LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Oneigenlijke incasso ZIGGO
Oneigenlijke incasso ZIGGO
Beste forum lezers,
Ik ben op zoek naar de instantie die de vergunning afgeeft om automatische incasso's toe te passen. Dit omdat ik een daar een klacht wil indienen m.b.t. ZIGGO.
De reden hiervoor is:
Ziggo schrijft nu al een aantal maanden geld af van mijn rekening. Apart, want ik ben geen klant (nooit geweest en ook niet van Multikabel en andere maatschappijen die zijn samengegaan). Ik heb ook nooit een machtiging afgegeven.
Uiteraard heb ik:
- Dit kenbaar gemaakt via de mail (ik ben niet van plan om naast de tijd die ik hier aan kwijt ben extra kosten te maken), maar behalve een standaard reply heb ik nooit iets vernomen.
- De bedragen laten storneren.
- Ga ik de bank opdracht geven om een difinitieve blokkering te laten toepassen (gelukkig kan dit, wel helaas pas na drie keer)
Na het laten toepassen van een difinitieve blokkering, zal ik van de afschrijvingen af zijn (dat hoop ik tenminste), maar ik wil het hier niet bij laten zitten.
Waarom niet!
1. ik zie dit persoonlijk als een vorm van diefstal (het zonder toestemming toe-eigenen van andermans eigendom)
2. iemand die wel klant is heeft nu waarschijnlijk een achterstand en die loopt nu alleen maar op. Risico op een incasso bureau. Natuurlijk is dit niet mijn probleem, maar hierom er niets mee doen is wat mij betreft een beetje makkelijk.
Dus weet je de naam van de instantie, dan hoor ik het graag.
Verder heb ik inmiddels een klacht ingediend bij consuwijzer en radar.
Groeten en alvast bedankt voor jullie reacties.
Francisca
Ik ben op zoek naar de instantie die de vergunning afgeeft om automatische incasso's toe te passen. Dit omdat ik een daar een klacht wil indienen m.b.t. ZIGGO.
De reden hiervoor is:
Ziggo schrijft nu al een aantal maanden geld af van mijn rekening. Apart, want ik ben geen klant (nooit geweest en ook niet van Multikabel en andere maatschappijen die zijn samengegaan). Ik heb ook nooit een machtiging afgegeven.
Uiteraard heb ik:
- Dit kenbaar gemaakt via de mail (ik ben niet van plan om naast de tijd die ik hier aan kwijt ben extra kosten te maken), maar behalve een standaard reply heb ik nooit iets vernomen.
- De bedragen laten storneren.
- Ga ik de bank opdracht geven om een difinitieve blokkering te laten toepassen (gelukkig kan dit, wel helaas pas na drie keer)
Na het laten toepassen van een difinitieve blokkering, zal ik van de afschrijvingen af zijn (dat hoop ik tenminste), maar ik wil het hier niet bij laten zitten.
Waarom niet!
1. ik zie dit persoonlijk als een vorm van diefstal (het zonder toestemming toe-eigenen van andermans eigendom)
2. iemand die wel klant is heeft nu waarschijnlijk een achterstand en die loopt nu alleen maar op. Risico op een incasso bureau. Natuurlijk is dit niet mijn probleem, maar hierom er niets mee doen is wat mij betreft een beetje makkelijk.
Dus weet je de naam van de instantie, dan hoor ik het graag.
Verder heb ik inmiddels een klacht ingediend bij consuwijzer en radar.
Groeten en alvast bedankt voor jullie reacties.
Francisca
Re: Oneigenlijke incasso ZIGGO
http://www.incassomachtigen.nl/Pages/default.aspx
quote:
[ Controleert een bank of de consument voor een bepaalde Incassotransactie een machtiging heeft afgegeven?
Nee. Het Incassosysteem in Nederland is gebaseerd op efficiency en vertrouwen. Vandaar dat we in ons land verreweg het goedkoopste systeem van Europa hebben. Hiervan profiteren banken, incassanten én consumenten.
Bepaalde aspecten worden altijd gecontroleerd bij een Incassotransactie, bijvoorbeeld of de incassant over een geldige Incasso-overeenkomst beschikt. Bij Incasso in Nederland heeft de consument recht op terugboeking (stornering). Daarnaast bestaat er een procedure bij onterechte Incasso’s. Deze onderdelen van het betaalproduct Incasso zijn ontwikkeld ter bescherming van de consument.]
Ik heb begrepen dat als er herhaalde malen klachten komen over een bedrijf wat onterechte a.i.'s doet hun vergunning om a.i. te kunnen doen ingetrokken kan worden.
De vraag is hoeveel klachten er moeten binnenstromen.
quote:
[ Controleert een bank of de consument voor een bepaalde Incassotransactie een machtiging heeft afgegeven?
Nee. Het Incassosysteem in Nederland is gebaseerd op efficiency en vertrouwen. Vandaar dat we in ons land verreweg het goedkoopste systeem van Europa hebben. Hiervan profiteren banken, incassanten én consumenten.
Bepaalde aspecten worden altijd gecontroleerd bij een Incassotransactie, bijvoorbeeld of de incassant over een geldige Incasso-overeenkomst beschikt. Bij Incasso in Nederland heeft de consument recht op terugboeking (stornering). Daarnaast bestaat er een procedure bij onterechte Incasso’s. Deze onderdelen van het betaalproduct Incasso zijn ontwikkeld ter bescherming van de consument.]
Ik heb begrepen dat als er herhaalde malen klachten komen over een bedrijf wat onterechte a.i.'s doet hun vergunning om a.i. te kunnen doen ingetrokken kan worden.
De vraag is hoeveel klachten er moeten binnenstromen.
Re: Oneigenlijke incasso ZIGGO
Ik kan me voorstellen dat je kwaad bent op Ziggo maar het zou ook kunnen zijn dat een klant, per ongeluk of met opzet, een verkeerd rekeningnummer (jouw numer dus) heeft opgegeven.
In dat geval vind ik het niet helemaal terecht dat Ziggo de schuld krijgt, dat ligt dan toch echt aan de klant. Hoe moet Ziggo weten dat een opgegeven rekeningnummer niet klopt?
Begrijpelijk dat je geen kosten wilt maken om dit op te lossen maar het is misschien toch verstandig om de klantenserivce te bellen of een brief te schrijven omdat dit soort dingen lastig via e-mail op te lossen zijn. Op je afschrift staat vast een klantennummer/factuurnummer bij de afschrijvingen en op basis daarvan zou Ziggo moeten kunnen zien voor welke klant er onterecht geld bij jou wordt geincasseerd.
In dat geval vind ik het niet helemaal terecht dat Ziggo de schuld krijgt, dat ligt dan toch echt aan de klant. Hoe moet Ziggo weten dat een opgegeven rekeningnummer niet klopt?
Begrijpelijk dat je geen kosten wilt maken om dit op te lossen maar het is misschien toch verstandig om de klantenserivce te bellen of een brief te schrijven omdat dit soort dingen lastig via e-mail op te lossen zijn. Op je afschrift staat vast een klantennummer/factuurnummer bij de afschrijvingen en op basis daarvan zou Ziggo moeten kunnen zien voor welke klant er onterecht geld bij jou wordt geincasseerd.
-
- Berichten: 2854
- Lid geworden op: 18 jun 2008 02:08
Re: Oneigenlijke incasso ZIGGO
Een machtiging gaat enkel lukken als rekeningnummer, naam en woonplaats kloppen. Het kan dus zijn dat iemand op jouw naam een abonnement heeft genomen. In dat geval is er sprake van fraude door iemand anders dan Ziggo. Ik denk dat je toch contact op moet nemen met Ziggo en als je je druk maakt over de kosten, gebruik je toch het alternatief voor het 0900-nummer: http://www.0900alternatieven.nl 050 8833333
Re: Oneigenlijke incasso ZIGGO
Eigenlijk vraag ik naar de naam van de instantie die de machtigingen om automatische incasso's uitgeeft aan bedrijven om een klacht in te dienen. Mocht iemand die weten, dan hoor ik dat graag.
Daarnaast ga ik toch nog even in op de reacties.
Dat Ziggo hier geen schuld zou hebben is niet waar. De eerste keer kan een foutje zijn, maar wanneer ik hierop een e-mail stuur, dan moeten zijn dit snel op kunnen pakken en aanpassen. De tweede maal en derde mail is wat mij betreft dan direct, met zekerheid, verwijtbaar aan Ziggo. Als zijn goed omgaan met de mail verwerking, dan hadden ze dit op kunnen lossen. Klantnummer etc. is door mij beide keren vermeld. Ze zijn hier dus zelf nalatig.
Wat betreft de zorgen om de kosten. Voor mij is het nu snel opgelost. Vandaag ga ik naar de bank om de derde afschrijving te laten storneren en laat een selectieve blokkering toepassen. Waarom heb ik geen zin om veel tijd en kosten er in te steken? Ik ben niet van plan nog meer tijd en vervolgens ook geld aan het oplossen van een fout te steken voor Ziggo en/of de klant die wel zou moeten betalen.
Wat betreft het lastig antwoorden op mail. Ik heb geen zin in het schrijven van eeen brief omdat zij het verwerken van de mail niet goed oplossen. Als zij de mogelijkheid geven om klachten in te dienen per mail, dan moeten ze dit ook goed oppakken. Dat zij dat niet doen, is in dit geval niet mijn probleem (ze kunnen door de selectieve blokkeringen geen afschrijvingen meer doen van mijn rekening).
Anders zou het zijn wanneer ik een dienst afgenomen zou hebben en zij hieromtrent fouten hebben gemaakt. Ik ben er dan als klant bij betrokken. En geloof me die brief hadden ze dan al op de deurmat liggen.
Nogmaals voor mij is het straks afgehandeld! Dat zij verder geen geld meer krijgen is niet mijn probleem. Via mijn rekening kunnen ze het niet meer krijgen.
Verder zal ik niet meer reageren.
Met vriendelijke groet,
Francisca
Daarnaast ga ik toch nog even in op de reacties.
Dat Ziggo hier geen schuld zou hebben is niet waar. De eerste keer kan een foutje zijn, maar wanneer ik hierop een e-mail stuur, dan moeten zijn dit snel op kunnen pakken en aanpassen. De tweede maal en derde mail is wat mij betreft dan direct, met zekerheid, verwijtbaar aan Ziggo. Als zijn goed omgaan met de mail verwerking, dan hadden ze dit op kunnen lossen. Klantnummer etc. is door mij beide keren vermeld. Ze zijn hier dus zelf nalatig.
Wat betreft de zorgen om de kosten. Voor mij is het nu snel opgelost. Vandaag ga ik naar de bank om de derde afschrijving te laten storneren en laat een selectieve blokkering toepassen. Waarom heb ik geen zin om veel tijd en kosten er in te steken? Ik ben niet van plan nog meer tijd en vervolgens ook geld aan het oplossen van een fout te steken voor Ziggo en/of de klant die wel zou moeten betalen.
Wat betreft het lastig antwoorden op mail. Ik heb geen zin in het schrijven van eeen brief omdat zij het verwerken van de mail niet goed oplossen. Als zij de mogelijkheid geven om klachten in te dienen per mail, dan moeten ze dit ook goed oppakken. Dat zij dat niet doen, is in dit geval niet mijn probleem (ze kunnen door de selectieve blokkeringen geen afschrijvingen meer doen van mijn rekening).
Anders zou het zijn wanneer ik een dienst afgenomen zou hebben en zij hieromtrent fouten hebben gemaakt. Ik ben er dan als klant bij betrokken. En geloof me die brief hadden ze dan al op de deurmat liggen.
Nogmaals voor mij is het straks afgehandeld! Dat zij verder geen geld meer krijgen is niet mijn probleem. Via mijn rekening kunnen ze het niet meer krijgen.
Verder zal ik niet meer reageren.
Met vriendelijke groet,
Francisca
Re: Oneigenlijke incasso ZIGGO
Hoi, Ik weet uit ervaring dat mailen met Ziggo ECHT niet helpt...ze nemen idd niet de moeite om te antwoorden. Als je geluk hebt, krijg je een "automatisch"bericht dat je mail ontvangen is.
Het enige wat wij steeds gedaan hebben, is storneren, maar dat kan alleen maar binnen 'n paar dagen.
Ziggo heeft hun administratie echt niet op orde... wij zijn 8 maandan bezig geweest, nu is het opgelost, hoop ik....het heeft wel 15 telefoon-gesprekken geduurd...met steeds andere medewerkers.
Veel succes..
Het enige wat wij steeds gedaan hebben, is storneren, maar dat kan alleen maar binnen 'n paar dagen.
Ziggo heeft hun administratie echt niet op orde... wij zijn 8 maandan bezig geweest, nu is het opgelost, hoop ik....het heeft wel 15 telefoon-gesprekken geduurd...met steeds andere medewerkers.
Veel succes..
Re: Oneigenlijke incasso ZIGGO
@ van Koert
Voor mij is het nu opgelost. Vandaag is er een defitieve blokkering op het rekeningnummer van Ziggo gegaan en kunnen ze bij mij nooit meer iets incasseren. Mochten ze nog andere rekeningnummers hebben en die willen gebruiken, dan gaat daar ook een definitieve blokkering op.
Gelukkig kan ik dit doen, omdat ik geen klant van ze ben. En ik moet eerlijk zeggen, na dit akkefietje, zal ik dat ook nooit worden. En waar ik woon leveren ze volgens mij niet eens, dus zou dat klant worden ook een grote uitdaging zijn
Overigens heb ik een klacht ingedienst bij consuwijzer en deze hebben de melding doorgegeven aan diverse instanties.
Wat mij betreft ben ik er klaar mee
Voor mij is het nu opgelost. Vandaag is er een defitieve blokkering op het rekeningnummer van Ziggo gegaan en kunnen ze bij mij nooit meer iets incasseren. Mochten ze nog andere rekeningnummers hebben en die willen gebruiken, dan gaat daar ook een definitieve blokkering op.
Gelukkig kan ik dit doen, omdat ik geen klant van ze ben. En ik moet eerlijk zeggen, na dit akkefietje, zal ik dat ook nooit worden. En waar ik woon leveren ze volgens mij niet eens, dus zou dat klant worden ook een grote uitdaging zijn
Overigens heb ik een klacht ingedienst bij consuwijzer en deze hebben de melding doorgegeven aan diverse instanties.
Wat mij betreft ben ik er klaar mee
Re: Oneigenlijke incasso ZIGGO
Helaas Francisca,
ik ben erg bang dat dit ook niet gaat helpen.
Bij mij is het na 2,5 jaar eindelijk gelukt om het niet meer af te kunnen schrijven.
Maar ziggo heeft een nieuw wapen om aan haar geld te komen nl. incasso Bos. en google daar maar eens op de ellende gaat gewoon door geloof mij.
bij mij staat er nu een bedrag "open'' van E 160,-terwijl ik nog E1211,94 van ziggo tegoed heb. maar ja als bedrijf kan je maar beter halen dan betalen.
toch veel succes
groeten Freek
ik ben erg bang dat dit ook niet gaat helpen.
Bij mij is het na 2,5 jaar eindelijk gelukt om het niet meer af te kunnen schrijven.
Maar ziggo heeft een nieuw wapen om aan haar geld te komen nl. incasso Bos. en google daar maar eens op de ellende gaat gewoon door geloof mij.
bij mij staat er nu een bedrag "open'' van E 160,-terwijl ik nog E1211,94 van ziggo tegoed heb. maar ja als bedrijf kan je maar beter halen dan betalen.
toch veel succes
groeten Freek
Re: Oneigenlijke incasso ZIGGO
Hoi Freek,
Met een incasso Bos mogen ze van mij best langskomen hoor. Heeft zeker in dit geval geen enkele functie. Ik ben geen klant van ze en dus hebben ze op mij niets te verhalen. Zie in mijn eerdere reacties het exacte verhaal.
En als ze denken dat wel te kunnen dan gaan ze flink bakzijl halen.
Groeten Francisca
Beste redactie.
Wat mij betreft kan er op dit topic een slot!
Met een incasso Bos mogen ze van mij best langskomen hoor. Heeft zeker in dit geval geen enkele functie. Ik ben geen klant van ze en dus hebben ze op mij niets te verhalen. Zie in mijn eerdere reacties het exacte verhaal.
En als ze denken dat wel te kunnen dan gaan ze flink bakzijl halen.
Groeten Francisca
Beste redactie.
Wat mij betreft kan er op dit topic een slot!
Re: Oneigenlijke incasso ZIGGO
Sorry Francisca,
Ik dacht dat je wel klant was geweest omdat je beide keren je klantnummer had vermeld en ziggo niet kan mailen zonder je klantnummer in tevoeren.
Maar je ziet natuurlijk op je afschrift jouw "nieuwe" klantnummer
groeten Freek
Ik dacht dat je wel klant was geweest omdat je beide keren je klantnummer had vermeld en ziggo niet kan mailen zonder je klantnummer in tevoeren.
Maar je ziet natuurlijk op je afschrift jouw "nieuwe" klantnummer
groeten Freek
Re: Oneigenlijke incasso ZIGGO
@ TdeHond
Heel erg bedankt! Dit zocht ik
Francisca
Heel erg bedankt! Dit zocht ik
Francisca