LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Koopwoning na scheiding

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Edward H

Koopwoning na scheiding

Ongelezen bericht door Edward H »

Inmiddels ben ik gescheiden, maar mijn ex-partner doet er alles aan om in de gezamelijke koopwoning te blijven zitten.
Ze zou me graag willen uitkopen maar wacht net zo lang totdat de huizenprijzen blijven zakken, kan ik hier niks tegen beginnen?

Er staat wel een zittingsdatum op komst maar dit kan nog wel even duren.

stofzuigertje

Re: Koopwoning na scheiding

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

De scheiding datum is bepalend voor waarde woning, zowel daling als stijging worden normaal niet verrekend tenzij anders overeen gekomen.

De OZB waarde word bij niet verkoop vaak als uitgangspunt genomen dus daar krijgt U vermoedelijk 50% van.

De Hypotheekschuld gaat ook 50/50 dus daar krijgt U ook de helft van, net als lopende kosten als belastingen dus zo bereken je de overwaarde waar U de helft van krijgt.

De achterblijvende kreeg 100% hypotheek dus hoeft deze persoon slechts 50% van de overwaarde af te dragen.

Rense

Ongelezen bericht door Rense »

@Edward

Haar wachten heeft geen zin want de datum echtscheiding is bepalend voor de waardering van de waarde van de woning. Als het goed is is deze ook opgenomen in het convenant.

Als daarin ook is opgenomen dat jij de overwaarde krijgt uitbetaald kun je rente gaan eisen indien dit te lang gaat duren.

Je kunt dus wel degelijk druk bij haar neerleggen.

Succes....

Edward H

De situatie is ook nog zo dat ik een waarde van de woning schat op een 275000 en zij op een 250000, maar zij wil mij geen taxateur binnen laten.

Ik heb wel een waardebepaling via internet van de woning en die kwam ook al op een 269000, maar hier zal een rechter waarschijnelijk geen genoegen mme nemen?

Rense

Ongelezen bericht door Rense »

De echtscheiding is toch al uitgesproken?

Dan is er waarschijnlijk ook een convenant waarin de verdeling is opgenomen. Hierin zal staan wat aan u wordt toebedeeld. De waardering van de woning zou hierin al moeten zijn opgenomen.

Indien zij niet mee wenst te werken dan uw deel gewoon per direct opeisen.

Succes.....

Edward H

Het is in tweeen opgedeelt, de scheiding, omgangsregeling en allimitatie is al uitgesproken maar de verdeling van het huis daar komt nog een tweede zitting van.
Dit kan wel weer een half jaar duren, al met al duurt het al anderhalf jaar.

Ik heb haar deze week alweer een brief geschreven waarin staat of er toch nog een taxatie mag plaatsvinden, zodat we in een ieder geval allebie een taxatierapport hebben, de rechter zal de bedragen gewoon delen.

Gesloten