LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vliegtax en Easyjet

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
Piny
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 jun 2009 09:41

Re: Vliegtax en Easyjet

Ongelezen bericht door Piny »

Ja Sandman, dat is duidelijk en had ik ook gelezen. Maar Sunweb (waarmee wij in juli vliegen)heeft ons al benaderd, en heeft ook die vliegtax al verrekend in onze factuur. Het is gewoon vreemd dat Easyjet dit zo af houdt, ze weten toch dat het er aan zit te komen? Laten ze al die "klachten" dan opslaan in een bestand ofzo, en laat ze zeggen dat ze er later op terug komen. Nu word je een soort van afgepoeierd....

The Sandman
Berichten: 137
Lid geworden op: 12 feb 2009 21:44

Re: Vliegtax en Easyjet

Ongelezen bericht door The Sandman »

"klachten"?!

Die kunnen er juist nog niet zijn.

Er zijn andere partijen die op de muziek vooruit lopen. Dan kan je niet eisen dat een Easyjet ook voor de muziek uit gaat lopen.

Vooruitlopend op de komende afschaffing meldt de consumentenbond dit nog op haar site:
Hoeveel scheelt het / hoeveel krijg ik terug?
Het gaat om € 11,25 voor vluchten in en rond Europa (dus ook Turkije en de Canarische eilanden) en € 45 voor verre vluchten. Aangezien de vliegtax alleen in rekening wordt gebracht voor vluchten die vertrekken vanuit Nederland, krijgt u voor bijvoorbeeld een retourtje Tenerife maar één keer € 11,25 terug. Overigens kan het nog wel even duren voordat het geld wordt teruggestort. Volgens de reisbranche gaat het om zeker 180.000 restituties. Daar is wat tijd mee gemoeid.

The Sandman
Berichten: 137
Lid geworden op: 12 feb 2009 21:44

Re: Vliegtax en Easyjet

Ongelezen bericht door The Sandman »

Het (nog) niet betalen van Easyjet staat dus niet alleen:

http://www.nu.nl/algemeen/2019636/de-ja ... rijgt.html

Oftewel:
De Jager wil dat reiziger vliegtax terugkrijgt
Uitgegeven: 9 juni 2009 16:29
Laatst gewijzigd: 9 juni 2009 16:29

DEN HAAG - Staatssecretaris Jan Kees de Jager (Financiën) wil dat reizigers die recht hebben op teruggave van betaalde vliegbelasting die ook echt terugkrijgen.

Hij maakte dat dinsdag duidelijk in het wekelijkse gesprek met RTL Z. Per 1 juli is de heffing op vliegtickets afgeschaft. Reizigers die een ticket hebben voor na die datum hebben recht op de teveel betaalde belasting.


Rompslomp

Sommige vliegtuigmaatschappijen en reisorganisaties geven echter aan dat teruggave van de heffingen veel administratieve rompslomp met zich meebrengt en dus ook kosten. Dat geldt volgens de bedrijven vooral voor de heffing van 11,25 euro op korte vluchten, voor langere vluchten geldt een heffing van 45 euro.





Verbaasd

De Jager zei dinsdag verbaasd te zijn over de opstelling. Volgens hem heeft de sector om afschaffing van de heffing gevraagd omdat die tickets zoveel duurder maakte. Dan kan het volgens hem nu niet zo zijn dat de reiziger het geld niet terugziet omdat het maar om een klein bedrag zou gaan

hjbak
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 jun 2009 17:39

Re: Vliegtax en Easyjet

Ongelezen bericht door hjbak »

Ik reageer weliswaar op een teruggaaf door Easyjet, maar Vliegtarieven.nl heeft een een 'leuke' manier bedacht om de vliegtax terug te betalen. Er wordt een voucher aangeboden. Deze is 15 euro meer dan de betaalde 45 euro, maar ik wil natuurlijk liever geld. Het lijkt er op dat Vliegtarieven.nl een soort gedwongen winkelnering heeft uitgevonden. Blijkbaar zijn de vliegmaatschappijen/touroperators niet genegen daadwerkelijk geld terug te betalen.

redrex
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 mar 2009 22:10

Re: Vliegtax en Easyjet

Ongelezen bericht door redrex »

Blijkbaar is het toch voor zowel de consument als voor de touroperators erg onduidelijk hoe dat nou zit met die vliegtax. Je leest er steeds meer over op internet. Op deze site wordt ook veel over de vliegtax gesproken.

http://www.vliegreiservaring.nl/vliegtax-terugvragen

Carolien Adam
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 mei 2009 07:58

Re: Vliegtax en Easyjet

Ongelezen bericht door Carolien Adam »

Even een update:

kreeg zojuist een email van Easyjet dat ik de vliegtax terug krijgt..ECHTER..het bedrag klopt niet...

ze willen nu (voor 2 tickets) E13,28 terugbetalen, terwijl dit E22,50 hoor te zijn. (E11,25 per reiziger binne Europa)

Ook ontving ik een email met daarin een link naar de website naar Easyjet waar ik nogmaals moest kiezen of ik de tax terug wilde krijgen ja of nee.

Ik denk dat veel mensen de email - in het Engels- niet goed zullen lezen en misschien wel nooit op de link zullen klikken en op deze manier wordt dus nooit de vliegtax terugbetaald.

Uiteraard heb ik Easyjet een email gestuurd en aangegeven dat het bedrag niet klopt. Zodra ik meer weet, zal ik weer een update geven.

Vr gr.
Carolien

Carel48
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 jul 2009 12:37

Re: Vliegtax en Easyjet

Ongelezen bericht door Carel48 »

Ik heb ook een email ontvangen, waarin oa staat:

I would like to confirm that the tax paid for Amsterdam to London Stanstead is €8.00 per passenger and the tax paid from London Stanstead to Amsterdam is €11.07 per passenger. Therefore, the total amount refunded is €16.00.
Ik krijg dus voor 2 personen €16.00 terug van Easyjet. Ik heb de volgende mail teruggestuurd:
The ticket tax introduced by the Netherlands government last year is abolished as per 1st July 2009. This means that if you have booked a flight departing from any NL airport after this date then you are entitled to a refund from the airline. This applies whether your flight originates from NL or outside. Basically it was a departure tax.
How much was it:
€ 11.25 per person for destinations within the EU or up to 2,500 km.
€ 45 per person for destinations outside the EU or more than 2,500 km
So I expect a refund of € 22,50.

meniles
Berichten: 158
Lid geworden op: 17 sep 2008 22:50

Re: Vliegtax en Easyjet

Ongelezen bericht door meniles »

Hangt in die zin natuurlijk wel af van hoeveel vliegtax je ook daadwerkelijk aan Easyjet betaald hebt.

Ryanair heeft in maart (toen de vliegtax nog gewoon gold) een actie gehad waarbij ze tickets vanaf Eindhoven voor 5 euro aanboden. Incl alle taxen. Het lijkt me voor zich spreken dat personen met een dergelijk kaartje NIET in aanmerking komen voor een vliegtax compensatie simpelweg omdat ze het ook niet betaald hebben.

Misschien dat dit ook bij Easyjet aan de hand is?

(voor de duidelijkheid, ik geef hier niet m'n mening, maar opper puur een mogelijke verklaring)

fullsuspension
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 jul 2009 10:21

Re: Vliegtax en Easyjet

Ongelezen bericht door fullsuspension »

Ik heb in het voorjaar twee vluchten bij easyjet geboekt, die na 1 juli, dus na de afschaffing van de vliegtax, worden uitgevoerd. Teruggave heeft wat voeten in de aarde gehad, maar het is gelukt, althans gedeeltelijk. Om mij onduidelijke redenen krijg ik niet alle vliegtax van EUR 11,25 terug, maar slechts EUR 8,00 per persoon.

Easyjet is niet eenvoudig per email te bereiken en alle communicatie geschiedt in het Engels of in het Frans. Het is mij gelukt via de volgende link:

https://easyjet.custhelp.com/cgi-bin/ea ... _login.php

waarbij ik de volgende vraag heb gesteld:

I would like to have a refund of the abolished Dutch APD for flights leaving AMS after the 1st July 2009.

Vervolgens kreeg ik na ongeveer een week de betreffende bedragen op mijn creditcard teruggeboekt.

Mijn vraag over het resterende bedrag van EUR 3,25 per persoon staat nog open.

Veel succes!

Gesloten