LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vliegtax en Easyjet

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
rho
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 feb 2007 18:46

Vliegtax en Easyjet

Ongelezen bericht door rho »

Ik heb een tijdje geleden een vliegreis geboekt bij Easyjet, toen er nog geen sprake was van afschaffing van de vliegtax. Ik vlieg pas in augustus, dus zonder vliegtax. Op de website van Easyjet kan ik niets vinden over eventuele restitutie van de heffing. Sterker nog, of je op dit moment nu voor of juist na 1 juli een reis boekt, de belastingen die in rekening gebracht worden zijn altijd 31 euro. Het lijkt er op dat ze die tax dus gewoon maar in eigen zak steken. Of zullen ze er nog op terug komen misschien?

michaelz1981
Berichten: 224
Lid geworden op: 24 jun 2006 21:47

Re: Vliegtax en Easyjet

Ongelezen bericht door michaelz1981 »

Heb je al contact gezocht met easyjet zelf?? Kan beter bij de bron vragen lijkt me.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Vliegtax en Easyjet

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Zoals in de uitzending van Radar gemeld werd gisteren, zul je de vliegtax gewoon terug krijgen.
EasyJet hoeft ook geen tax af te dragen, dus mogen ze het niet aan jou doorberekenen.

bouziane
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 apr 2009 11:26

Re: Vliegtax en Easyjet

Ongelezen bericht door bouziane »

Omdat easyjet de tijden van de terugreis had veranderd, had ik hun emailadres. Ik heb gevraagd of ik de vliegtax kon terugkrijgen (ik had al geboekt, en we vliegen naar Italië in juli). Ze reageerden meteen (!) - moet wel in het Engels -. Volgens hen had ik recht op €52,00 terug (4 personen). Het is niet te controleren, want de prijzen veranderen voortdurend. MAAR; OM DAT TERUG TE KRIJGEN MOET IK WEL ALLE VLUCHTEN ANNULEREN!!! Hoe halen ze het in hun hoofd. Wat kun je hier als consument aan doen.
M. Bouziane

rho
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 feb 2007 18:46

Re: Vliegtax en Easyjet

Ongelezen bericht door rho »

Misschien kun je dat email adres hier even noemen, dan kan ik ze ook eens mailen. In betaalde nummers heb ik niet zo'n zin.

patrickdev
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 apr 2009 21:02

Re: Vliegtax en Easyjet

Ongelezen bericht door patrickdev »

Hallo Bouziane,

Wij (3 personen) vliegen ook in july naar Italie (Malpensa). Dus ook wij komen in aanmerking voor teruggave van de tax. Zie jij kans om het email adres te publiceren vanwaar jij reactie hebt gekregen?
Hoe is het allemaal uiteindelijk afgelopen? Moet je nu boeken tegen een hoger tarief?

Groet,

Patrick

bouziane
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 apr 2009 11:26

Re: Vliegtax en Easyjet

Ongelezen bericht door bouziane »

Valt niet mee om het adres te lezen (via mijn adressenboek). [email protected]. Volgens mij begrijpen ze alleen Engels. Ze antwoorden nu dat ze wachten op een "officieel bericht van de Dutch Air Passenger Duty". Dus nu een ander verhaal. Misschien kunnen we ze gezamenlijk onder druk zetten om dat bericht te ontvangen???
M. Bouziane

patrickdev
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 apr 2009 21:02

Re: Vliegtax en Easyjet

Ongelezen bericht door patrickdev »

Hallo Bouziane,

Allereerst dank voor je reactie!

Prima voorstel alleen hoe leggen we contact om actie te ondernemen. Ik zal vandaag mijn gegevens mailen aan de redactie van Tros Radar. Wellicht kunnen we dan inderdaad gezamenlijk reageren.
Overigens, komend weekeinde ben ik op Schiphol voor een vlucht naar Wenen met Sky Europe (goede ervaringen mee). Ik zal eens vragen bij een balie van Easyjet hoe dat nu zit met de teruggave van de vliegtax. Bij nieuwe berichten meld ik mij weer op dit forum

rho
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 feb 2007 18:46

Re: Vliegtax en Easyjet

Ongelezen bericht door rho »

Hier is de reactie van Easyjet op mijn vraag hoe ik de vliegtax terug kan claimen:

------
Thank you for contacting us.
I understand your concern for the refund of 'vliegtax' paid for flight from Amsterdam to Geneva.
However, for this I would like to inform you that the law has still not come into application due to which we regret to inform you that this tax will not be refunded.
I apologise for the inconvenience caused to you and hope that this will not stop you from choosing easyJet in the future.
Thank you for taking the time to contact us, if you need any further assistance please do not hesitate to contact us again.

Yours sincerely,
xxxx
Customer Experience Champion
--------

Dus ze zijn vooralsnog niet van plan de belasting terug te geven. Is deze wet inderdaad nog niet goed gekeurd, zoals de 'Klantervaringkampioen' van Easyjet schrijft?

R.

rho
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 feb 2007 18:46

Re: Vliegtax en Easyjet

Ongelezen bericht door rho »

Na een nieuw mailtje van mij waarin ik aangaf dat elders die vliegtax al wordt geretourneerd, kreeg ik dit mailtje:

----
Thank you for contacting us.
I understand your concern for the refund of 'vliegtax' paid for flight from Amsterdam to Geneva and apologise for the inconvenience caused to you.
As mentioned in my previous mail, I would like to inform you that the law has still not come into application due to which we are charging the same.
Once this law gets applicable we assure you that we will be able to refund the tax.
I once again sincerely apologise for the inconvenience caused to you and hope that this will not stop you from choosing easyJet in the future.
I do hope I have been able to answer your question fully, if you need any further assistance please do not hesitate to contact us and we will be more than happy to assist you further.

Yours sincerely,
xxxxx
Customer Experience Champion
----

In vet staat een soort van vage toezegging dat de tax alsnog wordt terug gegeven. Maar het is wel weer zo geformuleerd dat dat niet zeker is. Uiteraard kunnen ze de vliegtax terug geven als die wet is aangenomen, maar gaan ze dat nu daadwerkelijk doen of toch niet, dat blijft onduidelijk.

R.

michaelz1981
Berichten: 224
Lid geworden op: 24 jun 2006 21:47

Re: Vliegtax en Easyjet

Ongelezen bericht door michaelz1981 »

Geeft ze nog een maand, want de afschaffing is wel ingegaan, maar het is nog vrij recent. Waarschijnlijk krijg je dit natuurlijk wel gewoon terug. De reisbureau's die nu al geen vliegtax berekenen doen dit ook om administratief redenen dat ze dit ook weer terug moeten boeken. Maar het besluit is een paar weken geleden genomen, maar aangezien het nog lang geen juli is, mocht je in juni nog niks horen dan kun je alsnog aankaarten.

robbin29
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 apr 2009 15:48

Re: Vliegtax en Easyjet

Ongelezen bericht door robbin29 »

Je kan bij HolidayCheck tickets boeken met als vertrekpunt de vliegvelden rondom Nederland.

robbin29
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 apr 2009 15:48

Re: Vliegtax en Easyjet

Ongelezen bericht door robbin29 »

Dus geen VLIEGTAKS betalen!!!

Carolien Adam
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 mei 2009 07:58

Re: Vliegtax en Easyjet

Ongelezen bericht door Carolien Adam »

Hallo!

Ik heb easyjet deze week een email gestuurd met de vraag over hoe ik mijn vliegtax terug kan krijgen.....

Ik heb dus geboekt in febr 2009 en ik vlieg in juli 2009, kortom ik heb recht om vliegtax terug te krijgen.

Dit was hun antwoord:

-------------

Thank you for contacting us.

I understand that you want a refund of the dutch taxes.

After checking our records I can confirm that we have not received any official letter from the Dutch government, hence I apologise I will not be able to assist you with a refund of the taxes.

Thank you for taking the time to contact us, if you need any further assistance please do not hesitate to contact us and we will be more than happy to assist you further.

Yours sincerely,

Sandeep Chowdhury
Customer Experience Champion

--------------

Heeft een van jullie al de vliegtax retour ontvangen?

Vind het wel een beetje raar dat Easyjet als een van de heftige tegenstanders van de vliegtax nu niet in staat is dit goed op te lossen.

Wat zijn jullie ervaringen?

vliegtaksterug
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 mei 2009 12:14

Re: Vliegtax en Easyjet

Ongelezen bericht door vliegtaksterug »

Rho, bouziane, patrickdev en de andere mensen die ook problemen hebben met het terug krijgen van de vliegtaks.

Kunnen jullie mij mailen? Ik wil namelijk gezamelijk (zoals Bouziane aangeeft) een vuist maken.

Mijn mail adress is [email protected] dan kan ik jullie het een en ander uitleggen.

Carolien Adam
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 mei 2009 07:58

Re: Vliegtax en Easyjet

Ongelezen bericht door Carolien Adam »

Ik heb ook naar schiphol een email gestuurd en dit was hun reactie:
Hierbij bevestigen wij de ontvangst van uw onderstaande mail.

Als luchthaven zijn wel door de Rijksoverheid geïnformeerd, dat de vliegtax per juli aanstaande wordt afgeschaft. Wij kunnen verder niets voor u betekenen omdat dit een zaak voor de overheid is.

Het enige dat wij u kunnen adviseren is om bij Easyet te blijven reclameren dat de vliegtax aan u wordt terugbetaald. Wellicht kunt u ook contact zoeken met de Barin (Board of Airline Representatives) www.barin.nl

Wij vertrouwen erop u met deze informatie van dienst te zijn geweest.

Met vriendelijke groet,
SCHIPHOL GROUP
Corporate Affairs
Publieksvoorlichting
Omdat ik dit een overheidsmaatregel is en Easyjet nog steeds niet thuis geeft heb ik ook Postbus51 aangeschreven met het volgende antwoord:
Naar aanleiding van uw e-mail, waarin u vragen heeft over de afschaffing van de vliegbelasting en de teruggave van uw reeds betaalde vliegbelasting, kunnen wij u als volgt informeren.


Het is nog niet bekend per wanneer het kabinet de vliegbelasting afschaft. De maatregel treedt in werking op een bij Koninklijk Besluit te bepalen tijdstip. Het kabinet streeft ernaar de vliegbelasting per 1 juli 2009 af te schaffen.

Als u een vliegticket heeft geboekt waarvan de vertrekdatum van uw vlucht na de datum van afschaffing van de vliegbelasting valt, kunt u voor meer informatie contact opnemen met de vliegmaatschappij of het reisbureau waar u uw reis heeft geboekt.

Of u, omdat u vroeg heeft geboekt en betaald (inclusief vliegbelasting), uw vliegbelasting kan terugkrijgen, is een civielrechtelijke vraag. Het hangt van het contract en de onderliggende algemene voorwaarden van de vliegmaatschappij af, of er al dan niet recht op teruggaaf bestaat.

Meer informatie kunt u vinden op http://www.minfin.nl/dsresource?objectid=69592&type=org

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Publieksvoorlichter Postbus 51
Vele emails verder, van het kastje naar de muur en vervolgens weer terug naar de kast te zijn gestuurd, ben ik dus nog geen stap verder gekomen!!

Moet zeggen dat de frustratie toch wel begint toe te nemen. Heeft een van jullie al zijn vliegtaks succesvol terug kunnen krijgen?

Ik sta open voor alle suggesties want ik vind dat dit zo maar niet kan. Iedereen schuift de verantwoordelijkheid maar elke keer door en de luchtvaartmaatschappijen varen er wel bij.

Ben ook erg benieuwd naar vliegtaksterug manier om dit voor elkaar te boksen. Is een tipje van de sluier misschien mogelijk?

vliegtaksterug
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 mei 2009 12:14

Re: Vliegtax en Easyjet

Ongelezen bericht door vliegtaksterug »

Carolien Adam, jou verhaal zou fantastisch voor ons zijn.

We willen de media bij halen om het probleem kenbaar te maken. Ik ben hier al een tijd mee bezig en so far so good. Alleen mis ik nog verhalen om in de media of op de site te gebruiken.

De media is nodig om het probleem kenbaar te maken. Ik denk dat jij (en andere in dezelfde situatie) het probleem het best kan verwoorden.

Wanneer er niemand reageerd en niemand het probleem zo hard voelt als jij (en het durft te zeggen) dan kan ik voor jou/jullie vrij weinig betekenen.

Laat me weten of je interesse hebben.

Carolien Adam
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 mei 2009 07:58

Re: Vliegtax en Easyjet

Ongelezen bericht door Carolien Adam »

Uiteraard wil ik graag dat dit soort misstanden uit de wereld worden geworden.

11,25 voor vliegtax per vlucht in Europa lijkt misschien niet zo heel veel maar ik weiger dat de luchtvaartmaatschappijen dit in eigen zak steken...

reken maar uit...

een vliegtuig..zeg een A319 biedt al snel plaats aan 156 personen...

Vanaf Nederland vliegt EasyJet naar:

Groot-Brittannië - 27 x per dag!
Italië - 2 X dag
Milaan Malpensa - 2 x per dag
Zwitserland - 5 x per dag


Kortom er zijn 36 vluchten per dag vanuit Nederland alleen al met Easyjet...per maand (36 X 30) ongeveer 1080 vluchten...rekenen dan maar eens uit wat dat aan Vliegbelasting is...

gemiddelde bezetting: zeg 150 personen per vlucht

150 * 1080 *11,25= 1.822.500,- EURO

Uiteraard ga ik er in dit voorbeeld vanuit dan men eerder heeft geboekt en dus de vliegtax heeft betaald..maar die aanname is niet onwaarschijnlijk omdat bij Easyjet vroegboeken voordeliger is.


Ik hoop echt dat meer mensen zullen reageren en inzien wat hier speelt.

Groet,
Carolien

Piny
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 jun 2009 09:41

Re: Vliegtax en Easyjet

Ongelezen bericht door Piny »

Ik heb geprobeerd een mail te sturen aan het adres dat op de eerste blz van dit forum wordt genoemd, maar krijg deze terug als undeliverable. Heeft iemand een juist/actueel mail adres van Easyjet? Of zijn er andere nieuwe ontwikkelingen? Misschien moeten we anders met zijn allen een brief sturen naar Easyjet?

easyJet luchtvaartmaatschappij Company Limited
Hangar 89,
London Luton Airport,
Luton
Beds.
LU2 9PF
Verenigd Koninkrijk

ik vind het ondertussen een principe kwestie, het gaat mij niet om die vliegtaks, maar meer om het feit dat Easyjet niet-thuis geeft!

The Sandman
Berichten: 137
Lid geworden op: 12 feb 2009 21:44

Re: Vliegtax en Easyjet

Ongelezen bericht door The Sandman »

Zijn jullie nu echt zo verblind van woede?!?!

Het ministerie geeft via de mail van postbus 51 ( staat dus hierboven ergens) inderdaad aan dat er nog geen definitief besluit is genomen.

Er wordt alleen gezegd dat het waarschijnlijk definitief zal zijn per 01-07-2009.

Dit staat immers letterlijk in de mail hierboven:
Het is nog niet bekend per wanneer het kabinet de vliegbelasting afschaft. De maatregel treedt in werking op een bij Koninklijk Besluit te bepalen tijdstip. Het kabinet streeft ernaar de vliegbelasting per 1 juli 2009 af te schaffen.
Dus Easyjet doet nog steeds niets fout.

Voorts zegt het ministerie nog iets belangrijks:
Of u, omdat u vroeg heeft geboekt en betaald (inclusief vliegbelasting), uw vliegbelasting kan terugkrijgen, is een civielrechtelijke vraag. Het hangt van het contract en de onderliggende algemene voorwaarden van de vliegmaatschappij af, of er al dan niet recht op teruggaaf bestaat.
Dus lees de voorwaarden na, misschien staat daar wel simpelweg in dat je sowieso niets terug zou krijgen (wat ik niet verwacht).
Laatst gewijzigd door The Sandman op 09 jun 2009 15:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten