Geplaatst op 23 Apr 2009 02:04 door BBCS
Wat dacht je van een geschillencommissie die een bepaalde uitspraak gedaan heeft????
Dat de consument een pixelfoutvrije scherm mag eisen.
De volgende misleidende reactie van BBCS. Wanneer, zoals in mijn vorig bericht al geschreven, de winkelier duidelijk aangeeft dat het scherm enkele pixelfouten kan hebben kan de consument later
niet alsnog een 'pixelfoutvrij' scherm eisen. Daar is nota bene die uitspraak van de geschillencommissie op gebaseerd!
Hieronder een quote uit de uitspraak van de geschillencommissie:
Wil de ondernemer uitsluiten dat de consument zich met succes beroept op non-conformiteit van het gekochte (artikel 7:17, lid 2 BW),
dan is het aan de ondernemer om de geïnteresseerde koper vóór aankoop op de hoogte te stellen van het bestaan van de kans op pixelfouten in dergelijke schermen en van de daarmee samenhangende beperking van de aansprakelijkheid voor herstel van een dergelijk gebrek. Om een beroep op non-conformiteit met succes te weerleggen, zal de ondernemer moeten aanvoeren dat zij deze inlichtingen heeft verstrekt en zal zij dat, indien de consument dat betwist, ook aannemelijk hebben te maken. Blijkens mededeling van de ondernemer is in de onderhavige zaak geen van deze feiten vóór aankoop van de laptop aan de consument medegedeeld.
http://web.archive.org/web/200210070439 ... Dixons.htm
Da's toch duidelijk hè. Gewoon een sticker op de doos waarop dat aangegeven wordt. Maar beantwoord de vraag uit mijn vorige bericht nu eens BBCS:
"Dat kan heel simpel door dit bijvoorbeeld duidelijk op de verpakking van het scherm te vermelden. Waarom doen jij en andere detaillisten hier zo moeilijk over? Om de consument te misleiden?"
Ik heb het al vaker aangegeven hoe het ook kan, en dat zonder het regresrecht.
Welnee. Jij geeft enkel aan hoe
jij zou
willen dat het zou gaan; zodanig dat de winkeliers volledig 'uit de wind' worden gehouden en alle verantwoordelijkheden op de consumenten en/of de fabrikanten afgewenteld worden. Jij hebt echt niet de wijsheid in pacht om een nieuw (consumenten) rechtssysteem te ontwikkelen hoor...
Dacht je nu werkelijk dat mij de consument niks kan schelen???
Ja. Dat blijkt wel uit jouw reacties. Wellicht dat je hier zelf niet van bewust bent.
Nog zo iets:
Europa zegt dat de consument gedurende de economische levensduur recht heeft op kosteloze reparatie of vervanging.
Echter Europa doet geen uitspraken over wat die lengte van die periode per product nu werkelijk is.
Natuurlijk doet Europa geen uitspraken over de
gemiddelde levensduur van alle individuele producten. Dat is ondoenlijk. Iedere dag komen er honderden, zo niet duizenden producten bij
Dat gaat niet alleen maar over laptops.
Geplaatst op 24 Apr 2009 00:15 door Ouwe aap
Lang niet alles wat BBCS zegt is onzin mensen.
Zodra het over 'garantie' gaat is 99% van wat BBCS schrijft onzin. Die 99% wordt met name veroorzaakt door het continue herhalen van die onzin...
Als de winkelier niet steeds de l*l zou zijn, zou de consument ook geen problemen hebben.
Niet de winkelier is steeds de l*l maar juist de consument. Je moet de boel niet omdraaien hè. De winkelier kan gewoon, zoals vaak gebeurt, garantie weigeren. De consument moet dan naar de rechter. Pas
als de consument in het gelijk gesteld wordt
en de fabrikant weigert de winkelier tegemoet te komen,
hoeft de winkelier pas naar de rechter om haar regresrecht jegens de fabrikant uit te oefenen. Dus de afweging van de winkelier om al dan niet naar de rechter te stappen hoeft pas genomen te worden
nadat de consument een rechtszaak begonnen is en deze ook 'gewonnen' heeft
en de fabrikant weigert de winkelier vrijwillig te compenseren.
De consument is nu eenmaal de 'zwakste' schakel in het geheel. Daarom is er consumentenrecht ontstaan.
Nogmaals, indien de rechtsgang voor iedereen, dus ook voor de winkelier goedkoper en makkelijker wordt, zal het e.e.a. veel beter 'werken'. Ook met de huidige wetgeving.
Wat er vaak gebeurd is dat een winkel het probleem op de consument probeert af te schuiven.
Precies. Je spreekt je eigen vorige opmerking nu zelf tegen