LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Boete onverzekerde brommer

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
robbert61
Berichten: 50
Lid geworden op: 03 jan 2009 18:42

Re: Boete onverzekerde brommer

Ongelezen bericht door robbert61 »

Lekker melk koetje voor die gasten.
Ze moeten ze daar maar op hangen die klootzakken.
Ze denken daar alleem maar corruptie, maar dat zijn ze zelf.
Er zitten daar een stel hielelikkers van de ergste stempel.
Als je een brommer heb staan waar je niet meer op rijd.
Dan moet je gewoon bij de verzekering melden en daar is de kous mee af.
En verder gaat het hun geen donder aan.
En anders is de verzekerings maatschappij de *** die moet maar betalen die hadden het maar door moeten geven.
Op rotten met die RWD gewoon grote kleren leiers die dar zitten er vald ook helemaal niet mee te praten.
Gerechtelijk op rotten met dat sooitje.
Ze denken dat ze daar goed doen, maar echt niet.
pleur....... zijn het. maar dat weten ze zelf nog niet van wegen die plaat beton voor hun hersens iets wat ze missen.

cjavham
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 mar 2006 21:05

Re: Boete onverzekerde brommer

Ongelezen bericht door cjavham »

Het is je eigen schuld als je een boete voor onverzekerd een voertuig op je naam hebt staan zo wel een auto motor of brommer of zelfs een snorfiets dus alle voertuigen die een kenteken plaat moeten voeren vallen onder deze wet

je krijgt altijd van de RDW na ongeveer 4 weken na het op naam zetten een waarschuwing in de trand van of U de verzekering wilt controleren om dat op het kenteken xxxxx nog geen verzekerings gegevens bekend zijn.

deze brief krijg je namelijk altijd wandt ook de verzekerings maatschapij
kan een tik fout je gemaakt hebben in je op gegeven kenteken

na deze brief heb je 3 weken de tijd om het als nog in orde te maken door of een verzekering af te sluiten of om het kenteken te schorsen.
maar doe je dan niks, ja dan moet je op de blaren zitten en krijg je automaties een prent

henk46
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 jan 2008 20:32

Re: Boete onverzekerde brommer

Ongelezen bericht door henk46 »

Jammer maar helaas. Als het voertuig op jouw naam staat, hoort het nu eenmaal verzekerd te zijn. Als de RDW je wil waarschuwen voor eventuele problemen, is dat mooi meegenomen, maar dat hoeft niet. Het is jouw verantwoordelijkheid. En bezwaar maken tegen de boete kan altijd, maar of het gehonoreerd wordt, is een tweede. En Robbvert61, hou het wel een beetje netjes! Als je het niet eens bent met de regels, mag je dat natuurlijk laten blijken, maar maak er niet zo,n ordinaire scheldpartij van. Dit forum is bedoeld voor vraag en antwoord, niet voor scheldpartijen.

stofzuigertje

Re: Boete onverzekerde brommer

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

op www.rdw.nl kun je alles lezen en de nieuwe kentekens voor brommers zijn helaas niet overal bekend.

Ook vroeger kon je een auto zomaar neer zetten maar nu moet je schorsen of slopen.

Als je meld dat je gaat slopen kost het niets, kenteken inleveren en als je ooit op de weg zou komen hang je.
Gesloopte kunnen zeer moeilijk weer een kenteken krijgen.

Dus niet klagen maar bij RDW de bromfiets mogelijkheden eens goed doorlezen.

lpc
Berichten: 51
Lid geworden op: 21 jan 2004 15:37

Re: Boete onverzekerde brommer

Ongelezen bericht door lpc »

harmstavast

....net als bij auto's? Als een auto op prive terrein staat, hoeft ie niet verzekerd te zijn. en ja daar betaal je dan alsnog wegenbel. voor, dus dat is logisch dat je dat opschort.Een brommer MOET verzekerd zijn ongeacht gebruik of niet! Die wet is sinds juli 2008 van kracht en zo n (eenmalige)waarschuwing is waarschijnlijk naar het vorig adres verstuurd. Voor een boete weten ze je uiteraard wel te vinden.



Ook wanneer je auto op privé terrein staat, of uit elkaar in delen op je zolder ligt, wanneer het kenteken niet is geschorst moet je gewoon verzekeren.
De eerste keer krijg je een (dikke) geldboete, daarna krijg je er 4 maanden rijontzegging bovenop en als je het dan nog niet door hebt mag je nog 2 weken hechtenis ondergaan. De recidive termijn is 4 jaar.
Dus een 2e en volgende keer binnen 4 jaar wordt zwaarder gestraft.
Schorsen is dan echt een koopje. Dit geldt voor auto's motoren en bromfietsen/snorfietsen. Eigenlijk alles met kenteken en verzekeringsplciht.[/quote]

lpc
Berichten: 51
Lid geworden op: 21 jan 2004 15:37

Re: Boete onverzekerde brommer

Ongelezen bericht door lpc »

Nog even als aanvulling ...
Je kunt hiertegen niet in beroep!
Je kunt beroep aantekenen tegen beschikkingen maar niet tegen een transactievoorstel zoals je nu hebt ontvangen.
De enige mogelijkheid is niet betalen en dan krijg je vanzelf een dagvaarding. Je moet wel rekening houden met 20% verhoging die geeist zal worden door de officier van justitie, maar de rechter kan bij het transactiebedrag blijven dus het hoeft niet per definitie duurder te worden.
Hopelijk heb je wat aan deze informatie.

Swedder
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 nov 2006 17:31

Re: Boete onverzekerde brommer

Ongelezen bericht door Swedder »

Ik snap die reacties allemaal niet , je bent Nederlander, we zijn niet achtelijk dacht ik, men hoeft toch niet alles voor te kauwen , hoe het een en ander in elkaar zit, we zijn gemakzuchtig en als er achteraf boetes of iets dergelijks in de brievenbus valt krijgen de anderen de schuld, denk eens na over dingen die je doet en let op je zaakjes dan heb je achteraf ook geen problemen, zo zit NL in elkaar of je het nu leuk vindt of niet.
Als je te hard rijdt kan je gepakt worden , je neemt zelf het risico , ik vind dan moet je achteraf ook niet zeuren, je weet het en dan moet je maar op de blaren zitten,en dat is met vele dingen zo , als je je zaakjes goed voor elkaar hebt , krijg je weinig of geen problemen achteraf.

tomski293
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 aug 2009 20:13

Re: Boete onverzekerde brommer

Ongelezen bericht door tomski293 »

Voor mij is het ook hetzelfde verhaal
Ik heb twee oldtimer mobylettes die niet verzekerd zijn maar wel al twee jaar geschorst dit jaar was ik 1.5 maand te laat met schorsen en heb dus een boete te pakken.

Deze brommers heb ik op kenteken laten zetten in de overgansperiode met het idee ze nog eens op te gaan knappen

Dit is er niet van gekomen en de brommer zijn niet een in staat om te rijden, ik heb ook nog geen kentekenplaten laten maken. Ik bewaar gewoon een stukje nederlands erfgoed voor het nageslacht

Omdat ik niet van plan ben te gaan betalen en heel veel interesse heb om te kijken wat er er gebeurt als het voorkomt ben ik benieuwd of er mensen zijn met ervaringen op dit gebied die het wellicht al voor hebben laten komen

Ook las ik in een reactie van iemand dat hij een brief heeft laten opstellen. Graag zou ik horen of hierop een reactie gekomen is en wellicht kan ik een kopie van de brief toegestuurd krijgen

Als braaf burger hebben wij onze bromfietsjes op kenteken gezet zodat het in de toekomst nog mogelijk zou moeten zijn om er zonder de vele moeite van een technische keuring er nog op te kunnen rijden. Zijn we een keer te laat met schorsen( 2x 10 euro) worden we als halve criminelen behandeld terwijl we gewoon het Nederlandse Rollende erfgoed willen bewaren

pbarendse
Berichten: 660
Lid geworden op: 05 jan 2008 00:48

Re: Boete onverzekerde brommer

Ongelezen bericht door pbarendse »

tomski, als het goed is heb je ook eerst een waarschuwing gehad. Waarom daar dan niet op gereageerd?

En dan nog... Denk je dat voor laten komen zin heeft? Ik wens je veel succes, maar de wet stelt nou eenmaal dat een voertuig dat op kenteken staat en niet geschorst is verzekerd moet zijn. Hier zijn al heel voordelige oldtimerverzekeringen voor. Ik zou mijn geld daar aan uitgeven, in plaats van aan onnodige juridische kosten!

trigano
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 mei 2007 14:11

Re: Boete onverzekerde brommer

Ongelezen bericht door trigano »

Ik heb hem ook te pakken......3 jaar geleden een oude puch gekocht, man had het idee om hem op te knappen(oude hobby) Netjes verzekerd, na 3 jaar stond dat ding nog in de schuur, was nog geen meter mee gereden dus ik heb vorige maand de verzekering opgezegd en er nooit aan gedacht om het kenteken te schorsen, dat was namelijk niet in "onze brommertijd".
Vandaag een brief van het rdw in de bus, ik gelijk gebeld, situatie uitgelegd maar helaas ik kan een acceptgiro van het cjib tegemoet zien a 316 euro!
Dus waarschuwen doen ze ook niet meer!

s3mmi3
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 okt 2011 17:10

Re: Boete onverzekerde brommer

Ongelezen bericht door s3mmi3 »

harmstavast schreef:vanmorgen lag er bij mij een boete op de mat. Ik dacht in eerste instantie voor snelheid, maar tot mn verbazing van onze scooter die al een half jaar niet meer in gebruik is, omdat deze niet is verzekerd!! Wat een geldklopperij!!!!ik weet zeker dat een hoop mensen hier niet van op de hoogte zijn en er op deze manier een hoop geld in de staatskas terechtkomt!!260 euro p.p tikt natuurlijk lekker aan. Je kunt beter door rood licht rijden en dat is juist echt levensgevaarlijk!!!Als je onverzekerd rond rijdt snap ik dat je moet dokken als je wordt betrapt, maar dit is onzin!!en als je wilt opschorten zitten er ook weer kosten aan verbonden dus hoe dan ook, het kost geld.
Dit geldt ook voor auto's toch, al staan ze in de garage weg te rotten nog moet je ze verzekeren. Maar wist eigenlijk ook niet dat het bij brommers ook zo was,

pbarendse
Berichten: 660
Lid geworden op: 05 jan 2008 00:48

Re: Boete onverzekerde brommer

Ongelezen bericht door pbarendse »

Was altijd al zo, maar was niet te controleren. Sinds de invoering van het kentekenregister voor brommers is die link wel te leggen. En dus kunnen ze er op bekeuren!

kelmm
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 okt 2011 13:15
Locatie: Voorschoten

Re: Boete onverzekerde brommer

Ongelezen bericht door kelmm »

trigano schreef:Ik heb hem ook te pakken......3 jaar geleden een oude puch gekocht, man had het idee om hem op te knappen(oude hobby) Netjes verzekerd, na 3 jaar stond dat ding nog in de schuur, was nog geen meter mee gereden dus ik heb vorige maand de verzekering opgezegd en er nooit aan gedacht om het kenteken te schorsen, dat was namelijk niet in "onze brommertijd".
Vandaag een brief van het rdw in de bus, ik gelijk gebeld, situatie uitgelegd maar helaas ik kan een acceptgiro van het cjib tegemoet zien a 316 euro!
Dus waarschuwen doen ze ook niet meer!
Precies het zelfde probleem.. Ik ontving afgelopen week ook opeens een boete van 316 euro voor een brommer die ik niet verzekerd heb.

De brommer was al 2 jaar niet meer in mijn bezit wegens diefstal, en na het opzeggen van de verzekering dacht ik ook alles afgehandeld te hebben..

Zonder enige opmerking gelijk boete van 316 euro? ik bel de beste mensen op. jammer, je kan bezaar maken maar dat heeft geen zin dus je moet het betalen.

De politie hoeft nu niet meer zo veel bonnen uit te schrijven dus hoe spekken we dan de kist? zucht.

pbarendse
Berichten: 660
Lid geworden op: 05 jan 2008 00:48

Re: Boete onverzekerde brommer

Ongelezen bericht door pbarendse »

Brommer gestolen maar het kenteken niet uitgeschreven? Tsja, dan heb je een probleem, en de verzekering is dan het minste probleem. Als er met dat kenteken een overtreding begaan wordt of een ongeluk veroorzaakt dan ben je de sjaak.

Nooit aangifte gedaan van de diefstal? Indien ja, dan had de politie dat toch in ieder geval moeten vermelden. Indien nee, bewijs dan maar eens dat ie gestolen is!

Dat is nou de hele reden dat het kenteken register voor bromfietsen ooit is opgestart, om diefstal en zo tegen te gaan. Als je het dan vervolgens niet meldt heeft dat systeem dus ook geen nut.

Nous
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 nov 2011 12:20

Re: Boete onverzekerde brommer

Ongelezen bericht door Nous »

Ja same here! ook genaaid met zo'n extreem hoge boete.hij moest naar de sloop, maar vanwege mijn medische toestand kon ik dit niet op tijd doen. kan ik hiertegen in beroep gaan om deze reden?

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Boete onverzekerde brommer

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Nous schreef:Ja same here! ook genaaid met zo'n extreem hoge boete.hij moest naar de sloop, maar vanwege mijn medische toestand kon ik dit niet op tijd doen. kan ik hiertegen in beroep gaan om deze reden?
U kunt altijd informatie inwinnen bij juridisch loket.
Vrees echter dat er niet onderuit te komen is op basis hiervan. U had het kenteken moeten (laten) schorsen.

Emcede
Berichten: 303
Lid geworden op: 18 dec 2010 23:45

Re: Boete onverzekerde brommer

Ongelezen bericht door Emcede »

Nous schreef:Ja same here! ook genaaid met zo'n extreem hoge boete.hij moest naar de sloop, maar vanwege mijn medische toestand kon ik dit niet op tijd doen. kan ik hiertegen in beroep gaan om deze reden?
Als je een boete hebt ontvangen betekent dat dus dat je de verzekering hebt opgezegd voordat je de brommer hebt laten slopen. Waarom zou er dan om medische redenen een uitzondering gemaakt moeten worden? Je had de verzekering toch aan kunnen houden tot na de sloop?

Bearboeloe
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 dec 2011 15:26

Re: Boete onverzekerde brommer

Ongelezen bericht door Bearboeloe »

Mijn oom heeft in mei een motor gekocht. De eigenaar heeft gezegd dat deze verzekering nog een jaar liep toen die de motor kocht. Mijn oom totaal geen affiniteit met financiën heeft dat toen voor waar genomen.

Op 6 oktober kreeg mijn oom een boete in de brievenbus 316 euro. De motor was niet verzekerd. Nou weet ik zelf dat de verzekering niet met de persoon mee gaat, maar mijn oom wist dit niet. Verzekering gebeld voor de zekerheid en ja de motor was niet verzekerd van Mei tot Oktober. (na oktober meteen actie ondernomen en de motor verzekerd).

Ik heb nu verschillende dingen geprobeerd, maar al met al ben ik vast gelopen en ik zie zelf geen andere oplossing dan de boete betalen. De schade op de vorige eigenaar verhalen is ook geen oplossing omdat dat een particulier was en goede vriend van mijn oom. Hij wist zelf ook niet dat deze motor niet meer verzekerd was. Wanneer de boete betaald moet worden komen ze er samen denk ik ook wel uit.

Is er geen optie dat ik het op onwetendheid kan gooien of iets dergelijks? Als iemand een idee heeft hoor ik het graag.

Martijn T
Berichten: 114
Lid geworden op: 24 nov 2008 21:24

Re: Boete onverzekerde brommer

Ongelezen bericht door Martijn T »

klinkt vreselijk kinderachtig, maar is gewoon hoe het werkt:
iedereen wordt geacht de wet te kennen. Daar wordt vermeld dat indien een motorrijtuig op naam wordt gezet deze verzekerd dient te worden.

Onwetendheid is geen reden. (sowieso bij motorrijtuigen geen argumenten om niet te verzekeren zodra voertuig op naam staat)

In het algemeen bij verzekeringen:
indien iets geen eigendom meer is (huis, voertuig, bedrijf) dan vervalt het verzekerd belang voor de verzekeringnemer, dus geen verzekeringsplicht meer.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Boete onverzekerde brommer

Ongelezen bericht door kweenie »

Onwetendheid is een slecht argument bij motorvoertuigen. Als je een motorvoertuig hebt, dan dien je zelf op de hoogte te zijn en te blijven van wetswijzigingen. Als je bijvoorbeeld een overtreding maakt, dan kun je toch ook niet zeggen dat je een bepaalde regel niet kende en dan denken dat de boete wordt kwijtgescholden?

Gesloten