LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Voorlopige Hypotheekrente teruggave 2009
-
Voorlopige Hypotheekrente teruggave 2009
In heb in 2008 een huis gekocht en kreeg netjes de hypotheekrente teruggave elke maand. Nu heb ik omdat mijn financiele situatie gewijzigt is op 19 december 2008 een wijziging gedaan. Hier hoorde ik niets op en heb hem alsnog op 16 januari 2009 verstuurd (licht gewijzigt). Tot op heden (27-5-2009) heb ik nog steeds geen hypotheekrente terug ontvangen! Ondertussen heb ik ongeveer 8 keer contact opgenomen met de BD. Zij komen telkens terug met de melding dat er een grote fout zit in het systeem en dat alle aangiftes die 2 keer worden ingedient niet goed zijn doorgekomen. maar ze weten me elke keer te melden dat de status in behandeling is en dat er spoed achter zit. maar ik krijg nog steeds geen brief en/of geld. Ik weet dat ik het uiteindelijk ontvang maar toch is dit heel vervelend. Heeft iemand dit ook meegemaakt? is het misschien verstandig om persoonlijk langs een belastingkantoor te gaan? Alvast bedankt.
Re: Voorlopige Hypotheekrente teruggave 2009
Eerst voor alle duidelijkheid: je hebt een voorlopige teruggaaf inkomstenbelasting ontvangen omdat je hypotheekrente betaalde.
Je ontving in 2008 dus niet maandelijks hyp.rente maar ink.bel.
De voorlopige teruggaaf 2008 kon tot 30 november 2008 worden gewijzigd. Daarna worden die verzoeken niet meer behandeld. In januari 2009 heb je nogmaals het verzoek ingezonden, maar dat kan natuurlijk niet meer verwerkt voor 2008, want dat jaar is al voorbij.
De Bdst is blijkbaar door die verzoeken zo in de war geraakt dat vanaf januari 2009 geen teruggaaf meer is ontvangen. Als die verzoeken niet meer worden behandeld, had de Bdst de oude beschikking van 2008 gewoon moeten laten doorlopen in 2009. Dat is de normale werkwijze.
Wat nu te doen? Ik adviseer om direct een verzoek te doen voor een voorlopige teruggaaf 2009. Dat had je eigenlijk in februari al moeten doen. De teruggaaf over de 12 maanden van 2009 worden dan verleend over de nog resterende maanden, dus per maand veel meer.
In december 2008 had je dus eigenlijk een nieuw verzoek moeten doen voor 2009 (in plaats van een aanvullend verzoek voor 2008). Dan was de fiscus niet in de war geraakt.
Je ontving in 2008 dus niet maandelijks hyp.rente maar ink.bel.
De voorlopige teruggaaf 2008 kon tot 30 november 2008 worden gewijzigd. Daarna worden die verzoeken niet meer behandeld. In januari 2009 heb je nogmaals het verzoek ingezonden, maar dat kan natuurlijk niet meer verwerkt voor 2008, want dat jaar is al voorbij.
De Bdst is blijkbaar door die verzoeken zo in de war geraakt dat vanaf januari 2009 geen teruggaaf meer is ontvangen. Als die verzoeken niet meer worden behandeld, had de Bdst de oude beschikking van 2008 gewoon moeten laten doorlopen in 2009. Dat is de normale werkwijze.
Wat nu te doen? Ik adviseer om direct een verzoek te doen voor een voorlopige teruggaaf 2009. Dat had je eigenlijk in februari al moeten doen. De teruggaaf over de 12 maanden van 2009 worden dan verleend over de nog resterende maanden, dus per maand veel meer.
In december 2008 had je dus eigenlijk een nieuw verzoek moeten doen voor 2009 (in plaats van een aanvullend verzoek voor 2008). Dan was de fiscus niet in de war geraakt.
-
ik ontving in 2008 een aparte VT van inkomstenbelasting en hypotheekrenteaftrek. Eind december 2008 heb ik alvast voor de VT2009 mijn gegevens ingevuld en later ook in januari. de belastingdienst heeft mij telefonisch aangegeven dat wanneer er twee verzoeken binnenkomen er een storing plaats vind. Dit is een bekend probleem en is al bij meerdere mensen voorgekomen. Deze storing scheen vaker voor te komen bij mensen die een 1ste huis kopen. Op een of andere manier duurt het nu al een half jaar. Ze willen ook geen voorschot geven en ik krijg totaal geen duidelijkheid. Ik krijg trouwens wel het deel inkomstenbelasting 2009.
wellicht verstandig inderdaad om langs te gaan en een gesprek te vragen met je inspecteur mocht je de naam niet weten van je inspecteur kun je dit opvragen bij de belastingdienst, en vraag dan om duidelijkheid bij hem, maar laat je niet afschepen dat je een afspraak moet maken maar eis dat je te woord word gestaan omdat je op brieven geen antwoord krijgt.
je kan er best druk achter zetten het gaat immers om jou geld, en ze kunnen zich niet verschuilen achter het feit dat het systeem dit niet aankan dat weten wij immers allang dat hun systeem helemaal niks meer aankan.
je kan er best druk achter zetten het gaat immers om jou geld, en ze kunnen zich niet verschuilen achter het feit dat het systeem dit niet aankan dat weten wij immers allang dat hun systeem helemaal niks meer aankan.
-
OK bedankt. lijkt mij inderdaad ook verstandig het bezoekje brengen. Is het inderdaad zo dat ze niet op brieven antwoorden??? Ik wilde namelijk ook een brief schrijven.
Je moet altijd het hele formulier invullen. Jij vraagt eerst de heffingskorting(en) en daarna doe je een verzoek voor teruggaaf ivm hypotheekrente. Als je dat tweede verzoek doet (hyp.rente) moet je ook weer de heffingskorting(en) vragen, anders vervalt die aftrek weer. Nogmaals: je moet altijd het hele verzoek invullen. Doordat je dat niet doet, loopt het niet goed. De fout zit echt bij jezelf.
Je moet dus de aftrek ink.bel. (zoals jij dat noemt) tegelijk doen met de aftrek hypotheekrente.
Je moet dus de aftrek ink.bel. (zoals jij dat noemt) tegelijk doen met de aftrek hypotheekrente.
-
Ik heb deze twee aangiftes ook beide keren volledig ingevuld. Dat is het probleem niet. Zoals de BD al aangegeven heeft zit de fout hem in twee keer ingelevert terwijl de eerste nog niet afgehandelt is. Door een fout in het gegevensbestand van de BD is de eerste aangifte zoekgeraakt. Hierdoor moet de (tweede) aangifte compleet nagekeken worden en dat schijnt niet zo lekker te verlopen. De BD legt de schuld ook niet bij mij, ze blijven herhaaldelijk zeggen dat ik niets verkeerd heb gedaan en dat de fout echt in hun administratie ligt. Wat mij dwars zit is dat er zo veel tijd overheen moet gaan.
Dan ben je de eerste waarbij ze toegeven dat de schuld bij hun ligt. Blijkbaar kunnen ze het heel soms toch toegeven.
Maar vaak word er via een brief geen antwoord gegeven omdat ze die vaak kwijt zijn of zogenaamd niet hebben ontvangen. Dus en bezoekje kan nooit kwaad het hoeft geen kwaad gesprek te zijn maar een ophelderingss gesprek helpt vaak al
Maar vaak word er via een brief geen antwoord gegeven omdat ze die vaak kwijt zijn of zogenaamd niet hebben ontvangen. Dus en bezoekje kan nooit kwaad het hoeft geen kwaad gesprek te zijn maar een ophelderingss gesprek helpt vaak al
Frank: oke, ik geloof je. Maar ik heb nog niet van dit probleem gehoord. Ik zou nu een nieuw verzoek inzenden, want het duurt echt veel te lang.
Of je met een gesprek bij de Bdst wat opschiet betwijfel ik sterk, maar je kunt het proberen.
Of je met een gesprek bij de Bdst wat opschiet betwijfel ik sterk, maar je kunt het proberen.