LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Fiscale gevolgen afkoop levensverzekering

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Krisco
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 mar 2008 20:31

Fiscale gevolgen afkoop levensverzekering

Ongelezen bericht door Krisco »

Ik heb sinds 2000 een beursspaarplan verzekering bij RVS. Door omstandigheden en slechte service van RVS-tussenpersoon heb ik verzocht deze te beëindigen. Vandaag ontving ik een brief met daarin de afkoopwaarde(bijna 3600,-). Ik heb deze verzekering ooit afgesloten als spaarpotje voor mijn zoon later, nu wordt er in de afkoopbrief opeens gesproken over een levensverzekering. Nu is mijn vraag wat dit nog voor fiscale gevolgen heeft? Een deel van de premie heb ik normaal betaald, een deel heb ik uit mijn spaarloonregeling betaald. Valt deze verzekering onder een uitkering lijfrente? Er is nooit gesproken over lijfrente en heb dit ook nooit opgegeven als zodanig bij belasting. Hoeveel belasting ga ik hierover betalen? En hoe geef ik deze op bij mijn belastingaangifte? Alvast bedankt voor uw informatie.

Gerborgh
Berichten: 381
Lid geworden op: 27 jun 2006 18:02

Re: Fiscale gevolgen afkoop levensverzekering

Ongelezen bericht door Gerborgh »

Krisco, uit je bericht haal ik niet helemaal of je verzekering nu een kapitaalverzekering is of een uitgetelde lijfrenteverzekering. Om hier duidelijkheid over te krijgen zou je even op je polisblad moeten kijken.

Als je verzekering een kapitaalverzekering is: voor kapitaalverzekeringen die zijn gesloten voor 2001 gelden de regels zoals opgesteld in de wet IB 1964. Dat betekent dat als je een belastingvrije uitkering bij in leven zijn wilt ontvangen er minimaal 15 jaar aaneengesloten premie moet zijn betaald. Als je eerder stopt dan deze 15 jaar, dan wordt gekeken of de uitkering groter is dan de betaalde premies. Als de uitkering inderdaad groter is, dan betaal je belasting over het zgn rentebestanddeel: dat is de afkoopwaarde verminderd met de betaalde premies.

Als je verzekering een lijfrenteverzekering is, dan betaal je belasting over de afkoopwaarde (maximaal 52%) en zal je revisierente (maximaal 20%) moeten betalen. Als je kan aantonen dat je de betaalde premies nooit in mindering hebt gebracht, kan je vragen aan de belastingdienst om deze heffingen achterwege te laten. Soms stelt de belastingdienst op het standpunt dat als je je premie niet hebt afgetrokken, dat jou eigen verantwoordelijkheid is en wordt dus toch belasting geheven. Je moet dus wel een goed verhaal hebben.

Als het een lijfrentepolis is, zal de verzekeraar in veel gevallen de maximaal mogelijke belasting (dus inclusief de revisierente) inhouden. In je belastingaangifte geef je dan volgend jaar in box 1 aan dat je een lijfrentepolis hebt afgekocht. Doe je dat niet, dan help je dat niet echt aangezien de verzekeraar zelf ook verplicht is om opgave te doen aan de belastingdienst dat je je polis hebt afgekocht.

Het feit dat je de premies hebt betaald vanuit spaarloon is niet meer relevant (was het een aantal jaar geleden nog wel): je hebt gedeblokkeerd voor een erkend bestedingsdoel.

Krisco
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 mar 2008 20:31

Re: Fiscale gevolgen afkoop levensverzekering

Ongelezen bericht door Krisco »

Bedankt voor uw reactie. Ik heb nog even gekeken en de polis valt onder kapitaalverzekering. De verzekering is afgesloten in december 2001, dus die 15 jaar regeling val ik niet onder. Ik heb uitgerekend dat ik de betaalde premies iets meer is dan de afkoopsom.
Kunt u uitleggen hoe ik dit in mijn belatingaangifte moet aangeven? Alvast hartelijk dank.

Gerborgh
Berichten: 381
Lid geworden op: 27 jun 2006 18:02

Re: Fiscale gevolgen afkoop levensverzekering

Ongelezen bericht door Gerborgh »

Krisco, als je verzekering is afgesloten in december 2001 dan is de Wet IB 2001 dus van toepassing op je kapitaalverzekering. Dit betekent dat er geen minimale premieduur geldt voor de overeenkomst (tenzij sprake is van een kapitaalverzekering eigen woning).

Omdat de waarde van je verzekering al jaarlijks als vermogen in box 3 is meegenomen, zijn er bij afkoop geen fiscale consequenties.

Bij je belastingaangifte hoef je in dit geval dus niets aan te geven.

Krisco
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 mar 2008 20:31

Re: Fiscale gevolgen afkoop levensverzekering

Ongelezen bericht door Krisco »

Nee, het is geen kapitaalverzekering eigen woning, dus dat is hartstikke goed nieuws! Hartelijk dank voor uw reacties!

Gerborgh
Berichten: 381
Lid geworden op: 27 jun 2006 18:02

Re: Fiscale gevolgen afkoop levensverzekering

Ongelezen bericht door Gerborgh »

Daar zijn we voor hier op het forum, toch ;-) Succes ermee!

Leentje77
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 apr 2009 16:35

Re: Fiscale gevolgen afkoop levensverzekering

Ongelezen bericht door Leentje77 »

En wat als het wel een kapitaalverzekering eigen woning betreft (na 2001), zijn er dan bij afkoop wel fiscale consequenties? En zo ja, welke?

wijkjes
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 mei 2009 20:12

Re: Fiscale gevolgen afkoop levensverzekering

Ongelezen bericht door wijkjes »

Wat laat op reactie ven Gerborg, maar heb er nu pas mee van doen.Klopt het dat ik de afkoopsom van de kapitaalverz., omdat de uitkering lager is dan de inleg,niet hoef op te geven bij de belasting. Dus ook niet te vermelden bij inkomsten in box 1 of in box 3? Heb de verzekering van nijd [woekerpolis] afgekocht. Zou je mij daar misschien nog antwoord op kunnen geven.
B.v.b mijn dank

Tetje

Rense
Berichten: 285
Lid geworden op: 09 apr 2009 12:23

Re: Fiscale gevolgen afkoop levensverzekering

Ongelezen bericht door Rense »

@tetje
Indien de afkoopwaarde lager is dan de som van de betaalde premies hoef je niets op te geven bij de belasting.

Succes....

Albert1967
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 okt 2010 11:56

Re: Fiscale gevolgen afkoop levensverzekering

Ongelezen bericht door Albert1967 »

Wij hebben ook een Beursspaarplan van de RVS.

Startperiode 1 Mei 2000 tot nu..... En ook wij willen hem Afkopen.

Wij hebben van de RVS een brief "verzoek tot overmaking" gekregen,
alleen valt mij daar iets aan op.

Er staat een Waarde van beleggingen in per afkoop datum 1 september
zeg maar een fictief bedrag van 15,000 Euro

Verkoopkosten: 75 Euro
Administratie kosten: 0 Euro
Eerste kosten die u nog niet heeft betaald: 0 Euro
Verrekening van premies en achterstanden: 0 Euro

Totaal af: 75 Euro

Bij: Terugbetaling al verrekende kosten: 0 Euro

Afkoopwaarde = 14.025 Euro

Maar moet het niet zo zijn dat de geldsom die je in de eerste 5 jaar betaald hebt voor alle kosten "berekend over en voor een periode van 23 jaar"
Nu verrekend moet worden en ik een gedeelte daarvan terug moet krijgen?
Ik koopt de polis tenslotte nu wel al af na 11 jaar?

Graag hoor ik daar van jou of "iemand een reactie over"

P.s de Afkoop waarde is minder dan dat er al die tijd betaald is aan de verzekering. Ik heb begrepen dat je dan geen aangifte hoeft te doen?

Mvg, Albert

Gesloten