LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] zwemles

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
mariska666
Berichten: 231
Lid geworden op: 25 jan 2007 07:41

Re: zwemles

Ongelezen bericht door mariska666 »

Ja, dat is wel zo, maar toch kan ik niet begrijpen dat je voor het 2e lintje, de armslag van de rug crawl al moet leren. De schoolslag zit er dan nog niet eens goed in. En het belangrijkste is toch nog wel, als je in de sloot valt, dat je je eigen kan redden.(was dat niet de bedoeling van een A-diploma?)
Als je leert autorijden en je haalt je rijbewijs, betekent nog niet dat je tegen schumacher kan gaan racen.

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: zwemles

Ongelezen bericht door eeliane »

Het is vreselijk gesteld met het zwemmen vind ik ook, mijn oudste dochter ging nog als allerlaatste op voor het oude b-diploma, gelukkig maar want ze was geen hoogvlieger, borstcrawl en de rugcrawl was echt niet te doen voor haar.
Voor de jongste heb ik ook een all-inn pakket afgesloten voor het nieuwe a,b en c. Dat was toendertijd mooi geregeld geen gezeur hoe lang ze er over zou doen. Zwemles werd op een gegeven moment ooit eens gegeven door on-ervaren kassa-juf en die hebben wij als klanten! uit het zwembad gehaald en er bij vermeld dat er niet meer zou worden betaald (de maandelijkse betalers dus) als ze niet zou ophoepelen, ze ging...
dit was 6 jaar geleden maar ik hoor nog steeds veel klachten uit het zwembad... zal wel nooit meer goed komen denk ik, blijf zoveel mogelijk vragen en informeren bij mensen die kinderen op zwemles hebben om uit te vogelen waar het snel en goed gaat.
Ohja en doe ze er niet te vroeg op, 6 is stukken beter, ze zijn sterker (heb je wel nodig hoor met de crawl zeker)en hun zwem- motoriek (arm en been coordinatie) is dan helemaal volgroeid.

flowerpower
Berichten: 30
Lid geworden op: 05 nov 2006 20:40

Re: zwemles

Ongelezen bericht door flowerpower »

Hoe eerder hoe beter lijkt mij. Natuurlijk heb je gelijk dat ze dan meer kracht hebben. Maar als je kind verdrinkt op 5 jarige leeftijd.....?

mariska666
Berichten: 231
Lid geworden op: 25 jan 2007 07:41

Re: zwemles

Ongelezen bericht door mariska666 »

Nou mijn zoon is wordt in augustus zes, en zit dan bijna een jaar op zwemles, maar als hij te water raakt(wat onze grootste nachtmerrie is)
kan hij zijn hoofd echt niet boven water houden hoor.
Hij kan de schoolslag nog niet eens goed, en nu moet de rugcrawl gedaan worden. :roll:
Het zou toch beter zijn om eerst het ene onder de knie te hebben, eer je weer aan het andere begint?

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: zwemles

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Zwemmen.
Ter aanvulling mijn verdere verbazing.
Immers, zwembewegingen zijn kennelijk een aangeboren eigenschap.
Dit werd met films van pasgeborenen ook getoond (Baren onder water).

Verder heb ik teveel meegemaakt dat kinderen op de een of andere manier een grote angst hebben voor water en dat, beste mensen, moet toch ook te wijten zijn aan een verkeerde opvoeding.
Ouders die kennelijk zelf nooit hun kind(eren) van kleins af aan meenemen naar zwembaden en dergelijke omdat zij zelf de vrees voor water hebben en dit vaak onbewust toch overdragen op hun kinderen.

Wil zwemles effectief zijn dan moet zo'n kind geen enkele angst hebben voor dat water. Ook niet als hij daarvan door een onhandige beweging er eens een slok van binnen krijgt.

Mijn methode was, naast het aanleren dat een mens gewoon kan blijven drijven in het water ook die armdrijfbandjes die ik maar voor een klein deel opblies en telkens weer wat minder.
Mat die drijfbandjes maar dan volkomen leeg hadden vrindjes en vriendinnetjes van mijn zoon minder vrees om te zwemmen dan zonder bandjes!! Waarmee bewezen dat het ook hier weer voor een deel tussen de oren zit!!

Kortom, pas gebaart mevrouw? Dan regelmatig naar het zwembad!!
(Met wel een aantal voorzorgsmaatregelen voor dat kleine lijfje dat veel sneller af kan koelen dan onze lijven).

En......... knuffelen want ook daavan vind ik dat er tegenwoordig veel te weinig geknuffeld wordt!!

Grootvader

Grietje99
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 mar 2006 23:43

Re: zwemles

Ongelezen bericht door Grietje99 »

Ik ben het voor een deel met de klachten eens. In veel zwembaden en scholen duurt het behalen van het zwemdiploma A veel te lang, in andere baden en scholen vind ik dat het diploma te snel is afgegeven. In ons zwembadje is de slag die onder borst en rugcrawl verstaan wordt bij het A diploma vrij weinig, de kinderen moeten een soort van trappelbeweging maken ( dus niet buigen recht) en de armen moeten bij rugcrawl uit het water komen, hoeven niet kaarsrecht langs de oren , voor borstcrawl mogen de armen zelfs in het water blijven. De eisen zijn inderdaad veranderd om ervoor te zorgen dat de kinderen die hun a diploma halen vertrouwd zijn met water, dus niet alleen kunnen zwemmen. Het oude diploma was te halen zonder je haren nat te maken, mocht je dat niet willen. Namelijk een baantje gekleed op de buik, en in badkleding drie banen buik en 2 banen rug. In veel zwembaden zijn de eisen die ze stellen aan de borst en rugcrawl hoger, maar hier bij ons is dit voldoende. Het gaat er tenslotte om dat ze vertrouwd raken met water en er zijn nu eenmaal kinderen die nooit een mooie borstcrawl onder de knie zullen krijgen.
Moeilijker wordt het bij dat vreselijke gat, ik kan hem wel hebben maar veel kinderen zijn er als de dood voor en dat is heel begrijpelijk. Ook het drijven op de buik en 10 tellen met het gezicht in het water blijven liggen is vaak een heel moeilijke opgave voor een 5-jarige.
Wij werken volgens een ouderwetse methode, namelijk met krukjes en plankjes, al gaan de plankjes er vrij snel uit. De zwemlessen bestaan uit 3 fases, 3 maanden in het ondiepe bad, dan drie maanden in het diepe bad en drie maanden ter voorbereiding op het afzwemmen. Als een kind in de eerste of tweede fase problemen heeft de groep bij te benen is er een zogenaamd bijspijker groepje waar de kinderen tijdelijk terecht kunnen, als het niveau bijgetrokken is (een kind kan bijvoorbeeld ook ziek geweest zijn en daardoor lessen hebben moeten missen) kan het kind weer terug naar de eigen groep, mocht dat niet lukken kan het in de bijspijker groep blijven waar het niveau ook gewoon doorgaat, of kan er privéles gevolgd worden, wat inderdaad duurder is maar waar ook zeker meer aandacht aan het kind besteed word en natuurlijk juist aan datgene waar het kind het moeilijk mee heeft! Dit zijn groepjes van maximaal 4 kinderen (in de gewone les zitten max 12 kinderen).
Ook mijn kinderen hebben kort gelden op zwemles gezeten, d e dames zijn ondertussen geslaagd, nu nog een jongetje wat het heus wel kan, maar het vertikt omdat hij het zwemmen veel te leuk vind, ook heel frustrerend, in dit geval ligt het aan mijn kind, maar niet aan hem alleen, de lesgevers laten hem namelijk zijn gang gaan. En daar zit heel vaak een probleem denk ik, ieder kind is anders en ieder kind verdient het ook dat lesgevers daar rekening mee houden, dat betekend dat je mee moet kunnen voelen, er zijn kinderen die zijn echt heel bang en die moet je stukje bij beetje met een hoop plezier vooral leren dat water leuk is. Maar er zijn ook kinderen die heus wel bang zijn maar die je aan het zwemmen krijgt om ze bijvoorbeeld een keertje in het diepe te laten springen )wel opvangen natuurlijk) om ze daarna de hemel in prijzen dat ze dat gedurfd hebben, en ze hebben gevoeld dat ze dus vanzelf weer boven komen. Het is maar een voorbeeld, hoe ik het precies moet uitleggen weet ik niet, maar ik vind dat er nogal wat lesboeren rondlopen langs de badrand, die al 20 jaar lesgeven en dat al die jaren op hun manier doen en het dus veel en veel en veel beter weten dan de rest. En dat is jammer. Ik geef nu 12 jaar les en nog is iedere groep en ieder kind weer anders. Ook ik krijg commentaar, maar sta wel open voor ouders die het niet met mij eens zijn. Ook ik heb geen tijd om tussen de lessen door vragen te beantwoorden, maar vraag ouders wel hun nummer achter te laten en bel ze dan ook altijd terug, en ook ik vind sommige ouders vreselijke zeurmensen soms, maar ach hebben we dat niet allemaal wel eens in ons werk.
En het is inderdaad waar dat een kind van 6 sneller leert zwemmen dan een 4 of 5 jarige. Ik ben van mening dat het alleen zin heeft om een 4 jarige te leren zwemmen als het ouders heeft die na het behalen van het diploma ook nog met dat kind zwemmen. Doen ze dat namelijk niet en gaan ze een half jaar nadat het kind heeft afgezwommen gezellig naar het zwembad, dat zullen het weer bandjes om moeten doen!Een 5 jarige heeft al meer zin, maar ook daar zal nog mee gezwommen moeten worden, en persoonlijk laat ik mijn meiden van 7 en 8 met zwem ABC ook nu nog niet helemaal los in het subtropische zwemparadijs, zij kunnen wel goed zwemmen, maar als er per ongeluk een groter kind bovenop ze springt weet ik niet wat ze doen.
Ik wens iedereen heel veel succes en bergen geduld, pak de onderwijzers niet te hard aan maar zorg wel dat je je zegje kan doen en als iemand niet functioneert moet zijn baas of in dit geval vaak hoofd zwemzaken daarop aangesproken worden. Ieder zwembad/ school zou die moeten hebben.
Hoop dat ook jullie kinderen spoedig allemaal hun diploma zullen halen (ga dan wel voor B door!! ) en nog heel veel met heel veel plezier zullen zwemmen. Als die van mij uiteindelijk zijn diploma haalt gaat hier de vlag uit!

mbranderhorst
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 jan 2008 15:28

Re: zwemles

Ongelezen bericht door mbranderhorst »

Ik begrijp dat er nogal wat onbegrip is voor de zwemleraars. Zelf vonden wij ook dat het erg lang duurde voordat ons zoontje naar het volgende badje mocht, maar nu ik begrijp hoe de motoriek van een kind in elkaar steekt dan ga je er echt anders over denken. Wat de lengte van een les betreft is 30 minuten niet iets te kort en een uur net iets te lang. Ons zoontje lest nu 45 minuten en pikt de dingen redelijk goed op. De kosten bedragen 35,00 voor 4 lessen van 45 minuten. Maar je kunt je kind natuurlijk ook voorbereiden door eerst een paar keer zelf met hem of haar te gaan zwemmen.

Badman
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 mar 2008 14:36

Re: zwemles

Ongelezen bericht door Badman »

Hallo

Ik houd mij nog maar 40 jaar bezig :shock: met zwemmen zwembaden en zwemles
Er wordt door sommigen beweerd dat ik er wel een beetje verstand van heb , het zwemmen dus :oops:
Na ook nog tien jaar bergingsduiker bij de brandweer, ben ik heel fanatiek met een zwemschool begonnen om maar zoveel mogelijk werk van mijn brandweerduik collega’s uit handen te nemen :!:
Geen wachtlijsten en no nonsens zwemles in 1.40m diep water bandjes kurkjes en een plankje
De sfeer: :P
De zwemles zou net zo goed in een schouwburg kunnen plaats vinden we maken er altijd een complete voorstelling van :lol: :cry:

Ik heb ook maar een opmerking en goede raad

ZWEMLES IS ER OM TE LEREN OVERLEVEN IN WATER :!:
Accepteer de beslissing van een zwemjuf of zwemleraar als u kind niet kan afzwemmen
Zij moeten zich immers houden aan de regels die zijn opgesteld door De nationale Raad Zwemdiploma’s waar van een afgevaardigde kan komen kijken tijdens het examen ( soort APK Keuring)
Ga geen grievende discussie voeren :twisted: :evil: u bent tenslotte maar een leek in zwembadland :roll:

Vraag wanneer er tijd is om zelf extra met uw kind te komen oefenen
Vraag tijdens het oefenen om hulp en advies.

Dat lijd tot resultaten en een zwemdiploma :lol:

Vragen opmerkingen reageer maar

Badmeester Rob

Paul Macgek
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 jul 2008 16:12

Re: zwemles

Ongelezen bericht door Paul Macgek »

Badmeester Rob / Badman,

Sorry dat ik het zeggen moet, maar vindt u het nu echt nodig om zo neerbuigend te doen?
Op die manier lok je alleen maar escalerende discussies en vervelende opmerkingen uit, nietwaar?

Ik heb zelf ook een ruime zwemervaring (brevetten 2 t/m 6, KNBRD diploma's A en B, overleven Brons en Strandwacht A en zwem 65 meter onder water. Maar dat betekend niet automatisch dat ik meer kijk op zwemgerelateerde zaken heb dan een 'leek'.
Mijn oudste dochter zit ook al een tijdje op zwemles en ik bemoei mij er zo min mogelijk mee. Waar ik mij wel kwaad om kan maken is de hautaine houding die veel zwemonderwijzers aannemen. Zo'n air van: 'ik bepaal wanneer er wat gebeurd en niet de ouders'.
De eerste vervelnde situatie deed zich voor na de waterpokken van mijn dochter.
Ik weet donders goed dat deze erg besmettelijk zijn en dat zij dan dus niet mag zwemmen. De huisarts heeft verklaard dat -indien de plekjes zijn ingedroogd- er geen besmettingsgevaar meer is. Na twee weken (= 1 week na de laatste blaasjes) heb ik haar weer naar zwemles gebracht, niks aan de hand... totdat...
er via de intercom werd omgeroepen dat ik mijn dochter moest komen halen.
De badmeester aldaar had blijkbaar een medische achtergrond (ahum) want hij weigerde te luisteren. De door het water bleek en week geworden korstjes zag hij aan voor nieuwe blaasjes en weigerde haar toe te laten. Fijne discussie voor de ogen van mijn toch al teleurgestelde dochter.

Voor de vakantie kon zij naar bandje groen, hebben wij zelf toen aangehaald dat zij wel erg 'op' het water dreef met twee kurkjes. De reactie: 'oh, eh, als ik de goede voor mij heb had ik dat ook al gezien ja'. Waarom doet ze daar dan niets mee? Als ze dat toch al heeft gezien?
Tijdens onze vakantie waren wij bij een openluchtbad en de badjuf aldaar vond het een goede zaak dat onze dochter regelmatig oefende ZONDER drijfmiddelen, zodat zij spieren kon kweken.
Drie weken lang heeft zij gezwommen zonder kurkjes. Als het drukker was in het gedeelte waar zij kon staan, maar als het rustig was in het diepe.
Drie weken lang, vrijwel iedere dag en vaak ook nog de gehele dag.
Het ging razend goed! Ze heeft ook het duiken geoefend én zwemt al erg ver onder water.
Ná de vakantie hebben wij dit aangegeven bij de zwemonderwijzeres van haar groepje op dat moment, en wat denkt u?
De reactie: 'ja dat kan wel zo zijn, maar zij zit in bandje groen en daar hoor je met kurkjes om te zwemmen!', zonder blikken of blozen.
Is het dan geen kleine moeite om even tegen zo'n kind te zeggen: 'Jeetje wat goed zeg, hé laat eens even zien dan, want ik ben nu toch wel razend benieuwd'. Maar er wordt zelfs niet naar gekeken óf en hoe ze dan zwemt zonder kurkjes. Nee, regeltjes zijn regeltjes en we werpen haar gewoon weer terug in de kurkjes. Hoezo ondermijning van het zelfvertrouwen?
Waarschijnlijk levert een kind dat té snel afzwemt te wienig op!
Laatst gewijzigd door Paul Macgek op 05 nov 2008 13:13, 2 keer totaal gewijzigd.

caar81
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 okt 2008 22:17

Re: zwemles

Ongelezen bericht door caar81 »

Mijn zoontje (4) zit sinds 2 weken op zwemles..
Hij gaat 2 keer in de week.
Op maandag heeft hij een hele lieve juf.
Dat gaat hartstikke goed.
De andere dag heeft hij een meester, ik laat mijn zoon met groot verdriet bij hem achter..
De laatste keer stond mijn zoon nog te huilen in het water omdat ik weg was gegaan. Trekt de badmeester hem zo het water in!!
Later is mijn zoon heel goed zijn best aan het doen, komt dezelfde meester ineens achter hem en duwt hem koppie onder!!!!!!!!!!!!
Ik vond het zelf verschrikkelijk om te zien.
Sommige zeggen dat hij er doorheen moet.
Mijn gevoel zegt dat het vooral leuk voor hem moet zijn en dat hij juist vertrouwen moet krijgen. Naar mijn idee gaat dat op deze manier niet lukken...
Ik ben er nu nog verdrietig van, en zie het steeds weer voor me hoe hij mijn zoon onderduwt en in het water trekt...
Vraag me af of dit erbij hoort en of ik er inderdaad even doorheen moet of dat ik mijn gevoel moet volgen en hem eraf halen...
Dan maar over een paar maanden nog eens in het andere zwembad hier in de buurt proberen...
Wie heeft er advies voor mij..
Word er erg onzeker van..

Groetjes kaar

Paul Macgek
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 jul 2008 16:12

Re: zwemles

Ongelezen bericht door Paul Macgek »

Beste Kaar,

ik vind het heel naar wat uw zoontje heeft meegemaakt.
'Gelukkig' heeft u de wantoestanden zelf aanschouwd en weet u dat het
géén overtrokken beeld is dat een geschokken kind soms schetst.
Het is echt waar en dat is nog het ergst.

Bij zwemles hoort plezier voorop te staan, zwemmen is leuk... zwemmen is geen verplichting.
Bij zwemles hoor je twee dingen te kweken vertrouwen en spieren.
Vertrouwen in zichzelf én zijn/haar omgeving.
Als een kind zijn zwemonderwijzers niet kan vertrouwen... wat blijft er dan nog over?

Een zwemonderwijzer die kinderen zomaar het water intrekt of onder duwt, moet geschorst worden.
Helaas wordt bij veel organisaties bij iedereen de hand boven het hoofd gehouden.

Vertrouw op uw gevoel en u zult hetzelfde concluderen als wat ik u als advies wil meegeven.
Haal uw kind daar weg en laat het ergens zwemmen waar het kind als individu in zijn/haar waarde wordt gelaten, voor uw zoontje en voor uzelf.

Ichtus
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 mar 2009 11:19

Re: zwemles

Ongelezen bericht door Ichtus »

inderdaad, zwemles moet leuk zijn! En meer dan anderhalf jaar wekelijks een uur lessen met vooruitzicht op twee jaar is voor een kind van 7 niet leuk meer. Zeker als het kind gewoon kan zwemmen en alleen vanwege nog niet perfecte stuwing van de benen niet mag afzwemmen. Bij onze zwemschool in de Haarlemmermeer (Cruqiuis) is er maar eens in de drie maanden afzwemmen. Als je er dus net niet bij zit, moet je nog drie maanden verder. Niet bepaald motiverend. En het gevolg: het kind wil niet meer, is niet meer over te halen (ja, ik weet het, sommige dingen moeten maar dit gaat te ver) en heeft dus geen diploma. Wij zijn expres pas begonnen toen onze zoon 6 jaar was. Het landelijk gemiddelde lag op 1 - 1,5 jaar les. Het gemiddelde bij deze school 2 jaar. Waar ligt nu het probleem?

p-a
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 jun 2009 13:55

Re: zwemles

Ongelezen bericht door p-a »

ja, hier ook slechte ervaringen met zwemles. Ons zoontje van 4 mocht vorig jaar beginnen met swimsafe. Om watervrij te worden. Hij vond dat eng en was op zn minst gezegd niet meewerkend. Als ik of mn vrouw erbij was gig het nog, maar zodra we weg waren was het huilen. De zwemleraren hebben dat 5 weken geprobeerd en daarna aan ons verteld dat we beter zouden wachten tot hij 5 was en dan de gewone zwemles te nemen. Ok... Uiteindelijk toch dat advies aangenomen en nu zt hij alweer 9 maanden in groepje 1 van zwemles.... 1 keer per week 45 minuten voor 28 euro in de maand. In die tijd al 4 of 5 verschillende badmeesters gehad. Maar hij komt niet verder. Op de kijkles 1 keer per maand zie je ook dat de badmeesters eniet zoals vroeger echt begeleiden vanuit het water maar vanaf de kant wat roepen. Vind het zonde van mn geld en denk er hard over om hem dan maar helemaal van zwemles te halen. Hij kan drijven en onder water met zn hoofd.

Van heel veel ouders daar hoor ik hetzelfde. Geen aandacht en interesse waardoor veel kinderen onnodig lang op zwemles zitten. Op dit tempo nog wel een jaartje of 4 :?:

Iemand ervaringen met zwemles in de omgeving van Geldermalsen?

helpendhandje
Berichten: 436
Lid geworden op: 12 mar 2009 23:09

Re: zwemles

Ongelezen bericht door helpendhandje »

Beste ouders,

Ik bedoel het niet lullig hoor maar, hoewel ik gruwel van het idee dat er ongeduldige zwemleraren zijn en ik met jullie meeleef moet me toch iets van het hart.
In mijn tijd hád je amper zwemles, zwemmen werd je namelijk door je ouders, met veel liefde en geduld, geleerd. Als je eenmaal kon zwemmen ging je pas op échte zwemles om kort daarna meteen je diploma te halen, zonder tranen, zonder angst en met een stralend gezicht.
Ligt het aan mij of zijn veel ouders van nu te beroerd om hun eigen kinderen te begeleiden en ze als meest vertrouwde mensen voor zo'n kind aan water te laten wennen en ze zwemmen te leren?
Vind het té makkelijk dat verantwoordelijkheden welke als eerste bij de ouders horen te liggen direct aan anderen worden toevertrouwd. Wiens kind is het nou? En wie is verantwoordelijk voor veiligheid van dat kind? Juist.
By the way, mensen welke proffessioneel met kinderen omgaan en geen geduld hebben moeten maar putjesschepper worden of zoiets :wink:

plumber
Berichten: 1738
Lid geworden op: 16 jun 2008 20:00

Re: zwemles

Ongelezen bericht door plumber »

Volgens mij moet het vandaag de dag juist makkelijk zijn
om te leren zwemmen.Kost je wel een paar snijkoeken :wink:

G3383
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 jun 2009 19:00

Re: zwemles

Ongelezen bericht door G3383 »

mijn zoontje heeft wel meer dan 2 jaar gedaaan over zn a diploma
na 2 jaar hoefde we niets meer te betalen en waren de lessen verder voor het a diploma gratis.
is voor de zweminstructuers toch een stokje achter de deur

Zwemles
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 jul 2009 15:40

Re: zwemles

Ongelezen bericht door Zwemles »

Het kan ook zeker anders hoor, positieve ervaringen zijn er ook wel, al hoor je vaker de klachten dan positieve verhalen.

Ik vind dat de meeste kinderen in 1 zomerseizoen moeten kunnen leren zwemmen, dat is dus in een paar maanden.....als het zwemonderwijs door de lesgever wordt aangepast aan de behoefte van elke leerling dan zijn grote vorderingen in zeer korte tijd mogelijk.

Quote:
Een korte zomer voor de Jansens, na een lange Roemenië reis, maar nuttig gebruikt...iedere dag zwemles ! Jeanette gaat voor C, André voor A, B en C ! Spannend examen dus op 1 september !

Zwemles kan dus wel degelijk leuk zijn, zie hiervoor ook de foto's en het commentaar erbij van de zwemlessen van Jeanette en André.

Foto's van de zwemlessen:
http://picasaweb.google.com/andrejansen ... adyske2007#

En foto's van het afzwemmen:
http://picasaweb.google.com/andrejansen ... 7899181138

http://picasaweb.google.com/andrejansen ... 9697873058[/quote]

Gesloten