Mallemalle schreef:note: over het algemeen zet je een klem met de moeren naar boven,of tenminste met de moeren naar de zijkant, juist omdat ze dan minder snel een drempel raken, en zo kan er ook geen troep achter blijven hangen
Dit bedoel ik dus, bij de meeste auto's is er niet eens ruimte om een klem met de moeren naar boven te monteren omdat deze dan tegen de bodem van de auto gaan tikken, dit geldt meestal ook voor de zijkant.(onbegrip en klachten worden meestal veroorzaakt door de onwetendheid van de mensen zelf)
@troubleshooter,
Inderdaad a-sociaal zoals die monteur met een bankhamer tegen de katalysator beukt, wat ik alleen niet begrijp is dat je zegt geen bewijs te hebben dat je katalysator hierdoor defect is geraakt, dit terwijl je zegt dat je er bij stond, dus er moet dan ook aan de buitenkant zichtbare schade ontstaan zijn als hij zo hard heeft geslagen.
Als er geen zichtbare schade aan de buitenkant van de kat zit zal hij wel niet zo hard geslagen hebben als dat je beweert en zal de kat misschien inderdaad niet helemaal 100% zijn geweest.
Het testen van een kat gaat overigens normaal d.m.v. een uitlaatgastest waarbij gelet wordt op het lambda getal en de uitstoot van CO.
Je kunt wel horen of een kat rammelt als je er tegenaan slaat, maar dit doe je doorgaans niet met een bankhamer maar met je gebalde hand.
Als je dan toch een hamer wilt gebruiken neem dan een kunstof of rubber hamer en sla niet direct op de katalysator zelf maar er naast.
Bij uitlaten spreek je doorgaans niet over buizen maar over pijpen gezien je er zoveel verstand van hebt vindt ik deze bewoording vreemd.
De vriendelijke groeten van een Keurmeester.