LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tropische Vissen

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
PaNiek82

Tropische Vissen

Ongelezen bericht door PaNiek82 »

Beste,

Ik zoek me rot op internet, maar kan niets vinden.
Ik heb afgelopen maandag een aquarium gekocht met toebehoren.
Ik heb duidelijk gevraagd wanneer de vissen erin konden mbt het rijpen van het aquarium. Vervolgens werd mij geadviseerd om met bepaalde middelen het op orde te brengen en dat ik na dag 1 de vissen erin kon doen.
Zo gezegd zo gedaan. Ik kreeg een behoorlijke instructie en ben de winkel positief verlaten.
Op zaterdag ontdekte ik witte stip bij de meeste vissen. Dit is een visziekte die dodelijk is op het moment dat ik niet in zou grijpen.
Meteen medicijn gekocht op zondag, maar het was helaas al te laat voor een aantal.
Nu heb ik de winkel gebeld en dit voorgelegd. Zij zijn echter niet bereid om ook maar enige tegemoetkoming te bieden en vinden 4 dagen te lang om te vergoeden. Ze vonden mij maar een lastige klant en konden wel sluiten als alle klanten zo zouden zijn als ik. De winkel heeft mij geen enkel bonnetje gegeven, maar die ga ik vandaag toch proberen te regelen.
Wat is nu mijn recht?
Moeten ze dit vergoeden ja of nee?
Wat zijn de voorwaarden?

Alvast bedankt.

Soraya
Berichten: 501
Lid geworden op: 08 feb 2006 15:04

Re: Tropische Vissen

Ongelezen bericht door Soraya »

Ik ben totaal niet thuis bij vissen, dus als ik er iets neerzet wat niet klopt, verbeter me.

Ik dacht namelijk dat een aquarium altijd zeker een week of twee eerst moest staan voordat er vissen in konden.

Een bonnetje was wel handig geweest; het is dan je tastbare bewijs dat je dit gekocht hebt.

Maar volgens mij moeten er wel een stuk garantie op zitten, bij de meeste dierenwinkels heb je (geloof ik) een half jaar wettelijke garantie op de dieren. En er dan wel vanuitgaande dat er normaal mee wordt omgesprongen. en niet dat je eigen dieren hebt toegevoegd die bijvoorbeeld ziek waren.

Kobus Olienoot
Berichten: 23
Lid geworden op: 30 sep 2008 10:27

Re: Tropische Vissen

Ongelezen bericht door Kobus Olienoot »

een half jaar wettelijke garantie op de dieren
.

Misschien op vlooien maar zeker niet op vissen :roll: :roll:

Soraya
Berichten: 501
Lid geworden op: 08 feb 2006 15:04

Re: Tropische Vissen

Ongelezen bericht door Soraya »

misschien even een toelichting???

Bij mijn weten geldt dit voor alle dieren.

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: Tropische Vissen

Ongelezen bericht door sjoegel »

Op vissen zit geen garantie. Je moet altijd een paar weken wachten voordat je de vissen in het water zet (eerst temperatuur matchen). Als ze stippen krijgen kunnen ze ziek zijn en stoppen ze met leven als je niet snel bent zoals je al zei. De winkel heeft je verhaal aangehoord. Zij kunnen er ook niets aan doen. Gewoon wat nieuwe kopen en de oude uit het aquarium halen. Dat is het beste. Als je de oude laat liggen gaat het stinken op den duur zinken ze wel naar de bodem maar het is geen prettig gezicht z'on bak vol rottigheid. Een paling erin is dan een oplossing. Die eten aas zoals dode vissen. Het is een leuk gezicht die palingen een rotte vis te zien verorberen. Je denk dan "hij liever dan ik". tenminste ik wel. Zo heb ik eens maden een rot konijn in de vijver zien eten. " zij liever dan ik" :D
Zo dit was mijn advies. Hou de vissen in ere en succes met je nieuwe guppen.

Soraya
Berichten: 501
Lid geworden op: 08 feb 2006 15:04

Re: Tropische Vissen

Ongelezen bericht door Soraya »

maar waar moet je de vissen in de tussentijd dan laten??? (nee, niet op het droge of in je maag)

En als een dierenwinkel bijvoorbeeld vissen verkoopt met een virus, dan kan het toch alsnog naar voren komen?

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: Tropische Vissen

Ongelezen bericht door sjoegel »

Die vissen koop je pas later. Als het water na een test is goedgekeurd.

PaNiek82

Re: Tropische Vissen

Ongelezen bericht door PaNiek82 »

En wat als zij me geadviseerd hebben dat het al kon?
Terwijl ze erbij zeiden dat het water niet geheel optimaal was.
Uiteindelijk zal een zelfrespecterende vissenzaak toch niet beter weten in moeten verkopen?
Alles op hun advies gedaan!

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: Tropische Vissen

Ongelezen bericht door sjoegel »

ja maar het is jouw verantwoordelijkheid. Die vissen waren afhankelijk van jou en vertrouwden erop in goed water terecht te komen. Ze hadden pech ..... :cry:

mechelina
Berichten: 47
Lid geworden op: 05 jul 2003 21:17

Re: Tropische Vissen

Ongelezen bericht door mechelina »

ne mijn weten krijgen vissen witte stip doordat ze IN KOUDER water worden gelaten als waar ze uitkomen.

Dus je moet altijd met klein beetjes wat water uit je bak in de zak doen waar je de vissen mee naar huis krijgt. En de zak intussen tijd op het water laten drijven van de bak waar ze in gaan. Zodat de water themperatuur langzaam gelijk wordt in de zak en die van de bak.

En steeds met tussenpozen wat water weer uit de bak in de zak doen. Zodat ze langzaam aan het zelfde water krijgen.

En zeker de zelfde themperatuur van het water moet gelijk worden ánders krijgen ze wittestip.
Omdát het water in je bak kouder is dan het water in de zak.

Dit álles hadden ze u wel uit moeten leggen in die winkel of ze dat deden weet ik dus niet.
Gr mechelina

jokeromy
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 feb 2008 14:02

Re: Tropische Vissen

Ongelezen bericht door jokeromy »

DIERENWINKELS GEVEN NIET ALTIJD EEN GOED ADVIES TOEN WIJ BEGONNEN MET VISSEN HEBBEN ZE VAN ALLES AAN ONS VERKOCHT OOK EEN SPECIAAL SPUL VOOR DE BODEM MET ALS GEVOLG DE HELE BAK WAS ROOD TOT AAN DE PLANTEN TOE EENIGSTE OPLOSSING BAK LEEG EN OPNIEUW BEGINNEN MET EEN TURF BODEM. ALS HET AQUARIUM IN ORDE IS MOET JE DE VISSEN NA AANKOOP EEN HALF UURTJE IN DE PLASTIK AANKOOP ZAK IN HET AQUARIUM LATEN HANGEN DAN WENNEN ZE AAN DE TEMPERATUUR VAN HET NIEUWE WATER.

Ben Mussies
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 apr 2009 18:07

Re: Tropische Vissen

Ongelezen bericht door Ben Mussies »

Bij de handel in levende dieren zoals vogels en vissen geld dat zodra u de winkel verlaten heeft de verkoper niet meer verantwoordelijk is.Er zijn echter wel zaken die om de klant ter wille te zijn. iets vergoeden.In uw geval van witte stip doen ze dat meestal niet.Het treedt al op bij een zeer klein temperatuursverschil en daar kan de handelaar niets aan doen.Ik raad u aan om als u nieuwe vissen koopt er tegelijktijdig wat druppels stipstop in het aquarium te doen dit werkt meestal wel afdoende sukces met de vissen.
Ben Mussies

discus06
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 mei 2009 17:39

Re: Tropische Vissen

Ongelezen bericht door discus06 »

Diegene die dit probleem heeft ondervonden, is niet zich bewust van de moeilijkheidsgraad en begin van deze dure hobby.
Mijn tip wordt lid van een bekende internetside voor tropische vissen bv de Discusclub. Lees en raadpleeg regelmatig technische boeken over tropische vissen, daar bestaan er hondertallen van, maak er een studie van. Zodat als u problemen ondervind weet wat te doen bij bv zieke vissen zoals u heeft genoemd. De witstip is de meest voorkomende i.d.d!! Ook bestaan er vele video's en dvd's die een documentaire hebben gemaakt over beginners en tropische aquarium's. Ga alleen langs bij gecertificeerde en beroepsmatige winkels, die meerdere jaren gekend zijn in dit vak. Ook al moet je daarvoor meer reizen.
Begin NOOIT gelijk aan discus vissen, dit is namelijk de koning onder beoefende aquariumhouders, en tevens de moeilijkste om gezond te blijven onderhouden. Mocht u nog vragen hebben kunt u ten alle tijden contact via mijn email onderhouden. Ook leuk om een netwerk om je heen te hebben die dezelfde hobby beoefenen.
Let wel het kost u veel tijd aan het begin, nadien als je het goed doet heb je er heel veel plezier en ontspanning aan!!
Met vriendelijke groet, E te Boekhorst

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Tropische Vissen

Ongelezen bericht door dhc »

Laat ik nou toch denken, en bijna zeker weten, dat dieren gewoon "handel" is en derhalve onder de wet consumentenbescherming valt...
En dan heb je dus gewoon garantie...

"Wettelijke Garantiebepalingen in Nederland voor dieren sinds 2003
In Nederland is men verplicht in alle winkels en dus ook grootwinkelbedrijven, 6 maanden garantie te geven op alle dieren die men verkoopt.

Deze wetgeving is er gemaakt om de verkoop van dieren tegen te gaan, door winkels die bijvoorbeeld geen vakkennis hebben of geen enkele liefde voor de dieren ondervinden. Door deze doelgroep worden namelijk veel zieke of te jonge dieren verkocht zoals konijnen met scheven tanden, of Cavia's met schurft. Helaas is nog niet iedereen bekend met deze wetgeving waardoor de handel in veel van deze winkels gewoon dor kan bloeien, vandaar dit belangrijk informatief stuk met ook uitgebreid de uitleg van mijn garantiebepalingen.



Wat houd de garantie bepaling nu precies in:

U heeft garantie op uw gekocht huisdier als deze binnen 6 maanden komt te overlijden.
Indien zoiets verschrikkelijks gebeurt dient u meteen telefonisch contact op te nemen met de winkel waar u uw huisdier gekocht heeft en gaat u met het gestorven diertje en de aankoopbon naar de desbetreffende winkel.
Dan zal men met behulp van een dierenarts de doodsoorzaak proberen vast te stellen.

Het gaat zich in de garantiebepaling er namelijk om of het dier bij aankoop wel gezond was. Het tegendeel moet de consument trachten te bewijzen.

Wat valt dus niet onder de garantie:

Knaagdieren en konijnen:

Als bijvoorbeeld een konijntje komt te overlijden na een besmetting van het VHS virus, dit is te voorkomen door een enting van uw plaatselijke dierenarts.
Als uw huisdier valt en komt te overlijden, valt dit natuurlijk niet onder de garantie.

Vogels:

Als een voliërevogel zich dood vliegt tegen de draad na het opschrikken van een kat of roofvogel valt dit natuurlijk ook niet onder de garantie.
Ook valt legnood niet onder de garantie wat namelijk altijd optreed als een vogel te weinig lichaamsbeweging of te weinig grit ter beschikking krijgt.

Houd uw vogels altijd zeer oplettend in de gaten! Let erop of hun dagelijks patroon veranderd of hun eetlust opeens meer of minder wordt. Een vogel laat namelijk nooit merken dat hij ziek is, omdat hij veel natuurlijke vijanden heeft houdt hij zich altijd zo sterk mogelijk."

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Tropische Vissen

Ongelezen bericht door dhc »

En hier ook nog een quote, van de Kassa-site geplukt:
Zit er op dieren en planten ook garantie?

Op dieren en planten zit net als op producten garantie. Door de aard van het product kan toepassing in de praktijk wel anders uitpakken, bv het omruilen van dieren vanwege een gebrek, is vaak geen optie
Even jullie huiswerk overdoen....!

reintje vitesse
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 mei 2005 18:58

Re: Tropische Vissen

Ongelezen bericht door reintje vitesse »

Stip kan al optreden als er kleine temperatuursverschillen zijn tussen de bak in de winkel en het eigen aquarium, hoe wilt u nu aanspraak maken op een half jaar garantie als deze dieren gezond de winkel uitgaan en door ondeskundig geklooi ziek worden. Even uw huiswerk opnieuw doen :shock: :shock:
Laatst gewijzigd door reintje vitesse op 15 mei 2009 18:16, 1 keer totaal gewijzigd.

discus06
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 mei 2009 17:39

Re: Tropische Vissen

Ongelezen bericht door discus06 »

Kan het niet anders dan het volledig mee eens zijn van de reatie van DHS. Voortaan altijd een kassabon van aankoop, dit is je bewijs van de dag waarop de verkoop heeft plaats gevonden. Ook is dit tevens uw garantiebewijs, ruilen binnen een bepaalde tijd is altijd mogelijk.
Bovendien moet een aqarium 24 uur rusten en 24 uur aclamatiseren.
En als de vis is aangekocht inderdaad het zakje in het water leggen, en dan laten wennen aan de temperatuur, beetje bij beetje water in het zakje van je eigen water en na ongeveer 15 a 20 min eruit deponeren op een rustige kalme manier. Zodat de vis zo weinig mogelijk gestressd raakt. Ikzelf ben ook klein begonnen en nu beoefen ik na een aantal jaar deze moeilijke hobby en ben over gegaan naar discus vissen.
Het ligt eraan watvoor vissen u had gekocht, mag ik weten welk soort.
Kunnen we eventueel contact met elkaar krijgen, zodat dierenleed voorkomen kan worden?? Mvg

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Tropische Vissen

Ongelezen bericht door dhc »

DHS
DHC

discus06
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 mei 2009 17:39

Re: Tropische Vissen

Ongelezen bericht door discus06 »

Diegene die negatieve reacties voor dit probleem plaatsen, is erg dom.
Want er bestaan ook vele zaken die hun vak niet goed verstaan, daar is waarschijnlijk dit probleem ook door ontstaan.
Je hebt consumenten programma's en wettelijke normen voor die hiervoor ingrijpen bv oplichters of duistere dieren praktijken.
Het probleem hoeft niet altijd bij de consument te liggen er zijn vaak genoeg bedrijven die over de rug van de consument geld verdienen en hiervoor vaak dieren de dupe van maken. Hier heb ik geen woorden voor over dat zijn afgrijselijke duistere zaken die bijna nooit in het daglicht komen maar dankzij radar wel dus!! Alvast bedankt

Ulbe
Berichten: 1409
Lid geworden op: 11 jun 2005 19:18

Re: Tropische Vissen

Ongelezen bericht door Ulbe »

Re Sjoegel;
Op vissen zit geen garantie. Je moet altijd een paar weken wachten voordat je de vissen in het water zet (eerst temperatuur matchen). Als ze stippen krijgen kunnen ze ziek zijn en stoppen ze met leven als je niet snel bent zoals je al zei. De winkel heeft je verhaal aangehoord. Zij kunnen er ook niets aan doen. Gewoon wat nieuwe kopen en de oude uit het aquarium halen. Dat is het beste. Als je de oude laat liggen gaat het stinken op den duur zinken ze wel naar de bodem maar het is geen prettig gezicht z'on bak vol rottigheid. Een paling erin is dan een oplossing. Die eten aas zoals dode vissen. Het is een leuk gezicht die palingen een rotte vis te zien verorberen. Je denk dan "hij liever dan ik". tenminste ik wel. Zo heb ik eens maden een rot konijn in de vijver zien eten. " zij liever dan ik" Very Happy
Zo dit was mijn advies. Hou de vissen in ere en succes met je nieuwe guppen.
:lol: :lol:

Sjoegel heeft er weer geen sjoege van!, :lol:

Mooi verhaal!, vooral steekhoudend. :lol:

Gesloten