LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tropische Vissen

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
alffran
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 mei 2009 20:43

Re: Tropische Vissen

Ongelezen bericht door alffran »

mijn advies is inplaats van zeer veel geld uit te geven voor vissen :
koop toch eerst eens een aquariumboek boek van enkele tientjes
dit spaart veel vislevens en geld
overigens is witte stip in geen geval binnen zo korte tijd dodelijk
oorzaak nr 1 is de te lage temperatuur
ik heb sinds meer dan 40 jaar aquariumvissen en sinds 30 jaar geen stip meer gehad . wat u en de winkel gedaan hebben is onverantwoord het leven van de vissen is aan u toe vertrouwd.
indien u de nog levende vissen volgens de medicijn voorschift behandeld en de temperatuur naar 26-27º verhoogd zijn ze waarschijnlijk nog te redden denk aan beluchting en verwijder de filter
succes

Wando
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 mei 2009 08:40

Re: Tropische Vissen

Ongelezen bericht door Wando »

Ik snap best dat als je een aquarium hebt gekocht deze direct wil bevolken met vissen, maar zoals je wel gemerkt hebt kun je dit niet forceren, want om een goed biologisch evenwicht te kunnen krijgen moet je de tijd er voor nemen.
Al die extra middelen die je in een dierenspeciaalzaak kunt kopen is een geforceerde manier om je aquariumwater op het juiste peil te krijgen.
Wat je moet doen is het biologisch evenwicht in acht nemen door na een paar dagen enige testen uit te voeren van de KH, GH nitriet, PH waarden.

Ook is de waterhardheid (PH) een belangrijk gegeven, omdat de ene vissoort een zuurder water nodig heeft dan een andere soort die b.v. een harde waterhardheid nodig heeft.

Ook de nitrietsprong die je aan het begin van een nieuw ingericht aquarium gaat krijgen is essentieel en kan dodelijk zijn voor de vissen.
Deze nitrietsprong ga je krijgen als de eerste vissen in het aquarium worden geplaatst.
Door de ontlasting van de vissen en het voer ga je deze hogere nitrietwaarde krijgen.
Het filter die ervoor moet zorgen dat giftige stoffen eruit gefilterd moeten worden is ook nieuw en bevat daarom nog niet de juiste aantal bacterieen die voor de nitrietafbraak moeten gaan zorgen.

Mijn advies is om het filter te enten met bacterieen (deze zijn in een potje bij elke aquariumzaak te verkrijgen), voldoende planten te plaatsen en deze de kans geven om te groeien.
Dan een paar vissen erin, niet overdadig voeren, en de bodem regelmatig schoon houden van rest voer en ontlasting.
Als de nitrietwaarde is gedaald en de PH waarde goed is kun je langzaam aan het aquarium verder bevolken met vissen.
Ook belangrijk is dat je geen overbevolking gaat krijgen want dan zal er gegarandeerd ook problemen gaan optreden.
Is alles voor elkaar dan kun je met het juiste onderhoud jaren plezier beleven van de vissen.

heel veel succes, en ik hoop dat bovenstaand advies wat heeft bijgedragen, en is hiermee uw vraag beantwoord.

aquariaan
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 jun 2005 13:43

Re: Tropische Vissen

Ongelezen bericht door aquariaan »

ik heb al 30 jaar een aquarium, dus wel ervaring, als je een aquarium nieuw inricht moet je ongeveer 2 weken wachten met vissen erin doen. er moeten zich bacteriën ontwikkelen plus de ph kh moeten gecontroleerd worden omdat niet in Nederland allemaal de zelfde water waarden zijn. mijn aquarium zaak, waar ik al jaren kom, controleert eerst zelf het water op alle waarden, en geeft advies of het goed is.ik kan zelfs om de paar maanden mijn water gratis laten controleren, als jou winkel zegt dat je na 1a2 dagen wel vissen erin kunt doen zonder het water gecontroleerd te hebben is het hun fout, hebben ze er ook niet echt verstand van, dus denk ik ook niet dat ze dit zullen vergoeden, maar op internet staat zoveel om dit ook te weten, dus een beetje informatie zelf kan ook geen kwaad, als ze niet willen vergoeden dan is dat niet netjes, zou ik naar een andere winkel overstappen

discus06
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 mei 2009 17:39

Re: Tropische Vissen

Ongelezen bericht door discus06 »

Wilt u zeker weten dat alles goed is kunt u het beste watertests voor de juiste bepaling van de water waarden doen. Dit koopt u in gespecialiceerde aquariumzaken dit is van het merk Sera het is een Aqua-test Box. Dit is bedoeld voor voor watertests voor een exacte bepaling van de totale hardheid (GH), Carbonaathardheid (KH), De pH- waarde , nitraat (no3) en nitriet (no2). Hierin zit ook een gebruiksaanwijzing hoe u het beste dit kunt testen en waarvoor u het test. Voor de rest raadpleeg de dichtst beste bijzijnde gecertificeerde aqariumzaak, kun je vinden via internet (google). En lees zoveel mogelijk informatie die je maar kan vinden via boeken, internet of in een zaak die alles naar de regels doet. Vissen kopen is altijd wel een risico dat jezelf neemt, u moet echt weten hoe je hiermee omgaat.
Als je er verkeerd mee omgaat met bv vervoer, en te lang wacht kan het goed fout aflopen. Dus nogmaals raadpleeg deskundige bezint voor begint!! Als je het eenmaal goed doet kost het wel aardig tijd en geld, maar daarna heb je er wel jaren plezier van!

fjr
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 mei 2009 17:00

Re: Tropische Vissen

Ongelezen bericht door fjr »

Allereerst komt voor het houden van een aquarium een portie geduld hebben.En dat hebben wij tegenwoordig niet meer.Bezint eer ge begint,is nog steeds van toepassing op alle levende have die wordt aangeschaft.Zoals door vele al genoemt hier op het forum verdiep je eerst eens in de materie in dit geval het aquarium houden.Iedereen schaft zich dieren aan zonder eerst de gebruiksaanwijzing gelezen te hebben.Je bent wel met levende dieren bezig.

Deze zaak die je dit advies heeft gegeven moest verboden worden om uberhaubt nog dieren te verkopen.Ik neem het u niet persoonlijk kwalijk want u wist niet beter op dat moment.(zie boven)

Voor dat een aquarium pas een beetje """draaid"" ben je al gauw een 6 maand verder.Vissen horen er de eerste maand niet in te komen.
Koop eerst veel echte waterplanten en kijk hoe je ""bak"" reageerd.
Hoe kleiner het aquarium des de onstabieler het milieu is(en te krijgen)

mickmaik
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 mei 2009 08:50

Re: Tropische Vissen

Ongelezen bericht door mickmaik »

Er zijn meer dan genoeg boeken en website's te vinden over het opstarten van een aquarium. Witte stip treed niet alleen op bij temperatuursverschillen maar is een stress ziekte en dat kan veroorzaakt worden door temperatuursverschillen. Verder heb ik nog nooit vissen gezien die al na 1 dag bezwijken aan witte stip. Dan is het of een andere ziekte of ze hadden het al.

Overgens snap ik ook niet welke winkel zo onnozel is om te zeggen dat vissen er al na 1 dag in kunnen. Want dat kan zelfs niet bij goudvissen.

Kijk op www.punkyfish.nl voor het opstarten, vissoorten ziektes e.d. voor meer informatie. En ga nooit maar dan ook nooit meer na die winkel toe want als ze jou dit advies echt hebben gegeven hebben ze werkelijk absoluut geen verstand van zaken!!!!

Mechwarrior94
Berichten: 53
Lid geworden op: 27 nov 2008 01:54

Re: Tropische Vissen

Ongelezen bericht door Mechwarrior94 »

Ja, de winkel waar u het voer gekocht heeft dient dit te vergoeden. Het is een produkt en dus als het niet goed is binnen 3 maanden (euhm... niet zeker over deze periode) is de verkoper verplicht dit te vervangen door een goed product of met een beter product (mogelijk geld terug).

Ook kan de verkoper aansprakelijk worden gehouden voor de zieke dieren na mijn weten. Een dier word als product gezien in Nederland en is dus te vervangen en/of bij schade of overlijden van de dieren moeten deze vervangen worden.

Er zijn helaas veel winkels die de verantwoordelijkheid niet accepteren en u weg zillen sturen. neem hier echter geen genoegen mee.

Ik zelf heb een dergelijk iets mee gemaakt met mijn tropische vissen, een andere ziekte maar wel alles dood. 3 jaar goede zorg en vele jonkies waren in 1 klap weg. In het totaal zo'n 200 vissen weg, de bak etc heb ik weg moeten doen vanwege de ziekte in de bak. De winkel waar ik visjes had gekocht (die een ziekte bleken te hebben) name geen verantwoordelijkheid hiervoor


Als Ik een tip mag geven, zorg dat je de bak komend half jaar tot jaar goed in de gaten houd. Het kan zijn dat de ziekte terug keert, dus even extra in de gaten houden voor de zekerheid.

Gesloten