LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onder rembours verzenden

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
PC Maja
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 mei 2009 11:26

Onder rembours verzenden

Ongelezen bericht door PC Maja »

Mijn webwinkel is klaar en helemaal opgezet volgens alle voorwaarden volgens de wet.
Klanten hebben de mogelijkheid om het af te halen of vooraf te betalen of per Ideal en, dat is verplicht om dan ook die mogelijkheid aan te bieden, onder rembours het pakket te laten bezorgen. Daar betalen ze extra voor maar ik als winkelier betaal van te voren eerst die €15.15 verzendkosten. Vervolgens wordt het pakket door de klant doodleuk meteen aan de deur geweigerd! het blijft vervolgens nog 2 weken op een postkantoor staan en ik draai op voor de verzendkosten van 15.--.
En nergens kan ik hier over iets vinden of dit mag!
Mag ik die verzendkosten van de klant terug vragen, hij is met mijn voorwaarden ingestemd en heeft zelf aan gegeven het pakket onder rembours te willen ontvangen.
Op de site van TNT wordt natuurlijk niet gesproken over dit fenomeen, en veel winkeliers en kopers op internet hebben hier mee te maken.
Wie heeft voor mij een antwoord?

edithbo
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 jan 2009 11:48

Re: Onder rembours verzenden

Ongelezen bericht door edithbo »

Volgens mij mag dit.
Dit leid ik onder andere af uit het feit dat wanneer men tijdens het zichttermijn het product terug stuurt, de webwinkelier het volledige aankoopbedrag retour moet storten (volgens de wet) dus inclusief de reeds betaalde verzendkosten. De consument is alleen de verzendkosten van het retour zenden verschuldigd. (volgens mij worden er het bij het weigeren e/o niet afhalen van een zending geen retourkosten in rekening gebracht bij TNT). Dit haal ik van de site van consuwijzer af.

PC Maja
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 mei 2009 11:26

Re: Onder rembours verzenden

Ongelezen bericht door PC Maja »

Bedankt maar ik ben er nog niet uit.
De klant mag het pakket 7 dagen op zicht hebben en dan terug sturen. Het ongezien weigeren van een rembourspakket is niet hetzelfde als het pakket aannemen en binnen 7 dagen terug sturen.
Bovendien is het pakket dan ook niet binnen de bij de wet gestelde termijn terug bij de verkoper.

Ook de consuwijzer is hier niet duidelijk over. Ja het is veilig om onder rembours te verzenden voor de klant maar het is een crime voor veel verkopers.

Wie kan mij bevestigen en onderbouwen dat ik idd de extra rembourskosten mag terug vragen? Of niet?

werfvdj
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 mei 2009 17:13

Re: Onder rembours verzenden

Ongelezen bericht door werfvdj »

Wij laten de klanten de rembourskosten vooruit betalen. Je moet tenslotte de verzendkosten bij webwinkels altijd betalen, ook als de artikelen na ontvangst geretourneerd worden. Alle artikelen moeten bij onze webwinkel vooruit betaald worden. Dit gaat in 95% van de gevallen perfect. Wij hebben ook Paypal als betalingsoptie omdat wij veel buitenlandse klanten hebben. Hier heb je weer het probleem dat de betaling teruggevorderd kan worden en dan zijn alle kosten voor de verkoper. Er blijven dus altijd enkele problemen.

tar
Berichten: 83
Lid geworden op: 17 feb 2006 20:50

Re: Onder rembours verzenden

Ongelezen bericht door tar »

Hey Maja,

Dat hangt HELEMAAL af WAAROM de klant het pakket heeft geweigerd.

Is het pakket b.v. (ernstig) beschadigd?

De klant heeft zeker plichten als hij iets bij u besteld.
Ook al heeft u gelijk, hoe wilt u uw kosten gaan verhalen op uw klant?

U zei: "Ja, het is veilig om onder rembours te verzenden voor de klant maar het is een crime voor veel verkopers".

Het is nog VEEL vervelender voor BEIDE partijen als er "misverstanden" ontstaan of een pakket nu wel of niet is verstuurd...

O.a. op dit forum wordt steen en been geklaagd over bezorgers die het pakketje gewoon ergens onbeheerd achter laten.

Met Rembours heb je nooit een discussie waar het pakket gebleven is en wie de schade moet betalen.

Zoals een andere winkelier al zei: Als u uw klanten (een deel van) het Remboursbedrag vooraf laat betalen voorkomt u "spookbestellingen".

Succes met uw winkel!

tar
Berichten: 83
Lid geworden op: 17 feb 2006 20:50

Re: Onder rembours verzenden

Ongelezen bericht door tar »


PC Maja
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 mei 2009 11:26

Re: Onder rembours verzenden

Ongelezen bericht door PC Maja »

Fijn al die reacties.
Maar het gaat mij om die gevallen waar pakketten ongezien door de klant geweigerd worden.

Bij elk pakket krijg je een code waarmee je kunt bewijzen dat je idd het pakket hebt verstuurd. Veel voorzorgsmaatregelingen kun je nemen zoals bv alleen op huisadres afleveren. etc.
Mijn ervaringen met TNT zijn beslist goed, zo ook bij enkele schade gevallen keurig uit betaald gekregen. Mijn klanten krijgen voortdurend bericht en weten precies wanneer ze hun pakket bezorgd krijgen. Kortom alles gaat zo als het hoort.

Het lijkt me een strak plan om eerst de extra rembourskosten betaald te krijgen van de klant. Immers, je bent verplicht bij niet goed binnen 7 dagen het pakket te laten retoureneren waarbij de verzndkosten voor de klant zijn. Daarna ben je verplicht om het factuurbedrag aan de klant terug te betalen. Duidelijk en geen probleem.

Maar ik meen ergens eens gelezen te hebben dat je in geval van retourneren wel de verzendkosten maar niet de extra rembourskosten hoeft te vergoeden.
Wie hier meer over weet doet mij, en met mij velen, een plezier om hier op te reageren.

Ouwe aap
Berichten: 514
Lid geworden op: 04 jan 2009 00:13

Re: Onder rembours verzenden

Ongelezen bericht door Ouwe aap »

Artikel 6 - Herroepingsrecht bij levering van producten

1. Bij de aankoop van producten heeft de consument de mogelijkheid de overeenkomst zonder opgave van redenen te ontbinden gedurende 14 dagen. Deze termijn gaat in op de dag na ontvangst van het product door of namens de consument.
2. Tijdens deze termijn zal de consument zorgvuldig omgaan met het product en de verpakking. Hij zal het product slechts in die mate uitpakken of gebruiken voor zover dat nodig is om te kunnen beoordelen of hij het product wenst te behouden. Indien hij van zijn herroepingsrecht gebruik maakt, zal hij het product met alle geleverde toebehoren en - indien redelijkerwijze mogelijk - in de originele staat en verpakking aan de ondernemer retourneren, conform de door de ondernemer verstrekte redelijke en duidelijke instructies.

Artikel 7 - Kosten in geval van herroeping

1. Indien de consument gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, komen ten hoogste de kosten van terugzending voor zijn rekening.
2. Indien de consument een bedrag betaald heeft, zal de ondernemer dit bedrag zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 30 dagen na de terugzending of herroeping, terugbetalen.


Ik denk dat jouw vraag een vorm is van herroeping.
Dit komt overigens van http://www.thuiswinkel.org/
En ik weet niet of je daar lid van bent. Maar dit lijkt mij wel een goed uitgangspunt

tar
Berichten: 83
Lid geworden op: 17 feb 2006 20:50

Re: Onder rembours verzenden

Ongelezen bericht door tar »

U zei: "Maar ik meen ergens eens gelezen te hebben dat je in geval van retourneren wel de verzendkosten maar niet de extra rembourskosten hoeft te vergoeden".

Waarschijnlijk heeft u dit op deze site gelezen:

http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies ... tournering

Als de klant zelf kiest voor: "Verzending onder Rembours" is dat de keuze van de klant en dient hij de Rembours kosten te betalen.

PC Maja
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 mei 2009 11:26

Re: Onder rembours verzenden

Ongelezen bericht door PC Maja »

Nogmaals heel erg bedankt voor het mee kijken. Ik kon echter de info niet op de sites terug vinden maar ik kan het daar ook gaan navragen.

Maar ik vond dit ook:
Burgerlijk Wetboek Boek 8
Artikel 1130
1 De vervoerder is verplicht de bedragen, die als rembours op de zaak drukken, bij aflevering van zaak van ontvanger te innen en vervolgens aan de afzender af te dragen. Wanneer hij aan deze verplichting, door welke oorzaak dan ook, niet voldoet, is hij verplicht het bedrag van rembours aan de afzender te vergoeden, doch indien deze geen of minder schade leed, ten hoogste tot op het bedrag van geleden schade.

2 De ontvanger, die ten tijde van aflevering weet dat een bedrag als rembours op de zaak drukt, is verplicht aan de vervoerder het door deze aan de afzender verschuldigde bedrag te voldoen.

Gevonden op deze link: http://wetboek.net/BW8/1130.html?l=1
Zou dit zijn wat ik zoek?

de tandenfee
Berichten: 28
Lid geworden op: 14 dec 2007 20:02

Re: Onder rembours verzenden

Ongelezen bericht door de tandenfee »

Beste pc Maja

Zelfs al heb je het recht de rembourskosten bij de "spook" besteller in rekening te brengen dan heb je dit bedrag nog niet terug.

Stel: iemand bestelt iets onder rembours, dat betekent dat de klant pas betaalt als de postbode aan de deur staat, nu weigert die klant het pakket dan heb jij dus de kosten betaalt voor de rembours verzending.

Zelfs al heb je wettelijk het recht om die 10 of 11 euro in rekening te brengen als die "spook"klant jou niet betaalt kun je naar je geld fluiten.

Probleem is dat je dan een deurwaarder in moet schakelen en die kost veel meer dan wat je te vorderen hebt, dus daar begin je dan niet aan.

Als je een of andere lolbroek hebt, wat op Marktplaats b.v. vaak gebeurt, die op allerlei namen en hotmail adressen spullen bij je gaat bestellen, die dan vervolgens aangeboden worden bij mensen die helemaal nergens van weten dan is de lol er snel vanaf en ben je een hoop geld en een illusie armer.

Ik verkoop nog wel eens wat op Marktplaats, voornamelijk 2e hands, maar alles moet vooruit betaalt worden ook de verzendkosten en als de tegenpartij het niet vertrouwt dan staat het hem/haar vrij het op te komen halen en anders geen deal.

Ik ken de regels en wetten voor een officiele webwinkel niet dus weet ook niet of dit mag, alles vooruitbetalen, maar het is wel de meest veilige manier voor de verkoper.

tar
Berichten: 83
Lid geworden op: 17 feb 2006 20:50

Re: Onder rembours verzenden

Ongelezen bericht door tar »

Hey Maja,

U zei: "Gevonden op deze link: http://wetboek.net/BW8/1130.html?l=1
Zou dit zijn wat ik zoek?".

Deels: Als u als winkelier een klant VERPLICHT om onder Rembours goederen af te nemen dan bent u WEL verplicht om ook de Rembourskosten te vergoeden.

Is een Remboursverzending de VRIJE keus van de klant, dan dient de klant deze Rembourskosten te betalen en u de resterende minimale portokosten.
Immers de klant hoeft geen producten onder Rembours te bestellen als er ook andere verzendmogelijkheden zijn.

In andere Wetsartikelen wordt alleen gesproken over portokosten. Wettelijk gezien kan de klant slechts de minimale redelijke portokosten vergoed krijgen. (Anders zou een klant ook b.v. een vergoeding kunnen eisen als hij het pakket per privetaxi laat bezorgen).

Als een klant van de door u aangeboden betalingsmogelijkheden geen gebruik wenst te maken, dan bent u als (web)winkelier altijd GEHEEL VRIJ om NIET aan de klant te leveren!

U dient als (web)winkelier wel duidelijk en begrijpelijk (schriftelijk) aan te geven wat uw algemene verzend en betalingsvoorwaarden zijn.

In uw algemene leverings en betalingsvoorwaarden kunt u gewoon zetten dat slechts ALLEEN de minimale portokosten worden vergoed bij retourzending van een pakket verzonden onder Rembours.

Laat de klant op uw site hiermee akkoord gaan en dit wordt dan gezien als een geldige en wettelijke koopovereenkomst.
Laatst gewijzigd door tar op 16 mei 2009 20:03, 2 keer totaal gewijzigd.

tar
Berichten: 83
Lid geworden op: 17 feb 2006 20:50

Re: Onder rembours verzenden

Ongelezen bericht door tar »

Hey Tandenfee,

Even voor de duidelijkheid:

De Rembourskosten moet de klant VOORAF betalen VOORDAT het Rembourspakket wordt verzonden door de verkoper/(web)winkelier.

Zo voorkom je als verkoper/(web)winkelier dat je te maken hebt met een "grapjas" of concurrent die zomaar goederen bestelt en weigert om deze af te nemen.
(Weinig (lees geen) grapjassen zullen meer dan 10 euro willen uitgeven om u te sarren).

Bovendien sta je wettelijk ijzersterk, want je heb VOORAF een Rembourskosten-betaling ontvangen van de klant, dus je hebt wettelijk en overtuigend BEWIJS dat dit de klant is die wat besteld heeft!

In uw algemene leverings en betalingsvoorwaarden kunt u gewoon zetten dat slechts ALLEEN de minimale portokosten worden vergoed bij retourzending van een pakket verzonden onder Rembours.
Als uw klant hiermee akkoord gaat is dit ALTIJD een geldige en wettelijke koopovereenkomst!

War u ook al zei; de juridische weg bewandelen om verzendkosten terug te krijgen is niet zinvol... als het al te bewijzen is.

de tandenfee
Berichten: 28
Lid geworden op: 14 dec 2007 20:02

Re: Onder rembours verzenden

Ongelezen bericht door de tandenfee »

Hey Tar,

dus als ik het goed begrijp laat je alleen de kosten van de rembourszending betalen en niet de goederen, de goederen worden dan dus aan de postbode betaald, toch?

Deze optie had ik zelf nog niet bedacht, zo zie je maar weer dat je steeds wat bij leert.

Blijf ik toch met de vraag zitten waarom een klant dan een pakket, waar hij/zij de verzendkosten al voor betaald heeft, zou weigeren.

Het lijkt mij DE oplossing voor het probleem van de vragensteller.

PC Maja
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 mei 2009 11:26

Re: Onder rembours verzenden

Ongelezen bericht door PC Maja »

Inderdaad lijkt mij dit DE oplossing.
Van te voren alleen het remboursbedarg laten betalen zo is het ook veilig voor de verkoper. En die kosten blijven, ongeacht of het pakket retour gaat of niet, toch voor de klant.

Ik ben in 1 dag heel veel wijzer geworden en kan hier echt mee uit de voeten!
Nogmaals bedankt!

Ik hoop dat heel veel mensen hier wat aan hebben.

Maar wanneer een postpakket zichtbaar beschadigd aan komt, dan mag een klant het weigeren. Dan heeft de verkoper een appeltje te schillen met TNT! Daar moet dan verhaal te halen zijn.

de tandenfee
Berichten: 28
Lid geworden op: 14 dec 2007 20:02

Re: Onder rembours verzenden

Ongelezen bericht door de tandenfee »

Hey pc maja

Als een pakket beschadigd aangeboden word dan kun je het wel aanpakken maar je moet een aantekening laten maken dat het beschadigd/open was.

Ik heb het helaas zelf mee gemaakt pakket was open en ik had het aangepakt, geen vermelding van laten maken en er bleek iets uit te zijn, omdat het een normale pakketverzending was werd er niet aangedaan.

Informeer nog even bij TNT of een pakket onder rembours verzekerd is en voor hoeveel.
Ik verstuur zelf mijn pakketjes tegenwoordig altijd aangetekend, het kost maar 35 ct meer en is dan verzekerd tot 46 euro.

Ik laat de koper gewoon 6,65 betalen en die 35 ct, aangetekend kost 7 euro, betaal ik zelf bij, dan koop ik het risico af voor 35 ct.

Mijn te verzenden producten zijn nagenoeg altijd gebruikt en dus niet zo waardevol dan is een verzekering van 46 euro vaak voldoende.

Als je verkoop op afstand doet dan moet je zo veel mogelijk het risico van zoek of beschadigd raken zien te beperken door verzekering en vooruitbetaling.

Ik wens je succes met je webshop en blijf op je hoede.
Mvg, de tandenfee.

stofzuigertje

Re: Onder rembours verzenden

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Aangetekende stukken hebben veel minder problemen.

Dus slim, ook als waardeloze rotzooi verzonden zou worden.
Wel mag je zelf bepalen op welke manier je iets aanbied, maar te beperkte keuze kost omzet.

Dus kijk wat iets opleverde en kies dan welke vorm je gebruikt.
Ook het afhalen op 400 DHL punten is tot nu toe redelijk.

Ook jou product is afhankelijk hoe je het moet aanbieden, want vooral bepaalde inhoud word vaak geopend door uitzendkrachten die bij TNT post werken.

tar
Berichten: 83
Lid geworden op: 17 feb 2006 20:50

Re: Onder rembours verzenden

Ongelezen bericht door tar »

Hey Tandenfee,

U zei:
Dus als ik het goed begrijp laat je alleen de kosten van de rembourszending betalen en niet de goederen, de goederen worden dan dus aan de postbode betaald, toch?
Ja, klopt helemaal! Simpel opgelost!
Blijf ik toch met de vraag zitten waarom een klant dan een pakket, waar hij/zij de verzendkosten al voor betaald heeft, zou weigeren.
Het gaat voornamelijk altijd om Remboursverzendingen. Bij Rembours betaalt de klant de verzendkosten en goederen bij ontvangst in een keer.

Sommige "grapjassen" of nijdige concurrenten bestellen dan Rembourspakketten op andermans naam, die pakketten worden dan vervolgens geweigerd waardoor de (web)winkelier met alle kosten blijft zitten.

Als u vooraf het Remboursbedrag incasseert voorkomt u deze kosten. Ik denk dat geen enkele "grapjas" een euro of 10 betaalt voor een "geintje".

Tevens voorkomt u dat mensen overhaast een pakket bestellen, want ze zijn wel een euro of 10 kwijt als ze het pakket retoursturen.

Als u dit duidelijk in uw algemene leveringsvoorwaarden zet levert dit geen enkel probleem op.
Laatst gewijzigd door tar op 16 mei 2009 22:35, 2 keer totaal gewijzigd.

tar
Berichten: 83
Lid geworden op: 17 feb 2006 20:50

Re: Onder rembours verzenden

Ongelezen bericht door tar »

Hey stofzuigertje,
Ook jou product is afhankelijk hoe je het moet aanbieden, want vooral bepaalde inhoud word vaak geopend door uitzendkrachten die bij TNT post werken.
Bij rembourszendingen is de inhoud volledig verzekerd.

Zie voorwaarden:

http://www.tntpost.nl/zakelijk/pakkette ... index.aspx

Als (web)winkelier is het ALTIJD belangrijk om uw pakketten goed te verpakken en met (bedrijfs)verpakkingstape te verzegelen. (Staat ook nog eens professioneel). Het pakket is dan nooit meer onzichtbaar te openen.

Zie b.v. deze link: Als u Googled op: "plakband met bedrijfslogo" krijgt u nog veel meer voorbeelden.

http://www.moonenpackaging.com/Producti ... n/tape.htm

En uw klant goed informeren wat te doen als een pakket toch is geopend.

Miranda1970
Berichten: 30
Lid geworden op: 14 dec 2005 09:33

Re: Onder rembours verzenden

Ongelezen bericht door Miranda1970 »

Toch is de reden dat mensen kiezen voor een rembourszending vaak dat ze niet de mogelijkheid hebben om iDeal te gebruiken (geen telebankieren). Dan hebben ze met het vooruit betalen van die verzendkosten ook een probleem. Hoe doen ze dat dan? Via een overschrijving, maar dat kost redelijk wat tijd in vergelijking de keuze om voor rembours te kiezen.
Ik weet niet of dat een goede oplossing is... ik lees mee, verkoop zelf ook via een webwinkel. Ik moet zeggen dat iDeal en vooruit betalen de meest gebruikte mogelijkheden zijn. Ze hebben als extra optie de mogelijkheid om het verzekerd te laten verzenden, dat gebeurt ook regelmatig. Rembours vind ik ook maar een gedoe met die formulieren allemaal :)

Gesloten