Nou ik denk dat ik met mijn 41 jaar en jaren ervaring met Ritalin nu eindelijk op een punt sta dat ik durf te kijken naar de negatieve werking van het spul. Ik gebruik een redelijk hoge dosis voor een volwassene (45 tot 50mg) en merk dat ik langzaam maar zeker verander.
Mijn persoonlijkheid, openheid en vriendelijkheid is beperkt. Ik zit naar een scherm te staren, irriteer me aan alles en iedereen en zoek ieder ding om me heen als houvast om maar enigszins controle te krijgen.
Iemand heeft het volgende geschreven en hieruit concludeer ik dat ik dit ben. Een man die actief en vrolijk door het leven wil gaan en niet allerlei psychoses and waanideeen en ticks wil ontwikkelen.
Ouders denk aan wat je je kinderen aan doet. Ik kan het met mijn volle verstand niet omschrijven hoe ik me voel als ik ze neem maar als ze uitwerken is dit gewoonweg een *** gevoel. Sorry voor het woord.
Stel je eens voor: Je zit vol concentratie naar een film te kijken. Het is spannend en je zit er helemaal in en dan ineens krijg je een bak koud water over je heen en staan er 40 mensen in de kamer die allemaal iets vragen. Je uitlachen of erger. Dat gevoel is kort maar heftig. Ik had dit nooit zo erg, maar word steeds erger. Ik geloof dat iedereen die dit slikt meemaakt of gaat meemaken.
De eerste jaren zijn heerlijk, maar denk na..........
Algemeen:
Vanaf de eerste pil trok de zogenaamde "mist" in mijn hoofd op. Ik merkte dat ik ineens beter kon luisteren en mijn mond houden en van weeromstuit trad ook het "placebo-effect" in, nl. euforie! Ik voelde me geweldig (dit hangt samen met de diagnose ADHD die mij ineens veel duidelijkheid verschafte en de verlossing van mijn arbeidsplicht!!!) en als ik me geweldig voel, maak ik doorgaans geen ruzie en ben ik een leuke partner. Tegen mijn psychiater verklaarde ik dat ik me een compleet ander mens voelde en in de apotheek vroeg ik om mijn "wondermedicijn". Dit gelukzalige gevoel heeft ongeveer drie maanden standgehouden. Daarna begonnen de negatieve kanten van Ritalin de positieve effecten te overschaduwen.
Oké, de positieve en negatieve werkingen op een rijtje...
Positief:
veel minder last van stemmingswisselingen. Het leek alsof mijn antennes minder gevoelig werden (ik filterde inderdaad onbenulligheden (als tikkende kranen, "foute" opmerkingen en geurtjes) uit);
veel beter in staat me te concentreren op bijv. het lezen van de krant, oninteressante gesprekken of wat dan ook;
veel kleinere neiging me op te dringen (anderen kwamen ineens ook aan het woord);
"rust in mijn kont": het onmogelijke (een website in elkaar draaien en veel vertaalwerk doen) werd mogelijk;
veel minder hang naar kicks;
Negatief:
enorme stemmingswisselingen zodra de pilletjes begonnen uit te werken. Mijn ADHD leek te worden versterkt door afkickverschijnselen. Woede- en huiluitbarstingen waren het gevolg. Ik voelde me op een gegeven moment dan ook een junk die nauwlettend de klok in de gaten hield en doordraaide wanneer ze geen nieuwe dosis bij de hand had!
15 kilogram gewichtsverlies (ik was al niet dik (65 kg), maar werd zo mager als een lat (50 kg)) omdat mijn eetlust dramatisch afnam. Hierdoor voelde ik me vrijwel continu zwak, ziek en misselijk;
verhoogde bloeddruk (wat zich uitte in hoofdpijn);
misselijkheid, met name 's ochtends na inname van de eerste pil;
hartkloppingen en zweten;
verkramping van mijn kaken en tandenknarsen;
enorme afname van creativiteit. Dit klinkt paradoxaal, gezien mijn website, maar ik bedoel met creativiteit het eigene uiten en geen vertaalwerk en vakmatig gedrag. Voor mijn Ritalin-experiment schreef ik gedichten, verhalen en liedjes, maakte tekeningen en stal de show op het toneel. Met Ritalin klapte ik compleet dicht: er kwam gewoon niets meer in mijn hoofd op! In feite werd ik zo creatief als de doorsnee Nederlander...
minder ad rem in discussies en minder associatief in het vinden van antwoorden op allerlei vragen. Ik kon me altijd beroemen op de snelheid waarin ik het juiste antwoord kon geven op bv. quizvragen. Dit verdween als sneeuw voor de zon: alsof de "laatjes" in mijn hoofd niet meer zo snel konden worden opengetrokken. In discussies had ik, die toch bekend stond als iemand die overal tegen ageerde, ook helemaal geen zin meer te vertellen wat ik er van vond.
antisociaal gedrag. Dit klinkt paradoxaal. Toen ik o.i.v. Ritalin bij vrienden kwam, was ik evenwichtiger, maar zowel zij als ik misten de oude Anne-Marie: de extraverte, drukke, breedgeïnteresseerde, vol plannen en ideeën. Op een gegeven moment had ik ook helemaal geen zin meer in contact met anderen!
overfocussen. Door Ritalin zag ik mijn vrienden bijna niet meer, omdat ik me niet meer kon losbranden van hetgeen ik aan het doen was. Ik kon me ineens zo goed concentreren op (in mijn geval) het maken van mijn website, dat ik me niet meer liet afleiden door gedachten hen eens te bellen. En de keuze "werk" of een gezellige avond uit was dan ook meestal snel gemaakt. Ik heb talloze dagen van 's ochtends 9 tot 's nachts 4 uur ("vrijwillig" en onbetaald!!!) doorgebracht achter mijn computer, zonder eten of drinken! Ik stond op en ging naar bed met dit website-project in mijn hoofd.
ik deed nog maar één ding tegelijkertijd. Dit verwijst naar het vorige punt: voordat ik Ritalin gebruikte (en nu weer!!!) deed ik alles tegelijkertijd en ging inderdaad van hot naar her om alles te "regelen": naar de supermarkt, koken, "opruimen" enz. Ineens ging ik op in één ding en deed de rest helemaal niet meer, niet eens meer halvebak.
depressiviteit. Kortom: na een jaar Ritalin geslikt te hebben in allerlei hoeveelheden werd ik steeds huileriger en depressiever. De blijdschap verdween en ik veranderde langzaam maar zeker van een drukke meid die overal voor in was (met regelmatig een dip) in een soort "zombie" achter een computer die zich alleen nog maar kon overfocussen op het maken van een website, die niets anders meer deed en nergens anders meer kwam (met een constante dip).