LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] NS Zomertoer in 2009 fors duurder

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
Dutchy
Berichten: 56
Lid geworden op: 25 mar 2005 16:19

NS Zomertoer in 2009 fors duurder

Ongelezen bericht door Dutchy »

Informatie op de website van de NS:

NS Zomertoer
Vanaf 6 juli t/m 13 september 2009 is NS Zomertoer te koop. NS Zomertoer is een vervoerbewijs dat recht geeft aan 2 personen om 1 dag onbeperkt door Nederland te reizen in de 1e klas voor € 39,50. Geldig maandag t/m vrijdag na 9 uur en in het weekend de hele dag.
--------------------------
Wil je dus 2 dagen met 2 personen reizen, dan kost je de kaart 79 Euro, met de beperking dat je doordeweeks pas na 9 uur kunt reizen. En waarom de zomertoer nu ineens in de 1e klas geldig is, is voor mij een raadsel. :?

Vorig jaar bedroeg een zomertoer nog 65 Euro voor 2 personen, 2 dagen in de 2e klas. In 2007 betaalde je er 59 Euro voor.

Eigenlijk blijven alleen de goedkopere Kruidvat en Blokker kaartjes nog over om echt voordelig te kunnen reizen. En dan neem je de nodige vertragingen tijdens de "werk aan het spoor" weekenden maar op de koop toe.

Cynthia13
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 jul 2009 17:47

Re: NS Zomertoer in 2009 fors duurder

Ongelezen bericht door Cynthia13 »

Ik heb de afgelopen drie jaar met een vriendin samen elke zomer gebruikt gemaakt van de zomertour. Dit was zoals het bovenstaande bericht al zei 66 euro voor twee personen. Dan kon je met elk vervoersmiddel twee dagen lang onbeperkt reizen.

Dit jaar wilde mijn zusje dit ook graag met een vriendin doen. Nu zag ik dat de zomertour veel duurder is geworden :o . Ik snap niet waaarom. Ik vond de zomertour altijd een fantastische ervaring, voor een betaalbare prijs. Nu kun je wel 1e klas reizen, maar ik zie daar het nut al helemaal niet van in. Waarom is de zomertour opeens zo drastisch veranderd? Kon het gewoon niet zo blijven als het is? Ik had gehoopt dat mijn zusje hetzelfde had kunnen meemaken als ik.

Groeten

Dutchy
Berichten: 56
Lid geworden op: 25 mar 2005 16:19

Re: NS Zomertoer in 2009 fors duurder

Ongelezen bericht door Dutchy »

http://forum.opeenshadikhet.nl/viewtopi ... =7&t=11794

NS schaft zomertoer in huidige vorm af

NS heeft aangekondigd om de zomertoer in de huidige vorm af te schaffen, zo is te lezen op de site van het LOCOV. Je kunt geen kaartje meer kopen voor 2 dagen onbeperkt 2e klas reizen. Vanaf dit jaar kun je één dag onbeperkt 1e klas reizen. De zomertour gaat overigens pas geldig zijn vanaf 09:00! NS geeft aan dat ze 1e klas reizigers niet wil verstoren.

Redenen voor deze veranderingen zijn de daling van Zomertourkaartjes de afgelopen jaren (hoewel NS zelf toegeeft dat dit deels komt door de verslechterde voorwaarden) en het groeiende aanbod kaartjes zoals Blokker. NS zal deze zomer wel samen met Blokker iets voor 2e klas-reizigers introduceren.

De Zomertour Pluskaart (inclusief bus/tram/metro) is dit jaar voor het laatst te verkrijgen, in combinatie met 1e klas. NS stelt dat door de OV-chipkaart deze variant volgend jaar niet meer te gebruiken is. Het is nog onduidelijk of de RET en het GVB de Zomertour Pluskaart accepteren.

Overzicht Zomertour in 2009:
- 1 dag, 1e klas, 2 personen, na 09:00, €39,50
- 2 dagen (binnen 7 dagen), 1e klas, 2 personen, inclusief bus/tram/metro, na 09:00, €77,50
- 2 dagen (binnen 7 dagen), 1e klas, 3 personen, inclusief bus/tram/metro, na 09:00, €103,-

Overzicht Zomertour in 2010:
- 1 dag, 1 klas, 2 personen, na 09:00, €39,50

Overzicht verkoop zomertour afgelopen jaren:
2005 91.000
2006 82.000
2007 71.000
2008 51.000

Bron: Locov


Informatie op www.locov.nl:

Adviesaanvraag, advies en besluit herpositionering Zomertoer
NS biedt al bijna twintig jaar Zomertoer en Zomertoer Plus om het reizigersvervoer tijdens de daluren te stimuleren. Omdat de vraag hiernaar de laatste jaren afneemt, heeft wil NS de Zomertoer herpositioneren. NS wil een onderscheid maken tussen actiekaartjes die NS via derden aanbiedt en de Lente-, Zomer- en Herfsttoerproposities die uitsluitend bij NS verkrijgbaar zijn.
Hoewel het formeel niet noodzakelijk is, heeft NS op 28 april advies gevraagd aan de consumentenorganisaties in het Locov over de voorgenomen herpositionering. Op 15 mei hebben de consumentenorganisaties NS geadviseerd, waarop NS op 5 juni een besluit heeft genomen.
U kunt hieronder op de links drukken om de adviesaanvraag, het advies en het besluit van NS in te zien.

Klik http://www.minvenw.nl/cend/overlegorgan ... 00002.aspx voor de adviesaanvraag

Klik http://www.minvenw.nl/cend/overlegorgan ... 00000.aspx voor het advies


Klik http://www.minvenw.nl/cend/overlegorgan ... 00002.aspx voor het besluit

Cynthia13
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 jul 2009 17:47

Re: NS Zomertoer in 2009 fors duurder

Ongelezen bericht door Cynthia13 »

Bedankt voor deze informatie! Erg jammer dat de zomertour zoals het was afgeschaft is. Ik vond het altijd erg leuk.

Linda_007
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 jul 2009 11:02

Re: NS Zomertoer in 2009 fors duurder

Ongelezen bericht door Linda_007 »

heej,

ik ben het er mee eens dat het een stuk duurder is geworden maar ik moet wel zeggen dat eerste klas reizen wel een stuk beter is.

ik was afgelopen woensdag samen met me vriend na de opendag van feyenoord normaal is een retour 2de klas van enschede na rotterdam al 40 euro en dat dus maal 2 dus dan zouden we 80 euro al aan de trein kwijt zijn...

nu hadden we dus een zomer tour en konden we voor 40 euro eerste klas na rotterdam en op zo'n afstand is eerste klas echt wel een voordeel vooral toen we in de buurt van rotterdam kwamen, tweede klas was helemaal vol en wij hadden gewoon de ruimte. dus opzich vind ik het wel een goede actie om eerste klas te mogen rijden...

Dutchy
Berichten: 56
Lid geworden op: 25 mar 2005 16:19

Re: NS Zomertoer in 2009 fors duurder

Ongelezen bericht door Dutchy »

Wij zijn gisteren met een zomertoer naar Rotterdam geweest. Eerst naar de Euromast en toen het zomercarnaval in de binnenstad aanschouwd.
Na de laatste overstap op de heenreis zat ik naast een keurige oudere man die de volle mep voor een dagkaart 1e klas had betaald (70 Euro) omdat hij graag rustig wil zitten.

De hele reis al, zei hij, zat hij tussen de erg luidruchtige Antillianen die bij onze in de 1e klas zaten. Ik legde de man uit dat zij waarschijnlijk ook net als wij met een zomertoer reisden die in de 1e klas geldig is.

Ik gaf de man de tip voor zijn volgende reis in augustus ook maar een zomertoertje voor zichzelf te kopen, om zodoende 30 Euro te besparen op zijn 1e klas treinreis.

stofzuigertje

Re: NS Zomertoer in 2009 fors duurder

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

@ Venantius,

Je mag ook je hond nu eerste klas meenemen....

Maar de bedoeling was als je alleenstaande bent iemand van dit Forum te vragen en gratis de mogelijkheden na de NS te laten zien.
Zo hebben ze kans op nieuwe klanten en ik zou gezien de tarieven voor parkeren in Amsterdam en kans op vernielen van de Porsche Cabrio... wel eens vaker voor deze luxe 1e klas zou kunnen kiezen!

Daarom dit jaar geen 2e maar 1e klas die anders toch maar leeg is..
en U heeft kans op nieuwe relatie... en de meeste commerciële bureaus zijn stukken duurder!

Deze Uitnodiging hoeft U dus bij mijn beslist niet serieus te nemen....

richard klompstra
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 jul 2009 15:45

Re: NS Zomertoer in 2009 fors duurder

Ongelezen bericht door richard klompstra »

Hallo ik ben richard klompstra .
Ik ga al 15 jaar met de zomertoer .
voor 3 personen maar nu is dat voor bij .
ik vind het belachlijk dat het volgend jaar word afgeschaft.
Alleen dit jaar nog kan ik met miijn ouders reizen :( :( :(

Gesloten