LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Welke energieleverancier is nog aan te raden

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
bloem81
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 apr 2009 17:46

Welke energieleverancier is nog aan te raden

Ongelezen bericht door bloem81 »

Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een energieleverancier. Binnenkort ga ik naar mijn nieuwe woning. Een jaar geleden was ik klant bij Eneco. Nooit echt problemen mee gehad. Nu ik een contract af moet gaan sluiten wilde ik toch even verder kijken. Op alle vergelijkingsits komen de "grote namen" toch wel heel veel duurder uit de vergelijking. Voor de naam zal je ook wel betalen!
Een aantal aanbieders kwamen voordelig ( ook zonder de tijdelijke acties) uit de bus. Greenchoice, Anode, Delta, Dong... Op dit Forum van over veel maatschappijen gelezen maar niet van allen. Wie kan me wat meer vertellen over de maatschappijen???
Heeft iemand nog aanraders?
Graag hoor ik jullie tips!

handelaar
Berichten: 123
Lid geworden op: 18 jan 2008 00:40

Re: Welke energieleverancier is nog aan te raden

Ongelezen bericht door handelaar »

@bloem81,

Ik kan je er geen aanraden, doch alleen melden dat ik al zo'n 25 jaar bij Nuon zit en met hun nog nooit problemen heb gehad. Ik peins er dan ook niet over om naar een goedkoper energiebedrijf over te stappen. Goedkoop is vaak duurkoop.

Succes met je keuze.

zjwaemke
Berichten: 119
Lid geworden op: 22 mar 2008 02:17

Re: Welke energieleverancier is nog aan te raden

Ongelezen bericht door zjwaemke »

essent, eneco, nuon zijn alle 3 wel redelijke opties waarin betrouwbaarheid wel gegarandeerd is. Natuurlijk heb je altijd uitzonderingen.

Problemen treden meestal op bij overstappen van leverancier of niet doorgeven van meterstanden.

En als ik je 1 tip mag geven, ga NOOIT blind af op de vergelijkingssites. 1 corrupte bende, mja das mijn mening ;)

succes met je keuze

AGGB
Berichten: 371
Lid geworden op: 20 jan 2008 13:23

Re: Welke energieleverancier is nog aan te raden

Ongelezen bericht door AGGB »

Kijk eens naar de site van de Vastelastenbond.

elynasedai
Berichten: 136
Lid geworden op: 22 mei 2006 17:21

Re: Welke energieleverancier is nog aan te raden

Ongelezen bericht door elynasedai »

Ik ben al jaren tevreden klant van Oxxio..

wicher
Berichten: 556
Lid geworden op: 13 mar 2006 23:28

Re: Welke energieleverancier is nog aan te raden

Ongelezen bericht door wicher »

@ elynasedai:

Dan ben jij die ene tevreden klant die ze nog over hebben zeker? :o
Gefeliciteerd man!

Ron58
Berichten: 1157
Lid geworden op: 21 feb 2007 12:07

Re: Welke energieleverancier is nog aan te raden

Ongelezen bericht door Ron58 »

Is et niet het handigst om te zien wie de netwerk beheerder is in de gemeente waar je gaat wonen?
Als je daar gewoon je energie afneemt heb je ook minder kans op problemen die vaak ontstaan door verschillende leveranciers en netwerk beheerders.

Is je contract met Eneco overigens wel afgelopen?
Volgens de energieleveranciers is een verhuizing nl. niet automatisch einde contract.

elynasedai
Berichten: 136
Lid geworden op: 22 mei 2006 17:21

Re: Welke energieleverancier is nog aan te raden

Ongelezen bericht door elynasedai »

Wicher: wie weet!! ;)

superwoman
Berichten: 139
Lid geworden op: 02 dec 2007 19:45

Re: Welke energieleverancier is nog aan te raden

Ongelezen bericht door superwoman »

Een voordelig energiebedrijf bestaat in mijn ogen niet. Twee keer ben ik klant geweest van zo'n energie-afzetter, en twee keer liep het mis. Want naast de nota die je betaalt voor je stroom en gas die je afneemt krijg je toch een aparte nota voor leverings- en netwerkkosten. Al met al ben je dan niet goedkoper uit, maar juist net zo duur of , in het ongunstigste geval, duurder. Maar daar zwijgt de energie-maffia over.
Goedkoop wordt dan toch duurkoop.

Kijk gewoon wie het netwerk beheert in je woonplaats en ga daar naartoe, dat is mijn enige advies. Daarin sluit ik me aan bij Ron58.

rvkeuken
Berichten: 584
Lid geworden op: 29 dec 2006 08:19

Re: Welke energieleverancier is nog aan te raden

Ongelezen bericht door rvkeuken »

ook ik zit al zo'n 10 jaar bij de nuon, de laatste 4 jaar met vaste contracten. Bevalt prima, nooit problemen mee gehad.

Nu stond laatst in de krant (nrc) een stukje over mensen die ieder jaar overstappen, en dat dat zoveel goedkoper is. Ik persoonlijk vind dat teveel gedoe, maar door iedere keer een goedkope aanbieding te volgen kan je dus goedkoper uit zijn.

Evert-Jan van Schaik
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 mei 2009 17:58

Re: Welke energieleverancier is nog aan te raden

Ongelezen bericht door Evert-Jan van Schaik »

Pas maar op met de aanbiedingen die je per telefoon krijgt.
Ze beloofden een maandelijks termeinbedrag dat 20% lager was dan dat ik op dat moment bij m'n huidige aanbieder betaalde.
Een belangrijk punt is toen verzwegen TRANSPORTKOSTEN.
Nu ben ik een stuk duurder uit dan voorheen.
Dit verhaal gaat over de NUON.

Vivre
Berichten: 103
Lid geworden op: 22 mar 2009 14:14

Re: Welke energieleverancier is nog aan te raden

Ongelezen bericht door Vivre »

Het netwerkbeheer is in handen van Enexis, nu voor iedere energieleverancier (geloof ik).

Omdat ik vragen heb over al die gespecificeerde kosten (5 pagina's voor 1 jaarafrekening) :shock:

Mijn energieleverancier en de netwerkbeheerder die er nu zo mooi aan toegevoegd is, konden beide geen antwoord geven op mijn vragen over die jaarafrekening en ze verschuilen zich achter elkaar. Intussen denk ik dat het management zich te pletter lacht omdat je bijna een cursus gevolgd moet hebben om de afrekening al te snappen. Daardoor kan het zakkenvullen van het management lekker doorgaan.

Hieronder een kopie van het antwoord van de netwerkbeheerder:

In uw e-mail van XX jl. geeft u aan dat u vragen heeft over de netwerk en vaste kosten van de jaarafrekening. Graag informeer ik u.

De jaarafrekening is afkomstig van Essent Retail en voor mij niet inzichtelijk. De netwerk en vaste kosten die op hun jaarafrekening vermeld staan zullen ook door Essent Retail uitgelegd moeten worden. Ik adviseer u om uw vraag nogmaals te stellen bij uw energieleverancier.

Heeft u nog vragen? Neem dan contact op met onze Klantenservice via telefoonnummer 0800 780 87 00. Onze medewerkers zijn op werkdagen bereikbaar van 8.00 uur tot 20.00 uur en op zaterdag van 9.00 uur tot 13.00 uur. U kunt uw vraag ook stellen door deze e-mail te beantwoorden. Daarnaast kunt u voor informatie altijd terecht op onze website www.enexis.nl.


[/b]
Wij worden met ons allen vreselijk bij de poot genomen en we houden ons bezig met de energieverbruikskosten, ze houden een ons een koekje voor dat de energiekosten straks met 25% zullen dalen en iedereen is als een gek de goedkoopste energieleverancier aan het zoeken.

Ha, ha want de vaste netwerkkosten staan straks in de top 3 van ons huishoudbudget en energiezuinige lampen, de kachel wat lager, enz. enz. leveren ons practisch niets op op want de vaste kosten zijn er stiekem mooi tussendoor gefloept.

Als je alleenstaand bent betaal je voor je huishouden ook hetzelfde voor je vaste netwerkkosten als gezinnen of kamerverhuurpanden.
De overheid kan eenpersoonshuishoudens straks weer blij maken met de verdeling van eenpersoonshuishouding en een 2 of meer huishouding. Het is allemaal zo voorspelbaar.
Intussen zijn wij mooi weer 'GENAAID".

Niemand grijpt in. Hoe zit het met Den Haag? Hebben die de ontwikkelingen de afgelopen jaren wel wat gevolgd sinds de privatisering?
Daarvoor hebben we landsbestuurders toch?

Zodra je t.v. wilt kijken en c.v. in huis hebt betaal je alle vaste kosten al omdat je dan gas en elektriciteit nodig hebt!
Op dit moment zijn de vaste kosten al (in ca. 3 jaar ontstaan) op € 75,-- tot € 100,-- per maand komen staan. Dat naast het energieverbruik als je de apparaten wilt gebruiken.

Nederland houd u maar bezig met de energiekosten en wees blij met 25% korting en met aanbieders van een 1 malige korting :), want aan de vaste kosten is straks niet meer te tornen.

Het is een druppel op de gloeiende plaat maar daar komt u nog wel achter!

Het is misschien verstandig als u in de zomermaanden geen kachel aan hoeft te hebben u tijdens deze maanden af te laten sluiten. :?:

Ron58
Berichten: 1157
Lid geworden op: 21 feb 2007 12:07

Re: Welke energieleverancier is nog aan te raden

Ongelezen bericht door Ron58 »

Niemand grijpt in. Hoe zit het met Den Haag?
Daar zijn ze veel te blij met die bijna helft die ze opstrijken van elke energierekening.

stofzuigertje

Re: Welke energieleverancier is nog aan te raden

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Neem eerst de netbeheerder en verhuis eerst maar.

Als je een keuze maakte, voor definitief Ja drukken eerst onder Zoeken kijken en als je eens Oxxio zou invullen of NEM?

Dus voor je over stapte eerst Zoeken gebruiken, dus de knop hier vlak boven in grijze balk.

zjwaemke
Berichten: 119
Lid geworden op: 22 mar 2008 02:17

Re: Welke energieleverancier is nog aan te raden

Ongelezen bericht door zjwaemke »

zomaar ff wat reacties
Het netwerkbeheer is in handen van Enexis, nu voor iedere energieleverancier (geloof ik).
Je netwerkbeheerder is regiobepaald. Daar valt niks aan te kiezen, je zit er aan vast. Je leverancier kun je wel kiezen.
Mijn energieleverancier en de netwerkbeheerder die er nu zo mooi aan toegevoegd is, konden beide geen antwoord geven op mijn vragen over die jaarafrekening en ze verschuilen zich achter elkaar
Essent hanteerd het leveranciersmodel. Dit betekend dat jij 1 maandelijks bedrag betaald voor de leveringskosten en de vastrechtkosten aan Essent. Essent betaald vervolgens jou vastrechtkosten aan netwerkbeheerder Enexis.

Als je levernacier het netwerkmodel handeerd betekend dat je 2 rekeningen per maand krijgt. 1 van je levernacier en 1 van je netwerkbeheerder.


En om even terug te komen op je vraag. Enexis moet je kunnen vertellen wat de vastrecht kosten zijn, zij bepalen deze. Omdat Essent ze an jou doorberekend moeten zij wel aan jou kunnen vertellen hoe dit berekend is. Geen genoegen nemen met een simpele afwijziging!.
Als je alleenstaand bent betaal je voor je huishouden ook hetzelfde voor je vaste netwerkkosten als gezinnen of kamerverhuurpanden.
De overheid kan eenpersoonshuishoudens straks weer blij maken met de verdeling van eenpersoonshuishouding en een 2 of meer huishouding. Het is allemaal zo voorspelbaar.
Intussen zijn wij mooi weer 'GENAAID".

Niemand grijpt in. Hoe zit het met Den Haag? Hebben die de ontwikkelingen de afgelopen jaren wel wat gevolgd sinds de privatisering?
Dat 1 persoonshuishoudens "genaaid" zijn heeft deels te maken door de overheid. Zij hebben namelijk met het capaciteitstarief bepaald dat je moet betalen per aansluitwaarde van je electra en gas aansluiting.
Of je nu veel of weinig verbruikt, daar wordt niet meer naar gekeken. In het verleden was de regel, hoe meer je verbruikt, des te hoger zijn de vastrechtkosten. Deze regel is nu van de baan.

[/quote]Het is misschien verstandig als u in de zomermaanden geen kachel aan hoeft te hebben u tijdens deze maanden af te laten sluiten [/quote]

Slechtste wat je kunt doen. Je betaald aan/afsluitkosten hiervoor, en dit zijn niet een paar tientjes. En als je de gaskraan laat afsluiten, hoe krijg je dan warm water ?? En mocht het eens koud zijn, hoe verwarm je je huis dan?

Vivre
Berichten: 103
Lid geworden op: 22 mar 2009 14:14

Re: Welke energieleverancier is nog aan te raden

Ongelezen bericht door Vivre »

ook zomaar ff wat reacties weer van mij
Je netwerkbeheerder is regiobepaald. Daar valt niks aan te kiezen, je zit er aan vast. Je leverancier kun je wel kiezen.


Volgens de informatie die ik heb gekregen geldt nu Enexis voor het hele land sinds 1-1-9?

Als je levernacier het netwerkmodel handeerd betekend dat je 2 rekeningen per maand krijgt. 1 van je levernacier en 1 van je netwerkbeheerder.
Het lijkt mij een zeer goed idee om er 2 rekeningen van te maken. Nu krijg ik er 1-tje van Essent. Die is 5 pagina's lang, er zitten dubbelingen in en je moet er bijna eerst een cursus voor volgen om te begrijpen waar ze wat vandaan halen!
Daarnaast mogen we ook wel eens bewust worden dat al die vaste kosten voor netwerkbeheerder voor de privatisering niet van toepassing waren, onderhoud zat al bij de gasprijs in.
Een veelverbruiker betaalde dan ook meer daar aan. Terecht vind ik.

En om even terug te komen op je vraag. Enexis moet je kunnen vertellen wat de vastrecht kosten zijn, zij bepalen deze. Omdat Essent ze an jou doorberekend moeten zij wel aan jou kunnen vertellen hoe dit berekend is. Geen genoegen nemen met een simpele afwijziging!.
Ik geef toe dat ik mezelf in mijn portemonnee te kort doe, maar ik kan dit soort gevechten in mijn eentje niet meer opbrengen. Murw geworden! :(
Dat 1 persoonshuishoudens "genaaid" zijn heeft deels te maken door de overheid. Zij hebben namelijk met het capaciteitstarief bepaald dat je moet betalen per aansluitwaarde van je electra en gas aansluiting.
Of je nu veel of weinig verbruikt, daar wordt niet meer naar gekeken. In het verleden was de regel, hoe meer je verbruikt, des te hoger zijn de vastrechtkosten. Deze regel is nu van de baan.
Ja inderdaad zie ook mijn antwoord hierboven. En bedenk daarnaast maar eens dat in de prijscompensatie met dergelijke kosten nooit rekening is gehouden. :shock:

Slechtste wat je kunt doen. Je betaald aan/afsluitkosten hiervoor, en dit zijn niet een paar tientjes. En als je de gaskraan laat afsluiten, hoe krijg je dan warm water ?? En mocht het eens koud zijn, hoe verwarm je je huis dan?
Ach wen er maar vast aan want ik denk dat we er niet ver meer vandaan zitten. Wassen met koud water en als het koud is maar een extra trui of jas aan.

Oh, oh Den Haag ................................

kootje34
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 mei 2009 15:32

Re: Welke energieleverancier is nog aan te raden

Ongelezen bericht door kootje34 »

Je wordt inderdaad flink bestookt via TV, Radio en internet wie er allemaal wel niet het beste is, de groenste energie heeft en bovenal de scherpste prijzen. Denk je nu echt dat websites als gasenlicht.com en energieprijzen.nl onafhankelijk zijn? Als er staat dat je een x bedrag krijgt " alleen bij overstappen via deze website" en zie wat je daadwerkelijk gaat betalen dan lijkt me dit niet echt onafhankelijk. Maar goed, Ben Woldering komt blijkbaar vertrouwt over lees ik zo hier en daar op de forums.

Ik heb via de website http://www.allesoverbesparen.nl de top 10 vergeleken en ik bespaar inderdaad zo'n 300 euro als ik bij de Nuon vertrek en overstap.

Overigens zal de vooraankondiging de 4 grootste energieleveranciers (Noun, Essent, RWE en Eneco) dat de per 1 juli de prijzen gaan verlagen, een sigaar uit eigen doos zijn. Dit zeggen ze volgens mij alleen maar om te voorkomen dat je overstapt naar de concurrent. Denk je nu echt dat de andere aanbieders waar je nu flink kunt besparen niet mee gaan verlagen in juli?

meijerhj
Berichten: 26
Lid geworden op: 06 feb 2008 00:08

Re: Welke energieleverancier is nog aan te raden

Ongelezen bericht door meijerhj »

Je wordt inderdaad flink bestookt via TV, Radio en internet wie er allemaal wel niet het beste is, de groenste energie heeft en bovenal de scherpste prijzen. Denk je nu echt dat websites als gasenlicht.com en energieprijzen.nl onafhankelijk zijn? Als er staat dat je een x bedrag krijgt " alleen bij overstappen via deze website" en zie wat je daadwerkelijk gaat betalen dan lijkt me dit niet echt onafhankelijk. Maar goed, Ben Woldering komt blijkbaar vertrouwt over lees ik zo hier en daar op de forums.

Ik heb via de website www.allesoverbesparen.nl de top 10 vergeleken en ik bespaar inderdaad zo'n 300 euro als ik bij de Nuon vertrek en overstap.
Jij denkt toch hopelijk niet dat de website www.allesoverbesparen.nl waar een marketingbureau Hypotheeklead B.V. met slogan "“Wij creëren verkoopkansen en helpen u deze zo succesvol mogelijk te benutten." achter zit, die gelieerd is aan Hypotheeklead Marketing Solutions wel onafhankelijk is?

In hun voorwaarden geeft allesoverbesparen.nl ook aan bij het cbp inschreven te staan. Als je kijkt bij het cpb is dit het doel van hun inschrijving:
Wij verwerken (financiele) persoonsgegevens om financiele produkt aanvragen (zoals hypotheken) in contact te brengen met financiele bemiddelaars

Vivre
Berichten: 103
Lid geworden op: 22 mar 2009 14:14

Re: Welke energieleverancier is nog aan te raden

Ongelezen bericht door Vivre »

Geen enkele leverancier heeft het goed met u voor! Ga daar maar vanuit.
Als je korting ergens voor krijgt betaal je het in andere kosten dubbel en dwars weer terug.
Die kosten vind je niet bij de vergelijkingsoverzichten. Dus pas op!

De vaste kosten die in rekening gebracht worden gaan altijd door. :shock:

Als je op vakantie bent en alle elektra uitschakelt en geen gas verbruikt wat ben je dan per maand kwijt......... kijk daar maar eens naar i.p.v. alleen maar naar je verbruik te kijken waarop je steeds (ook i.v.m. milieu) toch al op aan het bezuinigen bent.
Goed naar je rekening kijken en zien wat er de afgelopen jaren na de privatisering aan vaste kosten zijn ontstaan!

Het verbruik is straks een druppel op de grote gloeiende plaat, daar geven ze niet voor niets straks kortingen voor.

TIS MAAR DAT JE HET WEET.

Mijn vraag in deze is waarom we steeds maar gedogen i.p.v. degenen die DAT hebben veroorzaakt eens aansprakelijk te stellen.
De enorme chaos en onduidelijkheid heeft ervoor gezorgd dat niemand er iets van begrijpt.

Is dat de opzet van alles geweest...........

Bestaat er nog zoiets als SOLIDARITEIT in Nederland :P :P

Samen sterk richting Den Haag zou volgens mij het beste zijn i.p.v. steeds maar achter de feiten aan te moeten hollen

Gesloten