En nu maar afwachten wanneer de rest van DMG moet volgen!09-04-09 Nieuwsbericht
Grando Retail, een keten van keukenzaken met in totaal zo'n 47 showrooms in Nederland, heeft een toezegging gedaan aan de Consumentenautoriteit, één van de toezichthouders achter ConsuWijzer. De keukenzaak belooft, als lid van de Centrale Branchevereniging Wonen (CBW), zich in de toekomst te zullen houden aan de CBW-regels voor aanbetaling. Grando is de eerste keukenzaak die dit heeft toegezegd. Naar een aantal andere bedrijven loopt nog een onderzoek.
Wat ging er mis?
Het CBW schrijft voor dat de winkelier de klant bij het kopen van een keuken mag vragen om maximaal 15% van het bedrag vooruit te betalen. De rest van het bedrag moet de klant betalen zodra de keuken is geleverd. Uit onderzoek van de Consumentenautoriteit blijkt dat Grando Retail zich niet aan deze regel hield. Vaak werd er gevraagd om meer dan 15% te betalen wanneer de klant het contract tekende. Ook eiste Grando Retail dat de klant het hele bedrag betaalde vóórdat de keuken werd geleverd. Dat is in strijd met de regels van het CBW én met de wet. Ook is het een groot risico voor u als consument. Want wanneer een zaak die lid is van het CBW failliet gaat, dan krijgt u alleen de aanbetaling van 15% terug.
"Bedrijven die zijn aangesloten bij een branche- of gedragscode, moeten zich houden aan de regels van die code. Daar moet u als consument op kunnen vertrouwen. Doet een bedrijf dat niet, dan kunnen wij daartegen optreden", aldus Marije Hulshof, directeur Consumentenautoriteit.
Grando erkent fout
Grando Retail heeft erkend zich in het verleden niet aan deze CBW-regels te hebben gehouden. Omdat het bedrijf het belang van de consument voorop wil stellen, heeft Grando de Consumentenautoriteit nu beloofd om niet meer dan 15% aanbetaling te vragen. Het hele bedrag hoeft de klant pas te betalen zodra de keuken is geleverd. Als Grando Retail zich niet houdt aan deze belofte kan de Consumentenautoriteit alsnog een boete opleggen.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Grando krijgt tik op de vingers aangaande betalingen!
Grando krijgt tik op de vingers aangaande betalingen!
-
- Berichten: 453
- Lid geworden op: 07 aug 2007 00:35
Re: Grando krijgt tik op de vingers aangaande betalingen!
Levering en montage zijn nooit op 1 dag bij Grando toch?Het hele bedrag hoeft de klant pas te betalen zodra de keuken is geleverd
Lig je alsnog een nacht of weekend met knikkende knietjes in bed te zweten, hopende dat Grando niet over de kop gaat voordat je keuken is gemonteerd.
Re: Grando krijgt tik op de vingers aangaande betalingen!
dan is 90% van de keukenzaken fout bezig toch
Re: Grando krijgt tik op de vingers aangaande betalingen!
Inderdaad heeft niets met enkel DMG te maken en ook je kop is wat vertekend.
In ieder geval leveren ook andere grote ketens,evenals kleinere niet uit zonder betaling vooraf...(Bruynzeel,Kvik,DMG groep,Ikea,etc etc) dat houdt in dat het bedrag betaald is voordat de keuken is uitgeladen. Lijkt mij ook nog steeds de meest logische manier ondanks het CBW geneuzel...
In ieder geval leveren ook andere grote ketens,evenals kleinere niet uit zonder betaling vooraf...(Bruynzeel,Kvik,DMG groep,Ikea,etc etc) dat houdt in dat het bedrag betaald is voordat de keuken is uitgeladen. Lijkt mij ook nog steeds de meest logische manier ondanks het CBW geneuzel...
Re: Grando krijgt tik op de vingers aangaande betalingen!
Dit is gewoon klinkklare nonsens, die uitgekraamd wordt na een tik op de vingers!Omdat het bedrijf het belang van de consument voorop wil stellen, heeft Grando de Consumentenautoriteit nu beloofd om niet meer dan 15% aanbetaling te vragen.
Als het belang van die consument echt zo belangrijk was, dan had Grando al veel eerder die CBW regels nageleefd. Aangepaste voorwaarden zijn al sinds najaar 2005 in gebruik, CBW leden zijn meermaals door het CBW aangeschreven over dit onderwerp.
Verplicht de keukenwinkel je nog steeds om geheel vooraf te betalen?? Meld dat dan bij de consumentenautoriteit, om deze praktijk nu eindelijk eens aan te pakken. Bij eerdere faillisementen hadden vele consumenten schadeposten van meer dan 10.000 euro doordat de gehele keuken al vooruitbetaald was......
Re: Grando krijgt tik op de vingers aangaande betalingen!
En hoeveel gratis reclame heeft grando nu gemaakt ?