LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] restschuld kwijtgescholden van hypotheek

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
lampekap

restschuld kwijtgescholden van hypotheek

Ongelezen bericht door lampekap »

ik heb na 5 maanden noodgedwongen ons huis verkocht.
het is voor dezelfde prijs verkocht als dat het gekocht is.
alleen de kostenkoper bleef over als restschuld.
de nhg heeft gelukkig de restschuld kwijt gescholden.
ik heb belastingteruggave gehad over de kostenkoper.
ik neem aan dat ik de belastingteruggave terug moet betalen,mijn belastingman wist het niet.
bedankt voor de antwoorden

Rense

Re: restschuld kwijtgescholden van hypotheek

Ongelezen bericht door Rense »

Naar mijn mening hoef je deze belastingterugave niet terug te betalen.

Kosten i.v.m. de aankoop van de woning mag je meenemen in de hypotheek. De rente hierover is aftrekbaar. (Ik ga er even vanuit dat de volledige hypotheek in box 1 valt).

Je hebt dit geld gedurende 5 maanden geleend en rente betaald.
Deze rente is aftrekbaar en dus niet onterecht opgevoerd bij de belastingdienst.

Niets aan de hand dus

Succes...

lampekap

Ongelezen bericht door lampekap »

de rente over de maandermijnen lijkt mij dat het geen probleem is maar gaat mij meer over het stuk kostenkoper.

Rense

Ongelezen bericht door Rense »

Dat maakt niet uit.

Rente over de aankoop van de woning en de bijkomende kosten is aftrekbaar van de belasting.

De rente is pas niet aftrekbaar wanneer het bedrag waarover rente wordt betaald voor een consumtief doel wordt gebruikt.

Dat is in dit geval niet zo. De rente is immers gebruikt voor de kosten ter verkrijging van de woning (overdrachtsbelasting, notaris, taxatie & afsluitkosten) en deze vallen in box 1.

je kunt dus de betaalde rente over deze 5 maanden volledig aftrekken van de belasting.

Uiteraard tot de datum van verkoop van de woning.

Als je het éénmalige belastingvoordeel bedoeld over de financieringskosten (hypotheekakte, taxatie & afsluitkosten) dan vallen deze onder dezelfde wetgeving. Ook deze kosten zijn dus niet onterecht opgevoerd en blijven aftrekbaar. Mits ze zijn gemaakt voor de aanschaf van een eerste woning (voor eigen gebruik dus) en geen beleggingsobject.

in jou geval is er dus geen probleem voor zowel de éénmalige teruggave over de financieringskosten alsmede over de betaalde rente gedurende de 5 maanden.

Succes...

mvw1975

Ongelezen bericht door mvw1975 »

Waarom deze vraag op een forum stellen.
1 telfoontje naar de belastingdienst en daar de vraag stellen en je hebt het juiste antwoord (wel even de naam van de adviseur noteren)

Gesloten