Afgelopen week heb ik de jaarafrekening van Essent ontvangen. Aangezien ze geen meterstandenkaart hebben opgestuurd, volgens de helpdeskmedewerker omdat de netbeheerder een ander bedrijf is dan Essent, hebben ze ons gasverbruik geschat. Dit geschatte verbruik is ruim 2 maal zo hoog als het werkelijke verbruik. Inclusief energiebelasting betekent dit dat Essent een nabetaling van ruim €400,- op de jaarafrekening heeft staan, terwijl we volgens het werkelijke verbruik ruim €600,- moeten terugkrijgen wegens teveel betaalde voorschotten. Het komt er dus op neer dat Essent voor ruim €1000,- verkeerd heeft gerekend.
Dit is niet de eerste keer dat ik dit meemaak, vorig jaar was het exact hetzelfde liedje. Gelukkig ben ik vrij kritisch en kijk zulke zaken allemaal goed na, maar wanneer je de berekening van Essent klakkeloos zou overnemen, zou dat dus betekenen dat je ruim €1000,- teveel zou betalen.
Ik heb inmiddels wel contact gehad met de servicedesk van Essent en daar zijn ze overigens zeer vriendelijk. Deze mevrouw heeft me toegezegd de jaarafrekening te herzien met de door mijn doorgegeven meterstanden, en dat dit alles binnen 6 weken gecorrigeerd zal worden. Daarnaast adviseerde ze me om ieder jaar omstreeks maart/april mijn meterstanden door te geven via 'mijnessent.nl'.
Ondanks dat ik zeer vriendelijk te woord ben gestaan en ervan uit mag gaan dat het allemaal opgelost wordt, vind ik het wel uiterst onprofessioneel van een dergelijk groot bedrijf om een jaarafrekening te berekenen die ruim 2 keer zo hoog uitvalt als het werkelijke verbruik.
Daarnaast zouden ze ook nog mijn maandelijkse voorschot willen aanpassen naar ruim €130,- boven mijn maandelijkse verbruik. Wat zou betekenen dat wanneer de meteropnemer over de wettelijk gestelde 3 jaar zou langs komen, ik ruim €4120,- teveel betaald zou hebben in 3 jaar.
Uiteindelijk zou je dit wel terugkrijgen, maar theoretisch gezien kan Essent dit 'trucje' bij iedere willekeurig klant uithalen waardoor ze dus met een enorm bedrag aan rente over te hoge voorschotten aan de haal gaan.
Hebben meerdere mensen ervaring met dit probleem? En hoe is dit bij jullie afgehandeld en binnen welk termijn?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Jaarafrekening Essen 2008
Re: Jaarafrekening Essen 2008
Wat dacht je van gewoon eens de standen doorgeven?
Via dat kaartje (als je het niet ontvangt klagen bij je netwerkbeheerder) of gewoon op eigen initiatief de standen aan Essent doorgeven.
Elke leverancier is afhankelijk van meterstanden, hetzij van de klant of de netwerkbeheerder.....
Handig dat je dus 2 jaar op rij geen standen doorgeeft, dan noem ik dus niet echt kritisch
. De klant is zelf verantwoordelijk voor het aanleveren van de juiste standen.
Feit blijft wel dat de schatting erg krom is
Goed dat je daar eens over klaagt ![Exclamation :!:](./images/smilies/icon_exclaim.gif)
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
Via dat kaartje (als je het niet ontvangt klagen bij je netwerkbeheerder) of gewoon op eigen initiatief de standen aan Essent doorgeven.
Elke leverancier is afhankelijk van meterstanden, hetzij van de klant of de netwerkbeheerder.....
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
Feit blijft wel dat de schatting erg krom is
![Shocked :shock:](./images/smilies/icon_eek.gif)
![Exclamation :!:](./images/smilies/icon_exclaim.gif)
Re: Jaarafrekening Essen 2008
Alleen vraag ik me dan af of je nog een kloppende teruggave mag verwachten, nemen ze in die berekeningen wel alle prijsschommelingen mee??Uiteindelijk zou je dit wel terugkrijgen,
-
- Berichten: 321
- Lid geworden op: 19 nov 2008 09:26
Re: Jaarafrekening Essen 2008
Beste Sjefke82,
In uw bericht van 14 april op dit forum geeft u aan dat de meterstanden op uw jaarafrekening niet juist waren.
Graag wil ik telefonisch contact met u opnemen zodat ik het voor u kan uitzoeken.
Indien u hier geen bezwaar tegen heeft, kunt u uw klantnummer mailen naar forum@essent.nl. Hiermee kan ik uw contactgegevens opzoeken in onze administratie. Ik neem dan zo spoedig mogelijk contact met u op.
Alvast bedankt voor de moeite.
Met vriendelijk groet,
Saskia
Essent medewerker
In uw bericht van 14 april op dit forum geeft u aan dat de meterstanden op uw jaarafrekening niet juist waren.
Graag wil ik telefonisch contact met u opnemen zodat ik het voor u kan uitzoeken.
Indien u hier geen bezwaar tegen heeft, kunt u uw klantnummer mailen naar forum@essent.nl. Hiermee kan ik uw contactgegevens opzoeken in onze administratie. Ik neem dan zo spoedig mogelijk contact met u op.
Alvast bedankt voor de moeite.
Met vriendelijk groet,
Saskia
Essent medewerker
Re: Jaarafrekening Essen 2008
ik ben per 01-12-09 j.l. eigenaar geworden van een huis.
De meterstanden zijn genoteerd door de verkopend makelaar.
Vanaf begin januari wonen wij daar naar alle tevredenheid overigens .
Maar dat woongnot werd vandaag toch behoorlijk verstoord.
Waarom? Omdat het voorschot van Euro 145.00 p.mnd nu verhoogd is tot (hou je vast) 441.00 p.mnd!!!
Da's dus meer dan 200% stijging! Ik heb geen idee hoe dit kan...ik woon er nog geen halfjaar en heb nog nooit zoveel moeten betalen...we hebben ook geen wietplantage of zoiets exotisch..gewoon gezinnetje,paps/mams/en 2 kids!
Heb sterk het idee dat de meters niet kloppen...oh ja bijna vergeten...moet ook nog een kleine 1000 euro naheffing betalen...ik ben sprakeloos en voel me enorm gepakt...alleen weet ik niet door wie.
Wat moet je hier nu mee? Wie kan me helpen?![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
De meterstanden zijn genoteerd door de verkopend makelaar.
Vanaf begin januari wonen wij daar naar alle tevredenheid overigens .
Maar dat woongnot werd vandaag toch behoorlijk verstoord.
Waarom? Omdat het voorschot van Euro 145.00 p.mnd nu verhoogd is tot (hou je vast) 441.00 p.mnd!!!
Da's dus meer dan 200% stijging! Ik heb geen idee hoe dit kan...ik woon er nog geen halfjaar en heb nog nooit zoveel moeten betalen...we hebben ook geen wietplantage of zoiets exotisch..gewoon gezinnetje,paps/mams/en 2 kids!
Heb sterk het idee dat de meters niet kloppen...oh ja bijna vergeten...moet ook nog een kleine 1000 euro naheffing betalen...ik ben sprakeloos en voel me enorm gepakt...alleen weet ik niet door wie.
Wat moet je hier nu mee? Wie kan me helpen?
![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
Re: Jaarafrekening Essen 2008
@AukeB
Heb je zelf de meterstanden ook doorgegeven aan het energiebedrijf toen de overdracht is geweest? Dit moet normaal gesproken binnen 5 werkdagen gebeuren, anders gaan ze schatten.
Je kunt ook de beginstanden op de afrekening vergelijken met dat wat de makelaar op papier heeft gezet. Als je meterstanen tijdig hebt doorgegeven moeten ze overeenkomen.
Als een huis langere tijd heeft leeggestaan voordat het verkocht is, maken de energiebedrijven nogal eens foute schattingen. Daarom altijd checken (met bijv familie) of je voorschot redelijk is. Energiebedrijf is meestal ook bereid om met je mee te denken.
Dus ik zou zeggen: bel eerst je energie-leverancier eens!
Heb je zelf de meterstanden ook doorgegeven aan het energiebedrijf toen de overdracht is geweest? Dit moet normaal gesproken binnen 5 werkdagen gebeuren, anders gaan ze schatten.
Je kunt ook de beginstanden op de afrekening vergelijken met dat wat de makelaar op papier heeft gezet. Als je meterstanen tijdig hebt doorgegeven moeten ze overeenkomen.
Als een huis langere tijd heeft leeggestaan voordat het verkocht is, maken de energiebedrijven nogal eens foute schattingen. Daarom altijd checken (met bijv familie) of je voorschot redelijk is. Energiebedrijf is meestal ook bereid om met je mee te denken.
Dus ik zou zeggen: bel eerst je energie-leverancier eens!