LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Efexor

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
woody1996
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 mei 2009 01:03

Re: Efexor

Ongelezen bericht door woody1996 »

Hallo,

Ik ben sinds een maand gestopt met het medicijnen efexor. Ik gebruikte 300mg. per dag. Ik heb het gebruik niet afgebouwd maar ineens gestopt.
Nu heb ik last van ontwenningsverschijnselen. Ik ben moe, slaap slecht, heb heel veel spanningen in mijn lijf (dat weer gepaard gaat met hevige trillingen). Kan iemand mij vertellen hoe lang ik nog last kan hebben van deze ontwenningsverschijnselen.
Verder voel ik me goed en zie het leven weer positief tegemoet.

sneeuwwatje
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 apr 2009 23:24

Re: Efexor

Ongelezen bericht door sneeuwwatje »

@liesje

ik denk inderdaad ook dat het heel persoonlijk is welke medicatie goed werkt. Ik ben begonnen met prozac, waarbij er geen verandering was. Toen risperdal wat ook niets deed en pas toen ik efexor kreeg ging het beter met me.
Ook is het zo dat ik juist afval, dus het is ook per persoon verschillend, lijkt me ook wel logisch, is weer het bewijs dat iedereen uniek is.

@woody

Ben je gestopt in overleg. Zal eerlijk zeggen, eerste keer dat ik stopte met efexor ben ik ook gewoon gestopt. Ik gebruikte toen 150 mg en na drie weken was ik van de ontwenningsverschijnselen af. Voelde bij mij alsof ik griep had. Heb ook een week ziek in bed gelegen, maar had het er wel voor over. Volgende keer als ik weer wil stoppen doe ik dit denk ik gewoon weer zonder afbouwen.
Fijn dat je wel van het leven kan genieten, dat klinkt goed!!

greetje22
Berichten: 68
Lid geworden op: 26 nov 2008 14:12

Re: Efexor

Ongelezen bericht door greetje22 »

Lang geleden, maar even een update.
Ik zit nog steeds op 112,5 mg. Over het geheel gezien gaat het redelijk met mij. Mijn slaapproblemen zijn echter nog steeds volledig aanwezig en ik hoop dat dit op zal lossen als ik lang genoeg op deze dosis blijf. De huisarts wil me niet aan de slaaptabletten hebben, mede omdat je slaap doordoor minder kwaliteit heeft. Ik gebruik nog steeds Frisium, waar ik rustig van wordt en als ik dan 's nachts wakker wordt ga ik niet zitten stressen en val uiteindelijk wel weer in slaap. (om dan later wederom wakker te worden)
Liesje, wat vervelend dat het bij jou zo langzaam gaat. Ik had gehoopt dat je al een wat grotere sprong de goede kant op zou hebben gemaakt. Ik heb al weer een paar keer op de snelweg gereden. Weliswaar kleine stukjes maar ik ben langzaam aan het opbouwen en kijk er positief tegenaan. De Hapto maakt bij mij veel los en als ik daar ben geweest dan zijn de daaropvolgende dagen soms een hel. Maar ik weet dat ik daar doorheen moet, dus het is niet anders. Sinds vorige week ben ik ook naar Yoga gegaan en ik hoop dat dat ook zal helpen.
Wat betreft het effect van de Efexor, ben ik nog niet helemaal tevreden en denk ik dat ik tzt op ga hogen naar 150 mg. Ik heb nog regelmatig dat ik depri ben of volkomen gestressed en soms zelf paniekerig. Allemaal alsof het net op het randje van het erge zit. De maandelijkse problemen zijn gewoon echt een hel en dan heb ik het gevoel dat ik volledig terug bij af ben, maar ik weet nu dat het niet aan de Efexor ligt en dat ik die week gewoon moet accepteren dat het niet anders is.
Al met al ben ik wel positief over Efexor. Het is in ieder geval een stuk beter dan in het begin.
Succes allemaal, het gaat echt goedkomen, het kost alleen tijd.

josje0000
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 jun 2009 16:14

Re: Efexor

Ongelezen bericht door josje0000 »

We geven elkaar niet echt veel hoop en maken elkaar erg bang op deze manier.Ben zelf een jaar aan de efexor, 150 mg in de morgen 75 in de avond.Beven zweten draaierig is bij mij al een orde aan de dag dus door deze verhalen houd ik mn hard(letterlijk want de pijn op mn borst is niet te harden) vast.zijn dr ook mensen die een positieve steun of een bijdrage hebben voor me, dit simuleert meer om te stoppen.sta doods angsten uit.Ben net dertig heb net mn leven op pootjes en wil dit graag zo houden :(

sneeuwwatje
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 apr 2009 23:24

Re: Efexor

Ongelezen bericht door sneeuwwatje »

hoi josje,

zoals ik al zei, ik heb aan het begin wat bijwerkingen gehad, maar ik ben blij dat ik efexor slik. Daardoor hoor ik de vogels weer fluiten en kan ik er van genieten!
Dus inderdaad, ik heb geen last van wat voor dingen dan ook, oke, slik er maagtabletten bij omdat ik anders misselijk ben. Maar alles beter dan dagen in mijn bed liggen, dood willen, geen mensen durven zien en niet meer durven te genieten.
Oftewel, ik haat medicatie, maar het alternatief is erger!

josje0000
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 jun 2009 16:14

Re: Efexor

Ongelezen bericht door josje0000 »

Dat klinkt idd wat positiever en dat doet me meer nadenken over door te gaan met efexor dan er mee te stoppen.Dank voor je reactie had ik echt ff nodig.
groet dennis

rerod
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 mar 2009 13:18

Re: Efexor

Ongelezen bericht door rerod »

@ Josje en alle anderen die willen gaan afbouwen.

Ik zou een update geven over het stoppen met efexor.
Ongeveer een jaar lang 150 mm geslikt ivm opkomende depressie.
De afbouw heb ik zeer geleidelijk gedaan. steeds met de helft van de huidige dosering en steeds een week aangehouden om te gaan minderen. (dus heeeel langzaam aan)
In het begin dacht ik dat ik wel even in 1 keer kon stoppen. Dat ging in mijn geval ging dat helemaal niet. Alle bijwerkingen die al eerder genoemd zijn kwamen in alle heftigheid op. Door de langzame afbouw ben ik er heel erg goed van af gekomen.
Ik ben nu ongeveer 5 weken helemaal clean. Het bevalt mij prima om weer meer te "voelen". Echter is het nogal eens wisselvallig qua heftigheid op emotioneel gebied. Kan snel van stemming wisselen. Doordat ik efexor heb gebruikt herken ik die wisselingen nu wel en als het heftig wordt, dan merk ik dat ook en kan ik er beter mee omgaan dan voorheen. Ik hoop dat ik stabieler ga worden in de loop van aankomende maanden.
Hoop dat jullie hier wat aan hebben?

sneeuwwatje
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 apr 2009 23:24

Re: Efexor

Ongelezen bericht door sneeuwwatje »

hoi rerod,

Klinkt toch best positief je verhaal. De eerste keer dat ik ben gestopt, was zonder afbouwen en ik had nergens last van.
En, dat weer willen voelen, ik voel nog steeds, kan huilen, kan lachen, dit met efexor in mijn lichaam. Mijn psychiater geeft ook aan dat als ik dat niet meer doe, hij juist wat minder wil gaan geven! Wat ik gewoon blijf zien op dit forum is dat psychiaters weinig meedenken en maar gewoon denken, ach ze voelen niets meer, heel goed. Mijne weet juist dat ik wel wat wil voelen en kijkt samen met mij wat ik prettig vind. Was al blij met hem, maar wordt het steeds meer en dat komt niet door de pillen :)

rerod
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 mar 2009 13:18

Re: Efexor

Ongelezen bericht door rerod »

Hoi sneeuwwatje,

Ik ben er ook heel positief over. Vooral dat ik er van af ben!!
Fijn dat jij met efexor ook kan voelen, ik kon dat toen ook, maar het was binnen een kadertje. Op sommige gebieden was ik gewoon afgevlakt, ondanks dat ik wel blij of verdrietig kon zijn. Het was gewoon niet zo intens als dat het nu langzaam aan weer wordt.

Ik vind het fijn voor jou dat de psychiater zo goed met je mee denkt en dat ie vooral je gevoelsleven goed in de gaten houdt.

sneeuwwatje
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 apr 2009 23:24

Re: Efexor

Ongelezen bericht door sneeuwwatje »

Hoi Rerod,

Ik snap wel wat je bedoelt hoor, dit is de tweede keer dat ik efexor slik en de eerste keer was ik het ook zat om in dat "hokje" te leven. Toen ben ik ook meteen gestopt zonder af te bouwen en eigenlijk ging dat bij mij dan wel weer goed.
Natuurlijk is het zo dat het zonder fijner is en je het allemaal zelf doet, alleen weet ik ook dat dat voor mij nu nog niet kan. En inderdaad, belangrijk vind ik dat ik goed begeleid wordt, want ik hoor hier wel andere geluiden!
Ik wist van de bijwerkingen, ik wist van het afkicken, maar ik weet ook dat ik het nu niet zonder red.

rerod
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 mar 2009 13:18

Re: Efexor

Ongelezen bericht door rerod »

Hoi sneeuwwatje,

Ik denk dat je er goed in zit. Belangrijk is inderdaad om te kijken hoe het met je is en gaat. Gaat het niet zonder nou dan maar met.
Veel succes verder.

sneeuwwatje
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 apr 2009 23:24

Re: Efexor

Ongelezen bericht door sneeuwwatje »

dank je rerod, jij succes met afbouwen!!

Paniekerig
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 jun 2009 19:37

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Paniekerig »

Ik slik nu ruim 8 jaar Efexor. 75 mg. Ik herinner me nog goed de bijwerkingen toen ik ermee begon. Ze duurden ruim 4 weken, toen was het voorbij. Wat heb ik me ziek gevoeld. Na een paar weken bemerkte ik schommelingen in de werking en in mijn stemming. Mijn huisarts adviseerde toen capsules die geleidelijk worden opgenomen. Dat was een stuk beter. De eerste maanden was er een duidelijke verbetering: minder angst, minder paniekerig, minder wisselvallig. Het was alsof de gevoelspieken eraf waren gehaald. De huisarts had gezegd dat ik de rest van mijn leven zou moeten doorslikken. Ik durfde niet te stoppen. Vorige zomer stopte ik toch, van de ene op de andere dag. Stom achteraf. Na twee dagen kwamen de bijwerkingen en na vier dagen was het niet meer te harden en begon ik opnieuw met slikken. Enkele maanden geleden was ik een weekeinde weg en had de Efexor vergeten. De onthoudingsverschijnseleen begonnen al op dag 2 en op dag 3 was ik blij dat ik naar huis kon om thuis mijn 'medicijn' te slikken. Nu wil ik geleidelijk afbouwen. De twee helften van de capsules kan je van elkaar trekken en dan kan je wat van die korreltjes weggooien. Een vriend van mij (175 mg) is ook op die manier gestopt maar na een paar maanden ging hij toch weer slikken. De voornaamste bijverschijnselen voor mij zijn: slaperigheid, zwakke concentratie, vaagheid. Die slaperigheid is voor mij het ergst en daarom wil ik ook stoppen.

Sleepy
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 jul 2009 18:59

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Sleepy »

hoi paniekerig,

Best dat je aan de apotheek vraagt om de gevraagde dosis te bereiden.
Zij doen dan exact de juiste hoeveelheid in een capsule.
Als je zelf gaat rommelen daarmee dan krijg je de ene dag miss meer binnen dan de andere.

Veel succes alvast!!

sneeuwwatje
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 apr 2009 23:24

Re: Efexor

Ongelezen bericht door sneeuwwatje »

mij lijkt het nog handiger om het te bespreken met een arts en dan bij voorkeur een psychiater. Die kan je naast het helpen met afbouwen ook helpen met de verschijnselen die kunnen optreden.

Wat ik me blijf afvragen, heb je er ook ondersteunende therapie bij? Want het is bij een depressie niet zo dat je een paar jaar medicatie slikt en dat dan, als sneeuw voor de zon, je depressie mee verdwijnt. Zelfde als bij suikerziekte je ook niet na een paar jaar opeens wel weer insuline aan gaat maken.

Sleepy
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 jul 2009 18:59

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Sleepy »

inderdaad Sneeuwwatje.
dat is nog verstandiger..
:lol:

ik zelf ben trouwens in therapie bij een psycholoog, psychiater, doe aan mindfulness en krijg nog massage voor men nek en schouders.
Ik ben het volledig met je eens dat pilletjes slikken alleen niet helpt.

Cateautje
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 jul 2009 08:47

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Cateautje »

Ik kwam op dit forum kijken om te weten te komen wat de afkickverschijnselen zijn van efexor.
Ik ben blij dat ik dit nu doe en niet een jaar geleden! Dan had ik die pillen niet meer durven slikken.
Ik zat toen bij mijn moeder en durfde niks meer te doen en durfde niet alleen te zijn. Ook sliep ik al twee weken niet meer. Ik heb toen 75mg efexor gekregen. Alleen van het idee van die pillen slikken kreeg ik alweer een paniekaanval. Heb anderen de bijsluiter laten lezen...Maar heb het toch gedaan. En de eerste week merkte ik al verschil. Ik sliep weer iets beter, wel verward wakker af en toe, maar ik sliep weer. En ik ging de deur weer uit, niet alleen maar ik ging weer. Na vier weken ging het al zo veel beter dat ik de bijwerkingen voor lief nam. Had hardkloppingen en kwam 's ochtends moeilijk op gang. Maar door een strak ritme kwam ik daar wel door heen en hardkloppingen had ik eerder tijdens de paniek ook.Ook ik heb er therapiën bij gevolgd en ik denk dat die combie idd het beste werkt. Weet niet meer wanneer de bijwerkingen zijn verdwenen maar dan heeft denk ik geleidelijk een paar maanden geduurd. Behalve dan het aankomen, dat is nog steeds zo. Maar heel goed letten op wat je eet beperkt het wel.

Nu bijna een jaar later voel ik me zo lekker en kan soms wel huilen van geluk en het voelen en genieten. Ben, in overleg, 2 maanden op 37,5 mg gezet en nu drie dag clean. Heb sinds die drie dagen wel wat bij verschijnselen.
Ik heb af en toe moeite met mijn ogen te focussen, zweverig gevoel, tintelende mond en slaap slecht. Maar hoop dat het na 4 weken weer over is. Merk dat als ik geconcentreerd bezig ben het wel minder is.
Hoop ook dat die zaps uitblijven. Maar weet nu wat ik zou kunnen verwachten.

Het vervelende van het spul is dat het bij iedereen anders werkt. Een vriend van mij heeft het ook gebruikt en die zei toen hij hoorde dat ik het ook slikte, oo rot spul je gaat er bijna dood van, kotste mijn darmen eruit. Heb toen voor mezelf twee dagen moeten relativeren dat dat voor hem geldt en het mij wel helpt.

Dus als mensen dit forum lezen en er van schrikken, het kan je ook helpen! Zorg dat je het onder goede begeleiding doet. Ik zag in het begin elke week mijn huisarts, en daarna als ik een herhalingsrecept kwam halen.
En wat hiervoor ook al werd genoemd, alleen medicatie is de oplossing niet altijd. Het helpt je alleen een stapje verder.
Mijn tante mist standaart het transmitterstofje en slikt het nu standaard. Ze heeft er geen last van en is alleen maar blij dat ze weer leeft en kan genieten van de stralen water uit de douch op haar rug!

hypo-G
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 jul 2009 21:28

Re: Efexor

Ongelezen bericht door hypo-G »

Ik slik efexor 37.5 mg omdat ik vorig jaar van het een op het andere moment paniekaanvallen kreeg midden in de nacht. Voor mijn gevoel stortte mijn leven ineens in, ik kon niet meer functioneren, sliep niet meer, en heb me 2 weken door het gezinsleven gesleept voordat ik naar de huisarts ging. Ik ben na een tijdje een hogere dosering gaan slikken maar ben daar na 2 keer proberen mee gestopt en weer verder gegaan met 37,5mg. Ik kreeg zo'n bijwerkingen dat ik het dat niet waard vond. Ik had zoveel last van onderhuidse trillingen bij die hogere dosering dat het leek of ik parkinson had, alles trilde en ik leek wel een oud vrouwtje. De 37.5mg maakt voor mij het leven goed te hanteren, ik ben iets ongeinteresseerder geworden naar mijn gevoel en ben wel veel moe, wat ik wel heel vervelend vind. Ik heb soms nog onrust als ik snachts wakker wordt, maar dat is te hanteren. Het enige wat nu wat erger wordt is mijn hypochondergedrag. Angst voor ziektes en angst om mijn gezin in de steek te moeten laten. Bij alles wat ik voel denk ik dat het iets is. Maar als ik zorg dat ik voldoende slaap en de medicijnen goed slik is ook dit te handelen. Al met al is het voor mij gewoon een kwestie van acceptatie wat niet altijd makkelijk is. En het kost veel energie en tijd om mezelf steeds weer terug te fluiten, constant op mijn hoede te zijn voor mijn eigen valkuilen (angst te verergeren door denken). Maar af en toe om mezelf lachen helpt ook en vooral proberen rationaliseren, wat soms heel moeilijk is.

hopelijk hebben jullie iets aan mijn vehraal

groet

Yasmina23
Berichten: 11
Lid geworden op: 03 jul 2009 22:23

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Yasmina23 »

Hoi,

Ik heb een vraagje voor mijn mede efexor XR gebruikers.
Ik ben gister avond begonnen met slikken 37,5. Nou heb ik last van tintellingen en trillingen in mijn buik en armen. Het is niet zo dat ik echt tril maar meer een nare sersatie door mijn lijf. Is dit een normale bijwerking, zijn er meer mensen die dit in het begin ondervonden hadden?

Kijk uit naar jullie respons

Groetjes yasmina

hypo-G
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 jul 2009 21:28

Re: Efexor

Ongelezen bericht door hypo-G »

Hoi Yasmina,

die tintelingen en dat onderhuidse trillen horen er bij, dat gaat na een week of 2 over. Ik heb het ook gehad en toen ik overging op een hogere dosering kreeg ik het 10 keer zo erg (toen kon ik ook niet meer lopen van de onderhuidse trillingen)

gewoon even doorbijten, laat je er niet door van de wijs brengen, het wordt vanzelf minder, je lijf moet wennen aan het middel.

groetjes en succes
manon

Gesloten