LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Absurd hoge afrekening stroom/gas

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
jmunten

Absurd hoge afrekening stroom/gas

Ongelezen bericht door jmunten »

Wij (een gezin met 1 klein kind) wonen nu sinds een jaar in onze "nieuwe" woning, een twee-onder-een kapper (inhoud 500 m3). We hebben voorheen ook een koophuis gehad en altijd een amper gemiddeld stroom- en gasverbruik gehad. De temperatuur wordt geregeld middels een thermostaat die overdag en 's nachts op 17 graden staat en alleen 's ochtends een uurtje en 's middags een paar uur op 20,5 graden staat. Op de onderverdieping hebben we vloerverwarming.

Nu hebben wij vorige week onze jaarafrekening van Energie-Direct gehad, met het verzoek even 1200 euro na te betalen. Bovendien gaat ons voorschot omhoog van 219 naar 317 euro! Bij het nalopen van de rekening bleek dat het verbruik 6600 kwh stroom en 3400m3 gas bedraagt. Dit is dus bijna twee keer gemiddeld. Nu is het mooiste dat de meters dit inderdaad ook aangeven, terwijl ik weet dat dit een absurd hoog stroomverbruik is dat wij nooit verbruiken. We zijn toch wel bewust op het gebied van energieverbruik en koken niet eens op gas. De vorige bewoners waren de hele dag thuis en hadden ongeveer de helft van het nu aangegeven verbruik. Bovendien hebben we de woning na aankoop nog extra geisoleerd en een half jaar geleden een splinternieuwe zuinige HR ketel door de HESI laten plaatsen.

Ik heb niet het hele jaar het verbruik gecontroleerd, maar wel weet ik van de afgelopen periode enkele meterstanden. De afgelopen week hebben we maar 53 kwh stroom en 4m3 gas verbruikt. Dit terwijl volgens de meterstanden in januari en februari (toen de cv ketel uiteraard wel meer heeft gebrand) het stroom- en gasverbruik een duizelingwekkende 22,5kwh resp. 20,6m3 per dag zou zijn geweest.

De kans dat zowel de elektriciteitsmeters als de gasmeter stuk zijn lijkt me toch wel erg klein. Dan blijft alleen nog de mogelijkheid dat ofwel de energieleverancier op de een of andere manier de meterstanden manipuleert (kan dit wel?) of dat de CV ketel niet goed is afgesteld.

Gisteren is iemand van de Hesi bij ons geweest en die heeft geconstateerd dat de instellingen van de ketel correct waren en er geen lekkages zijn. Hij weet het hoge verbruik aan de koude winter. Nou, laat het verbruik hoger zijn (zeg 30%), maar met een nieuwe HR-ketel zou je 20 a 30% moeten besparen. Bovendien verbruikt een cv ketel volgens de monteur niet zo heel veel stroom en ook dat verbruik is erg hoog.

Heeft er misschien iemand ook dergelijke ervaringen of een idee of een gasverbruik van 20 m3 per eigenlijk wel kán met een nieuwe HR ketel?

met vriendelijke groet,

Jurgen

h@rm@n

Re: Absurd hoge afrekening stroom/gas

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Misschien is het de overwegen waard om te kijken of de thermostaat niet constant op een hogere temperatuur dan 17 graden moet staan met vloerverwarming. Want als je voor enkele uren s’morgens en s’middags iets langer de thermostaat omhaag draait zal de CV ketel wellicht “continu”, maar zeker intensief, branden. (Dit "kan ook" met de te lage temperatuur indien de thermostaat niet gunstig hangt.)
De verhoging van het voorschot van € 219 naar € 317 is gezien de bijbetaling niet verkeerd. Mogelijk dat binnenkort, als 1 juli a.s. de tarieven omlaag gaan, het voorschot ook naar beneden bijgesteld wordt. Wel is het elektriciteit- en gasverbruik aan de hoge kant. Maar dit moet afgezet worden naar apparatuur en bedrijfsuren. (Gemiddelde gasverbruik ligt op ongeveer 2000 m3 gas en 3500 kWh.) Het verbruik afgelopen week, 4 m3 gas en 53 kWh elektriciteit is vrij normaal gezien de buitentemperaturen. (Persoonlijk had ik 10 m3 en 50 kWh).
Je merkt zelf al op dat de kans dat de meters stuk zijn klein is. Dit zou inderdaad toeval zijn, maar (bijna) uitgesloten. En dat het energiebedrijf manipuleert kun je tevens vergeten.
Het verbruik in januari c.q. februari is niet duizelingwekkend gezien de temperaturen in die periode wat het gasverbruik betreft.
M.b.t. elektriciteit is dit wel bedenkelijk. Bekijk eens de vermogens van de circulatiepomp(en) van de CV en vloerverwarming, want deze zijn in de stookperiode intensief in bedrijf.
Ter vergelijking had ik in genoemde periode (de 1e 8 weken van 2009) een gemiddeld gas weekverbruik van 133 m3 (is 19 m3 per dag) en 82 kWh (is 11,7 kWh per dag) elektriciteit verbruik. :roll:

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Klopt de rekening van vorig jaar wel, als je toen een aflees fout maakte zit je nu met nabetaling.

U moet altijd de gebruikte hoeveelheid betalen en als aftappen door buren onmogelijk is...

Een wietplantage kan stroom aftappen op Uw kabels en Gas kan ook met extra leiding getapt worden.

Dus wie waren Uw buren?
Ik gebruikte ook ooit in huis met uit staande kachel gas en zonder een lamp veel stroom na aankoop.

De vorige eigenaar moet nu nog steeds geld krijgen wat ze ooit gestolen hadden.

Ik hoefde omdat ik in nieuwe huis met makelaar de meter op nam niets te betalen.
Na dichtdraaien hoofdkraan en hoofdschakelaar was het huis ernaast donker en koud!
Dus nadat de Politie alles weg gehaald had was alles weer normaal.
Ik heb dus slechts 2 uur lang deze buren gehad.

Dit zou dus kunnen.

Shine

Ongelezen bericht door Shine »

Waarom wordt er als een van de eertste dingen door reagerende gesproken over illegaal aftappen en wietplantages. Mi Gado, wees toch eens realistisch in plaats van steeds maar weer van dit soort niks zeggende schrijfsels te plaatsen.

Ik begrijp dat de eindstand tbv de jaarafrekening correct zijn. Geldt dit ook voor de beginstand van deze jaarafrekening?

Verder denk ik dat het hoge E verbruik te wijten is aan de vloerverwarming. Dit zijn regelrechte energieslurpers.
Verer maak ik op dat u pas sinds een half jaar een nieuwe ketel hebt laten installeren. Dit betekent dat u het andre half jaar nog met de oude ketel hebt gestookt, gedouched etc.
De installatie van een nieuwe ketel betaalt zich niet direct in datzelfde jaar als aangegeven rendement uit. Daar komt bij dat dergelijke percentages altijd erg gunstig gepresenteerd worden. Vergelijkbaar met het benzineverbruik van auto's.
Houdt er rekening mee dat zodra er gedouched wordt, dit ook gas en elekra neemt. Waarmee ik wil aangeven: u spreekt over een zuining stoken, maar er zijn meer zaken die van invloed zijn op het verbruik.
Overigens vind ik uw gemeldde week verbruiken in januari ook niet absurd, maar heel normaal. Datzelfde geldt voor het door u gemeldde verbruik in deze voorjaarsperiode.
Overigens vind ik de nachttemperatuur van 17 graden behoorlijk hoog.

Leveranciers manipuleren meterstanden niet. Dit kunt u zoals al gezegd uitsluiten.

jmunten

Ongelezen bericht door jmunten »

De monteur van de verwarmingsketel gaf aan dat ik eens in de gaten moest houden hoeveel gas verbruikt wordt bij het douchen omdat de warm water vraag ook flink bijdraagt aan het gasverbruik. Nu heb ik het gisteren bij gehouden en nadat er met 3 man gedoucht is is er op de kop af een halve kuub gas verbruikt. Resteert dus een verbruik van 19,5 m3 voor de CV.

De beginstand is correct opgenomen. Over de verbruiksgegevens van maart '08 tot januari '09 heb ik geen gegevens bijgehouden. Mijn berekening van het hoge verbruik stamt uit de periode januari-maart, dus toen hadden we de nieuwe ketel al. Ik heb een 35 HRC ketel van Bosch, dus een tussenmodel.
Nominaal CV-vermogen
9,5 - 36 kW
Vermogen warm water
9,5 - 36 kW
Nominale volumestroom 60°C
10 liter per minuut
Afmetingen(hxbxd)
85 x 44 x 35 cm
Gewicht
43 kg
CW-klasse
5

H@rm@n, bedoel je dat ik de verwarming continu op bv. 20 graden moet laten staan, omdat het opwarmen van nachttemperatuur meer gas en stroom verbruikt? De CV monteur gaf aan dat de ketel behoorlijk energiezuinig is. Dus dan zou de pomp van de vloerverwarming zoveel stroom moeten verbruiken. Daar schrik ik wel van, dat een verbruik van 20 m3 normaal is voor die periode zeg.

Mijn rechterburen hebben een bungalow (veel warmteverlies via het plat dak) en die komen niet eens aan een dergelijk verbruik, terwijl ze een oude cv installatie hebben, een kind meer hebben en het huis ook goed verwarmen. De andere buurvrouw is nooit thuis dus daar kan ik weinig mee.

Ik vrees dat er verder op dit moment weinig aan te doen is omdat de CV in deze periode nauwelijks hoeft te werken en hier dus weinig uit valt af te leiden.

Tja, en dat de tarieven omlaag gaan... Zal dat zoveel uitmaken als je bedenkt dat je 5 cent betaald voor een kuub gas (of was het kwh stroom) en dat hierop 11 cent milieuheffing komt?

h@rm@n

H@rm@n, bedoel je dat ik de verwarming continu op bv. 20 graden moet laten staan, omdat het opwarmen van nachttemperatuur meer gas en stroom verbruikt? De CV monteur gaf aan dat de ketel behoorlijk energiezuinig is. Dus dan zou de pomp van de vloerverwarming zoveel stroom moeten verbruiken. Daar schrik ik wel van, dat een verbruik van 20 m3 normaal is voor die periode zeg.
Ik bedoel eigenlijk dat door te lage temperatuur te stoken, koude bruggen kunnen ontstaan en hierdoor stook je juist meer om het warm te krijgen.
Het vermogen kun je op de circulatiepomp aflezen.
En om de 20 m3 gas per dag in eerder genoemde perioden hoef je niet te schrikken, het is vrij normaal met de temperaturen in die periode. Het is met graaddagen uit te leggen, maar dit heb ik reeds meerdere malen uitgelegd in dit forum.

sterretje77

Ongelezen bericht door sterretje77 »

Ook ik schrok me rot toen ik mijn afrekening van mijn energie kreeg ik moest effe 2200 euro bij betalen en zou 6300kwh gebruikt hebben en 2100m3 gas ok dat gas zou kunnen maar de stroom echt niet en ik heb dus mijn energiemaatschapij gebeld met de vraag waarom zoveel verbruik en dat gaan ze dus uitzoeken prima mijn zegen hebben ze maar ze moeten niet denken dat ik dus die 2200 euro ga betalen want voor stroom verbruik ik zoveel niet en dan mogen we nog met 2 volwassenen zijn en 4 kleine kinderen maar er wordt hier niet onnodig de verwarming aangezet en lampen die we niet gebruiken en dergelijk gaat uit zelfs de standby van de tv en andere aparatuur is uit
Wij hebben wel een vermoeden waar ze de fout gemaakt hebben maar dat moeten ze zelf even uitzoeken

h@rm@n

Klopt dit allemaal wel Sterretje77?
Wij hebben wel een vermoeden waar ze de fout gemaakt hebben maar dat moeten ze zelf even uitzoeken
Even snel globaal berekent:
Kosten 6300 kWh elektriciteit is 6300 x 0,25 = € 1575,-
Kosten 2100 m3 gas is 2100 x 0,60 = € 1260,-
Totaal € 2835,-

Dit betekent dat je 2835/12 = € 236,- per maand zou hebben moeten betalen.
Je moet 2200/12 = € 183,- per maand bijbetalen.

Dan zou je 236 – 183 = € 53,- per maand betaald hebben, voor het hele jaar 12 x 53 = € 636,-
Stel dat dit € 400,- voor gas en €236,- voor elektriciteit zou zijn, dan komt dit overeen met 400/0,6 = ± 650 m3 gas en 236/0,25 = ± 950 kWh elektriciteit.
Terwijl je aangeeft dat 2100 m3 gas zou kunnen.

Ergens klopt er iets niet, vind je ook niet sterretje77 ????

Gesloten