LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] schade door hond

Heb je letselschade opgelopen? En ben je niet correct behandeld? Laat het ons weten.
rama119
Berichten: 16
Lid geworden op: 08 apr 2009 17:16

schade door hond

Ongelezen bericht door rama119 »

hallo,

eind vorig jaar liep ik langs de tuindeur van mensen uit onze straat. te laat zag ik de hond in de opening staan, maar ik liep verder. toen ik er langsliep sprong hij en beschadigde hij zo mijn jas (net een paar dagen geleden gekocht). dan hebben we het hier nog niet over de schrik, die eigenlijk nog steeds niet over is. maar daar ga ik niks mee doen.

nadat ik zag dat er met die mensen niks valt af te spreken, heb ik alles afgebeld voor een oplossing. alleen kreeg ik het gevoel niet serieus te worden genomen.

moet ik het maar vergeven en vergeten? of heb ik er wel recht op?
ik wil alleen de kosten van mijn jas. want ik weet dat ik het groter kan maken met psychiatrische verslagen. maar ik wil het zo graag netjes oplossen.

iemand een idee?

groetjes!

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: schade door hond

Ongelezen bericht door sjoegel »

Ik liep eens langs de tractor van mijn buurman die boer is. Een dikke veeg smeer op mijn nieuwe lamswollen trui. Jammer. Maar dat weet je wanneer je de deur uit gaat. Het leven zit vol gevaar. Je kunt niet iedereen overal de schuld van geven. Die jas kun je mischien wel wassen ?

sterkearm
Berichten: 159
Lid geworden op: 24 apr 2009 19:08

Re: schade door hond

Ongelezen bericht door sterkearm »

Ik denk dat je weinig kans maakt om de schade vergoed te krijgen. Je begint je stelling ook al met: Te laat zag ik.... Bovendien is de beschadiging al weer een tijd geleden!

Het bewijs dat de hond de oorzaak is van die beschadiging is nagenoeg niet (meer) te leveren (door de eiser). Geen ooggetuigen aanwezig?

Jammer dat direct na het voorval de politie er niet bij is geweest. Uit haar onderzoek had kunnen blijken dat de hond de schade had veroorzaakt.

Rapportage wegens bijtgedrag in het politierapport is hierdoor uitgebleven.

In gemeentelijke APV's staat veelal dat de hond buiten aangelijnd moet zijn. De eigenaar is verantwoordelijk, danwel strafbaar voor het niet aangelijnd zijn van de hond.

Ik zou het de hond maar vergeven. Dat dier vertoonde een schrikreactie.

De eigenaar was blijkbaar hiervan niet onder de indruk.

sterkte

rama119
Berichten: 16
Lid geworden op: 08 apr 2009 17:16

Re: schade door hond

Ongelezen bericht door rama119 »

"Telaat zag ik..", omdat ik al een hekel aan honden heb. en op dat moment dacht ik dat hij me juist ging aanvallen als ik zou omkeren.

nadat hij me had aangevallen liep ik met knikkende knieeen naar huis. ik trilde helemaal. toen pas zag ik dat mijn jas was gescheurd. ik belde mijn moeder en die zei dat ik er meteen heen moet. ik ging erheen maar niemand deed open terwijl ik de vrouw hoorde. later ben ik er nog 4 keer geweest, en heb ik 3 brieven door de brievenbus gedaan. krijg ik 's avonds hun minderjarig zoontje over de vloer met de verklaring: dat die hond het speels bedoelde en dat het al eerder is gebeurd en dat het toen goed was met een kopje koffie.
ik hoop dus niet dat ze later zo laf zijn om alles te ontkennen.

politie?? die luisterden niet eens! uiteindelijk kreeg ik de wijkagent zover om iets te bemiddelen, maar juist na zijn contact met hem hebben ze helemaal niks meer laten horen.

ze zijn zeker strafbaar. want hij stond in de deuropening, en toen ik erlangs liep (ik was uiteraad op openbaar terrein) viel hij me daar aan.

die hond kan ik het helaas ook niet vergeven, want ik kan niet meer naast een hond komen zonder bijna flauw te vallen van angst. en dat de eigenaar niet onder de indruk is: tjah het is niet de eerste keer he.

ff iets missgien dat het je helpt in te leven: ik ben student, heb me kapot gespaard voor die jas, heb er 3 keer voor 2 uur voor gereisd. en dan na een paar dagen te dragen wordt ie zo beschadigd? want die scheur die blijf je zien.


@sjoegel: bedankt voor de tip, ik blijf voortaan binnen als ik nieuwe kleding heb. of nee toch niet, binnen is het ook niet risicoloos.

rama119
Berichten: 16
Lid geworden op: 08 apr 2009 17:16

Re: schade door hond

Ongelezen bericht door rama119 »

nog een belangerijk punt: er staat op hun tuinhek een waarschuwing voor die hond. dus hij is gevaarlijk.

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: schade door hond

Ongelezen bericht door sjoegel »

Als dat op het tuinhek staat was je gewaarschuwd. Die hond kan niet lezen en wist dat dus niet.

rama119
Berichten: 16
Lid geworden op: 08 apr 2009 17:16

Re: schade door hond

Ongelezen bericht door rama119 »

komop zeg, als die mensen weten dat hun hond gevaarlijk is dan moeten ze de deur niet open laten. en ik was niet de eerste he

adviseur...
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 mei 2009 13:14

Re: schade door hond

Ongelezen bericht door adviseur... »

De eigenaar van de hond is verplicht de schade die door de hond is veroorzaakt nu de hond door eigen energie die schade heeft gemaakt.
Eigen schuld heb je echt niet, maar het is goed om de boel nu ook weer niet te overdrijven. Honden die tegen mensen opspringen vallen meestal niet aan maar zijn speels. dat neemt niet weg dat de eigenaar ook schade door speels gedrag moet verhoeden.
Natuurlijk, je moet wel bewijzen dat er schade is en dat die door de hond is veroorzaakt.
Kennen jullie in de buurt misschien buurtbemiddeling? Dat kan wel helpen. Als de mensen een avp hebben en de schade erkennen zal er ook geen probleem zijn, alleen kennen dei avp-s soms eigen risico's en dan moet er toch iets door de mensen zelf betaald worden.

Succes en laat je eens helpen met je angst voor honden want de meeste honden zijn gewoon heel lief en gezellig.

rama119
Berichten: 16
Lid geworden op: 08 apr 2009 17:16

Re: schade door hond

Ongelezen bericht door rama119 »

dank je wel adviseur. ik ben het grootste gedeelte met je eens. alleen ik overdrijf juist niet. ik ga nu niet alles opnoemen maar ik moest wel een paar dagen kalmeringsmiddelen slikken. dat zegt toch wat? ik had naar een psychiater kunnen gaan en dan hoefde ik niet eens te overdrijven maar dan had ik al een mooi rapport.

mijn angst voor honden verweet ik altijd mezelf. want ik ben nooit aangevallen door een hond. maar als je dan wel zo aangevallen wordt (want ik zag geen enkel iets van 'hallo ik wil met je spelen' in de ogen van die hond) dan wordt het bevestigd. mijn angsten zijn 100 keer verdubbeld en daar ga ik zeker wat mee doen.

ik heb die mensen alleen netjes de kosten van mijn (nieuwe) jas gevraagd, meer niet. heb meerdere malen aangegeven: ik wil het graag tussen ons oplossen.

maar goed, bedankt voor je advies, en ik zal kijken of dat wat is.

adviseur...
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 mei 2009 13:14

Re: schade door hond

Ongelezen bericht door adviseur... »

Het is heel goed dat je niet naar een p[sychiater gaat als dat niet strikt nodig is en dat dan "dreigend" noemen, kan als overdrijven worden beschouwd. Je hoeft je klachten helemaal niet kleiner te maken dan ze zijn hoor...

Gesloten