LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mag dit zomaar?

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
BroederBram

Mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door BroederBram »

Mijn vriendin en ik zijn bezig met het kopen van een (voormalige huur)woning. Het huis heeft wel wat achterstallig onderhoud, aangezien er oude mensen in gewoond hebben. Nou gaat er sowieso iemand mee die uitvoerder (timmerman) is, en al vele bezichtigingen heeft gedaan. Nu zitten wij te denken of we een bouwkundig rapport zullen laten opstellen. De makelaar (Keijser & Drieman) stelt hier echter zijn eigen spelregels voor op:

INFORMATIE OMTRENT BOUWTECHNISCHE KEURINGEN
Wij hebben voor u een informatiefolder opgesteld als u een woning wilt kopen via Keijser &
Drieman Makelaars en daarbij een “voorbehoud bouwtechnische keuring” wilt maken. Wij als
Keijser & Drieman Makelaars hebben geen bezwaar tegen een degelijk voorbehoud maar
hebben wel een aantal spelregels opgesteld.
“Spelregels”:
· U dient te keuren met een onafhankelijke keuringsinstantie uit deze
informatiebrochure, zij hebben in de loop der jaren laten zien een goede keuring
met bijbehorende rapportage te kunnen leveren
· Naar onze mening zijn de bouwtechnische keuringen en de rapportage via
Vereniging Eigen Huis kwalitatief onvoldoende en wij accepteren geen dergelijk
voorbehoud als u toch door VEH wil laten keuren
· De keuring moet spoedig worden uitgevoerd, het voorbehoud is maximaal twee
weken geldig
· Vooraf moet met Keijser & Drieman worden afgestemd wanneer de keuring kan
plaatsvinden, maandag tot en met vrijdag tussen 9.00 uur en uiterlijk 16.00 uur
· Indien u de “koop” annuleert dient u een digitaal afschrift van het keuringsrapport
aan de verkoper te overhandigen ter onderbouwing van uw reden

Voor de volledigheid bieden wij u twee mogelijkheden:
· U keurt de woning voordat de koopakte ondertekend wordt, het voorbehoud
bouwtechnische keuring wordt dan niet in de koopakte opgenomen, na de
uitvoering beslist u of u wel of niet doorgaat met de aankoop.
· U wilt het voorbehoud in de akte, dan komt er een standaardclausule in met een
minimum bedrag aan redelijk (constructieve) herstelkosten die mogelijkerwijs uit
het keuringsrapport komt.

Standaard koopakte clausule:
Deze overeenkomst kan door koper uiterlijk .......2009 worden ontbonden indien koper op die
datum, d.m.v. het rapport van een bouwtechnische keuring aantoont, dat het bedrag voor
constructieve gebreken, € 4.500,- zegge viereneenhalfduizend euro, exclusief BTW te boven
gaat. Partijen verplichten zich over en weer aan het laten uitvoeren van de hierboven
bedoelde keuring mee te werken. Koper dient ervoor zorg te dragen, dat de mededeling dat
hij de ontbinding inroept, uiterlijk op de eerste werkdag na de hierboven genoemde uiterlijke
datum door de wederpartij is ontvangen. Deze mededeling dient goed gedocumenteerd te
geschieden bij aangetekende brief met bericht van ontvangst of deurwaardersexploot. Alsdan
zijn beide partijen van deze overeenkomst bevrijd.

Adreslijst keuringsinstanties (willekeurige volgorde):
Alltec, technisch bureau Gouda Perfectbouw B.V.
Han Hollanderweg 184 Veersedijk 59
2807 AL Gouda 3341 LL Hendrik Ido Ambacht
T – 0182 689 319 T – 078 684 97 50
F – 0182 689 316 F – 078 684 98 34
E – [email protected] E – [email protected]
W – www.alltec.nl W – www.perfectbouw.nl

Archi+Bouwconsult Kamsma Bouwadvies
De heer Wilm Snellenberg Burgemeester Kasteleinstraat 4
Traverse 26 1109 BC Driemond
1424 EN De Kwakel T – 0294 45 75 85
T – 06 41 74 95 20 F – 0294 45 75 86
E – [email protected] E – [email protected]
W – www.keuringen.nl W – www.kamsmabouwadvies.nl
D
erk Stoel Bouwtechnische keuringen SSWbkn Woningkeur B.V.
Pijperpad 39 Postbus 536
3766 CA Soest 3760 AM Soest
T – 035 609 08 76 T – 035 602 31 13
F – 035 609 08 77 F – 035 601 16 71
M – 06 53 29 98 83 E – [email protected]
E – [email protected] W – www.sswnl.nl
W – www.huizenkeuringen.nl

De kosten zijn altijd voor (kandidaat)koper en de hoogte van de kosten dient u zelf te bespreken met de
betreffende instantie. Indien u geen gebruik maakt van één van deze onafhankelijke keuringsinstanties kunt u het
voorbehoud niet opnemen. Indien u een erkend keuringsbureau heeft dat niet in deze lijst voorkomt of uit deze
regio afkomstig is dan dient u vooraf aan Keijser & Drieman Makelaars akkoord te vragen voor deze instantie.
Keijser & Drieman Makelaars B.V. nemen geen enkele aansprakelijkheid voor welke bouwtechnische keuring of
instantie, dit is uw eigen verantwoordelijkheid. Bij klachten e.d. dient u zich te vervoegen bij de betreffende
instantie en zijn hun voorwaarden en condities van toepassing.

Onze vraag is eigenlijk of dit zomaar kan? Wat adviseren jullie?

Rense

Re: Mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door Rense »

Alles mag, maar of het klantvriendelijk is is natuurlijk vraag 2.

Voor zover ik het uit de tekst kan halen heeft u alleen een verplichting voor de genoemde bedrijven wanneer u het keuringsrapport als ontbindende voorwaarde wilt laten opnemen in de koopakte.

Indien u een keuring regelt voordat er sprake is van een koopakte bent u vrij in de keuze van instantie.

Uiteraard dient de verkoper mee te werken aan de keuring en zal dit ook altijd doen omdat hij anders een potentiële koper wegjaagt (niet erg slim in de huidige markt).

Vooraf keuren kan dus onafhankelijk en is tevens verstandig omdat u dan weet waarover u in onderhandeling bent.

Succes.....

Bosjesman

Ongelezen bericht door Bosjesman »

Ja, als je het goed leest, spreken ze zich een beetje tegen/stellen ze het niet erg handig: dus niets tekenen, geen koopakte opmaken, laten keuren door een bedrijf dat jullie kiezen en daarna beslissen of je tot koop overgaat. Hoef je ook geen bewijsstukken te overleggen.

Ik vraag me wel af of dat wel mag: je mag wel laten keuren, maar de makelaar kiest de bedrijven en de koper betaalt. Lekkere onafhankelijke keuring zo. De makelaar en de keuringsinstantie doen zeker wel vaker zaken met elkaar. En reken er maar op dat de kostenraming niet boven de € 4500 komt, kun je namelijk niet ontbinden.

De makelaar wil dat voorbehoud liever niet hebben, want als jullie reden hebben om te ontbinden, hebben zij een mededelingsplicht! Maar ik zou jullie adviseren: kies zelf een onafhankelijke keurder (VEH als jullie je daar prettig bij voelen) en beslis daarna, zonder je gelijk vast te leggen!

Sjors_B

Ongelezen bericht door Sjors_B »

Volgens mij heeft de makelaar ook geen recht op het bouwkundig rapport zonder jouw toestemming. Jij betaald de keuring en bepaald dus ook wie dat rapport bekomt.
Gewoon voor tekenen koopcontract keuren! Zo hard loopt de woning markt op dit moment niet.
Als jij een "voorlopig" koopcontract tekend heb je drie dagen bedenk tijd zonder opgaaf van reden. Dat makelaars daar niet van houden en allerlei uitvluchten zoeken is bekend.

Probleem is als contract getekend is en je gaat daarna laten keuren dat bij problemen een welles nietes spelletje krijgt met verkoper-makelaar-bouwkundige-koper >> dan zijn twee weken voorbehoud zo voorbij en zit je eraan vast.

Mocht je toch later laten keuren dan bij de onbindende voorwaarden bv het maximale herstelbedrag laten opnemen, en opnemen wie dit herstel betaald of dat dit van de koopprijs afgaat of dat de verkoper het herstel uitvoerd.
( van koopprijs af scheelt overdrachts belasting en enz)

BroederBram

Ongelezen bericht door BroederBram »

Oke bedankt, ik zal eens kijken wat de beste optie is. Al denk ik dat vooraf keuren het beste en veiligste is....

aankoopmakelaar

Ongelezen bericht door aankoopmakelaar »

.
Laatst gewijzigd door aankoopmakelaar op 16 nov 2009 14:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Emi

Ongelezen bericht door Emi »

beetje vreemd inderdaad.
Ik heb wel vaker gehoord van makelaars dat een keuring van VEH niet goed zou zijn.
Maar ze hadden uiteraard nog wel een vriendje - die wel goede keuringen doet....ja ja

Met Perfectbouw hebben we trouwens goede ervaringen hoor !
Goed bedrijf - heeft ook speciaal verstand van funderingen.
Dit bedrijf zag dat huis wat we wilden kopen een geknikte fundering had en adviseerde ons het niet te kopen. De makelaar had in zijn technische keuring wel heel kort iets verteld over mogelijke problemen - nav aardbeving - terwijl de verkoper wist dat de fundering kapot was bleek later.

FlipKaneel

Ongelezen bericht door FlipKaneel »

je mag in een contract bijna alles zetten wat je maar wil.

Als je het er niet mee eens bent dan teken je het contract niet en beding je dat al die onzin eruit gehaald wordt.

Als ze dat niet doen dan zou ik gewoon verder zoeken. Het is nu een kopersmarkt dus je vindt wel weer een ander mooi huis.

En als je perse dit huis wil hebben dan blijft er weinig over om dit voor lief te nemen. Neem je wel een flink risico maar goed dat is dan jullie eigen keus.

aankoopmakelaardij

Ongelezen bericht door aankoopmakelaardij »

Ik sta versteld van de brutaliteit waarmee deze makelaar de koper probeert te intimideren. Ja dat is het mijns inziens. Mensen laat je niets wijs maken. De koper heeft wettelijk een onderzoeksplicht en voldoet daaraan door met name een door hem betaalde bouwtechnokeuring te laten verrichten. Dit is zijn wettelijke verantwoordelijkheid en daarop mag en kan de verkopende partij geen invloed op uitoefenen. Een makelaar, die vooraf dit soort voorwaarden bedingt, neemt de koper niet serieus. Een makelaar die dit doet is volledig onbetrouwbaar en ik zou daar als koper niet mee in zee gaan, tenzij ik mij door een deskundige en onafhankelijke aankoopmakelaar liet adviseren, die voor het juiste tegenwicht kan zorgen. Ik garandeer u dat deze makelaar deze buitenproportionele voorwaarden niet zal handhaven als hij iemand tegenover zich heeft met verstand van zaken.
Mijn advies: zeker deze voorwaarden niet aanvaarden en je eigen plan trekken. Laat door een deskundige een optie regelen, laat een bouwtechnokeuring doen en doe dan pas een bod. Op dat moment weet je ook pas de reële waarde.

Gesloten