LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] citalopram/cipramil: reageer!

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
nijntje85
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 mei 2009 18:57

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door nijntje85 »

Hoi mensen,

ik heb even een vraagje; heeft iemand ervaring met de combinatie Citalopram en het roken van een jointje?

Ik zat net leuk te ouwehoeren met mijn huisgenoot dat we dat maar eens moesten doen, maar toen bedacht ik me dat ik natuurlijk nu aan die pillen zit.. Ik kon in de bijsluiter niks vinden hierover.. Ook op internet gezocht, maar het blijft wat vaag.. (voorzichtigheid is geboden.. tja, dat is altijd toch bij drugsgebruik?) :P

Iemand enig idee?

groetjes, nijntje

Maris1981
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 mei 2009 13:03

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Maris1981 »

Hallo,

Angela, wat goed om te horen dat je al zo snel mag stoppen... ik dacht namelijk dat het minimaal een jaar geslikt moest worden voor blijvende verbetering. Maar misschien dat dit dan toch anders werkt... Wat leuk dat je een puppy hebt, zal zeker druk zijn!

Nijntje, met een joint icm deze medicijnen heb ik zelf geen ervaring.. ik zou het zelf niet doen nu maar dat is ieders eigen keuze. Ben in het verleden wel eens ziek geweest van een joint, vandaar dat ik denk dat het bij mij geen goede uitwerking zal hebben... Heb jij wel ervaring met citolopram en alcohol? Ik heb namelijk af en toe zoveel zin in een lekker glas... :D

Groetjes Mariska

maria70
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 jul 2008 21:00

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door maria70 »

ik drink iedere dag 2 glazen wijn. ik heb het aan de dokter gevraagd, en hij zei dat het geen probleem is.
ben nu bijna 6 weken op 20 mg, maar ik blijf nog steeds een kalmeringspilletje nodig hebben.en in de avond wijn. alleen zo red ik het.
voordat ik aan de cita begon nam ik zo af en toe een kalmeringpilletje.
ik heb echt het gevoel dat ik er slechter dan beter van ben geworden.
maar door zoveel positieve reacties die ik lees, blijf ik volhouden. mijn moeder heeft het goed geholpen.
wie heeft/had na 6 weken nog steeds een onrustig/angstig gevoel? en hebben jullie opgehoogd, of niet? en gebruiken jullie ook iets kalmerends? ben bang dat ik dat altijd nodig zal hebben.

nijntje85
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 mei 2009 18:57

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door nijntje85 »

Hoi Maris1981!
Alcohol, daar doe ik nou juist niet aan. :P (daar kan ik namelijk uberhaubt niet tegen) Dus daar heb ik geen idee van hoe die combinatie werkt.. Kan me wel voorstellen dat het wat sneller bij je zal inslaan door de pillen. Ik denk dat datzelfde geldt voor een jointje. Ik denk eigenlijk ook niet dat het echt slim is om te doen..

Hoi maria70,
ik zit er nu 4 weken aan, en heb ook nog steeds wel een onrustig gevoel in mijn lijf en hoofd. Wel merk ik dat het elke dag een stukje beter gaat en dat ik over het algemeen al wat stabieler ben geworden. Ik slik er geen kalmeringsmiddel bij. Dat is voor mij gelukkig niet nodig. Ik geloof dat het de bedoeling is dat ik op 20mg blijf. Ik heb om de maand ongeveer controle bij de huisarts.

Hoop dat je je snel wat beter voelt!

groetjes

Maris1981
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 mei 2009 13:03

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Maris1981 »

Hallo,

Ik slik het medicijn nu ook 4 weken en heb eigenlijk dezelfde ervaring als Nijntje85. Ik heb nog wel last van een onrustig gevoel en dan met name in de ochtend. Heb er ochtenden bij dat ik zit te shaken op mijn fiets als ik naar het werk ga met een hele hoge hartslag. Ik hou me er dan maar aan vast dat ik er even doorheen moet en na 2 uurtjes gaat het ook wel beter... heb geen medicatie hiertegen. Dit was vooral de eerste 3 weken heel erg, heb nu het gevoel dat het langzaam afneemt.

Voel me wel over het algemeen stabieler, ben vrolijker (drukker volgens mijn omgeving) en krijg weer zin in het ondernemen van leuke dingen ipv dat ik het als een last zie omdat ik toch wel weer last van hyperventilatie / paniek zal krijgen.

Nijntje85, je hebt die joint dus toch niet geprobeerd? Ik denk dat ik nog even wacht met de alcohol... durf het zelf nog niet helemaal aan omdat het je toch beinvloedt. En dat in combinatie met die gele sticker op het doosje... :evil: Wil ook niets verpesten qua werking van de medicijnen.

Ik moet om de week naar de huisarts voor controle, afgelopen week gaf hij aan dat het goed gaat en dat ik er zo mee door moet gaan. Volgens mij wordt mijn dosis ook niet verhoogd straks.

Groetjes

Ashis
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 jun 2009 23:01

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Ashis »

Hallo allemaal,

In het verleden heb ik al eerder Citalopram geslikt (20 mg) en heb langer dan een jaar zonder gedaan. Nu gaat het helaas weer een stuk minder goed, waardoor ik in overleg met de huisarts weer ben begonnen (nu bijna een maand). Ik merk al ietsje verbetering, maar...

Twee weken geleden is er iets gebeurd waar ik bijzonder veel verdriet van heb. Soms ben ik ook helemaal in de war en weet ik niet meer waar ik het zoeken moet (tot zelfmoordgedachten aan toe, maar hiermee ben ik bekend. Ik kan er 'goed' mee omgaan, maar het is gewoon niet fijn om het uberhaupt te hebben). Ik kom er niet meer uit...

Ik wil mijn dosis graag verhogen (eerst naar 30 mg, dan zonodig nog naar 40). Ik ben alleen bang dat ik er dan nooit meer vanaf kom? ): Maar ik heb op dit moment geen keus. Het liefst slik ik helemaal geen medicijnen, en ik hoop ook dat ik er niet voorgoed aan vast zit... Kan iemand mij gerust stellen? En als 20 mg werkt, maar niet voldoende, zou 30/40 mg dan misschien wel helpen?

Mamami
Berichten: 29
Lid geworden op: 11 feb 2009 17:09

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Mamami »

Hoi Ashis,

Wat vervelend voor je dat het opnieuw niet goed gaat. Ik heb weliswaar andere klachten dan jij, maar bij mij werkte 20 mg ook niet genoeg. Ben uiteindelijk, via 30 mg, ook op 40 mg uitgekomen. Slik dat nu zo'n 3 maanden. Het gaat nog steeds met ups en downs. Op sommige dagen voel ik me goed, maar op andere dagen gaat het een stuk minder. Ik voel me dan de hele dag nerveus en ga bij het minste of geringste hyperventileren. En daar word ik dan weer erg somber van (en da's natuurlijk ook niet handig).

Volgens mijn psychiater is de werking van citalopram o.a. afhankelijk van de snelheid waarmee je lever het medicijn afbreekt. En die tijd is voor iedereen verschillend. Sommige mensen hebben aan 5 mg genoeg en anderen merken pas effect als ze op 60 mg (of zelfs meer!) per dag zitten.

Als ik jou was zou ik me op dit moment niet al te veel zorgen maken over de dosis. Je moet eerst rustiger worden in je hoofd. En als 30 of 40 mg je daar wel bij kan helpen, moet je voor jezelf de afweging maken wat je belangrijker vindt. Ik heb dus gekozen voor het verhogen van de dosis... :wink:

Sterkte!

Ashis
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 jun 2009 23:01

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Ashis »

Hallo Mamami,

Bedankt voor je reactie. Ik moet de huisarts nog bellen, maar heb vanmorgen zelf 40 gram ingenomen in plaats van 20 gram. Misschien een grote overstap, maar ik weet al dat ik er zo eentje ben waarvan de lever medicijnen snel afbreekt ;) Ik heb er ook helemaal geen last van, alleen in positieve zin. Voel me echt nog niet vrolijk, maar ik merk duidelijk verschil, het is nu dragelijk. Morgen maar ff bellen en vragen of de dosis officieel omhoog mag. Misschien kan ik zelfs wel naar 60, maar dat lijkt me zo veel... (Ik slik zelden medicijnen en ben er eigenlijk tegen, maar weet wel dat ik altijd wel hoge doseringen nodig heb van wat ik ook voorgeschreven krijg.)

reitze
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 jun 2009 16:19

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door reitze »

|Hallo,

Ik heb een vraag voor de mensen op dit forum. Eerder genoemd geneesmiddel (citalopram dus) wordt zoals ik lees op dit forum gebruikt door personen met angstaanvallen e.d.
Is er iemand die ervaring(en) heeft met dit geneesmiddel als het wordt voorgeschreven voor PDS/IBS (PDS= prikkelbaar darmsyndroom, IBS= irritable bowel syndrom), want daar kan ik niets over vinden op dit forum.

Ik heb namelijk dit geneesmiddel voorgeschreven gekregen voor PDS...

Melly
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 mar 2005 19:01

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Melly »

Goedendag iedereen,
Ik gebruik dit medicijn nu 1.5 jaar 20 mg.
Ik heb een zeer zware depressie met angst klachten gehad en dit medicijn heeft mij er goed uit geholpen.
Echter wil ik zo onderhand wel erg graag stoppen wegens de (vermoedelijke) bijwerkingen.

-Wat ik nu nog steeds ervaar is dat ik duffer en vermoeider ben als dat ik vroeger was.
-Mijn trek in zoetigheid is soms gewoon belachelijk,ben hierdoor ook wat zwaarder geworden.
-Heb het gevoel dat ik kwa emotie op 1 vlakke lijn zit..voel me niet vervelend maar ook niet happy.
-Het lijkt of alles kwa emotie langs mij heen gaat.Ik voel me niet als een suffe zombie,maar ik lijk weinig emotie meer te voelen.
-En het meeste erge vind ik mijn verdwenen libido :(:(
Voorheen had ik een gezonde behoefte aan sex maar dit is nu geheel verdwenen.
Tevens is het ook erg moeilijk om een erectie te krijgen en helemaal om deze te behouden.
Klaar komen lukt soms helemaal niet en als ik klaarkom voelt dit totaal niet bijzonder.
Het lijkt of ik nog maar 20% plezier ervaar aan het orgasme.
Ook lijkt het of mijn eikel minder gevoelig is geworden...tijdens het vrijen ervaar ik het als een vrijving inplaats van het lekkere gevoel.

Nu hier ook mijn vraag,zijn er meer mensen die deze sexuele problemen herkennen?
Is dit weer weg gegaan toen jullie gestopt zijn met de medicijnen?

bokkie10
Berichten: 173
Lid geworden op: 05 mei 2009 12:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door bokkie10 »

Hallo allemaal,

Hier weer een berichtje van mij.

Kom net van de huisarts vandaan en ik mag af gaan bouwen :lol:

Vanaf morgen ga ik naar de 10 mg, dat moet ik dan een week of 6 slikken en dan stoppen. Ben natuurlijk harstikke blij, ik heb ook gelijk gevraagd of ik niet teveel bijwerkingen krijg, maar m'n huisarts zei als ik het zo langzaam doe, dat ik er dan weinig last van zal hebben.

Hoe is het verders met iedereen, ik hoor zo weinig dus ik neem aan dat het misschien al wat beter gaat????

Nou ik zal jullie op de hoogte houden, hoe het gaat met het afbouwen.

Groetjes Angela

Melly
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 mar 2005 19:01

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Melly »

Succes met je afbouwen.
Houd ons op de hoogte hoe dit verloopt en of er klachten optreden.
Ik zit zelf er ook aan te denken om ermee te stoppen.
Heb zelf het idee dat de klachten nu erger zijn dan de kwaal.

groetjes

bokkie10
Berichten: 173
Lid geworden op: 05 mei 2009 12:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door bokkie10 »

Dank je wel,

Ik zal jullie zeker op de hoogte houden, vind het allemaal wel spannend hoor!, want je moet het toch zonder medicijnen gaan doen, en hoe ga ik er op reageren? Maar ik wil er ook wel graag vanaf, want ik heb nu ook het idee dat de medicijnen voor mij niks meer doen.

Ik hou jullie op de hoogte.

En Melly,als je gaat stoppen veel succes.

Groetjes Angela

Maris1981
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 mei 2009 13:03

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Maris1981 »

Angela,

Wat goed om te horen dat je mag stoppen! Heel veel succes en ik verneem graag hoe het afbouwen verloopt!

Groetjes Mariska

bokkie10
Berichten: 173
Lid geworden op: 05 mei 2009 12:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door bokkie10 »

Hoi Mariska,

Dank je wel en ik hou je op de hoogte.

Groetjes Angela

thanks54
Berichten: 50
Lid geworden op: 07 dec 2008 17:23

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door thanks54 »

Heee Angela, ik doe met je mee! Ben ook net op 10 mg en hoop ook over een weekje of zes zonder te proberen! Heel veel succes!
Groeten, mij

bokkie10
Berichten: 173
Lid geworden op: 05 mei 2009 12:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door bokkie10 »

Hee Thanks 54

Jij ook heel veel succes,
fijn dat er nog iemand gaat afbouwen, dan kunnen we elkaar tot steun zijn als het even wat minder gaat.

Ik hou je op de hoogte

Groetjes Angela

bokkie10
Berichten: 173
Lid geworden op: 05 mei 2009 12:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door bokkie10 »

Hallo Allemaal,

Hier een kleine update.
Zit vandaag voor de tweede dag op 10mg, en voel me nog steeds goed,
nog geen vervelende bijwerkingen van het afbouwen, maar ik ben voorzichtig positief, want het is nog maar de tweede dag.
Maar ik hoop dat het zo door zal gaan.

Ik houd jullie op de hoogte!

Groetjes Angela

pavilion_8060
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 jun 2009 22:01

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door pavilion_8060 »

Hallo allemaal, ik ben sinds dinsdag begonnen met Citalopram. En ik merk wel dat ik er suf en droge keel van krijg. Ik begin met 10mg volgende week dinsdag over na 20mg als alles goed gaat. Ik gebruik ook al andere medicatie voor me epileptie. ( Carbamazepine en Lamictal) Hopen dat, dat allemaal goed gaat met elkaar. Ik gebruik Citalopram voor me depressie. Ik heb geen werk meer, en ik zit altijd thuis, en ik heb bijna nooit geen zin om iets te doen. Totdat ik er achter kwam, dat ik wel is een depressie kon hebben. Ik ben naar de huisarts gegaan, die heeft mij doorverwezen, naar een pchigiater.
Hopen dat het over een paar weken beter met me gaat. Gr. Ronnie

thanks54
Berichten: 50
Lid geworden op: 07 dec 2008 17:23

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door thanks54 »

Hoi Angela,
Ook even een update, zit nu 2,5 week op 10 mg en voel me ook nog steeds goed! Bij mij duurt het trouwens altijd min. een maand vóór ik kan stellen dat het lukt met minder. Dus ik moet nog even geduld hebben. Ik heb trouwens wel wat bijwerkingen (denk ik) nogal last van mijn darmen... Maar t gaat verder prima.
Groetjes en succes

Gesloten