Geachte allemaal,
Het volgende is aan de hand.
Gisteren kreeg ik op mijn scherm een melding van de fabrikant van mijn laptop, een aanbevolen update voor mijn Bios. ze bevolen het ten hoogste aan om dit te doen stond in het bericht. Dus ja als de fabrikant het zelf aangeeft lijkt me dat ook noodzakelijk, toch? na dat ik het programma had gedownload en de instructies goed had opgevolgt liep de Laptop muurvast. Ik heb hem maar gewoon even zijn gang laten gaan met vast staan . Na ongeveer een uur melde hij zich af en ging uit. Ik dacht o nu is ie klaar, helaas want toen ik heb opstarte, gaf hij zwart scherm en een lange en 2 korte piepjes voor de rest deed hij niets meer.
Nu heb ik gebeld met de fabrikant en we hebben wat dingen qua hardware matig resetten geprobeerd, maar hij blijft niks meer doen.
De fabrikant zegt nu dat ze hem wel kunnen maken, maar dat ik voor alle kosten moet opdraaien, omdat dit namelijk niet onder de garantie valt.
De laptop is hoogstens 3 maanden oud.
Mogen ze hier dan zomaar kosten voor in rekening brengen?
Al vast bedankt voor elk antwoord.
Met vriendelijke groet,
Personal
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Laptop kapot in de Garantie, maar zelf voor kosten opdraaien
Re: Laptop kapot in de Garantie, maar zelf voor kosten opdraaien
Ze mogen inderdaad gewoon alle kosten in rekening brengen.
Want het is zo dat fabrikanten van computers nooit op het scherm meldingen doen dat er nieuwe updates van drivers en al helemaal niet van updates van de BIOS.
Daarnaast is het uitvoeren van een BIOS update altijd op eigen risico: dit omdat je nooit tijdens een BIOS update de computer uit mag schakelen.
Bij het updaten wordt eerst de oude BIOS software uit de chip gehaald, waarna de nieuwe BIOS software erin wordt gezet.
Als tijdens het wissen of het terugplaatsen van de software de computer vastloopt of dat de computer uit wordt geschakeld (op welke manier dan ook) dan is de BIOS software beschadigd of niet aanwezig, en zal de computer ook niet meer op kunnen starten.
De BIOS is een zeer essentiële onderdeel van een computer.
Want het is zo dat fabrikanten van computers nooit op het scherm meldingen doen dat er nieuwe updates van drivers en al helemaal niet van updates van de BIOS.
Daarnaast is het uitvoeren van een BIOS update altijd op eigen risico: dit omdat je nooit tijdens een BIOS update de computer uit mag schakelen.
Bij het updaten wordt eerst de oude BIOS software uit de chip gehaald, waarna de nieuwe BIOS software erin wordt gezet.
Als tijdens het wissen of het terugplaatsen van de software de computer vastloopt of dat de computer uit wordt geschakeld (op welke manier dan ook) dan is de BIOS software beschadigd of niet aanwezig, en zal de computer ook niet meer op kunnen starten.
Vermoedelijk een virus dat zo Uw virusscanner probeerde te passeren.
Als je toestemming geeft door op OK te drukken kan dit.
Verder heeft U geen merk en Type gemeld, want als ze werkelijk iets zouden aanbieden op deze manier kunt U wel een claim indienen.
Zomaar op scherm geloof ik niet, meestal doen ze dit soort dingen via E mail indien U zich aanmelde en Uw mail adres bekend is.
Als je toestemming geeft door op OK te drukken kan dit.
Verder heeft U geen merk en Type gemeld, want als ze werkelijk iets zouden aanbieden op deze manier kunt U wel een claim indienen.
Zomaar op scherm geloof ik niet, meestal doen ze dit soort dingen via E mail indien U zich aanmelde en Uw mail adres bekend is.
Bovenstaande reactie is onterecht en wel om de volgende redenen.Ze mogen inderdaad gewoon alle kosten in rekening brengen.
Allereerst zijn er meerdere merken (Asus, Lenevo, IBM) die standaard een update programma op de laptops installeren. Deze programma's staan automatisch al onder Start (Windows) op het hardeschijf. Deze programma's zijn juist ervoor bedoeld om de gebruiker te laten weten dat er een update is, en deze geinstalleerd kan worden om eventuele onstabiliteit tegen te gaan.
Een andere punt is, dat de gebruiker (Personal) duidelijk in zijn verhaal heeft neergezet, dat hij een gedurende tijdsduur heeft gewacht en de laptop zelf is uitgegaan. (Dus niet door de gebruiker uitgezet.)
Zie quote:
De vraag nu is, of u nu moet betalen voor een herstel.Ik heb hem maar gewoon even zijn gang laten gaan met vast staan . Na ongeveer een uur melde hij zich af en ging uit. Ik dacht o nu is ie klaar, helaas want toen ik heb opstarte, gaf hij zwart scherm en een lange en 2 korte piepjes voor de rest deed hij niets meer.
Dit blijft een lastig punt, welke u wel op een aantal punten kunt verdedigen tegen de fabrikant.
Mijn vraag aan u is, ondervond u de klachten/onstabiliteit welke opgelost zou worden door een bios update?
Zoja, dan zou u de fabrikant erop aan kunnen spreken dat het bios bestand naar uw expertise niet goed was, omdat u alle beschreven instructies hebt gevolgd.
Mijn advies aan u is, om een melding te maken bij de winkel waar u uw laptop hebt gekocht.
Vertel uw verhaal kort en krachtig, de onstabiliteit die uw laptop vooraf ondervond, de intentie dat u de klachten wou verhelpen met een bios update.
Mogelijk dat u dan een stapje dichterbij komt, dat zij u alsnog dienst willen verlenen.
Het lijkt me wat onredelijk om een product te verkopen waarvan de bios geupgrade kan worden, maar als de koper dat doet en er wat fout gaat te roepen dat dit voor eigen risico is. Voorwaarde is wel dat je gebruik maakt van een officiele bron.
Stap naar de winkelier toe waar je het product vandaan hebt. Omdat het product binnen zes maanden wordt vermoed dat het product non-conform was.
Stap naar de winkelier toe waar je het product vandaan hebt. Omdat het product binnen zes maanden wordt vermoed dat het product non-conform was.
Hallo,
Zou nog maar even reageren.
Het is een Toshiba U400-136.
Heb altijd al toshiba gehad en was er tot vandaag heel tevreden over, eigenlijk nooit problemen met Toshiba gehad. Toen ik de laptop net een week had was hij al kapot er is een nieuw mainbord in geplaats, ook kwam ik er toen achter dat hij al voor mij aan iemand anders verkocht was geweest. die hem ook al 2 keer had opgestuurd met problemen en uiteindelijk een nieuwe heeft gekregen.
Hiervoor ben ik toen naar de winkel gegaan en hebben ze mij een korting daarvoor gedaan. Als het mainboard nooit kapot was gegaan had ik het nooit geweten en had ik nooit korting gehad, geld terug was geen sprake van, dus ben ik maar met korting akkord gegaan. Had ook geen zin in al dat papier werk .
Toshiba kenende zou het wel goed komen.
Maar even over het programma, het is een standaard programma van Toshiba die er voor zorgt dat je altijd de nieuwste versie van drivers voor het apparaat automaties ontvangt (in een bericht) daarbij staat vermeld of ze daadwerkelijk noodzakelijk zijn. Zo stond er bij deze dat hij noodzakelijk was, anders zou ik hem niet hebben geïnstalleerd.
Ik heb goed de instukties gevolgt, hierin stond dat je alle programma's moest sluiten, eerst een backup van het oude Bios bestand zou worden aangemaakt bios.bak, daarna zou hij het bios flash-en en dan zou hij uitzichzelf opnieuw opstarten. zo gezegd zo gedaan. als waarschuwing stond er dat ik ten alle tijden de computer niet mocht uitschakelen en ik werd er op gewezen dat hij zou worden aangesloten op de netvoeding, ook dit heb ik gedaan.
Nou de rest van het verhaal heb ik al geschreven.
Hoogachtend
Personal
Zou nog maar even reageren.
Het is een Toshiba U400-136.
Heb altijd al toshiba gehad en was er tot vandaag heel tevreden over, eigenlijk nooit problemen met Toshiba gehad. Toen ik de laptop net een week had was hij al kapot er is een nieuw mainbord in geplaats, ook kwam ik er toen achter dat hij al voor mij aan iemand anders verkocht was geweest. die hem ook al 2 keer had opgestuurd met problemen en uiteindelijk een nieuwe heeft gekregen.
Hiervoor ben ik toen naar de winkel gegaan en hebben ze mij een korting daarvoor gedaan. Als het mainboard nooit kapot was gegaan had ik het nooit geweten en had ik nooit korting gehad, geld terug was geen sprake van, dus ben ik maar met korting akkord gegaan. Had ook geen zin in al dat papier werk .
Toshiba kenende zou het wel goed komen.
Maar even over het programma, het is een standaard programma van Toshiba die er voor zorgt dat je altijd de nieuwste versie van drivers voor het apparaat automaties ontvangt (in een bericht) daarbij staat vermeld of ze daadwerkelijk noodzakelijk zijn. Zo stond er bij deze dat hij noodzakelijk was, anders zou ik hem niet hebben geïnstalleerd.
Ik heb goed de instukties gevolgt, hierin stond dat je alle programma's moest sluiten, eerst een backup van het oude Bios bestand zou worden aangemaakt bios.bak, daarna zou hij het bios flash-en en dan zou hij uitzichzelf opnieuw opstarten. zo gezegd zo gedaan. als waarschuwing stond er dat ik ten alle tijden de computer niet mocht uitschakelen en ik werd er op gewezen dat hij zou worden aangesloten op de netvoeding, ook dit heb ik gedaan.
Nou de rest van het verhaal heb ik al geschreven.
Hoogachtend
Personal
Als de winkelier nog niet op de hoogte is zou ik dat snel doen. Je kunt dan aangeven dat jij het product normaal hebt gebruikt en daarom dit gebrek niet hoefde te verwachten. En er op wijzen dat de bewijslast bij de winkelier ligt. Op de site van de consuwijzer kun je een voorbeeldbrief vinden.