LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Garantie na langer dan een jaar (laptop).

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
alfatrion
Berichten: 21956
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Garantie na langer dan een jaar (laptop).

Ongelezen bericht door alfatrion »

@BBCS: Als de wetgeving in Europa / Nederland je niet bevalt moet je verhuizen, naar Amerika bijvoorbeeld.
WillemV schreef:Maar de rechtsgang in z'n geheel is vaak erg kostbaar. Denk bijvoorbeeld aan de advocaat kosten.
Je hoeft geen advocaat in te huren bij dergelijke zaken. Het is gewoon zaak dat de consuwijzer met goede informatie komt over hoe een zaak bij de kantonrechter te voeren.
WillemV schreef:Wellicht is het een idee om sommige, minder ingewikkelde 'garantie' zaken schriftelijk bij de (Kanton)rechter af te handelen. Dus zonder allerlei partijen bij een 'fysieke' zitting op te laten komen draven. Dan zou het allemaal sneller, tegen lagere kosten afgehandeld kunnen worden. In het arbeidsrecht gebeurt dat al steeds vaker.
Volgens mij kan dat al. Je moet alleen weten hoe je dat moet aanvragen. De wederpatij kan dat afwijzen. Het kan soms nadelig voor je uitpakken.

Toolboy

Re: Garantie na langer dan een jaar (laptop).

Ongelezen bericht door Toolboy »

Lekker doorgaan met z`n allen :roll:
Hier heeft de zoekende consument echt iets aan :lol:

Laat uw gezonde verstand werken en vraag/eis niet het onmogelijke/onaceptabele.
Bekijk het eens van 2 kanten.

Groet T

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Garantie na langer dan een jaar (laptop).

Ongelezen bericht door BBCS »

Het is gewoon zaak dat de consuwijzer met goede informatie komt over hoe een zaak bij de kantonrechter te voeren.
Nee, het is de idioterie dat de winkelier gedurende de economische levensduur garantie moet geven, terwijl de fabrikant 1 jaar garantie mag geven en daarna alle kosten in rekening mag brengen.

Nogmaals:

Als men van mening is dat de consument gedurende de economische levensduur recht op garantie heeft, moet men ook de fabrikanten verplichten om een garantieperiode te verstrekken die gelijk is aan de economische levensduur.
Kan men de fabrikanten dat niet verplichten, dan moet men ook de consument die rechten niet toekennen.
Want doet men dat wel, dan komt een schakel in de keten in zeer grote problemen, waar men ook nog doof voor is.

Dus kort gezegd:

Als Europa de fabrikanten niet kan verplichten dat ze een garantieperiode verstrekken die gelijk is aan de economische levensduur, dan moet Europa ook niet de consument het recht toekennen dat de consument recht op garantie heeft gedurende de economische levensduur.

Het grote verschil tussen jullie en mij is dat jullie kijken hoe je de winkelier zover kan krijgen dat hij aan de regels gaat houden en ik geef aan wat de problemen in de keten zijn.
Jullie proberen dat met theoretische regeljes op te lossen, terwijl ik kijk naar de praktische problemen en oplossingen.

Daarbij nog het volgende:
Europa heeft de consument het recht toegekent dat zij recht op kosteloze reparatie of vervanging heeft gedurende de economische levensduur.
Echter is het ook zo dat noch de winkelier noch de fabrikant een garantieperiode moeten hanteren die gelijk is aan de economische levensduur.
Verklaar dat maar eens.

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: Garantie na langer dan een jaar (laptop).

Ongelezen bericht door WillemV »

Geplaatst op 27 Apr 2009 16:28 door alfatrion

Je hoeft geen advocaat in te huren bij dergelijke zaken.
Dat weet ik. Ik gaf ook maar een voorbeeld. Overigens is het momenteel vaak wel verstandig een advocaat in te huren. Bij geschillen over een bedrag boven de € 5.000,= moet je naar de Rechtbank i.p.v. de Kantonrechter. Bij de Rechtbank is een advocaat 'verplicht'. Voorzover ik weet kunnen de advocaat kosten maar gedeeltelijk op de tegenpartij verhaald worden indien je de rechtszaak wint. In ieder geval wanneer de gedaagde zijn verplichting nakomt voordat rechtszitting plaatsvindt.
Het is gewoon zaak dat de consuwijzer met goede informatie komt over hoe een zaak bij de kantonrechter te voeren.
Inderdaad. Er heerst veel 'onbekendheid' bij de burger over de mogelijkheden van een rechtszaak. Ook een geschillencommissie kan vaak uitkomst bieden.
Volgens mij kan dat al. Je moet alleen weten hoe je dat moet aanvragen. De wederpatij kan dat afwijzen. Het kan soms nadelig voor je uitpakken.
Oké.

@BBCS,
Je plaat blijft hangen.

Toolboy

Re: Garantie na langer dan een jaar (laptop).

Ongelezen bericht door Toolboy »

BLA Bla Bla .
Wat jullie hier doen,hier heeft de consument niets aan.


Geplaatst op: 27 Apr 2009 16:32 Onderwerp:



Lekker doorgaan met z`n allen
Hier heeft de zoekende consument echt iets aan

Laat uw gezonde verstand werken en vraag/eis niet het onmogelijke/onaceptabele.
Bekijk het eens van 2 kanten.

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: Garantie na langer dan een jaar (laptop).

Ongelezen bericht door gravedigger »

Wat heeft die "zoekende consument" dan aan JOUW bijdrage Tb??

Toolboy

Re: Garantie na langer dan een jaar (laptop).

Ongelezen bericht door Toolboy »

Voldoende.

T

alfatrion
Berichten: 21956
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Garantie na langer dan een jaar (laptop).

Ongelezen bericht door alfatrion »

WillemV schreef:Overigens is het momenteel vaak wel verstandig een advocaat in te huren.
Dan zou ik gaan voor een jurist; die zijn goedkoper.
WillemV schreef:Voorzover ik weet kunnen de advocaat kosten maar gedeeltelijk op de tegenpartij verhaald worden indien je de rechtszaak wint.
Er staan bepaalde bepaalde absolute bedragen voor. Stel je voor dat wij een zaak hebben en Moscovich zou in huren in plaats van een goedkopere... Een hogere vergoeding bij winst zou ook een hogere vergoeding beteken bij verlies, dus blijf je met een drempel zitten.
WillemV schreef:Ook een geschillencommissie kan vaak uitkomst bieden.
Een nadeel daarvan is dat je moet afrijzen naar Den Haag en die kosten niet vergoed krijgt. Naar de rechter gaan doe je als consument in de regio waar je woont.

Ouwe aap
Berichten: 514
Lid geworden op: 04 jan 2009 00:13

Re: Garantie na langer dan een jaar (laptop).

Ongelezen bericht door Ouwe aap »

Ik ben het helemaal met je eens Toolboy.
Een leuke discussie voeren mag ik graag doen op zijn tijd, maar dan moet het wel tweerichtingsverkeer zijn. En niet ieder zijn eigen visie blijven herhalen, zonder te luisteren/lezen wat de ander te zeggen heeft.
En zoals we allemaal kunnen lezen is BBCS absoluut niet de enige die maar blijft herhalen.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Garantie na langer dan een jaar (laptop).

Ongelezen bericht door BBCS »

Laat ik dit over de regels zeggen:

Ze worden vaak verzonnen door de degene die nogal een theoretische gedachtegang hebben.

De gedachte achter die vaste termijnen van Europa is dat je als consument van te voren weet waar je aan toe bent en wat je mag en kunt verwachten.
Ze willen ook daarmee de verschillen die per land zijn ook gelijk trekken.
Dat is mooi in theorie bedacht.

Maar werkt het ook in de praktijk???

Welke hobbels zijn er nog te nemen?
Waar zitten de knelpunten?

Door alleen te roepen dat de winkelieren aan de regels moeten houden ben je nogal dwaas bezig.

Kijk, als de bestuurders van Europa vinden dat de consument recht heeft op producten die van betere kwaliteit zijn is dat prima.
Maar dan moet je niet alleen de consument meer rechten gaan toekennen, want dat werkt dus niet.

Zoals het nu geregeld is, is dat men aan de consument diverse rechten toegekent heeft en dat de schakels vanaf de winkelier tot de fabrikant het zelf maar moeten uitzoeken.

De fabrikanten en de voorschakels van de winkelier hoeven zich niet te houden aan de consumentenregels.
Echter als de consument een beroep doet op de consumentenregels, dan is het via het regresrecht de consumentenregels met terugwerkende kracht nu opeens wel van toepassing.

Wat al diverse mensen hier roepen is dat de gang naar de rechter gemakkelijker en goedkoper zou moeten, zodat de consument sneller naar de rechter toe kan gaan.

Naar de rechter toegaan. Is dat nu wel de oplossing?
Persoonlijk vind ik van niet. Als twee partijen naar de rechter gaan schept dat tussen de partijen alleen maar vijandigheid op. Er wordt er zeker niet mee bereikt dat de partijen tot elkaar zullen komen.
Dus moet er een andere oplossing komen.

Als ik kijk als consument kijk naar de gemiddelde levensduur van bijvoorbeeld een computer. Wat is dan die gemiddelde levensduur?
De fabrikanten zelf zeggen er feitelijk niks over.
Europa? Tja, zeer stil. Geen commentaar.
De winkelieren zeggen vaak: 3 jaar.
"Fout!", zegt de consumentenbond. "Voor consumenten zijn wij van mening 5 jaar."
Weer een ander zegt dat je naar de technische levensduur moet kijken.
Dan de Nederlandse wetgever: Geen uitspraak.

Volgens de Nederlandse wetboek moet naar de uitspraken van de fabrikant en winkelier gekeken worden.
Fout, roepen dan weer andere. Er moet gekeken worden naar wat de consument er zelf van verwacht.
Nog een schepje er bovenop: In Duitsland is een rechtzaak geweest tegen een winkel: De winkelier mag gedurende de Economische levensduur geen kosten in rekening brengen om het product weer conform te maken.
De Nederlandse wetgever: Onzin, dat mag wel.

De non-conformiteit: nog zo iets.
De een zegt dat de non-conformiteit slaat op de koopovereenkomst. De Nederlanse wetgever zegt dit ook.
Onzin roepen sommige: de non-conformiteit slaat op de mening en de verwachting van de consument.
Dus als ik als consument van mening ben, dat een laptop zonder problemen 10 jaar mee moet gaan en dat ik dat ook stellig ervan verwacht, mag ik daar dan rechten aan ontlenen?

Met alle respect: maar als ik als consument wil weten wat de gemiddelde levensduur is van een product en wat nu wel conform is en wat non-conform is, dan krijg ik dat maar niet te weten.

De consumentenregels waren er toch om meer duidelijkheid te scheppen?

alfatrion
Berichten: 21956
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Garantie na langer dan een jaar (laptop).

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ouwe aap schreef:Een leuke discussie voeren mag ik graag doen op zijn tijd, maar dan moet het wel tweerichtingsverkeer zijn. En niet ieder zijn eigen visie blijven herhalen, zonder te luisteren/lezen wat de ander te zeggen heeft.
Ik lees dat jij vind dat anderen niet naar jou luisteren. Bij communicatie zijn er altijd twee partijen. 1) de verzender van de boodschap en 2) de ontvanger. Als de ontvanger vind dat de communicatie niet soepel verloopt dan is het heel menselijk om de schuld daarvan bij de ontvanger te leggen, maar ook onlogisch. Wat zijn jouw concrete verwachtingen? En wat doe zelf om er voor te zorgen dat jouw boodschap goed overkomt?
BBCS schreef:De Nederlandse wetgever: Onzin, dat mag wel.
Waar heeft de Nederlandse wetgever dat geschreven?
BBCS schreef:Met alle respect: maar als ik als consument wil weten wat de gemiddelde levensduur is van een product en wat nu wel conform is en wat non-conform is, dan krijg ik dat maar niet te weten.
Van wie wil je daar dan antwoord op hebben? Ik heb dat in het verleden meerdere malen aangegeven en dat antwoord leg je naast je neer.
BBCS schreef:De consumentenregels waren er toch om meer duidelijkheid te scheppen?
Hoe kom je op dat idee?

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: Garantie na langer dan een jaar (laptop).

Ongelezen bericht door WillemV »

Geplaatst op 28 Apr 2009 23:25 door BBCS

Door alleen te roepen dat de winkelieren aan de regels moeten houden ben je nogal dwaas bezig.
Dat is een leugen. Er is niemand die dat roept. Iedereen moet zich aan de regels houden. Jij moet als winkelier niet zo zielig doen. Ga je beklag doen bij je branchevereniging in plaats van op dit consumentenforum constant het slachtoffer uit lopen te hangen.
Kijk, als de bestuurders van Europa vinden dat de consument recht heeft op producten die van betere kwaliteit zijn is dat prima.
Waar / wanneer heeft 'Europa' dat gezegd? Url graag.
De fabrikanten en de voorschakels van de winkelier hoeven zich niet te houden aan de consumentenregels. Echter als de consument een beroep doet op de consumentenregels, dan is het via het regresrecht de consumentenregels met terugwerkende kracht nu opeens wel van toepassing.
Nee. de 'consumentenregels' zijn nooit met terugwerkende kracht van toepassing op voorschakels. Begrijp jij het wel?
Wat al diverse mensen hier roepen is dat de gang naar de rechter gemakkelijker en goedkoper zou moeten, zodat de consument sneller naar de rechter toe kan gaan.
Nee dat is niet waar. Alweer zo'n misleidende reactie van BBCS. De rechtsgang moet voor iedereen makkelijker, goedkoper worden en minder lang duren. Dus ook voor de winkelier. Dat is wat 'diverse mensen' expliciet hebben 'geroepen'. Niet zo liegen a.u.b. BBCS
Als ik kijk als consument kijk naar de gemiddelde levensduur van bijvoorbeeld een computer. Wat is dan die gemiddelde levensduur?
De fabrikanten zelf zeggen er feitelijk niks over.
Waarom niet? :wink:
Europa? Tja, zeer stil. Geen commentaar.
De winkelieren zeggen vaak: 3 jaar.
"Fout!", zegt de consumentenbond. "Voor consumenten zijn wij van mening 5 jaar."
Flauwekul. Als de winkelier voor het afsluiten van de overeenkomst de aspirant klant duidelijk maakt dat het onderhavige product (maar) drie jaar meegaat, kan die consument later nooit meer 'garantie' na die drie jaar eisen.

Waar zeggen de winkeliers vaak: 3 jaar? Url graag. Ik geloof er niks van dat winkeliers dat vaak zeggen.
Dus als ik als consument van mening ben, dat een laptop zonder problemen 10 jaar mee moet gaan en dat ik dat ook stellig ervan verwacht, mag ik daar dan rechten aan ontlenen?
Alleen als een dergelijke laptop ook werkelijk gemiddeld 10 jaar meegaat of indien de fabrikant of de winkelier heeft aangegeven dat de laptop 10 jaar meegaat.

Gesloten