LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hypotheektoezegging intrekken, kan dit zomaar?

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
lissy79

Hypotheektoezegging intrekken, kan dit zomaar?

Ongelezen bericht door lissy79 »

Hallo,

Ik las hier al een soortgelijk verhaal maar ik zal toch even ons verhaal opschrijven omdat we echt niet meer weten wat we moeten doen.
Wij hebben een hypotheek aangevraagd bij de Hypotheker in Breda na goed rondgeshopt te hebben bij verschillende verstrekkers. Verschillende hypotheekverstrekkers wilden ons graag een hypotheek geven, wij verdienen samen genoeg, komen vanuit een huurwoning en hebben nooit schulden gehad.Maar dit leek ons de beste hypotheek voor onze omstandigheden. Het is niks bijzonders, gewoon een spaarhypotheek, geheel aflossen. Met ongeveer 3 weken zou het wel rond zijn.

Na veel hangen en wurgen ((formulieren kwijt, onvolledig taxatie rapport, koopcontract vergeten in te scannen, geen contact van hun kant uit) is er op 14 mei een bankgarantie afgegeven en was de hypotheek rond (volgens de hypotheker). Dat was mooi want op 15 mei was de laatste datum dat we ons nog terug konden trekken.

Vervolgens kont de hypotheker met een verhaal dat mijn werkgeversverklaring niet in orde zou zijn en dat de bank zich teruggetrokken zou hebben?! Nieuwe werkgeversverklaring (mijn arbeidscontract hadden ze al) gehaald, daar onbrak 1 van de 2 stempels op. Maar de vestiging van het bedrijf waar ik werk heeft nu geen stempel want wij zijn opgesplits en gefuseerd en nog eens gefuseerd pas geleden. Wij hebben het ding gewoon niet.
Daar moest een verklaring van komen. En bij die verklaring heeft mijn baas gezet dat ik wel mijn opleiding (leer-werk overeenkomst binnen een bedrijf waar ik langer werkte voor ik ging leren voor een andere functie) moet halen anders krijg ik hierna geen vast contract.

En daar is de bank dan weer over gevallen.. terwijl zij wisten dat ik een leer-werk overeenkomst heb. Mijn werkgever wil het niet terugnemen, ik heb wel inkomsten aangetoont over de laatste 3 jaar die hoger zijn dan wat ik nu verdien maar nog geen respons daar op.

Nu is de situatie zo dat op 1 juni het koopcontract vervalt, de borg bij de notaris ligt en wij die waarschijnlijk kwijt zijn.

Mijn vragen zijn nu: kan een bank zich na het geven van de bankgarantie zich zomaar terugtrekken?
Mogen zij na het goedkeuren van de hypotheek weer opnieuw de ingeleverderde stukken controleren en dan alsnog terugtrekken?

Wat moet ik doen als ik vind dat het aandeel van de hypotheker hierin absoluut benedenmaats is? Er zijn veel beloftes gedaan die allemaal niet na zijn gekomen, er is geen contact van hun uit geweest naar ons toe. Wij moeten overal zelf achter komen terwijl wij er echt geen verstand van hebben.

En vooral: Wat moeten we nu doen? Wij willen dolgraag dat huis!

Alvast bedankt
Groeten Lissy

sjorsie1982

Re: Hypotheektoezegging intrekken, kan dit zomaar?

Ongelezen bericht door sjorsie1982 »

Op al je vragen is het antwoord ja. Banken mogen dat gewoon. Ook extra controleren en ev. nieuwe gegevens vragen.
Ik heb hetzelfde gehad maar ik kwam er tijdig achter. Hypotheekadviseurs maken veelal fouten in wat moeilijkere situaties die niet standaard zijn.

Heb je al geprobeerd om bij een andere geldverstrekker een hypotheek te vragen?

Heb je een rechtsbijstandverzekering? Zo ja, bel die eens.

CB

Ongelezen bericht door CB »

Geplaatst op 31 Mei 2009 09:51 door lissy79

--------------------------------------------------------------------------------

Wij hebben een hypotheek aangevraagd bij de Hypotheker in Breda na goed rondgeshopt te hebben bij verschillende verstrekkers. Verschillende hypotheekverstrekkers wilden ons graag een hypotheek geven,
Lissy,

Je zegt dat je eerst bent wezen shoppen en dat verschillende hypotheekverstrekkers jullie graag een hypotheek wilden verstrekken. Je heb vervolgens gekozen voor de hypotheker vanwege hetgeen hij jullie heeft aangebodden. Dat gaat nu niet lukken, dan ga je toch naar 1 van die andere verstrekkers die het wel graag willen doen. Of willen die ook niet meer met jullie in zee?

JeeEss

Ongelezen bericht door JeeEss »

Hypotheker Breda.... Oei, wat een herkenning!!
In 2004 heeft deze regelrechte bende ons ook flink pootje gelicht...
Gelukkig niet van die verstrekkende gevolgen, maar desalniettemin voor ons een plek die ik NIEMAND ooit zal aanraden!

Dat een hypotheek mag worden ingetrokken is voor mij geheel nieuw...
Dan heb je toch nooit zekerheid als je de koopovereenkomst al getekend hebt?
Mij hebben ze altijd voorgehouden dat een offerte zelfs al definitief is?!?!

sjorsie1982

Ongelezen bericht door sjorsie1982 »

Klopt je hebt ook nooit zekerheid.
Standaard aanvragen zoals vast contract + geen schulden en 4.5x jaarinkomen of minder gaan gewoon standaard lukken, met NHG erbij ben je er echt wel 100% zeker van dat het lukt. Mits je aan alle letters in de NHG voorwaarden voldoet.

Wijk je hier iets van af dan weet je het nooit zeker.

In de koopvoorwaarden moet ook een ontbindende voorwaarde staan om nog onder het koopcontract uit te komen. Deze voorwaarde kan je zelf verzinnen mits de verkoper dit goed vindt.
Ik had bijvoorbeeld dat ik NHG wil hebben en als ik niet aan NHG kon voldoen zou ik het contract kunnen ontbinden. Aangezien je alleen NHG krijgt als je aan alle letters van de voorwaarden voldoet en er geen uitzonderingen zijn ben je er gewoon zeker van dat je er onder uit kan komen.

CB

Ongelezen bericht door CB »

Mij hebben ze altijd voorgehouden dat een offerte zelfs al definitief is?!?!
Nee, je bent in de war met een voorlopig koopcontract. Een getekend voorlopig koopcontract is zo definitief als het maar kan, behoudens de ontbindende voorwaarden.

Arjan de Boer

Ongelezen bericht door Arjan de Boer »

Als ik tussen de regels door lees, heb ik het vermoeden dat je een spaarbeter hypotheek geadviseerd hebt gekregen. De criteria voor deze hypotheek zijn uitermate strikt en daar wordt ook niet van afgeweken. Je kan waarschijnlijk, als ik je verhaal goed interpreteer, gemakkelijk een nieuwe offerte aanvragen maar dan als flexwerker. SpaarBeter doet dit niet. Tevens worden de bankgaranties bij de Hypotheker over het algemeen niet door de betreffende bank gesteld ( kan bij de spaarbeter ook niet, is namelijk een poule van banken). De adviseurs van de Hypotheker laten deze stellen door Woongarant een gelieerde volmachtverzekeraar ( weer provisie). Ik hoop dat je ook alle nadelen van deze Spaar Beter hypotheek zijn verteld. Veel succes en bij hulp weet je me te vinden.

Adviseur77

Ongelezen bericht door Adviseur77 »

@Lissy,

Misschien toch meer eens proberen om het elders rond te krijgen.
uit jouw bericht krijg ik de indruk dat de hypotheek niet moeilijk hoeft te zijn. Wellicht heb je de verkeerde adviseur getroffen.

Als je vragen hebt mail me gerust.

Mvg,

Adviseur77

debeurd

Ongelezen bericht door debeurd »

jammer dat er weer met beschuldigende vingers naar alles en iedereen wordt gewezen zonder even rutig na te denken.

bij de offerte wordt aangegeven welke stuken dienen te worden ingeleverdom de zaak rond te maken. 1 van die voorwaarden is de werkgeversverklaring. die werkgeversverklaring dient opgesteld te worden. daar hb je stempels voor nodig. regel die stempels. dat je die niet krijgt is niet het probleem van de geldverstrekker.

de achtergrond vd gesprekken met hypotheker zijn ook niet duidelijk. Al met al is deze casus veels te vaag om met beschuldigende vingertjes te gaan wijzen. ever eerst de stukken eens op een correcte wijze aan en zie wat er dan gebeurd. zo moelijk is het niet om een werkgeversverklaing in te vullen en toch gaat het maar als te vaak verkeerd.

succes ermee iig!

Purist

Ongelezen bericht door Purist »

Op zich heb je gelijk debeurd. Echter mag je van een professionele adviseur verwachten dat zijn haren recht overeind gaan staan bij "leer-werk" overeenkomst en dat hij de arbeidsoverenekomst + werkgeversverklaring zelf extra goed beoordeeld. Daarnaast dient hij dan de ontbindende voorwaarden te bewaken. Dit alles lijkt hier niet voldoende gebeurd te zijn

simmetje

Ongelezen bericht door simmetje »

Als ik dit verhaal zo lees is er hier sprake van een situatie waar denk ik beide partijen iets aan kunnen doen.

Ik denk dat op basis van je verhaal de adviseur is uitgegaan van een intentieverklaring, jij hebt je niet gerealiseerd dat een kleine mits of maar hierin het hele verhaal onderuit kan halen.

Het kan natuurlijk ook zijn dat tussen je eerste gesprek en de offerte de situatie bij de werkgever is veranderd.

Ik vind het dus wat kort door de bocht om de adviseur helemaal de schuld te geven. Wel had hij je moeten waarschuwen voor de ontbindende voorwaarden.

Deze ellende komt een beetje voort uit de shopcultuur op het gebied van hypotheken.

10 jaar geleden was dit niet gebeurd, je ging naar je eigen bank of tussenpersoon voor een gesprek, daar werd aangegeven wat je moest hebben aan spullen / inkomen / etc.

Vervolgens nam je dit mee en werd op basis van deze stukken je hypotheekofferte geregeld die dan ook wel min of meer definitief was. De stukken werden dus VOOR het maken van de offerte beoordeeld. Ik heb dit zelf bij een grote geldverstrekker gedaan, en als er dan een beoordelingsfout was gemaakt, was dat het probleem voor de verstrekker. Deze werkwijze kende echter toen de meeste partijen.

Het nadeel was dat de geldverstrekker per offerte veel tijd kwijt was. Omdat in de praktijk de meeste offertes wel doorgingen maakte dit echter niet uit.

Omdat er tegenwoordig veel offertes puur voor de show worden aangevraagd wordt er tegenwoordig achteraf gefiatteerd. De bank besteedt dan alleen nog tijd aan de geaccepteerde offertes. dit staat overigens wel HEEL duidelijk in de meeste offertes. Het is de taak van de adviseur je hiervoor te waarschuwen. Er komt meestal geen mens meer aan te pas, de computer berekend op basis van de ingevulde gegevens of de hypotheek past binnen het kredietbeleid. Zo ja, dan krijgt de klant de offerte. Kosten voor de bank: een postzegel en wat papier. In de oude werkwijze was ik meestal een half uur per aanvraag bezig.

Er zijn nog een paar verstrekkers die bereid zijn in bijzondere gevallen vooraf te beoordelen. Als ik een klant tref die kort op de ontbindende voorwaarden zit, of waarbij ik problemen verwacht, dan doe ik dit altijd. Als een klant dan geen spullen aanleverd, dan kan en doe ik ook niks.

Dit even als achtergrondinformatie.

Als ik het verhaal lees, zouden er bij een andere partij wel mogelijkheden moeten zijn. Als echter je inkomen nu ook te laag zou zijn of er nog andere problemen zijn, dan begrijp ik de moeilijkheid.

Gesloten