LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bankcode lijst

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
student538

Bankcode lijst

Ongelezen bericht door student538 »

Ik heb een lijst samengesteld waaraan je kunt zien bij welke bank iemand is. Echter deze lijst zal wel niet helemaal kloppend zijn natuurlijk. Heeft iemand ook een lijst waaraan je dat kunt zien? Volgens mij bepalen nl. de eerste 4 cijfers bij welke bank iemand zit:

Code lijst eerste 2 cijfers (vervolgens doorgaans 00)

10-19 Rabobank
20 Bankgirocentrale BV
21-25 Fortis Bank
2132 NIBC Direct
2236 Kas bank (nieuw)
2508 Ohra Spaarbank
2548 (Triodos Bank) code was van Fortis Bank?
26 Landschot bank
2657 GarantiBank International N.V.
2660 Citibank Europe PLC
27 Amsterdam Trade Bank
28 Delta Loyd
29 Friesland Bank
30-39 Rabo bank
39 Triodos bank
40-59 ABN-AMRO bank
60 Nederlandse bank (onzeker)
6000 Bank of Scotland.
61-62 ABN-AMRO bank
63 Mizuho Cor. bank
6350 SNS bank
64 Fortis Bank
65-69 ING bank
7075 ASN Bank (nieuw)
71 ABN-AMRO bank
7294 Finansbank (Holland) N.V.
7339 Dresdner Bank
7359 Ohra Spaarbank (via Kruidvat)
7360 Ohra Spaarbank
72-74 Aegon Bank
75 ING bank
76 ABN-AMRO bank
77 Aegon Bank
7731 DSB Bank B.V.
7774 AK Bank N.V. (stopt per mei 2012)
780 Aegon Bank
7820 Argenta Bank
7825 DSB Bank B.V.
783 DSB Bank B.V.
7846 TEB Bank (The Economy Bank N.V.)
7864 Dresdner Bank
7865 IceSave Bank
789-79 ING Bank
80-81 Fortis Bank
82 SNS Bank
83-84 Fortis Bank
85 SNS Bank (ASN Bank)
880 SNS Bank (spaarrekening)
86-89 Fortis Bank
90-93 SNS Bank
94 Fortis Bank
95-96 SNS Bank
97-99 Fortis Bank

SNS Bank code's vallen ook onder de ASN Bank. Graag zou ik een lijst zien met 4-cijferige code's als iemand dat heeft?! Ben ik erg benieuwd naar! Bij http://www.interpay.nl kon ik zo een lijst helaas niet verkrijgen. Via een 0900 nummer kun je wel een bank code invoeren echter die lijn kost 45 eurocent per minuut.


Meer info:

http://cgi.dit.nl/bank.cgi
http://www.ibanbic.nl/iban/frame.html
http://nl.wikipedia.org/wiki/Elfproef
Laatst gewijzigd door student538 op 21 nov 2012 12:46, 19 keer totaal gewijzigd.

VENCO dropje
Berichten: 382
Lid geworden op: 08 mar 2008 02:41

Re: Bankcode lijst

Ongelezen bericht door VENCO dropje »

Wat wil je nu met het lijstje doen?

Je zult nog wel individuele uitzonderingen in rekeningnummers tegenkomen. Tijdelijk hebben de banken getracht met nummer fixatie te werken (voorafgaand aan de Overstap service) maar er ging teveel mis.

student538

Re: Bankcode lijst

Ongelezen bericht door student538 »

De Belgische Bank benoemd wel alle codes, welke bankrekening bij welke bank behoort. Een 06 nummer kun je tegenwoordig houden door middel van nummer behoud. Bij de bank kan dat helaas niet. De Consumentenbond had hier wel voor gestreden. Volgens de Postbank zou dat nooit kunnen(!) Wat is nummer fixatie?

Nog een leuke artikel over Giro 1!

http://www.elsevier.nl/web/artikel/bela ... ..half.htm

VENCO dropje
Berichten: 382
Lid geworden op: 08 mar 2008 02:41

Re: Bankcode lijst

Ongelezen bericht door VENCO dropje »

Nummer ficatie was behoud van je rekeningnummer bij switchen van bank. Banken hebben dit even gedaan maar al snel weer teruggedraaid, er ging teveel fout. Ik kan me er wel iets van indenken. Een 06 nummer behouden is wellicht minder complex dan een rekeningnummer behouden. Bedenk dat een rekeningnummer geld/saldo vertegenwoordigd. De rekening moet bij bank 1 worden gesloten, bij Interpay/Equens worden omgezet, bij bank 2 worden geopend, het saldo moet worden overgeboekt van bank 1 naar bank 2 + onderstussen loopt het transactieverkeer (card bestedingen, incasso, overboekingen, etc..) gewoon door.
En als nu al het verkeer centraal via Interpay/Equens zou lopen is dit wellicht nog te behappen maar niet al het geldverkeer verloopt via Interpay/Equens. Dit wordt de komende jaren alleen maar erger, zeker omdat banken in Nederland niet verplicht bij Interpay/Equens haar betalingsverkeer hoeven neer te leggen (denk oa. aan SEPA).

Kortom, je lijstje is leuk maar krijgt steeds minder waarde.... en nogmaals wat wil je doen met het lijstje?

student538

Re: Bankcode lijst

Ongelezen bericht door student538 »

Ik vond zo een lijstje wel interessant. Verder ben ik niets van plan met 't lijstje. Bij Equens kun je wel via een 09 nummer een bankrekening nummer invoeren vervolgens krijg je te horen bij welke bankfiliaal dat onder valt. Vraag me af in hoeverre hier de wet op de privacy overtreden wordt?

Een bankrekening bestaat uit 9 cijfers en moet voldoen aan de 11-proef vroeg me af hoeveel nummers dan beschikbaar zijn in totaal? En een andere interessante punt vond ik welke bank de meeste nummers in haar bezit heeft. De Postbank is volgens mij in Nederland de grootste bank dan Rabo dacht ik. Toch heeft ABN/AMRO bank heel veel nummers, zo te zien.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Bankcode lijst

Ongelezen bericht door kweenie »

Postbank werkt met gironummers, van 7 cijfers. Dat werkt dus met een ander systeem dan de bankrekeninnummers.

Ik denk dat het bij het aantal nummers niet alleen draait om de vraag hoeveel mensen nu een rekening hebben, maar vooral ook hoe lang de bank al bestaat en hoeveel nummers ze in het verleden hebben uitgegeven. En in hoeverre ze bij fusies nog op de zelfde systematiek voortbouwen als hun voorgangers.

michael1976
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 mei 2005 19:23

Re: Bankcode lijst

Ongelezen bericht door michael1976 »

Ik zal even de begin cijfers van mijn betaalrekeningnummers geven van zowel privé als zakelijk.

ASN Bank 70.71.**.***
Triodos Bank 21.24.**.***
Fortis Bank 63.74.**.***
Van Lanschot Bankiers 69.87.**.***


Dit zijn mijn rekening nummers :D


ASN Bank heb ik net geopend trouwens en die van Fortis gaat weg.

student538

Re: Bankcode lijst

Ongelezen bericht door student538 »

De Argentabank gaat er helaas mee stoppen. Die code's komen dus vrij. Het lijkt mij dat die code's voorlopig niet meer gebruikt zullen gaan worden.

antonh
Berichten: 976
Lid geworden op: 05 apr 2006 16:33

Re: Bankcode lijst

Ongelezen bericht door antonh »

@student538,

wat heeft het voor zin zo een lijst?
"Mijn bank" staat er niet bij.
Weet je welke bank met 38 begint?

student538

Re: Bankcode lijst

Ongelezen bericht door student538 »

Doorgaans begint de Rabobank met 38. Maar het kan ook een andere bank zijn.

De zin en onzin van zo'n lijst zal ik hier niet ter discussie doen stellen. In België hebben ze wel een complete lijst: http://www.leukedinges.be/bankcode.php

mar42
Berichten: 956
Lid geworden op: 09 mar 2008 09:50

Re: Bankcode lijst

Ongelezen bericht door mar42 »

de rabobank begint ook met 35 :wink: :wink:

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: Bankcode lijst

Ongelezen bericht door gravedigger »

.
De zin en onzin van zo'n lijst zal ik hier niet ter discussie doen stellen.
Dan blijft toch de vraag, wat de gemiddelde consument met jouw lijst kan beginnen.

antonh
Berichten: 976
Lid geworden op: 05 apr 2006 16:33

Re: Bankcode lijst

Ongelezen bericht door antonh »

@student538,

doorgaans weten studenten toch wel iets.
Maar jij slaat toch echt de plank mis.
Doorgaans begint de Rabobank met 38. Maar het kan ook een andere bank zijn.

Geloof jij echt jouw onzin?
Als je zo goed op de hoogte was wist je waar 36 bij hoort.
In ieder geval niet de Rabobank!

Istar144
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 jun 2009 11:24

Re: Bankcode lijst

Ongelezen bericht door Istar144 »

Kweenie, ik heb bij de Postbank (nu ING) 6 cijfers. Soms lukt het niet op het web om 6 cijfers in te vullen en dan moet ik er een 0 voor zetten.

student538

Re: Bankcode lijst

Ongelezen bericht door student538 »

Als u mijn lijst had gezien zag u ook dat 30 van de Rabobank kan zijn. Het woordje doorgaans was onjuist in deze, mijn algemene excuus hiervoor. Dat was een zware fout van mij.

student538

Re: Bankcode lijst

Ongelezen bericht door student538 »

Bankrekeningnummers zijn nummers van een bankrekening waarbij iedere persoon/ bedrijf/ instelling zijn of haar eigen unieke nummer heeft. De bankrekeningnummers in Nederland bestaan uit 9 cijfers, met uitzondering van Gironummers (Postbank) die namelijk slechts 7 cijfers heeft.



Rekeningnummers zijn niet zomaar willekeurig opgebouwd, een aantal gegevens staan vast:

* De eerste 2-5 cijfers geven de bank(-vestiging) aan
* Op al deze nummers kan een 11 proef worden gedaan.

De Bank(-vestiging): Vanaf het moment dat bankrekeningnummers op de markt zijn verschenen is er doelbewust een keuze gemaakt om te kunnen achterhalen welk rekeningnummer aan welke bank toebehoort. De eerste 2 tot 5 cijfers (per bank verschillend), ook wel de ranges genoemd, geven aan dat een bepaald rekeningnummer bij een bepaalde bank ondergebracht is.

Het is een korte periode mogelijk geweest om rekeningnummers van een bank te verhuizen, hierdoor zijn er enkele bankrekeningnummers waarvan deze theorie niet meer klopt.

De elf proef:

De elf proef is een formule waarbij alle bankrekeningnummers kunnen worden gecontroleerd of deze correct of incorrect zijn, het werkt als volgt:

Stel, u heeft het rekeningnummer 73.62.70.221.

Op dit nummer wordt de 11 proef uitgevoerd, de 9 cijfers worden vermenigvuldigd waarbij het eerste getal met 9 wordt vermenigvuldigd en dat aflopend tot het laatste getal dat met 1 wordt vermenigvuldigd.

De berekening:

7 x 9
3 x 8
6 x 7
2 x 6
7 x 5
0 x 4
2 x 3
2 x 2
1 x 1
Wanneer deze uitkomsten allen bij elkaar worden opgeteld komt u op het getal: 187.

Vervolgens dient 187 door 11 (de elf proef) worden gedeeld, de uitkomst hiervan is 17. Dit zou een correct nummer kunnen zijn omdat er geen decimalen achter het getal staan. Wanneer er wel decimalen staan is het absoluut geen geldig bankrekeningnummer.

Op deze manier is het voor een bank dan ook eenvoudiger om bijvoorbeeld bij een acceptgiro te achterhalen of er niet per ongeluk 2 cijfers verwisseld zijn.

Omdat rekeningnummers over een bepaalde periode veranderd gaan worden naar SEPA Nummers (momenteel het IBAN Nummer) zal de opbouw hiervan nog meer gegevens zoals het land bevatten.

Bron: http://www.ibannl.org/bankrekeningnummers.php
Meer info 11 proef: http://cgi.dit.nl/bank.cgi

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: Bankcode lijst

Ongelezen bericht door gravedigger »

Gironummers (Postbank) die namelijk slechts 7 cijfers heeft.
Dit is volkomen onjuist. Op de vorige pagina wordt al melding gemaakt van 5 cijfers, terwijl goede doelen vaak een 3 cijferig rekeningnummer hebben. Beter je werk doenn !!

__oi__
Berichten: 441
Lid geworden op: 16 apr 2008 20:11

Re: Bankcode lijst

Ongelezen bericht door __oi__ »

ze hebben er 7,
0 is ook een cijfer
indien er 3 cijfers worden weergegeven kan je er 4 keer 0 voorplakken. Zo dien je het (vaak) in te vullen

Volkomen onjuist is dus iet wat sterk.

mar42
Berichten: 956
Lid geworden op: 09 mar 2008 09:50

Re: Bankcode lijst

Ongelezen bericht door mar42 »

bij de rabobank internet bankieren moet je als het te weinig cijfers zijn een p voor plakken voor postbank :wink: :wink:

VENCO dropje
Berichten: 382
Lid geworden op: 08 mar 2008 02:41

Re: Bankcode lijst

Ongelezen bericht door VENCO dropje »

Nou, allemaal leuk om te weten :?

BBAN = basis bank account number (per land verschillend) = in Nederland voor betaalrekeningen = 9 cijferig (oud BGC, toen Interpay en nu Equens) of 7 cijferig (Postbank oud circuit);'

IBAN = international account number = SEPA standaard voor account "identifier". Bevat een check digit.

BSN = oud sofinummer = "social security code" = personal identifier. in nederland bevat deze een modules 11 check (= niet hetzelfde als de 11-proef bij een 9-cijerig rekening nummer).

Gesloten