Vandaag had ik er genoeg van en besloot op te zeggen. Immers, zo dacht ik, het automatisch verlengen mag tegenwoordig niet meer, dus ik kan er van af. MIS!!
Ik kwam ik er tot mijn grote schrik achter dat Telfort mijn internetabonnement 10 dagen geleden gewoon weer opnieuw met 1 jaar heeft verlengd! Het automatisch verlengen is dus helemaal niet verboden
Dit is nu al de derde keer dat ik te laat ben om op te zeggen! Eigen schuld zou je kunnen zeggen, maar met al die abonnementen en diensten van tegenwoordig is het bijhouden gekkenwerk geworden. Bovendien is er ook nog eens sprake van allerlei providerwijzigingen, ondoorzichtige algemene voorwaarden, gekmakende informatiewebsites, onduidelijke tariefsstructuren, wachtwoorden invoeren, onbereikbare klantenservices etc. etc.
Dat ontneemt je in ieder geval de motivatie om er eens even lekker mee aan de slag te gaan.
Goed, er valt niks meer aan te doen. Om te voorkomen dat het me weer gebeurt besloot ik alvast mijn opzegging, met inachtneming van de nog lopende contractperiode, in te dienen. Na 1 juli heb ik immers één maand opzegtermijn, dus de schade is te overzien.
Op hun website is, na een dik half uur zoeken, geen formulier of adres te vinden waarmee je schriftelijk kunt opzeggen. Wel krijg je een perperduur 0900 opzeggingsnummer waar je zowel internet als mobiele telefonie kunt opzeggen a raison van € 0.30,- per minuut met een maximum van € 15,-.
Jongens jongens, het is toch te gek voor woorden dat je moet betalen om op te mogen zeggen. Dit zou gewoon online moeten kunnen, zoals dat bij het aanvragen van abonnementen kennelijk wel kan.
Maar goed, ik bel 0900 9596. Enige euro's armer, krijg ik iemand aan de telefoon en ik vertel dat ik mijn internetabonnement wil opzeggen. Na invoeren van mijn gegevens zegt de overigens vriendelijke mevrouw: "Helaas, opzeggen kan niet mijnheer". Toen ik vroeg waarom niet, zei ze dat de wet pas op 1 juli verandert wordt en het opzeggen pas daarna kan worden geregistreerd.
Dat is toch te zot voor woorden. Toen je een opzegging nog per brief kon indienen, kon je dat op ieder gewenst moment doen. Nu ben ik de dupe van hun rigide klantonvriendelijke automatisering!
OK discussieren heeft geen zin. ik vraag haar in plaats daarvan of ze dan onze mobiele abonnementen kan beëindigen. "Sorry mijnheer kan ik niet" zegt de mevrouw. "Waarom niet?", vraag ik inmiddels een beetje prikkelbaar. Omdat u dan de afdeling opzeggingen telefonieabonnementen moet bellen.
Ik breng nog in, dat er maar 1 telefoonnummer bestaat voor opzeggingen en dat ik dat gebeld heb en dus niet begrijp waarom ik dat zelfde nummer nu opnieuw moet bellen. Helaas het heeft geen zin. Ik moet opnieuw bellen. Weer opnieuw kosten maken dus.
Opnieuw gebeld en weer de nodige tijd in de kostbare wacht gehangen. Krijg ik een zeer assertieve mijnheer aan de telefoon die mijn telefonieabonnementsgegevens opzoekt. Tot mijn schrik blijk ik maar liefst 3 maanden opzegtermijn te hebben. Ook hier kan het ondanks dat het op 1 juli verandert niet op voorhand opgezegd worden. Het kan, maar dan kost het mij 3 maanden opzegtermijn. Nadat de medewerker de validiteit van mijn redenen om op te zeggen ook nog in twijfel trekt, hang ik boos op.
Er rust dus op 1 juli 2009 een belangrijke taak op mijn schouders. Het zal een zware bevalling worden. Ik voorzie nu al dat op de bewuste dag enkele duizenden mensen de telefoon zullen grijpen om eindelijk van hun juk verlost te raken. Maar ik laat er niks meer tussen komen. Ik ga alle afspraken voor 1 juli 2009 schrappen, vakantie uitstellen, de kinderen elders onderbrengen, de bel gaat uit en de deur gaat op het nachtslot. Hoe dan ook gaat Telfort er uit en komt er bij mij nooit meer in!!!
Ik tel de seconden af...