LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] eigen bijdrage scootmobiel

Ervaringen met gehandicaptenvervoer? En ben je hier niet tevreden over of juist wel? Geef hier jouw mening.
Wil Ooms
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 apr 2009 20:30

Re: eigen bijdrage scootmobiel

Ongelezen bericht door Wil Ooms »

Elke gemeente is in strijd met de wet als ze nu nog om een eigen besparingsbijdrage vragen voor een scootmobiel, gezien de uitspraak van de zaak LJN: BF6623, Rechtbank Zutphen, 07/1288 WMO d.d. 30 september 2008.

Teken bezwaar aan bij de gemeente waar de scootmobiel is aangevraagd en/of verstrekt en noem als reden van bezwaar deze uitspraak van de rechter.

miekeb1
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 dec 2006 08:01

Re: eigen bijdrage scootmobiel

Ongelezen bericht door miekeb1 »

Geplaatst op 17 Apr 2009 17:07 door RobynXII
De kosten voor de advokaat worden grootdeels vergoed door het DWI als men vind dat je inkomen te laag is om de kosten zelf te dragen.
Succes!
Emmy Muller
Hoi Emmy,

Kun je mij uitleggen wat het DWI is en waar ik daarvan eventueel meer info over kan krijgen?

Jan Hille Ris Lambers
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 okt 2007 18:28

Re: eigen bijdrage scootmobiel

Ongelezen bericht door Jan Hille Ris Lambers »

Beste mensen,

In de gemeente Ede (Gld) is het om meerdere redenen goed wonen.

Daar wordt tot op heden voor geen enkel hulpmiddel een eigen bijdrage berekend.

Tenslotte nog een TIP.
Wil je een hulpmiddel hebben, dat niet in het assortiment van de leverancier(s) van de kunst- en hulpmiddelen zit, vraag dan een persoonsgebodnen budget aan. In dat geval kun je wel jouw favoriete hulpmiddel aanschaffen, eventueel met bijbetaling van een bijdrage (= verschil tussen de werkelijke kosten en de kosten van het "in natura" te verstrekken hulpmiddel).
Ik wilde een opvouwbare scootmobiel, waarvan je ook de motor kunt loskoppelen. Daardoor weegt het zwaarste deel van de scootmobiel nog maar 10 kg. Aangezien de gemeentelijke leverancier dergelijke scootmobielen niet kon leveren, heb ik een persoonsgebonden budget aangevraagd én gekregen. Omdat de gemeente de noodzaak van een dergelijke scootmobiel onderschreef, is mijn scootmobiel volledig door de gemeente Ede betaald. Zo kan het dus ook!

RobynXII
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 feb 2009 16:30

Re: eigen bijdrage scootmobiel

Ongelezen bericht door RobynXII »

Hallo miekeb1 en de anderen op dit forum

Het DWI staat voor de Dienst Werk en Inkomen. Het is een gemeente lijke dienst die mensen met een , om wat vor reden dabn ook, laag inkomen een steujntje in de rug biedt. helaas moet je ook hier je hele hebben en houden laten zien voordat je zelfs maar kans maakt op iets. Ik krijg van hen, omdat ik een Wajong uitkeringheb en verder niets en ook geen partner, Bijzondere bijstand voor:
de extra stookkosten
een bijdrage aan het bewegings programma waar ik aan mee doe
een bijdrage omdat ik naast gehandicapt ook chronisch ziek ben.
Ook krijg ik van hun een bijdrage voor de hulp in de huishouding
van de €90 die ik eiegenlijk zelf moest betalen voor mijn advokaat hebben zij er €40 betaald. Ongeacht hoe lang de zaak duurt, ik hoef geen cent meer te betalen.
Langdurigheids toeslag
Dat is bj elkaar toch een hele lading geld. Als je internet hebt kun je gewoon DWI intikken en dan krijg je een lading links.
het handigst is als je een vestiging zoekt dicht bij jou en daar naartoe belt. Zij stellen dan allemaal vragen over wat je wil hebben en of zij daar iets aan kunnen doen.
Zo ja, dan sturen ze je de formulieren toe die je nodig hebt.

Voor mensen die juridische problemen hebben kan ik aanraden om een vestiging van Stichting Doras te zoeken en hun te bellen. Zij bieden gratis Juridisch advies en ook allerhande hulp bij het vinden van fondsen en stichtingen die eventueel hulp kunnen bieden. Zij zijn onafhankelijk van gemeenten en hebben net zo'n grondige hekel aan het gekonkel gelieg en andere smoesjes van Gemeenten als wij.

Als je het niet allemaal alleen af kunt is er ook nog Stichting MEE die hebben mensen die huisbezoeken afleggen aan mensen die minder mobiel zijn of gewoon geen energie hebben om de eindeloze routes af te leggen die nodig zijn om te krijgen waar je recht op hebt.

Aan de mevrouw in Limburg die een te kleine en te zwakke scootmobiel heeft wil ik nog voorstellen dat ze het CIZ (Cenrtum indicatie Stelling) verzoekt om haar een "goedgeveerde" scootmobiel te geven of een PGB daarvoor. Als je pijn klachten hebt moet je een grotere scoot hebben en die heeft ook grotere accu's .
Ik hoop dat dit een beetje helpt. Ik zit al meer dan veertig jaar in het patienten circuit en heb dus vrij veel ervaring.
Let wel, ik ben ziek geworden in 1966 en de diagnose waardoor ik hulp kon krjgen is in 2007 gesteld.
Lekker vlot allemaal maar dat is het leven.
:D

Villetje
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 sep 2003 15:58

Re: eigen bijdrage scootmobiel

Ongelezen bericht door Villetje »

Zelf woon ik in een dorp in het oosten van het land.
Ook hier probeert de gemeente je af te schepen met een zo goedkoop mogelijke voorziening en als het even kan wordt je aanvraag afgewezen.
Ze lezen hier heel selectief de wet.
Bijvoorbeeld: "De gemeente is verplicht om een zo goedkoop en adequaat mogelijke vervoersvoorziening te verstrekken, waarmee een zieke/gehandicapte op een zo zelfstandig mogelijke manier deel kan nemen aan het maatschappelijk verkeer."

Het woord Adequaat betekent dat het voor jou passend moet zijn, zodat je je zelfstandig kunt bewegen.
Bij ons in de gemeente zien ze dat woord over het hoofd en duiken gelijk op het woord Goedkoop.

Zelf heb ik weke delen reuma, M.E. (chronische vermoeidheidsziekte), ontstoken bekken, versleten ruggewervels en sinds kort kanker erbij.

Door de weke delen reuma was voor mij een "gesloten buitenwagen" het meest adequaat, omdat ik anders teveel pijn en stijfheid heb waardoor ik helemaal niet meer kan bewegen.

Bij de gemeente in 2001 een Canta aangevraagd en ik werd afgescheept met "dat doen wij nooit, u kunt wel een scootmobiel krijgen."
Om de aanvraag zo goed mogelijk in elkaar te zetten, heb ik overal informatie verzameld, van wetstukken tot jurisprudentie. Alles heb ik er in meegenomen.
Bezwaar ingediend nadat ik de schrifelijke afwijzing had gekregen, en dit werd weer afgewezen.
Daarna in hoger beroep gegaan bij de rechtbank in Zwolle.
IK was toen nog lid van de ANGO en heb gevraagd of zij met me mee wilden naar de rechtbank, maar de kneuzen waren lang niet zo goed op de hoogte van de wet dan ikzelf, dus ik heb meteen mijn lidmaatschap opgezegd.
In mijn uppie ben ik naar de rechtbank gegaan, omdat ik zeker wist dat ik in mijn recht stond.
Binnen 6 weken zou ik bericht krijgen, maar ik had met 2 weken al antwoord van de rechtbank.
Mijn bezwaar was gegrond verklaard en de gemeente moest mij de Canta verstrekken. Ook werd mijn uitspraak meegenomen in de jurisprudentie zodat anderen er ook wat mee kunnen.
Inmiddels heb ik al een aantal lotgenoten geholpen met het aanvragen van een Canta.

De gemeente heeft mij de Canta in bruikleen gegeven, ik krijg een gebruikersvergoeding omdat een zieke/gehandicapte geen meerkosten mag hebben t.o.v. een gezond persoon.

Wat ik hiermee wil zeggen is: Ga altijd naar de rechtbank als je geen passend vervoermiddel krijgt van de gemeente, want ze zijn het verplicht om het aan je te verstrekken.
Het kost allemaal veel tijd en energie, maar je bent zo blij als een kind als je het voor elkaar hebt gekregen.

RobynXII
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 feb 2009 16:30

Re: eigen bijdrage scootmobiel

Ongelezen bericht door RobynXII »

Fantastisch Villetje! gefeliciteerd. ook ik heb Weke delen reuma naast alle andere makken en oook ik heb moeten vechten om erkenning.
maar ik wil geen Canta maar een Goedgeveerde scoot mobiel eerst vond men dat ik maar moest open maar ten ik bij de keurings arts van het CIZ kwam zag ze meteen dat ik dat niet kon en toen heeft ze (dit was negen maanden na de eerste aanvraag) de rapportage verandrd zodat er direct een positief advies kwam.
toen kwam de gemeente met te weinig geld dus een bezwaarschrift, en nu, nog negen maaden later heb ik van hun een afwijzend bericht gekregen waarin men ook nog een s nieuwe, niet goed onderbouwde smoesjes geef om vooral niet meer te heoven betalen. Ook ik ben in beroep gegaan en het beroepschrift dat mijn advokaat geschreven heeft liegt er niet om is heel helder en laat de Gemeente geen poot om op te staan. Helaas duurt het bij ons wat langer dan twee weken voordat de rechter uitspraak doet dus we wachten maar weer af. Onderussen heb ik overigens wel de scoot in bezit.
Ik ga wel door, ook om een precedent te zetten wat deze gemeente betreft zodat mensen die achter me aan komen het iets makkelijker heben. tot nu toe heb ik wel een paar honderd Euro meer gekregen maar dat is niet genoeg. ook heeft de gemeente de boete van €500 euro toegekent aan schade vergoeding omdat men langer dan zes maanden heeft gewacht met het geven van een verklaring en een verslag. Ik ben zelf ook lid van het Ango maar had hen niet om hulp gevraagd hierbij. Ik heb een advokaat die veel WVG en nu dus WMO zaken doet.

Sterl
Berichten: 27
Lid geworden op: 07 jun 2005 21:48

Re: eigen bijdrage scootmobiel

Ongelezen bericht door Sterl »

Hoewel Radar gigantisch veel bereikt, is het ook zaak zèlf deel te nemen aan een organisatie om je stem te laten horen. Aanwezig blijven en niet verslappen !
De 'eigen verantwoordelijkheid-methode ' van de WMO wordt continu verhaald bij de burger. Dat het veelal (!) niet werkt in de praktijk weten wij allang. Overigens met dank aan de valide minister en staatsecretaris :p
Ik hoop dat Radar zich meer in kwesties als deze stort. Legio rampscenario's zijn er als voorbeeld te noemen. Je leven wordt er soms door bepaald.
Hoezo 'meedoen '??
Maar nogmaals : vecht niet alles binnenkamers uit, ga naar bijeenkomsten, vergaderingen, spreek in bij raadsvergaderingen ten gemeentehuize, laat je geluid horen in politieke bijeenkomsten. Is het niet voor jezelf, dan voor een ander.
En echt, met veeeeeeeeeel geduld kan je nog wat bereiken ook. Doen hè !

RobynXII
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 feb 2009 16:30

Re: eigen bijdrage scootmobiel

Ongelezen bericht door RobynXII »

Ik ben het helemaal met de laatste spreker (ster) eens. Ik heb dan ook bij iedere burgeravond en bij elke vergadering van de WMO raad de mond vol over dit soort dingen. Momenteel hangen er een aantal instanties, raadsleden, burgerinitiatven en Gehandicapten organisaties over mijn schouder mee te loeren naar wat er gebeurd met mijn zaak. Als ik win zet ik een precedent waar anderen mee verder kunnen.
Ik houd een verslag bij dat ik dan regelmatig rondstuur naar de mensen die op de hoogte gehouden willen worden. Interesant genoeg zitten daar bedrijven tussen die scootmobielen verkopen en die ook aan PGB klanten leveren, Jesse Bos,raadslid vor de centrale stad Amsterdam van de PVDA raadsleden van de Deelraad Amsterdam Noord, De klachtenlijn van de gehandicapeten organisatie Sgoa, De BTB groep Amsterdam noord (zit ik zelf in) Buurtbeheer Buikslotermeer,(zit ik ook in) De Buurt regisseur hier, De Firbomyalgie zwemgroep waar ik in zit. En nog een paar losse mensen. Ik hoop de pers en AT 5 ook geinteresseerd te krijgen. Heel interesant om te volgen is ook het feit dat Amsterdam dit jaar nieuwe aanbestedingen gaat doen op scootmobiel gebied. Er zal hoop ik geluisterd worden naar de conclusies en aanbevelingen van de CG raad, zoals ze staan opgesteld in hun verslag van een bijeenkomst in 2008. Daar staat in dat Welzorg zijn monopoly positie kwijt moet raken en dat het PGB verhoogd zou moeten worden naar 90% van het aankoopbedrag van een scootmobiel.
Toen ik een paar maanden geleden het onderwerp Casco verzekering aan boorde werd ik door heel veel van de bovengenoemde mensen aangekeken of ik gek was en vervolgens realiseerde men zich dat dit een totaal over het hoofd gezien onderwerp is. ik wacht af...

tacco
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 apr 2009 09:15

Re: eigen bijdrage scootmobiel

Ongelezen bericht door tacco »

Geachte redactie
Mijn man kreeg na een keuringsindicatie een scootmobiel toegewezen. Hij loopt zeer slecht. Tot onze verbazing moeten wij plm. 100 euro per 4 weken gaan betalen.
Daarna zijn er 2 medewerkers van de gemeente geweest omdat de plaats om de scootmobiel eruit te rijden voor mijn man alleen zeer moeilijk is. Er zouden wat tegels opgehoogd moeten worden voor de drempel, ook is de tuinpoortplaats een probleem. Dit wordt niet gedaan door de gemeente, ook de verhuurder van de woning doet dit niet.
Mijn man is 73 jaar en 4x een herseninfarct gehad.
Hopende op een reactie uwerzijds.
met vr. groet

RobynXII
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 feb 2009 16:30

Re: eigen bijdrage scootmobiel

Ongelezen bericht door RobynXII »

beste tacco, wat er met u en uw maqn gebeurd mag absoluut niet. kunt u de ombus=dsman inschakelen?

Imanuela
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 mei 2009 19:35

Re: eigen bijdrage scootmobiel

Ongelezen bericht door Imanuela »

Binnen Almere vragen ze vanaf januari 2009 geen eigen bijdrage meer voor het gebruik van een scootmobiel.

Vorig jaar mei deed ik een aanvraag voor vervoersvoorzieningen, ze kwamen bij mij thuis. Er werd mij verteld dat ik zeker een scootmobiel zou krijgen. Het wachten op een beschikking duurde lang, in augustus een oproep om bij de arts te komen. En in oktober werd mijn aanvraag keurig afgewezen, dit op advies van deze arts. De dame die bij mij thuis was geweest belde mij persoonlijk en gaf aan dat ze er niets van begreep. Ze heeft er echter ook niets mee gedaan en toen viel dus de afwijzende beschikking in december 2008 in de bus.

Met behulp van een juridisch medewerkster van de stichting Mee ben ik in bezwaar gegaan. In februari moest ik naar de argonaut. Deze man gaf aan dat de gemeente mij vorig jaar al een rolstoel en een vervoerspas ter beschikking had moeten stellen. Voor de scootmobiel waren we het er over eens dat daar aanvullende gegevens voor nodig waren. Deze gegevens zijn direct door Mee aangeleverd.

En dan start weer het wachten op wat er verder gaat gebeuren. Ik kreeg het advies van de Argonaut, maar een beschikking van de gemeente bleef uit.

Begin april 2009 had ik telefonisch contact met de beschikker, ze zou weer op huisbezoek komen. Ditmaal om na te gaan of er wel stallingsruimte was voor de scootmobiel en er een stopcontact aanwezig was. Ik gaf aan: Ik heb een aangepaste woning (WVG beschikking welke zij zelf had afgegeven) en ze wist welke voorzieningen er in de woning aanwezig waren. Maar goed, ze kwam toch kijken samen met een collgega. Alles was oke en ze gaf aan dat ze zou gaan beschikken, maar de rolstoel kreeg ik niet, ondanks het advies van Argonaut. Volgens haar was het of een scootmobiel of een rolstoel en niet beiden.

Twee weken later belde ze om aan te geven dat ze opdracht aan een bedrijf (niet welzorg) had gegeven voor de scootmobiel. Dit bedrijf kwam twee weken later en ik mocht een testritje maken.

Duidelijk voor hen was dat ik langere armsteunen nodig had en dat de scootmobiel niet harder mocht rijden dan 8 km per uur. Dat ik ook een langere zit nodig had werd gelijk van tafel geveegt. De gemeente geeft namelijk geen goedkeuring aan andere aanpassingen. Ook mocht ik geen kleur of model keuze maken. Ze hadden een rode uitvoering en dat zou het ook worden.

Een aantal weken later, rond de 14e mei opnieuw een testrit. De armsteunen waren nog steeds zo kort als de 1e keer. Wel was hij afgestelt en reed niet harder dan 8 km per uur. Na een korte rit moest ik van alles tekenen en lieten ze de scootmobiel achter. Ik gaf nog aan dat ik nog steeds geen beschikking had van de gemeente. Maar zij gaven aan dat het wel goed zou komen omdat ze opdracht hadden gehad van de beschikker. De armsteunen zouden ze nasturen met een monteur en ook het verzekeringsplaatje zouden ze op sturen. (deze zat er namelijk niet op).

24 Mei ontving ik dan het verzekeringsplaatje met de post. Een gewone WA verzekering op naam van het scootbedrijf.

Mijn verlengde armsteunen heb ik tot heden nog niet, zo ook de beschikking voor de scootmobiel nog steeds niet.

Groetjes,
Ima

RobynXII
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 feb 2009 16:30

Re: eigen bijdrage scootmobiel

Ongelezen bericht door RobynXII »

Halolo Irma, ja, dat klinkt weer als van ouds. Het is een puinhoop binnen het WMO gebeuren. Heel vervelend allemaal. Het enige dat ik kan aanraden is om erachteraan te blijven gaan en aan hun hoofd te blijven "zeuren" tot ze geven waar je recht op hebt. kankzinnig dat het zo moet en dat je de weinige energie die je hebt moete verspillen aan een zootje ongeregeld. ZE zijn nu een maal erg dom en incompetent. Heel veel sterkte,
Emmy.

Jo1962
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 jun 2010 03:05

Re: eigen bijdrage scootmobiel

Ongelezen bericht door Jo1962 »

Bedankt voor deze link rolstoeler,want ik was het al heel lang niet mee eens.
Dit vooral doordat ik door mijn ziekte de meeste tijd van het jaar ongewild binnen zit vanwege het slechte weer een vermoeidheidssyndroom erbij heb en dus geen gebruik kan maken van de ov taxi want dan ben ik al doodmoe eer die komt of vanwege en omrijden. Gevolg behoorlijk ziek.

Ik ben al heel lang aan het strijden voor een canta brommobiel maar die worden niet zo gauw meer gegeven.
Afgelopen vrijdag doordat ik echt dringend weg moest en in de regen terecht kwam en dus een aanval kreeg van mijn spieren waardoor ik ook dreig te stikken.
Gevolg politie en ambulance en zuurstof toegediend gekregen.

En mijn ziekte word op conversie gegooid en dat terwijl ik al een andere heb die ook eerst jarenlang op conversie werd gegooid en nu als chronisch bekend staat.
Vanaf mei vorig jaar tot maart dit jaar de meeste tijd ongewild binnen gezeten en het weer is nu ook al niet zo denderend dus ook daardoor de nodige ongemakken
daarvan met de aanval van afgelopen vrijdag als gevolg.

En dan 50 euro ervoor moeten betalen nou echt niet.
Ik ben nog steeds aan het strijden om een fatsoenlijk leven te kunnen lijden,maar er moet zeker eerst wat ernstigs gebeuren wil de gemeente wakker worden dat ik een canta wagen echt medisch nodig heb.

Nu al op mijn leeftijd en dat gaat de laatste jaren steeds meer achteruit om nu al als een bejaarde binnen te moeten zitten dat is toch ook niets.

Maar er dan wel geld voor vragen voor een middel waar een ander wel meer aan heeft.
Dus ik ga de Ango inschakelen want ik ben daar al lid van en zal dit aanhalen want dit pik ik gewoon niet.
Ik ben dus heel blij met deze link,bedankt.

RobynXII
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 feb 2009 16:30

Re: eigen bijdrage scootmobiel

Ongelezen bericht door RobynXII »

miekeb1 schreef:
Geplaatst op 17 Apr 2009 17:07 door RobynXII
De kosten voor de advokaat worden grootdeels vergoed door het DWI als men vind dat je inkomen te laag is om de kosten zelf te dragen.
Succes!
Emmy Muller
Hoi Emmy,

Kun je mij uitleggen wat het DWI is en waar ik daarvan eventueel meer info over kan krijgen?
Tuurlijk Miekeb1

Het DWI is de Dienst Werk en Inkomen een gemeentelijke instelling die indien je een advocaat nodig hebt, en een laag inkomen een gedeelte van de griffiekosten op zich neemt. In mijn geval moest ik 90 euro griffiekosten betalen en daar heeft het DWI 40 euro van betaald.
Inmiddels heb ik een tweede keer 50 euro moeten betalen voor de beroeps procedure. Nu moet ik waarschijnlijk nogmaals 50 euro betalen omdat mijn advocaat en ik in hoger beroep gaan. De uitspraak van de rechter in beroep is dat ik met het PGB een goedgeveerde scootmobiel kan kopen en dat de gemeente dus niet haar plicht verzuimd heeft. Ik moet maar tevreden zijn met een Trophy 6.
het bedrag dat genoemd word is bovendien het hele PGB bedrag, dat ik, verspreid over zes jaar uitgekeerd krijg en niet het bedrag voor de aanschaf van de scootmobiel. Ook geeft de rechter geen uitspraak over de verplichting van de gemeente om te betalen voor de All risk verzekering.
Let dus wel op je moet voor elke ronde een eiegn bijdrage doen.

Succes,
Emmy.

Imanuela
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 mei 2009 19:35

Re: eigen bijdrage scootmobiel

Ongelezen bericht door Imanuela »

Ik weet niet of je lid bent van de Ango?

Als je geen lid bent, dan zou je kunnen overwegen lid te worden. De kosten zijn niet zo hoog (4,10 euro per maand)

Ben je wel lid, dan is het mogelijk om een adviseur van hen in te schakelen ter ondersteuning van je aanvraag / afwijzing (WMO). Aan deze hulp zijn geen kosten verbonden.

Jo1962
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 jun 2010 03:05

Re: eigen bijdrage scootmobiel

Ongelezen bericht door Jo1962 »

Hoi ik ben inderdaad ook lid van de Ango en die kan inderdaad heel wat voor je betekenen.
Deze man vult ook bij mij de belasting papieren in en dat scheelt een heel veel met een gewone belasting consulent waar je soms veel moet betalen.
Ik betaal hem maar €5,00 vergoeding voor de belastingaangifte en hun weten meestal waar je zoal recht op hebt qua de ziektebeeld,soms meer nog dan sommige belasting consulenten weten.

Ook is hij nog steeds voor mij aan het strijden en heeft veel contact met kamerleden dus hoop dat de regering nu eens goed gaat ingrijpen,al heb ik dtar een hard hoofd in.
Ook is die met de consument bond bezig om dit allemaal voor te leggen,hopelijk heeft het een positieve uitwerking ook voor allen hier die met problemen zitten die de wmo allemaal veroorzaakt.

De Ango medewerker gaat ook met je mee naar een rechtzaak om je te ondersteunen en dat inderdaad zonder extra kosten.

We hopen er het beste van.
En inderdaad geld vragen voor een scootmobiel mag inderdaad niet ook dat gaat hij aankaarten.
Dus wie een rekening ontvangt ga in beroep hiertegen want het mag niet.
Succes hiermee allemaal en zodra ik wat meer weet stel ik jullie weer op de hoogte.

Yoon
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 sep 2009 12:23

Re: eigen bijdrage scootmobiel

Ongelezen bericht door Yoon »

Villetje schreef:Zelf woon ik in een dorp in het oosten van het land.
Ook hier probeert de gemeente je af te schepen met een zo goedkoop mogelijke voorziening en als het even kan wordt je aanvraag afgewezen.
Ze lezen hier heel selectief de wet.
Bijvoorbeeld: "De gemeente is verplicht om een zo goedkoop en adequaat mogelijke vervoersvoorziening te verstrekken, waarmee een zieke/gehandicapte op een zo zelfstandig mogelijke manier deel kan nemen aan het maatschappelijk verkeer."

Het woord Adequaat betekent dat het voor jou passend moet zijn, zodat je je zelfstandig kunt bewegen.
Bij ons in de gemeente zien ze dat woord over het hoofd en duiken gelijk op het woord Goedkoop.

Zelf heb ik weke delen reuma, M.E. (chronische vermoeidheidsziekte), ontstoken bekken, versleten ruggewervels en sinds kort kanker erbij.

Door de weke delen reuma was voor mij een "gesloten buitenwagen" het meest adequaat, omdat ik anders teveel pijn en stijfheid heb waardoor ik helemaal niet meer kan bewegen.

Bij de gemeente in 2001 een Canta aangevraagd en ik werd afgescheept met "dat doen wij nooit, u kunt wel een scootmobiel krijgen."
Om de aanvraag zo goed mogelijk in elkaar te zetten, heb ik overal informatie verzameld, van wetstukken tot jurisprudentie. Alles heb ik er in meegenomen.
Bezwaar ingediend nadat ik de schrifelijke afwijzing had gekregen, en dit werd weer afgewezen.
Daarna in hoger beroep gegaan bij de rechtbank in Zwolle.
IK was toen nog lid van de ANGO en heb gevraagd of zij met me mee wilden naar de rechtbank, maar de kneuzen waren lang niet zo goed op de hoogte van de wet dan ikzelf, dus ik heb meteen mijn lidmaatschap opgezegd.
In mijn uppie ben ik naar de rechtbank gegaan, omdat ik zeker wist dat ik in mijn recht stond.
Binnen 6 weken zou ik bericht krijgen, maar ik had met 2 weken al antwoord van de rechtbank.
Mijn bezwaar was gegrond verklaard en de gemeente moest mij de Canta verstrekken. Ook werd mijn uitspraak meegenomen in de jurisprudentie zodat anderen er ook wat mee kunnen.
Inmiddels heb ik al een aantal lotgenoten geholpen met het aanvragen van een Canta.

De gemeente heeft mij de Canta in bruikleen gegeven, ik krijg een gebruikersvergoeding omdat een zieke/gehandicapte geen meerkosten mag hebben t.o.v. een gezond persoon.

Wat ik hiermee wil zeggen is: Ga altijd naar de rechtbank als je geen passend vervoermiddel krijgt van de gemeente, want ze zijn het verplicht om het aan je te verstrekken.
Het kost allemaal veel tijd en energie, maar je bent zo blij als een kind als je het voor elkaar hebt gekregen.


Beste Villetje.

Hoe kan ik met jou in contact komen?
Ik zie geen profiel of emailadres of PM-mogelijkheid.

Groetjes Yoon

labyrint6
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 mei 2011 23:35

Re: eigen bijdrage scootmobiel

Ongelezen bericht door labyrint6 »

www.cak.nl zorg zonder verblijf en dan je gemeente uitkiezen.
helaas de verzorgingsstaat is dood. Ik weet ook wel dat je deze mensen niet in de kou moet zetten. eigenlijk ga je van de gemeente huren. het zou fijn zijn als je kon leasen maar dan voor je zelf. ik snap dat dat helaas in veel situaties niet kan. best lastig eigenlijk

hopalong10
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 okt 2011 12:53

Re: eigen bijdrage scootmobiel

Ongelezen bericht door hopalong10 »

goede middag, ik wil graag reageren op de eigen bijdrage wmo. ik gebruik een handbike. ik heb deze handbike op medische gronden gekregen. nu moet ik 27 euro per 4 week betalen. ik heb bezwaar ingediend bij de gemeente groningen. ik wacht nog steeds op de uitslag. het is al 8 weken geleden. ik vind dat mijn handbike een fiets is. ik gebruik hem ook als mijn fiets. ik heb in 4 jaar 10000 km afgelegd. iemand die op een gewone fiets rijdt betaald aan de gemeente ook geen bijdrage om te fietsen. ik ben in principe tegen deze bijdrage, omdat wij als gehandicapten al zoveel moeten missen van de maatschappij. ik heb er niet om gevraagd om gehandicapt te zijn !!!!!!!

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: eigen bijdrage scootmobiel

Ongelezen bericht door VioletPrue »

hopalong10 schreef:goede middag, ik wil graag reageren op de eigen bijdrage wmo. ik gebruik een handbike. ik heb deze handbike op medische gronden gekregen. nu moet ik 27 euro per 4 week betalen. ik heb bezwaar ingediend bij de gemeente groningen. ik wacht nog steeds op de uitslag. het is al 8 weken geleden. ik vind dat mijn handbike een fiets is. ik gebruik hem ook als mijn fiets. ik heb in 4 jaar 10000 km afgelegd. iemand die op een gewone fiets rijdt betaald aan de gemeente ook geen bijdrage om te fietsen. ik ben in principe tegen deze bijdrage, omdat wij als gehandicapten al zoveel moeten missen van de maatschappij. ik heb er niet om gevraagd om gehandicapt te zijn !!!!!!!
De vergelijking die u maakt, gaat niet op.
Uw handbike ís geen gewone fiets, anders had u hem niet via de Wmo gekregen van de gemeente.
Als u vindt dat uw handbike als een gewone fiets wordt behandeld, had u hem niet via de Wmo moeten aanvragen, maar zelf kopen.
Ik gebruik geen fiets, maar een scootmobiel.
Die gebruik ik dus i.p.v. een fiets.
Dat betekent echter niet dat het gezien wordt als fiets, het blijft een Wmo voorziening.

Als u financieel niet in staat bent te betalen (als u bijv. tot 110% van de bijstandsnorm verdiend, dit kan per gemeente wisselen) kunt u een beroep doen op de bijzondere bijstand.
Is uw inkomen echter hoger, moet u betalen.
Ik sta persoonlijk niet achter de eigen bijdrage voor lagere inkomens.
De hogere inkomens kunnen naar mijn mening wel iets bijdragen voor hun voorziening.
Je vraagt inderdaad niet om een beperking, maar als je bijvoorbeeld € 5000,- netto binnenkrijgt per maand, moet je niet roepen 'Ja maar ik heb een beperking!'.
Dan heb je het gewoon goed en kun je best iets bijdragen aan je voorziening, zodat ook de mensen met een lager inkomen een voorziening verstrekt kunnen krijgen.
Ik vrees dan ook dat uw bezwaar wordt afgewezen, omdat gemeenten wettelijk gezien een eigen bijdrage mogen vragen.

Gesloten