LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] vlakinbouw spoelbak of onderbouw?

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
marole45
Berichten: 47
Lid geworden op: 10 mei 2009 11:16

vlakinbouw spoelbak of onderbouw?

Ongelezen bericht door marole45 »

In mijn (echt) granieten (nero assoluto) aanrechtblad moet uiteraard een spoelbak komen. Onderbouw ziet er netjes uit maar wat zijn de voor en tegens van onderbouw tov van het alternatief vlakinbouw?
Als voordeel heb ik bijv. gehoord: klakafzetting zal minder zichtbaar zijn tov vlakinbouw.

(prijstechnisch is vlak of onderbouw bijna even duur) Graag jullie ervaringen/advies hierin.

Emi
Berichten: 56
Lid geworden op: 05 mei 2009 14:44

Re: vlakinbouw spoelbak of onderbouw?

Ongelezen bericht door Emi »

volgens mij heb je met onderbouw kans dat je met een pan tegen je granieten blad stoot. Dan kan het breken. Een klein stukje eraf bij de spoelbak - je ergert je er geheid groen en geel aan.

Je kan dan beter vlakbouw doen. Dan is de granieten rand niet zichtbaar maar ook niet kwetsbaar.


Ik vind onderbouw wel net iets mooier, persoonlijk.

Emlichheimer
Berichten: 297
Lid geworden op: 29 nov 2005 10:19

Re: vlakinbouw spoelbak of onderbouw?

Ongelezen bericht door Emlichheimer »

tja, en bij onderbouw blijft er natuurlijk ook altijd een "lek-randje", wat met opbouw niet het geval is.

Marktkenner
Berichten: 230
Lid geworden op: 25 jul 2007 12:34

Re: vlakinbouw spoelbak of onderbouw?

Ongelezen bericht door Marktkenner »

voor beide gevallen kun je voors en tegens opnoemen. ik vind zelf onderbouw een luxere uitstraling hebben en de bak is makkelijker om te wisselen als het nodig is. daarnaast is het en strakker geheel als je over je nieuwe keuken uitkijkt. inleg zou ik alleen adviseren bij een multiplex blad omdat daar geen onderbouw (echt) mogelijk is.
tevens is Smaak een hele grote keuzefactor. Voor beide manieren zijn er legio bakken te krijgen, dus voor elk wat wils!

Dilay
Berichten: 92
Lid geworden op: 07 jun 2008 11:47

Re: vlakinbouw spoelbak of onderbouw?

Ongelezen bericht door Dilay »

Om de reden van emi heb ik ook vlakinbouw gedaan. Terwijl ik onderbouw velen malen mooier vond. Maar ja, wat is belangrijk? Heb liever een wasbak die ik goed kan gebruiken zonder erbij na te denken dan telkens voorzichtig te zijn. Stel jij bent voorzichtig en een ander dan? Als een rand afbreekt, dan zal ik mij daar ook echt aan irriteren..

marole45
Berichten: 47
Lid geworden op: 10 mei 2009 11:16

Re: vlakinbouw spoelbak of onderbouw?

Ongelezen bericht door marole45 »

Hoe groot is de kans dat een stukje van je blad bij je wasbak afbreekt bij onderbouw /hoe vaak krijg je hier als keukenverkoper een klacht over? Is zo'n hoekje eraf te herstellen zonder heel het blad terug naar de fabriek te sturen?

Hoe wordt normaal een granieten blad eigenlijk aan de onderliggende kasten bevestigd? (erin schroeven gaat zo moeilijk)

leveranciertje
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 jun 2009 16:22

Re: vlakinbouw spoelbak of onderbouw?

Ongelezen bericht door leveranciertje »

Blad is zwaar zat, dat schuift niet zomaar hoor...
Een paar stempetjes is genoeg.

Voldoende ondersteuning is belangrijker.

legoleek
Berichten: 539
Lid geworden op: 26 aug 2008 17:16

Re: vlakinbouw spoelbak of onderbouw?

Ongelezen bericht door legoleek »

Hoe groot is de kans dat een stukje van je blad bij je wasbak afbreekt bij onderbouw


niet, nauwelijks.
hoe vaak krijg je hier als keukenverkoper een klacht over?
afgebroken: nooit.
WEL: beschadigingen zoals krassen, verkleuringen en rare vlekken. Oorzaak : afgieten van pannen; mensen hebben de neiging om een pan op de rand van het blad/spoelbak te zetten om zo de piepers af te gieten. Zo'n bodem kan best 250 graden of meer zijn. En dat zal na 1 keer niet zo'n probleem zijn, maar elke dag, op de zelfde plek voor een langere periode. Dat ga je vanzelf zien.
Is zo'n hoekje eraf te herstellen zonder heel het blad terug naar de fabriek te sturen?
weet ik niet, gaatjes worden gevuld met een hars, maar randen bij een spoelbak ?? Denk niet dat er wat aan gedaan kan worden (ook niet als het blad naar de fabriek terug gaat, hooguit om het gat te vergroten dito spoelbak)

passie voor keukens
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 jun 2009 11:22

Re: vlakinbouw spoelbak of onderbouw?

Ongelezen bericht door passie voor keukens »

belangrijk is de dikte waaruit je blad wordt gemaakt. meestal is dit 2. Nero assoluto is een vrij harde en sterke natuursteen. Je kan zonder twijfel een onderbouw nemen maar je moet dit ntuurlijk wel mooier vinden.

let op als je composiet neemt ! tegenwoordig vervaardigen ze die bladen in 1.2 cm. met als nadeel dat je een kwetsbare randafwerking rondom de spoelbak krijgt.

Dilay
Berichten: 92
Lid geworden op: 07 jun 2008 11:47

Re: vlakinbouw spoelbak of onderbouw?

Ongelezen bericht door Dilay »

Mijn wasbak is echt reuze groot :( :(
Zo groot had ik 'm ook niet verwacht :( :( :(
Wie kan mij geruststellen?

Wasbak voor kast van 60cm..

maxx
Berichten: 1701
Lid geworden op: 03 sep 2005 12:50

Re: vlakinbouw spoelbak of onderbouw?

Ongelezen bericht door maxx »

let op als je composiet neemt ! tegenwoordig vervaardigen ze die bladen in 1.2 cm. met als nadeel dat je een kwetsbare randafwerking rondom de spoelbak krijgt.
Beste Passie voor Keukens,

In composiet worden door de leveranciers beide diktes geleverd. Jouw opmerking zal bij ERBI niet echt in goede aarde vallen. Zij leveren hun composiet werkbladen alleen in 13mm dik dus je ontneemt ze in 1 keer het bestaansrecht.

Kan het zijn dat je wel veel passie hebt voor keukens maar op een ander vlak tekortschiet? Ach, we leren iedere dag..... zo las ik in een andere topic dat de werkbladen in Duitsland veel langer leverbaar waren zonder naden. Tja.....

MVG

legoleek
Berichten: 539
Lid geworden op: 26 aug 2008 17:16

Re: vlakinbouw spoelbak of onderbouw?

Ongelezen bericht door legoleek »

tegenwoordig ? laatst viel de muur ook tussen oost en west Duitsland....

die "dunne bladen" doen ze al enkele jaren hoor.

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: vlakinbouw spoelbak of onderbouw?

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

@ maxx een verzegeld betonnen blad is zelfs boven de 5 meter leverbaar, dus dat kan ook! (we weten allebei dat je hier wel wat mankracht voor nodig hebt! :wink: )

@ legoleek, ik kan u ook graniet in 5mm aanbieden! is nieuw met patent! sterker als 2cm massief en kan met vrijwel onzichtbare naad geleverd worden :)

legoleek
Berichten: 539
Lid geworden op: 26 aug 2008 17:16

Re: vlakinbouw spoelbak of onderbouw?

Ongelezen bericht door legoleek »

@zelfstandigste.
Ik weet van het bestaan van die dunne graniet platen af. wel een gezien als wand/gevel-bekleding maar toepasbaar als werkblad ? da's wel kek.
beetje haakjes en oogjes met kookplaten en spoelbakken,
doe ees ies naar me meel.

staatskeukens
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 jun 2009 09:07

Re: vlakinbouw spoelbak of onderbouw?

Ongelezen bericht door staatskeukens »

De granietsoort die je hebt gekozen is prachtig en erg sterk. Met betrekking tot onderbouw of vlak inbouw, moet je kiezen wat je het mooiste vindt. Vlak inbouw houd je natuurlijk altijd op de bovenkant van het blad een beetje reliëf doordat de spoelbak vastgekit zit op het blad. Je zou dit kleine naadje een nadeel kunnen vinden, wij hebben er nog nooit klachten over gehad. Bij onderbouw zit deze naad bijna onzichtbaar in je bak. Dus iets moeilijker schoon te houden. Helemaal uitsluiten kun je het natuurlijk nooit, maar wij hebben in al die jaren nog nooit meegemaakt dat er een stukje graniet is afgebroken door een pan aan de rand van de spoelbak. ( 2cm dik graniet onderlijmd, of 3 cm graniet) Waar je wel attent op moet zijn is zuurhoudende producten. Wanneer je het graniet voor langere tijd blootstelt hieraan kunnen lichte verkleuringen ontstaan. Let er bijvoorbeeld op dat de keukenmonteur "zuurvrije" kit gebruikt, een veel voorkomende fout.
Heel veel succes met de keuze en voor jouw info: wij hebben zelf een "onderbouw" spoelbak, vonden we mooier. (Overigens is dit bijna bij alle leveranciers wel écht duurder, vanwege het polijsten van de zijkant van de uitsparing) Groetjes, Ellen Staats

Dilay
Berichten: 92
Lid geworden op: 07 jun 2008 11:47

Re: vlakinbouw spoelbak of onderbouw?

Ongelezen bericht door Dilay »

Geruststellen hoeft niet meer, nu hij in het blad is verwerkt, ziet het er prachtig uit hihi :oops:

Gesloten