LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] main coon cattery leeuwarden

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
doutzen
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 apr 2009 09:19

main coon cattery leeuwarden

Ongelezen bericht door doutzen »

wie heeft ook een slechte ervaring met een main coon gekocht bij jelgersma in leeuwarden?

Soraya
Berichten: 501
Lid geworden op: 08 feb 2006 15:04

Re: main coon cattery leeuwarden

Ongelezen bericht door Soraya »

op internet is er niks verder over hun te vinden.
Maar misschien is het verstandiger om met de vereniging contact op te nemen waar je de stamboom van hebt. Zij kunnen beter bemiddelen tussen jullie.

doutzen
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 apr 2009 09:19

Re: main coon cattery leeuwarden

Ongelezen bericht door doutzen »

Hallo Soraya.Het is geen erkende cattery maar ze verkoopt wel alleen main coon katten maar we hebben er geen stamboom bijgekregen.De beide ouders hebben wel een stamboom zei ze en ze deed dat niet want dan werd de kat een stuk duurder.Wij geloofden dat maar achterna is dat ook niet waar geweest want een stamboom is helemaal niet duur zijn we achter gekomen.Hij heeft heel erg niesziekte en al verschillende spuiten van onze dierenarts gehad.Dan was het telkenlkens even een poosje beter en dan kwam het weer terug.Snot met bloed kwam uit zijn neusje.Toen heb ik haar opgebeld en toen zei ze dat we Truffel maar bij haar moesten brengen ze er wel voor zou zorgen dat hij beter werd ze zou er mee naar haar dierenarts gaan.Ze is er ook mee naar haar dierenarts gegaan en die heeft testen gedaan.Is zelfs opgestuurd naar utrecht en daar is uitgekomen dat hij inderdaad een vorm van niesziekte heeft door een allergie zegt ze.Ik heb cintact met haar gehouden en het ging nu goed met Truffel.Nu wil ik Truffel graag terug de dierenarts waar die testen zijn gedaan die zegt ook dat hij nu weer terug kan maar nu weigert ze om mij de kat terug te geven.En het geld van die testen wil ze nu ook dat wij betalen terwijl dat niet de afspraak was.Hij is met niesziekte bij haar weggekomen.De dag dat Truffel hier kwam begon het niezen al.Heb haar net weer gemaild en gisteravond alweer gebeld dat ik de kat terug wil maar ik zie het somber in.

Soraya
Berichten: 501
Lid geworden op: 08 feb 2006 15:04

Re: main coon cattery leeuwarden

Ongelezen bericht door Soraya »

Waarschijnlijk mag je heel blij zijn als je dit katje ooit weer in je handen krijgt.
Zeker omdat het een niet geregistreerde fokker is, dus broodfokker. Daarbij weet je niet 100% zeker of het echt de ouders zijn, want hij/zij verkoopt ook slipnestjes. Dus waarschijnlijk een dure huiskat. En ik vermoed dan ook dat de ouders niet eens getest zijn op de erfelijke ziekten die bij dit ras voortkomen.
Die stamboom is 10 euro per kitten, dus eigenlijk niks.
Zijn jullie wezen kijken voordat Truffel bij jullie kwam? Was hij toen ook al aan het niezen?
Wonen jullie ver van deze broodfokker vandaan?
Hebben jullie alle gemaakte afspraken via de mail gemaakt, of telefonisch? Bij deze laatste heb je weinig om op terug te vallen, want je hebt geen bewijs. Mondelinge afspraken zijn ook rechtsgeldig, maar je krijgt dan dat de boel verdraaid kan worden....

doutzen
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 apr 2009 09:19

Re: main coon cattery leeuwarden

Ongelezen bericht door doutzen »

Hallo Soraya.We mochten eerst niet komen kijken vanwege infectie gevaar zei ze.Hij was nog te klein.Dus hield ze ons op de hoogte via de mail en soms met fotos erbij.We weten achteraf gezien inderdaad niet eens zeker of de ouders wel echt de ouders zijn en ze zegt dat die stamboom hebben maar dat hebben we ook niet gezien.Achteraf dom van ons nu ik meer informatie heb maar wij zijn geen experts en onze eerste main coon dus we wisten dit niet.Hij niesde al irect toen we hem kregen en heb ik haar gebeld en zei ze ddat ierdere kat wel zo niest en dat het mogekijk een ent reactie was.Maar toen ik naar de dierenarts ging bleek het dus niesziekte te zijn.We wonen ongeveer op 20 km afstand van de fokker.

Soraya
Berichten: 501
Lid geworden op: 08 feb 2006 15:04

Re: main coon cattery leeuwarden

Ongelezen bericht door Soraya »

Je zou je verhaal op kattenplaza(.nl) neer kunnen zetten. Maar ik denk dat je ook hier weinig hoopvolle berichten gaat ontvangen. Echter is hier wel meer kennis te vinden dan hier.

Je hebt het diertje dus de eerste 12-13 weken niet gezien vanwege infectiegevaar? Bizar, de eerste 4-6 weken kan ik begrijpen, maar hierna moet je zeker kunnen kijken om te zien of de klik er echt is. tevens om de fokker beter te leren kennen.

Wettelijk gezien (tja het blijft moeilijk om een kat als product te zien) zou je je geld terug moeten krijgen als je het katje terugbrengt. Of een vervangend product (nieuwe kitten), voor kostprijs bv (entingen, chip, ontwormen/ontvlooien) kunnen krijgen. Mogelijk zelfs een stukje financiele tegemoetkoming, vanwege niet gezond kitten. Maar dan kom je weer bij het stukje dat het een broodfokker is, en hier zeer waarschijnlijk niet aan doet. Immers, Truffel heb je nu ook nog niet terug.

Hebben jullie nog afspraken gemaakt over hoelang hij zou blijven, wie de kosten zou betalen (alle kosten dan en niet alleen DA). hebben jullie dit ergens op papier/email staan?

doutzen
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 apr 2009 09:19

Re: main coon cattery leeuwarden

Ongelezen bericht door doutzen »

Hallo Soraya.Bedankt voor de tip van kattenplaza.nl zal het even bekijken.Achteraf gezien hadden we af moeten haken toen we hem ophaalden.Maar was al zo aan Truffel gehecht via de fotos.Heb natuurlijk Truffel het liefst weer terug.De kijnderen vragen ook steeds naar hem.Ik heb zojuist met het juridisch loket gebeld maar we staan volledig in ons recht.Dan moet het via de rechter.Zoals het nu lijkt lossen we het zo niet op.Ze wil Truffel niet terug geven en naar het geld kunnen we fluiten.Zoals ik met haar was afgesproken en ze was de afspraak nagekomen hadden we Truffel allang weer moeten hebben.Ze zou de kosten van haar dierenarts betalen maar nu wil ze dat ook al op ons verhalen.

doutzen
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 apr 2009 09:19

Re: main coon cattery leeuwarden

Ongelezen bericht door doutzen »

Truffel heeft nu al meer gekost dan wanneer we naar een erkende cattery waren gegaan

Soraya
Berichten: 501
Lid geworden op: 08 feb 2006 15:04

Re: main coon cattery leeuwarden

Ongelezen bericht door Soraya »

ook bij een erkende cattery kan er iets fout gaan. Maar de meesten lossen het netjes op, en anders kan je naar de vereniging toe gaan.

doutzen
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 apr 2009 09:19

Re: main coon cattery leeuwarden

Ongelezen bericht door doutzen »

Hallo Soraya dat is inderdaad waar,maar wordt het vast op een nettere manier opgelost.Gisteravond kregen we hele scheldberichten via de mail maar toen wij haar naar haar vereniging enzo vroegen waar ze geen antwoordt op kan geven omdat het een broodfokker is en we vroegen of beide ouders van Truffel wel getest waren wou ze opeens wel anders.Ze wil nu het aankoopbedrag teruggeven maar dan min de kosten die zei nu heeft gemaakt.Dat is dus 122 euro minder dan het aankoopbedrag.Hier gaan wij overigens ook niet mee akkoord alleen wanneer wij het volledige bedrag terugkrijgen.Heb ik haar gemaild.Ben benieuwd naar reactie.Er zijnvoor ons immers al heel veel kosten ook over het aankoopbedrag heengekomen.Groeten Doutzen.

Cattery
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 mei 2009 11:18

Re: main coon cattery leeuwarden

Ongelezen bericht door Cattery »

Misschien toch eens een idee om te kijken of de fokker misschien toch is aangesloten bij een katten vereniging. Het kan zijn dat de moederpoes teveel nesten op een jaar heeft en dat ze daarom geen stamboom hebben aangevraagd. Dit gaat dan wel in tegen de regels van de kattenvereniging en dan heb je enig dwangmiddel naar de fokker toe. Dreigen dat je melding gaat doen bij haar vereniging. Daar heeft de fokker namenlijk meer last van in de toekomst. Ze kan uit de vereniging gezet worden en dan kan ze geen katten meer verkopen met stamboom. Ook lidmaatschap van een andere vereniging wordt een stuk moeilijker aangezien de verenigingen onderling ook steeds meer contact hebben onderling.

Gesloten