LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mensen die in de schuldsanering (WSNP) zitten.

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
Milais
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 mei 2008 11:04

Re: Mensen die in de schuldsanering (WSNP) zitten.

Ongelezen bericht door Milais »

Inmiddels alle reacties gelezen..
Ben het met o.a. Bailey eens dat er remmen gezet moeten worden op het te makkelijk verstrekken van leningen en hypotheken. Voorbeeld: jong stel, 21 en 24 jaar koopt appartement terwijl ze daar eigenlijk niet voldoende geld voor hadden. Dom?? Nee, verkeerd voorgelicht, je kunt nl niet alles weten. De hypotheekverstrekker heeft zelf aangeboden dat de schuld-/afbetaling van 'n auto (nodig voor werk) er wel bij kon. Resultaat: 117.00,- voor huis, totale hypotheek van 150.000,- !!!!!
Mogelijkheid tot vragen via familie of vrienden niet aanwezig helaas.
Inmiddels einde relatie, vrouw kan niet uitgekocht worden, huis blijft op twee namen, omdat ze anders beiden diep in de schuld zaten. Uiteindelijk na paar jaar: man blijft in gebreke en wordt het huis door de bank verkocht. Geen poot om op te staan, Eigen schuld dikke bult!
Maar wie zijn schuld is dat dan???
M.i. van de slechte hypotheekvoorlichter!!!

:idea: Mijn mening is dat de regering hier iets aan moet doen! Ook wel aan verkeerde uitvoering van regelgeving, (ik ken ook iemand die in de schuldhulp zit, wat wel redelijk goed gaat, als je zelf maar alert blijft en zelf alles checkt) maar vooral en in de eerste plaats moet er paal en perk gesteld worden aan louche hypothekers! Goede voorlichting en niet vertrekken als je bij voorbaat al weet dat ze jarenlang met een over-de-top schuld blijven zitten, die nooit af te betalen is!!!

:!: Verder vind ik dat dit geen forum moet zijn van ruzies beslechten. Advies aan Jan: ga niet in op dergelijke vervelende opmerkingen! Die mensen hebben kennelijk niets beters te doen. Dat zijn m.i. de voetbalvandalen van een goed bedoeld forum als dit!
Succes!!!
Milais

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: Mensen die in de schuldsanering (WSNP) zitten.

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste Milais,

Het gaat hier helemaal niet om ruzies te beslechten, maar om verschil van inzicht.

Janneman probeert op dit forum een prima wetgeving en ditto organisatie in diskrediet te brengen.

Alleen maar omdat hij pretendeert slecht behandeld te zijn ! Das pas arrogantie.

Zijn zogemaande hulp is alleen zelfbevrediging.... waaaaaaaaaaaaaaahh wat een neptoestand zeg
Laatst gewijzigd door seagoing racer2 op 18 mei 2008 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Milais
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 mei 2008 11:04

Re: Mensen die in de schuldsanering (WSNP) zitten.

Ongelezen bericht door Milais »

Beste Sea...
Ik ken ook ervaringen uit deze organisatie. Overal werken mensen en mensen kunnen nu eenmaal fouten maken, dus daar ook en dat gebeurt ook. Is op zich niks mis mee, alleen kun je er behoorlijk de dupe van worden als je niet precies weet welke wegen te moeten bewandelen.
Verder alleen nog dit:
De manier hoe iemand mensen benadert en omgaat met mensen zegt vooral wat over de persoon in kwestie. :|
[/quote]

Stephanie185
Berichten: 69
Lid geworden op: 07 mei 2007 20:49

Re: Mensen die in de schuldsanering (WSNP) zitten.

Ongelezen bericht door Stephanie185 »

Niet iedereen zit in de schulden door eigen toedoen, het kan ook door anderen veroorzaakt worden, maar daar hoor je nooit iemand over omdat mensen die door een ander in de schulden zijn geraakt zich daar vaak diep voor schamen.
Dus voor iedereen die zegt: Schulden, eigen schuld! NEE dat gaat niet altijd op! :evil:

En de schuldhulpverlening is gewoonweg 3x niks, ze helpen je alleen maar verder de schulden in, en zodra er iets mis gaat word je van het kastje naar de muur gestuurd....

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Mensen die in de schuldsanering (WSNP) zitten.

Ongelezen bericht door Bailey »

Stephanie, je hebt helemaal gelijk. Bij veel mensen is het eigen schuld, maar er zijn er ook genoeg waarbij ze er niks aan kunnen doen. Mijn broertje en zijn vriendin horen bij de eerste groep, mijn vriend helaas bij de tweede groep.

Stephanie185
Berichten: 69
Lid geworden op: 07 mei 2007 20:49

Re: Mensen die in de schuldsanering (WSNP) zitten.

Ongelezen bericht door Stephanie185 »

Nou, tenminste iemand die het zelf ook van dichtbij meemaakt dat niet iedereen door zichzelf de schulden in is gekomen

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Mensen die in de schuldsanering (WSNP) zitten.

Ongelezen bericht door Bailey »

Helaas wel ja, maar ja het is niet anders. Mijn vriend kon helaas de schuldsanering niet in, want het zou niet problematisch zijn. Dit omdat hij wel netjes betaalde. Pas als hij niet meer betaald dan wordt het problematisch en kan hij wel de schuldsanering in. Belachelijk natuurlijk. Hij heeft zijn goede wil laten zien, maar daardoor kan hij dus 10 jaar afbetalen.

Ik weet dat ik het moet accepteren zoals het nu is, maar dat is toch best moeilijk. Mijn vriend kan het beter accepteren. Hij heeft zoiets van dat zijn ex toch nog wel eens gestraft wordt. Ik kan het niet accepteren, maar ik moet wel.

Stephanie185
Berichten: 69
Lid geworden op: 07 mei 2007 20:49

Re: Mensen die in de schuldsanering (WSNP) zitten.

Ongelezen bericht door Stephanie185 »

Oei, ook al een lastige ex dus, ik ken het........ :evil:

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Mensen die in de schuldsanering (WSNP) zitten.

Ongelezen bericht door Bailey »

Sterkte ermee!

carouse
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 jan 2009 10:18

Re: Mensen die in de schuldsanering (WSNP) zitten.

Ongelezen bericht door carouse »

Beste Jan, ik vind het klasse wat je doet! Mijn vriend zit ook in de chuldsanering te zwolle en hopelijk lezen die lui het daar ook, en worden ze eens wakker geschut! Heb nog nooit te maken gehad met al die **** maar ik steun m n vriend waar ik maar kan, fijne mensen daar hoor je hoort gewoon niks van ze heb tig brieven geschreven naar hun met verzoeken als je ze wil bellen zijn ze net ff de deur uit! Jaja, smerige smoesjes allemaal! Ben razend op dat wijf die mijn vriend zou moeten begeleiden, zij zitten wel lekker droog daar allemaal! De huur wordt gewoon niet betaald, en meer van dat soort gein, post krijg je te laat doorgestuurd, zodat je alles weer opnieuw kunt aanvragen!En zo kan ik nog wel ff doorgaan,!! Wij sluiten ons voorledig bij jou aan, je hebt er weer 2 mensen bij! Die hele kermis van oplichterij moet verbannen worden!!!!! Groetjes Jacqueline en Remko.

ashyra
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 jan 2009 16:12

Re: Mensen die in de schuldsanering (WSNP) zitten.

Ongelezen bericht door ashyra »

hallo

ik ben al drie jaar bezig om er in te komen door een fout vorig jaar en op vakantie te gaan omdat ik het zat was hebben me ze er uit gegooid
en zeiden ze dat ik me een half jaar maar moest bewijzen dat ik geen schulden maar wat ik niet doe deze schulden zijn van me ex en draai ik dus ook voor op hij is er al bijna van af en ik moet nog steeds kan dit zo maar ik voel me al schuldig genoeg en wacht nu bijna al 4 jaar

mvg ashyra

hanskarin
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 jun 2009 09:30

Re: Mensen die in de schuldsanering (WSNP) zitten.

Ongelezen bericht door hanskarin »

het is triest hoe weinig reacties op dit onderwerp worden gegeven.
allereerst is het idee van een schuldsanering sociaal en zeker goed omschreven in de richtlijnen voor schuldsanering maar papier is geduldig......de uitvoering hiervan naar de sanieten door bewindvoerderskantoortjes daar schort heel erg veel aan.
Door eigen ervaring kan ik stellen dat heel veel mensen die in de schuldsanering zijn terecht gekomen (buiten hun schuld om!!) en die geen weerbaarheid hebben tegen deze zelfverrijkende bewindvoerderskantoortjes die met een grote egowaan mensen met kinderen financieel emotioneel met flink wat onnodige stress in de kou laten staan....die groep zou zich moeten kapot schamen voor de wan praktijken die zij uitvoeren .
In mijn ogen zijn deze mensen de boeven...waardoor er mensen zijn die nog verder afgleiden ipv van verlicht worden van hun problematieken.
Om dit als saniet tegen in te gaan moet je van goede huizen af komen en vastberaden zijn....dat is een lange lange juridische weg,maar zeker niet onmogelijk.
TIP vraag een copie uitdraai VTLB rapport aan van de werkgroep rekenmethode vtlb van recofa of bezoek algemene informatie op internet over wsnp die kunnen je flink op weg helpen over rechten en plichten..

tot slot dus eigen schuld dikke bult vind ik een bekrompen standpunt van enkele individuen ,
want het kan ons allen overkomen in rang en stand.....zelfs de miljarden belastinggeld van o.a ook de kleine sanieten die in banken worden gestopt ter voorkoming van een dreigende faillisement dat is sociaal en ook aanvaard in alle privileges en rechtsbeschermingen!!??

rebelgirl35
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 mei 2009 15:17

Re: Mensen die in de schuldsanering (WSNP) zitten.

Ongelezen bericht door rebelgirl35 »

hallo

wat een reactie''s hier van sommige!!!!!
of je nu in de sanering zit door eigen schuld of niet...je zit erin omdat je niet alle rekeningen meer kan betalen..en op dat moment zit je gewoon op de blaren..
waar het jan denk ik om bedoeld als je eenmaal in de sanering zit,verwacht je en hoop je dat dan wel alles een beetje goed loopt.
natuurlijk maken mensen fouten ook bij budgetbeheer...maar kan ook te!!!!!

ik zit ook in de sanering samen met mijn vriend...
wegens schulden van zijn ex en hij...hoe en wat is niet relevant 2 keien twee schuld..onze vaste lasten betaalden we altijd heel netjes geen schulden erin...maar er werdt ons verteld als je in de sanering gaat moet je ook in budgetbeheer gaan....dan krijg je leefgeld en betalen hun je rekeningen(denk je)
maar na 5 maanden komen wij er nu achter dat onze vaste lasten bijna niet betaald worden en sparen voor onze schuldeisers ook niet!!!!!!
en dan zeggen ze ja...u heeft niet genoeg geld....achterstallige gemeentelijke belastingen..maar nergens kunnen we dat terug vinden....dat dat betaald wordt...
nu hebben we dus overal achterstand op licht is al vanaf jan09 niet betaald auto verzekering niet..en auto hebben we nodig anders komt vriend niet op werk.... en om 3 uur snacht rijden er geen bussen...hij werkt als vrachtwagenchauffeur.
dus auto onverzekerd licht dreigen ze af te sluiten.
heb al 2 maandn geen tv geen radio nikks
en dan vandaag een dwangbevel van de belastingdienst omdat wegenbelasting al vanaf jauarie niet betaald is aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
en als je belt ja sorry.....foutje maken het in orde dat zeggen ze nu al 4 maanden maar tot de dag van vandaag nog steeds niet...
plangroep solution hoorn prachtig...
vandaag een maatschappelijk werk gesproken en die keken er nog geen eens van op... wandt blijkt plangroep maakt er een zooitje van...
wil je graag van je schulden af werk je eigen te ****** maken hun wel even nieuwe schulden voor je....en krijgen wij te horen je mag geen nieuwe schulden maken hoor :? :evil:

hanskarin
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 jun 2009 09:30

Re: Mensen die in de schuldsanering (WSNP) zitten.

Ongelezen bericht door hanskarin »

als je in de wsnp zit heb je een wsnp bewindvoerder en die heeft lak aan je,zo'n wsnp bewindvoerder probeert zo veel mogelijk geld in de boedel te houden.
echter als je onder budget beheer staat en of ook onder een beschermings bewindvoerder zit dienen deze jou te helpen daar waar ze moeten (rechten)en daar waar ze kunnen!!b.v met kwijtschelding gemeentelijke belastingen ook heb je rechten op b.v kortingsregelingen e.d van de sociale dienst hierin spelen de beschermingsbewindvoerder en het budget kantoor een belangrijke rol voor aanvraag procedure.
hiervoor worden zij door jouw beloond uit je VTLB bedrag die overigens ook mogelijk voor vergoeding in aanmerking komt door de sociale dienst uit jouw gemeente !!!
Heb je het gevoel dat deze niets voor je doen oftewel je laten verrekken of door je nog verder in een benarde positie plaatsen met nieuwe opgebouwde schulden,zorg dat je met deze buro's kapt.
dan verwijs ik alle die in de WSNP zitten,ga zo snel mogelijk googlen dan kom je uiteindelijk op een site van rechtspraak WSNP uit,deze kunnen je op de contactmail ,adviezen geven wat je rechten alsook je plichten zijn .
Op deze site kan je ook zelf de richlijnen downloaden en op deze site kan je ook zelf je VTLB berekenen volgens een rekenmodel dit klinkt moeilijk maar het is makkelijker dan je denkt,ik heb deze kanalen nl zelf allemaal ontdekt(wat een bewindvoerder/budgetbeheerder je nooit zal vertellen)
Mocht dat niet voldoende opleveren dan zou je zo spoedig mogelijk een klachten brief met BEWIJZEN naar de rechter-commissaris moeten sturen,wat mij betreft een alarm brief!!!!
Dit is mijn ervaring van het eerste jaar bewindvoering waar ik in zit.
Laat je niet bedonderen je hebt recht op dragelijk leven ook al ben je een saniet!!!

resp00112469
Berichten: 851
Lid geworden op: 14 okt 2003 22:11

Re: Mensen die in de schuldsanering (WSNP) zitten.

Ongelezen bericht door resp00112469 »

Er zijn meerdere topics van dit onderwerp gemaakt, is niet goed voor het overzicht.

http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php ... sc&start=0
het is triest hoe weinig reacties op dit onderwerp worden gegeven.


Vandaar dat er overal reacties zijn geplaatst die beter hier hadden kunnen staan.

Vr. Gr. Hans.
Laatst gewijzigd door resp00112469 op 04 jun 2009 15:23, 1 keer totaal gewijzigd.

rebelgirl35
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 mei 2009 15:17

Re: Mensen die in de schuldsanering (WSNP) zitten.

Ongelezen bericht door rebelgirl35 »

ik vergat nog iets er bij te vermelden...
wij krijgen namelijk helemaal geen subsidie voor alles helemaal niks...
onze inkomen is namelijk te hoog 2500 euro met zijn tweeen..
wij moeten ook gewoon plangroep betalen voor alles 50 euro per maand en 120 voor de intake...
geen huursub geen gemeentelijk sub,,,niks maar worden wel tot minima nivo gegooid....daarom we hebben goeie inkomen op dit moment om voor de schuleisers te betalen en alle vaste laste..zouden dan 200 euro over houden per maand voor overige dingen,,,,
nu zeggen ze dat onze vaste lasten met bijna 600 euro omhoog is gegaan vergelijking met vlede jaar :shock:
maar wij hebben juist voor gezorgd dat alles goedkoper werdt andere verzekering telefoon licht en gas enz enz...we willen er ook mee stoppen..maar hun zegge dat je een kontrackt hebt getekend....maar gelukkig heb ik alle bewijzen in handen en hebben ze toevallig de verkeerde voor hun....ik zal vechten tot de laatste steen boven is...

hanskarin
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 jun 2009 09:30

Re: Mensen die in de schuldsanering (WSNP) zitten.

Ongelezen bericht door hanskarin »

Uitgaande van als er een positief uitspraak vonnis WSNP door een rechtbank naar jullie is geveld,vanaf uitspraak datum rechter commissaris heb je evenveel rechten als plichten zoals een bijstands gerechtigde ook al is je inkomen 50.000 euro per jaar.
door een uitspraak gaat de bewindvoerder WSNP dat gedeelte van je inkomen afhalen tot bijstands niveau n.l de afdrachtplicht naar de boedel rekening.
hierdoor heb je wel degelijk dezelfde rechten als een bijstands uitkering gerechtigde.
Kwijtschelding gemeentelijke bel. en waterschapsheffingen kunnen als kwijtschelding worden aangevraagd,meestal krijg je daar een negatief besluit hierover met deze afwijzing moet je(normaliter via de budgetbeheerder of beschermings bewindvoerder)bij de rechter-commissaris een verzoek indienen om deze uit de boedel te laten
voldoen.
de grond van toewijzing is dat er anders een rechts ongelijkheid gaat ontstaan tussen jullie die tot de bijstands niveau zijn terug gebracht en de bijstands gerechtigde die hiervoor wel kwijtschelding voor krijgen.

Ik zelf zit nu een jaar in de wsnp en heb bewust niet!!! gekozen voor een budgetbeheerder erbij ook geen beschermingsbewindvoerder.
de rede hiervoor is dat er veelste veel mensen in nog grotere problemen geraken dan voor de sanering!!!!!
Mijn advies is dan ook schrijf een goede duidelijke klachten brief met aanvulling van bewijzen naar de rechter commissaris en vraag om ontbinding van deze slechte budgetkantoor.en kijk in je naaste omgeving of een familielid je er in kan ondersteunen met zelf een budgetplan op te zetten,zodat jullie eigen inkomen op een derde rekening gestort kan worden en van daaruit de boedel afdracht kan geschieden....als je dit doet dan zal je een heel voldaan gevoel hebben dat je het zelf weer in je eigen handen hebt en kan regelen.

Lumiere
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 jun 2009 20:01

Re: Mensen die in de schuldsanering (WSNP) zitten.

Ongelezen bericht door Lumiere »

Beste allemaal,

Ik heb de vele berichten hier gelezen en wil jullie het volgende voor leggen. Sinds 8 januari 2007 maak ik gebruik van de Wet Sanering Natuurlijke personen. De bewindvoerder die ik tot maart jl. had heeft een bedrag berekend waarbij zij onterecht reiskosten had meegenomen. Deze reiskosten hadden nooit meegenomen mogen worden in de berekening daar ik een auto van de zaak rijd met tankpas. Nu ik een nieuwe bewindvoerder heb komt dit aan het licht.

Er is nu onenigheid over de te weinig afgedragen gelden. De Rechter Commissaris geeft mij aan dit consequenties heeft voor mij als saniet. Uiteraard ben ik hier helemaal niet blij mee daar ik netjes heb gedaan wat de bewindvoerder heeft voorgerekend.

De berekening is trouwens ook door de RC goedgekeurd over de periode 2007 en 2008.

Nu vraag ik mij af is er iemand anders die zo'n soort gelijke ervaring heeft? Er bestaat nu namelijk de mogelijkheid dat ik langer in de sanering moet zitten dan de drie jaar en in ieder geval een deel van de berekende reiskosten moet terug betalen.

Ik hoor het graag!

hanskarin
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 jun 2009 09:30

Re: Mensen die in de schuldsanering (WSNP) zitten.

Ongelezen bericht door hanskarin »

beste mensen,

Het vehaal van onkosten auto gebruik.
Ondanks dat de bewindvoerder een verkeerde berekening heeft gemaakt kunnen ze het toch terugvorderen.
omdat je ten alle tijden aan de regels van de wsnp traject moet houden.
Echter als de bewindvoerder dit in de berekening heeft meegenomen en is goedgekeurd door de RC dan is er gehandelt waar jij als saniet van uit mag gaan dat dit een besluit op rechtsgrond is genomen (ook een goede besluit is.)dan zou een sanctie niet geplaatst zijn omdat hun hierin medeverantwoordelijk zijn,er is dus geen opzet van kwade trouw is.
Ga allereerst dit verhaal ter verificatie per contact mail in dienen bij de recht-bank S'hertogenbosch www.wsnp.rvr.org (hierin geven deze een objectief advies hoe hierin verder te kunnen handelen).met hun advies kan je een bezwaarbrief naar je eigen RC sturen onderbouwt met de gegevens die je in de contact mail heb teruggekregen.(tip dit is echter ter ondersteuning van jouw bezwaar dus geen wettelijke uitspraak)

succes gewenst hans,

ps de bewindvoerder heeft ook een informatie plicht,deze had je ook kunnen doorverwijzen naar de reken methode van Recofa werkgroep hierin staat dit allemaal omschreven.(ook van de boven genoemde site te downloaden)

rupee
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 jul 2009 08:14

Re: Mensen die in de schuldsanering (WSNP) zitten.

Ongelezen bericht door rupee »

hoi,

bij mij hetzelfde verhaal over de reiskosten in combinatie met een auto van de zaak incl. tankpas.
tijdens de wsnp heb ik een schuld van 4300 euro opgelopen omdat de bewindvoerder een verkeerde berekening heeft gemaakt mbt reiskosten. Ik ben hiervoor naar een advocaat geweest maar die vertelde mij dat het mijn eigen verantwoordelijkheid was en ik niet tegen deze beslissing in kan gaan. De schuld van 4300 kan ik natuurlijk niet betalen want ik zit al in de wsnp en dus op minimum niveau. Ik raak hierdoor overspannen want ik hoef nog maar één jaartje en nu kan ik de regeling niet succesvol afmaken waardoor alle inzet voor nix is geweest. Ik weet niet meer wat ik moet doen.
Alle tips zijn welkom!!!!

Gesloten