LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ING Bonus ProtestActie13

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
HSfanatic
Berichten: 30
Lid geworden op: 11 okt 2008 15:29

Re: ING Bonus ProtestActie13

Ongelezen bericht door HSfanatic »

Schiet het al een beetje op met je actie Honda? Anders kan je de moeite net zo goed ergens anders aan besteden.

Misschien moet je de landelijke media eens gaan bestoken, die 10 mensen die jouw stukjes hier lezen zetten ook geen zoden aan de dijk.

honda
Berichten: 156
Lid geworden op: 26 nov 2006 22:55

Re: ING Bonus ProtestActie13

Ongelezen bericht door honda »

L.S.,

Mijn actie is heel bescheiden, maar vertolkt wel datgene wat honderdduizenden mensen denken en voelen.
Ik ben ervan overtuigd dat het merendeel van de 1029 mensen, die tot op heden mijn topic gelezen hebben, daar minstens een belangrijke kern van waarheid in herkennen. Hopelijk helpt het die mensen om iets zinnigs te doen met hun eigen boosheid over de ING-wantoestand.

Niet alleen in moreel opzicht doet de ING het heel slecht. Ookin zakelijk opzicht zijn ze verkeerd bezig. De ING geeft miljoenen uit aan TV-reclame e.d., terwijl ze dat geld beter zouden kunnen uitgeven aan daadwerkelijk respect voor de klant. Met name intrekking van de Bonussen zou de ING heel wat klandizie kunnen schelen.

De ING is tot op heden in NL het duidelijkste voorbeeld van een uit de hand gelopen en blijkbaar oncontroleerbare kapitalistische graai-cultuur. Als de ING niet uitkijkt dan gaat het DE bank van het zwarte verleden worden.

Uit het super-grillige koersverloop van het ING-aandeel lijkt weinig zinnigs af te leiden, als het gaat om de conditie van deze Bank. Jazelfs indien de koers structureel omhoog zou gaan, dan zegt dat nog weinig. In het verleden waren er immers teveel beurs-luchtbellen.
Oja, HSfanatic, misschien kunt u op de ING-zaak eens (laten) nagaan hoe het daar loopt met de spaarrekening-afschrijvingen, met de overschrijvingen en met de rekening-opzeggingen? Er zijn vast veel lezers, die daarin geinteresseerd zijn!

Groet HONDA

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: ING Bonus ProtestActie13

Ongelezen bericht door Wim2007 »

Mijn actie is heel bescheiden, maar vertolkt wel datgene wat honderdduizenden mensen denken en voelen.
Spreek a.u.b. voor uzelf (en laat het daar a.u.b. ook bij)

honda
Berichten: 156
Lid geworden op: 26 nov 2006 22:55

Re: ING Bonus ProtestActie13

Ongelezen bericht door honda »

Beste Wim2007,

Ok, ik was op dit punt ongenuanceerd. Ik weet inderdaad niet wat honderdduizenden denken over alles wat ik schreef, en ik weet ook niet of mijn actie vertolkt wat honderdduizenden denken en voelen.

Maar wat vindt u van het feit, dat ING-topmannen samen bijna 1 miljard euro aan Bonussen hebben gekregen, terwijl ING vanwege dramatische bedrijfs-problemen door de NL-overheid is gesteund met vele miljarden euro's? Geld wat wellicht ook van uw belasting-afdrachten afkomstig is.

Groet HONDA

Mk
Berichten: 991
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: ING Bonus ProtestActie13

Ongelezen bericht door Mk »

Hoe kom je erbij dat topmannen samen 1 miljard hebben gehad? Ten eerste is het bedrag veel lager en gaat het geld niet alleen naar topmannen maar naar iedereen (van hoog tot laag) in het bedrijf zoals callcenter medewerkers die hun targets hebben gehaald.

honda
Berichten: 156
Lid geworden op: 26 nov 2006 22:55

Re: ING Bonus ProtestActie13

Ongelezen bericht door honda »

L.S,

http://www.dag.nl/binnenland/toch-bonus ... ing-236102

Hoeveel het totaal-bedrag aan Bonussen precies is, dat kan alleen de ING zelf uitrekenen. Laten ze gewoon voor de draad komen met alle bonus-bedragen, gekoppeld aan functies. In de media, dagbladen enzovoorts. En dit dan natuurlijk met een duidelijke uitleg, waarom zijzelf het logisch zinvol en verdedigbaar vonden om die bonussen uit te keren in (wellicht) het slechtste bedrijfsjaar ooit.
Als de ING die bonus-uitbetaling werkelijk z'on onschuldige en normale zaak vindt, waarom dan niet gewoon openheid van zaken geven?
Hoogstwaarschijnlijk koesteren ze de onprofessionele hoop dat de bui gewoon overgaat.

ING had over 2008 gigantische overheids-steun nodig om te overleven. Ook hierdoor moet de belastingbetalende burger flink inleveren (ook op punten die eerder "beloofd" waren), terwijl het falende ING enorme hoeveelheden beloofde bonussen uitbetaalt.
Dit soort kromheid is met geen enkele "genuanceerdheid" recht te praten. Ook niet met de "genuanceerdheid" van MK, dat ook lagere hardwerkende ING-werknemers behoorden tot de bonus-verdieners.


Groet Honda

Mk
Berichten: 991
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: ING Bonus ProtestActie13

Ongelezen bericht door Mk »

Da's nou het nare van internet; verouderde informatie blijft ook staan. Het bericht is van 6 maart en was de aanleiding voor de hele discussie waarin vervolgens duidelijk is gemaakt om hoeveel geld het wel gaat en wie die bonussen en variabele beloning krijgen.

honda
Berichten: 156
Lid geworden op: 26 nov 2006 22:55

Re: ING Bonus ProtestActie13

Ongelezen bericht door honda »

L.S.,

Als de ING al bekend heeft gemaakt aan welke werknemers met welke functies bonussen zijn uitbetaald en om welke bedragen het precies gaat, ook in totaal; dan is die bekendmaking toch wel heel erg mager van aard geweest. Ik houd het nieuws via diverse media bij, en ik ben niks duidelijks tegengekomen.
Terwijl je toch van ING zou verwachten dat ze elke kans en elk podium zouden aangrijpen, om een positievere boodschap ivm de Bonussen uit te dragen.

Nu is het nog steeds zo, dat zeer vele burgers het zeer sterke vermoeden hebben dat de ING met de ene hand geld van belasting-betalers in ontvangst heeft genomen, en met de andere hand een flink deel van dat belasting-geld heeft laten verdwijnen in de bonus-zakken van eigen mensen.

De ING heeft, net als veel andere banken, volgens vele analisten zijn mensen met bonussen opgejut om steeds grotere risicos te nemen omwille van hogere winsten (en bonussen). Toen de risicos uit de hand liepen heeft de ING niet zelf het verlies op zich genomen en de bonussen ingetrokken. Integendeel: de ING-bonusjagers wensten niet voor hun eigen fouten op te draaien. Bonussen werden nu ineens prestatie-onafhankelijk. De NL-overheid en de belasting-betaler moest opdraaien voor de risico's die de ING-mensen zelf welbewust hadden genomen.

Zodra particulieren riskante sporten gaan bedrijven, dan moeten ze zich voor heel veel geld verzekeren, en vervolgens nog maar afwachten of ze na een gemaakte fout uitbetaald worden. De ING-bazen daarentegen hoeven zich niet voor risico's te verzekeren. Wanneer zij uit de bocht vliegen, dan betaalt immers de belatingbetaler via de Staat. Lekker makkelijk. toch!

Dus MK; zou je mij en de topic-lezers willen laten weten waar welk relevant en officieel ING-bonusverhaal te vinden is?

Groet HONDA niet de enige die nog steeds boos en verontwaardigd is

Mk
Berichten: 991
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: ING Bonus ProtestActie13

Ongelezen bericht door Mk »

Als de ING al bekend heeft gemaakt aan welke werknemers met welke functies bonussen zijn uitbetaald en om welke bedragen het precies gaat, ook in totaal; dan is die bekendmaking toch wel heel erg mager van aard geweest. Ik houd het nieuws via diverse media bij, en ik ben niks duidelijks tegengekomen.
Wat maar weer eens laat zien dat de media alleen geinteresseerd is in sensatie. Zie http://www.minfin.nl/Actueel/Kamerstukk ... nussen_ING

Overigens zou het in verband met de privacy volgens mij grote problemen geven als ING op individueel werknemerniveau bekend zou maken wie welke bonus zou ontvangen.
Nu is het nog steeds zo, dat zeer vele burgers het zeer sterke vermoeden hebben dat de ING met de ene hand geld van belasting-betalers in ontvangst heeft genomen, en met de andere hand een flink deel van dat belasting-geld heeft laten verdwijnen in de bonus-zakken van eigen mensen.
Ook hier weer sensatie en beeldvorming in de media; ING heeft 10 miljard euro geleend tegen minimaal 8,5% rente als de ING dividend uitkeert. Dit percentage kan nog hoger worden als het dividend per aandeel hoger is dan een bepaald percentage. Deze lening mag afgelost worden tegen 150% oftewel; ING moet 15 miljard betalen om de lening af te lossen. Aangezien ING al interim dividend had uitgekeerd over 2008 moet ING dus ook 850 mln euro rente betalen.

Wel heeft de Nederlandse staat een deel van het risico op en een deel van de komende opbrengsten van risicovolle hypotheekbeleggingen overgenomen.
Toen de risicos uit de hand liepen heeft de ING niet zelf het verlies op zich genomen en de bonussen ingetrokken. Integendeel: de ING-bonusjagers wensten niet voor hun eigen fouten op te draaien. Bonussen werden nu ineens prestatie-onafhankelijk.


Volgens mij zijn er heel veel ING-medewerkers die wel gepresteerd hebben volgens de afspraken die daarover gemaaakt zijn.

HSfanatic
Berichten: 30
Lid geworden op: 11 okt 2008 15:29

Re: ING Bonus ProtestActie13

Ongelezen bericht door HSfanatic »

MK,

Prima verhaal, maar je staat tegen een muurtje te kletsen. Honda heeft last van tunnelvisie, en denkt dat ING de enige is die onverantwoord te werk gaat mbt de bonussen. Iets met oogkleppen enzo.

Ik hoorde vorige week nog over een chipfabrikant, waar 4 bestuurders samen 14 mln meekregen bij hun vertrek. En die vertrekkende bestuurder van die woningcorporatie? Ook een flinke oprotpremie en zijn opvolger krijgt ook 2 ton per jaar voor 3 dagen in de week werken.

Ach zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan met voorbeelden, maar het komt toch niet bij Honda aan.

En maar denken dat ik bij de ing werk, ik werk gewoon bij een transportbedrijf, maar door de studie weet ik gewoon ietsjes meer van de gang van zaken bij ING. En ik kan je verzekeren dat die bonussen het niet halen bij eerder genoemde voorbeelden.

honda
Berichten: 156
Lid geworden op: 26 nov 2006 22:55

Re: ING Bonus ProtestActie13

Ongelezen bericht door honda »

L.S.,

Bedankt, MK, voor uw serieuse reactie!

Inderdaad zullen heel veel ING-medewerkers ook in 2008 "gepresteerd hebben volgens de afspraken". In een dramatische nood-situatie, waarin een commercieel bedrijf alleen dankzij overheids-steun blijkt te kunnen overleven, lijkt het mij echter heel logisch dat gemaakte bonus-afspraken worden gecancelled. Door de zwaar tegenvallende prestatie van het bedrijf in zijn totaliteit verliezen de positieve prestaties van individuele werknemers per saldo hun effect. Met een beetje meer pech hadden al die mensen zelfs hun baan kunnen verliezen, iets wat ook niet 'afgesproken' was. Uitbetaling van 2008-bonussen heeft bovendien het ING-betrouwbaarheids-imago van de ING - essentieel voor een bank - extra op het spel gezet. Iedereen kan op dit moment zien hoe sterk Bonus-kwestie's ter discussie gesteld worden.

De kamervragen-link van MK is heel interessant. Helaas maakt dit kamer-verslag in het geheel niet duidelijk dat de ING voor een breed publiek openheid van zaken heeft gegeven over haar bonus-beleid. Integendeel, de ING betoont zelfs naar de steunverlenende overheid toe een schandalig-minimale openheid.

Wat ik uit dit kamer-verslag namelijk vooral opmaak is, dat een kamerlid/volksvertegenwoordiger vragen stelt, en dat minister Bos zo goed en zo kwaad als mogelijk antwoord geeft op deze vragen. Over de vraag, bijvoorbeeld, wat er door de ING in totaal aan bonussen is uitgekeerd moet Bos verwijzen naar iets wat de ING ooit ergens in de media heeft losgelaten. Wat de ING daarmee precies bedoelde en waarop precies het genoemde bedrag betrekking had, dat wordt niet echt helder en lijkt bijna oncontroleerbaar.

Duidelijk wordt in dit kamer-verslag ook, dat de ING wettelijk niet verplicht is op allerlei relevante punten informatie te verschaffen, en dat de ING dat recht blijkbaar heeft aangegrepen om zelfs Bos en de Tweede Kamer allerlei relevante informatie te onthouden.
En Bos is wel degene die diezelfde ING gered heeft met 10000000 euro belasting-geld (ok, tegen een mooie rente van 8,5%, maar ieder ander die bijna failliet aan het gaan is krijgt uberhaupt geen lening!) en met een garantie-ondersteuning van 20000000 euro!
Natuurlijk had Bos vooraf eisen op dit punt moeten stellen. Maar ja, de ING moest hoogstwaarschijnlijk hals over kop gered worden.

Misschien kan Bos achteraf nog korten op de overheidssteun, nu de ING niks blijkt te hebben geleerd mbt het Bonussen-beleid. Onlangs nog zijn afgesproken Provinciale steun-gelden ingetrokken, nadat bleek dat de betreffende onderneming royale bonussen uitdeelde!

Al met al een goede zaak, dat een Parlementaire Commissie een onderzoek gaat instellen naar de krediet-crisis! De ING-kwestie zal in dat onderzoek een belangrijk issue gaan worden, lijkt me. Hopelijk gaan er dan heldere antwoorden komen op allerlei dringende vragen waarmee verontwaardigde belasting-betalers rondlopen.

Ikzelf ga stoppen met dit TrosRadar-topic. Ik heb gedaan wat ik meende te moeten doen. Voor mezelf ben ik inmiddels tot het besluit gekomen, dat ik dit jaar nog ga veranderen van hoofd-bankrekening. De ING is voor mij teveel de bank van het zwarte verleden geworden; een logge bureacratische klant-onvriendelijke bank die niet is afgestemd op een doorsnee particuliere klant.

Voor mijn nieuwe hoofd-bank twijfel ik nog tussen de RABO-bank en de ASN-bank.
De ene bank is een gerenommeerde bank met bewezen degelijkheid en betrouwbaarheid, die werkt met statutaire klant-inspraak en vrij is van winst-beluste aandeelhouders. Een bank waar je zonodig gewoon naar binnen kunt lopen en op een serieuse manier wordt behandeld.
De andere bank is, net als Triodos, bezig om op een moderne fatsoenlijke manier te bankieren met concrete waarden en normen.

Ik wil afsluiten met een verhaal wat van toepassing is op het bedrijfsleven in het algemeen, en wellicht op ING in het bijzonder:

" Een bedrijf is vergelijkbaar met een oud bos. De hoge bomen laten weinig andere planten toe, eigenlijk alleen hun eigen soort. Als de bomen oud worden, zie je in z’on bos veel dood hout. Slaat de bliksem in, dan staat de boel in lichterlaaie. Dat is niet erg. Uit de as kan volledige vernieuwing ontstaan: een mooi gevarieerd bos "
(Paul de Blot, Nijenrode-hoogleraar business-spiritualiteit )

Ik, als jarenlang Postbank-ING-rekeninghouder (ipv klant een nummer-consument geworden), heb geen tijd en ook geen behoefte om op dat nieuwe ING-bos nog lang te gaan wachten.

Vriendelijke Groet HONDA

Gesloten