LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] nu vastzetten? Tegenstrijdige info

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Joeri-80
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 mei 2009 16:44

nu vastzetten? Tegenstrijdige info

Ongelezen bericht door Joeri-80 »

beste mensen,

Over drie weken ga ik m'n eerste koophuis in. Ik kom uit een inclusief huursituatie, dus niks met energie te maken gehad.
Ik heb wat zitten researchen: over alle leveranciers zijn er wel klachten. Misschien over die met de meeste klanten wel meer, maar relatief misschien weer niet.

Ik zit me af te vragen of het handig is om nu vast te zetten. Ik heb alleen electra nodig. Volgens sommige berichten zakken de prijzen nog. Anderen zeggen dat ze vanaf juli alweer omhoog gaan. Bij Eneco is 1 jaar vast nu het goedkoopst, maar zou drie jaar misschien slimmer zijn? Of eerst een paar maanden flexibel en dan over op vast?

zjwaemke
Berichten: 119
Lid geworden op: 22 mar 2008 02:17

Re: nu vastzetten? Tegenstrijdige info

Ongelezen bericht door zjwaemke »

De prijs vastzetten is en blijft een gok. NIEMAND kan in de toekomst kijken. Morgen een aanslag op het Witte Huis en het is weer diepe crisis om maar iets te noemen.

Een vast energiecontract kun je vergelijken met de hypotheek rente. Je weet het gewoon niet....

Feit is wel dat de prijzen op dit moment laag zijn en de verwachting is dat ze weer (iets) zullen gaan stijgen na 1 juli. Kijk bijvoorbeeld naar de benzine prijzen, deze zijn weer stuk hoger dan 2 maanden terug.

Op deze site kun je zien wat de olie afgelopen jaren gedaan heeft: http://www.tecson.de/pheizoel.htm

succes met je keuze :wink:

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: nu vastzetten? Tegenstrijdige info

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Net wat bovenstaande reactie weergeeft: het is een pure gok. Mensen die kortgeleden alles voor een jaar of drie hebben vastgezet, schrikken nu, omdat maatschappijen hebben aangekondigd dat de energieprijs met 25 procent zal worden verlaagd per 1 juli. Te vroeg vastgezet, zou je denken. Misschien wel, ja.

Er zit een addertje onder het gras bij die verlaging. Het betreft slechts de prijs van de geleverde energie zelf. Maatschappijen zullen het gemiste geld met de andere hand weer teruggraaien, door te beweren dat de transportkosten ervan enorm gestegen zijn, en dus zal het financiële voordeel dat mensen per 1 juli denken te krijgen, vies tegenvallen, dan wel geheel wegvallen. Ik zie niet in wat de stijging van die transportkosten dan veroorzaakt kan hebben, want de stroom vloeit op exact dezelfde manier de woningen in als voorheen.

De vergelijking met de hypotheekrente gaat slechts voor een deel op. Het ligt er maar net aan welke vorm je hebt. Bij een spaarhypotheek is de schade normaalgesproken beperkt. Ogenschijnlijk lijkt 8/10 procent rentestijging veel geld, als je nagaat dat ieder tiende van een procent neerkomt op 5 tot 10 euro. Maar wat veel mensen niet weten, is dat de premie van de verplicht afgesloten levensverzekering tegelijk flink omlaag gaat. De rentestijging en de premieverlaging heft elkaar nagenog op, zogezegd, hangt ook af van de rentevaste periode die je gaat kiezen.

zjwaemke
Berichten: 119
Lid geworden op: 22 mar 2008 02:17

Re: nu vastzetten? Tegenstrijdige info

Ongelezen bericht door zjwaemke »

@bodejosm43

je transportkostenverhaaltje heeft totaal geen betrekking op de leverancier en het "terugverdienen".

Transportkosten is puur netwerkbeheerderverhaaltje. Dit tarief kun je niet vastzetten.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: nu vastzetten? Tegenstrijdige info

Ongelezen bericht door Chanmaster »

zjwaemke een correcte omschrijving. Netwerkkosten vallen buiten het vaste deel der kosten. Het vaste tarief heeft uitsluitend en alleen betrekking op energie. Alle andere kosten zijn daarin uitgesloten en kunnen waarnodig afwijken van andere locaties. Ze zijn dus niet over geheel Nederland gelijk.

ang3l
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 mei 2009 21:02

Re: nu vastzetten? Tegenstrijdige info

Ongelezen bericht door ang3l »

De prijzen zullen geheid dalen per 1 juli, verstandig is het daarna om het voor een aantal jaar vast te zetten.

De gemiddelde daling van de tarieven zijn 25.5 %. Wel is het zo dat de gas tarief meer daalt dan de stroom tarief. De gemiddelde daling van 25.5% levert elk gemiddelde huishouden wel een gemiddelde besparing van 300 euro per jaar op.

Bij een situatie waar alleen stroom wordt afgenomen schat ik de voordeel bij een gemiddeld verbruik, op ongeveer 100 euro.

De electra tarieven zullen met ong. 10% dalen
De gastarieven met ong. 30%.

Ik hoop dat je hieraan wat hebt!

Groetjes
Ang3l

zjwaemke
Berichten: 119
Lid geworden op: 22 mar 2008 02:17

Re: nu vastzetten? Tegenstrijdige info

Ongelezen bericht door zjwaemke »

@ ang3l

je moet niet zomaar "gevaarlijke" uitspraken doen. Niemand weet wat de tarieven in de toekomst doen, jij gaat er vanuit dat die NA 1 juli nog gaan dalen.

Ik trek dat ten zeerste in twijfel ;)

Juul1406
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 apr 2009 17:17

Re: nu vastzetten? Tegenstrijdige info

Ongelezen bericht door Juul1406 »

Kijk op de site van de Vastelastenbond.nl dit is een club met 38.000
leden, ik ben al 3 jaar lid en ben zeer tevreden ze regel alles voor je.
Ik heb 3 maanden geleden al een vaste contract voor 5 jaar afgesloten
dus ik profiteer nu al van de lage prijzen dat vanaf 1 juli aangeboden wordt, lid worden is gratis en ze hebben veel meer te bieden zoals verzekeringen e.d.

zjwaemke
Berichten: 119
Lid geworden op: 22 mar 2008 02:17

Re: nu vastzetten? Tegenstrijdige info

Ongelezen bericht door zjwaemke »

LOL :lol:

toevallig medewerker van Vastelastenbond.nl ?

Juul1406
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 apr 2009 17:17

Re: nu vastzetten? Tegenstrijdige info

Ongelezen bericht door Juul1406 »

Ik ben zeker geen medewerker maar een goede lid. Ik wil graag iedereen op de hoogte brengen van mijn eigen ervaringen met dit zeer ondoorzichtige markt, de olieprijs is weer aan het stijgen, KPN heeft aangekondigd de prijzen te verhogen en wie betaald straks de rekening voor alle verliezen dat alle bedrijven geleden hebben? wij, wij, wij.

Gesloten