LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wat is wijsheid?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Sils

Wat is wijsheid?

Ongelezen bericht door Sils »

Wij zijn al jaren tevreden klant bij essent.
Nu kregen wij onlangs via een mail het aanbod om of voor drie jaar of voor vijf jaar de energieprijs vast te zetten met zekerheidsgarantie en deze zou dan in gaan per 1 juli aanstaande.
Wij betalen nu €225 per maand,via de site van essent hebben wij de verbruiks manager geraadpleegd en daar kwam op basis van ons recente verbruik een nieuw maand bedrag uit van €187 (dat scheelt ons wel €38 per maand)
Er word zoveel gepraat over de energie verlaging die per 1 juli in zou gaan dat ik eigenlijk niet weet wat ik moet doen.
Vast zetten of niet en voor hoe lang?
Is het wijsheid om vast te zetten of doen we onz zelf iets doms aan als de energieprijzen wel zouden dalen?

Ron58

Re: Wat is wijsheid?

Ongelezen bericht door Ron58 »

Wat wijsheid is weet ik ook niet, maar wat me wel opvalt is dat alle energiebedrijven vreselijk hun best doen om hun klanten de tarieven vast te laten zetten.
Het eerste energiebedrijf wat eerst aan de klant denkt en dan pas aan de eigen winst moet nog geboren (of beter gezegd opgericht) worden.

Wanneer bedrijven zo hun best doen moet er voor hen toch iets te halen vallen.
Al is het maar dat je dan een paar jaar aan hun vast zit. Of in ieder geval alleen weg kan met een hoge boete, wie zegt me dat ze die boete niet ineens aanpassen (verhogen) als je eenmaal getekend hebt??

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

(Als ze de voorwaarden van het contract wijzigen, kun je het kostenloos opzeggen. Dus de boete zullen ze niet ineens aanpassen.)

rvkeuken

Ongelezen bericht door rvkeuken »

de reden dat ze je graag vast willen hebben:
-economische crisis --> mensen gaan shoppen
-meer/scherpere concurrentie --> mensen gaan shoppen

Een vast contract kan interessant zijn als:
-je niet overweegt over te stappen
-je denkt dat je nu redelijk lage tarieven hebt
-je graag de schommelingen in termijnen er voor de komende jaren uit wilt hebben.

Ik vind het wel makkelijk, ik weet wat ik de komende jaren betaal, nu ben ik iets duurder uit, maar ik denk dat dat zichzelf nog wel corrigeert.

ang3l

Ongelezen bericht door ang3l »

Ik zou je adviseren om te wachten totdat de tarieven daadwerkelijk verlaagd zijn per 1 juli.

Het is namelijk zo dat de energiemaatschappijen de consumenten momenteel adviseren om hun tarieven vast te zetten tegen een lager tarief dan dat ze nu betalen. Maar uiteraard is dat tarief weer hoger dan de tarief die zal gehanteerd worden per 1 juli. ( dan kan je dus niet meer profiteren van de daling vanwege het vastzetten. En heeft essent hun voordeel doordat jij een hogere prijs betaald).

Gemiddeld zullen de tarieven per 1 juli met 25,5 % dalen wat een gemiddeld huishouden zo een €300 op jaarbasis kan schelen.

Wat mij het verstandigst lijkt om te doen is te wachten tot 1 juli, als de tarieven verlaagd zijn, en daarna vast te zetten. Dan kan je bijvoorbeeld 3 jaar bijvoorbeel profiteren van deze lage tarieven.

Na deze drie jaar val je natuurlijk zoals altijd weer terug op de dan geldende basispropositie, maar uiteraard kan je dan weer uitzoeken wat dan het voordeligst is.

Ik hoop dat je er wat aan hebt!

Groetjes,

Ang3l

zjwaemke

Ongelezen bericht door zjwaemke »

de reden dat ze je graag vast willen hebben:
-economische crisis --> mensen gaan shoppen
-meer/scherpere concurrentie --> mensen gaan shoppen

Een vast contract kan interessant zijn als:
-je niet overweegt over te stappen
-je denkt dat je nu redelijk lage tarieven hebt
-je graag de schommelingen in termijnen er voor de komende jaren uit wilt hebben.

Ik vind het wel makkelijk, ik weet wat ik de komende jaren betaal, nu ben ik iets duurder uit, maar ik denk dat dat zichzelf nog wel corrigeert.
Klopt helemaal, k had het je niet beter kunnen navertellen :D
Het belangrijkste kenmerk van een de prijs vastzetten 3-5 jaar is zekerheid. Je weet wat je betaald de komende jaren ;)

Het is namelijk zo dat de energiemaatschappijen de consumenten momenteel adviseren om hun tarieven vast te zetten tegen een lager tarief dan dat ze nu betalen. Maar uiteraard is dat tarief weer hoger dan de tarief die zal gehanteerd worden per 1 juli. ( dan kan je dus niet meer profiteren van de daling vanwege het vastzetten. En heeft essent hun voordeel doordat jij een hogere prijs betaald).
Klopt helemaal. Je vergeet alleen 1 ding.
De vaste prijzen die Essent hanteerd voor kwartaal 3 gaan in per 1 juli waarbij de prijsdaling al inbegrepen zit.

Wat mij het verstandigst lijkt om te doen is te wachten tot 1 juli, als de tarieven verlaagd zijn, en daarna vast te zetten. Dan kan je bijvoorbeeld 3 jaar bijvoorbeel profiteren van deze lage tarieven.
Erm ..... dat is de meest slechte keuze die je maar kan maken als je de prijs wilt vastzetten. Bij Essent wordt dit zekerheidsgarantieproduct per kwartaal uitgegeven. Als je na 1 juli hiervan gebruik wilt maken krijg je te maken met de prijzen van 1 oktober 2009. Wedden dat deze hoger zijn dan die van 1 juli?

Als ik een advies mag geven. Kies je ervoor de tarieven vast te zetten, doen voor 1 juli. Daarna gaan de prijzen weer stijgen ;).
Op deze quote mag je mij 1 oktober/1 januari "pakken" mocht ik ongelijk hebben.

Zie http://www.tecson.de/pheizoel.htm

olieprijs is weer aan t stijgen en de economie gaat weer heeeel langzaam aantrekken wat hogere prijzen betekend ;)

Gesloten