vermoeidheid herken ik overigens wel, weet alleen niet of dit altijd door de medicijnen komt of door omstandigheden. Ik ben sinds een week van 15 mg naar 10 mg gegaan en ik moet zeggen dat het goed gaat. Mede door het zonnetje :D

Happy Frog
Berichten: 117
Lid geworden op: 09 mar 2009 16:52

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door Happy Frog »

beremoe
Laatst gewijzigd door Happy Frog op 30 apr 2009 09:16, 1 keer totaal gewijzigd.

DenBosch
Berichten: 35
Lid geworden op: 08 mar 2009 19:34

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door DenBosch »

@Riana..

Wel erg goed om te horen dat het bij jou zo veel effect heeft. Ik moet zeggen dat ik die momenten ook heb gehad. Terwijl ik pas 4 weken bezig ben met Lexapro. Hoelang duurde het voordat het bij jou stabiel werd?

Mijn grootste bijwerking tot nu toe is toch echt vermoeidheid. Kan hele dagen bewijzen van spreken slapen.. Als het zo doorgaat is het niet vol te houden.

Maar dit wordt minder dus??
Laatst gewijzigd door DenBosch op 12 apr 2009 21:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Happy Frog
Berichten: 117
Lid geworden op: 09 mar 2009 16:52

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door Happy Frog »

word raar en erg moe wakker
beremoe
Laatst gewijzigd door Happy Frog op 30 apr 2009 09:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Happy Frog
Berichten: 117
Lid geworden op: 09 mar 2009 16:52

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door Happy Frog »

beremoe

na 3 maand is escitalopram in je bloed is gestabiliseerd.
Laatst gewijzigd door Happy Frog op 30 apr 2009 09:19, 1 keer totaal gewijzigd.

mketje
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 apr 2009 02:17

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door mketje »

Ik gebruik nu al 1 jaar en 1 maand lexapro. Het heeft even geduurd bij mij om het juiste medicijn te vinden. In het begin had ik last van misselijkheid en echt ziek zijn. Dat ging over na zo'n 3 dagen. Echter heb ik nu het gevoel dat het minder lijkt te werken. Hebben er meer mensen last van? Het medicijn was toen zowat net op de markt dus ik weet niet of er mensen zijn die het al even lang gebruiken.

Happy Frog
Berichten: 117
Lid geworden op: 09 mar 2009 16:52

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door Happy Frog »

beremoe

lexapro is vaak na een jaar gebruik pooped out
Laatst gewijzigd door Happy Frog op 30 apr 2009 09:20, 1 keer totaal gewijzigd.

DenBosch
Berichten: 35
Lid geworden op: 08 mar 2009 19:34

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door DenBosch »

Lexapro wordt ook met succes door cardiologen voorgeschreven tegen hartritmestoornissen
Dat verbaasd mij eigenlijk helemaal niets.. Ik had altijd een erg hoge bloeddruk en deze is nu opvallend laag. Waar heb je dat vandaan?

Ze hebben mij ook een tijdje een "andere"bloeddrukverlager gegeven en deze werkte te goed. Althans ik kreeg er een te lage bloeddruk van.

Happy Frog
Berichten: 117
Lid geworden op: 09 mar 2009 16:52

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door Happy Frog »

beremoe


Per 25 april ander slikschema:
17u 5 mg
18u 5 mg
19u 5 mg
erg moe bij wakker worden en duf eerste 2 uur v d dag
Laatst gewijzigd door Happy Frog op 30 apr 2009 09:21, 4 keer totaal gewijzigd.

DenBosch
Berichten: 35
Lid geworden op: 08 mar 2009 19:34

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door DenBosch »

Dag HF,

ben benieuwd of je dat stukje nog kan vinden.. dat Lexapro ook door de cardioloog wordt gebruikt. Kan het namelijk zelf nergens vinden. Maar merk wel dus dat het een goed effect heeft op mijn hoge bloeddruk. (Wat andere AD niet deed overigens)..

Zit nu trouwens op 5 weken en voel me wel beter.. alleen nog wel een soort van roes in mijn hoofd. Nog niet helemaal wakker.. en verder nog wel veel moe. Wel is mijn concentratie veel beter en ook mijn bloeddruk dus..

Nog een paar weekjes en het zal weer helemaal goed gaan hoop ik!

mketje
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 apr 2009 02:17

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door mketje »

Dank Happy Frog voor de pooped out op google. Inderdaad veel over te lezen.

mariska82
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 apr 2009 17:48

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door mariska82 »

ik ben sinds 3 en een halve week begonnen met lexapro.eerst 5mg en nu 10 mg.ik moet zeggen dat ik er behoorlijk veel last van heb.ik heb het voorgeschreven gekregen voor paniekaanvallen en een zware depressie.voel me nu erg moe,eng en raar in mijn hoofd,erg last van paniekaanvallen.misselijk,hoofdpijn,duizellig......hartklopingen,druk op mijn borst en ontzettend verkouden.hoort dit er allemaal bij en hoe lang zal het duren voordat de lexapro gaat werken.ik heb nu wel de neiging om het de prullebak in te gooien

Gesloten