Zolang de (Nederlandse) consument met uitgewerkte offertes, tekeningen en "definitieve" opstellingen naar welke andere keukenzaak dan ook gaat (of dit nu een ander land, of een andere provincie is) dan zal de keukenzaak waar alles op een presenteerblaadje wordt voorgelegd altijd goedkoper zijn. Andersom is ook het geval. Duitse consumenten die in Nederland een keuken kopen en uitgewerkte offertes op tafel leggen zijn spekoper.
Bijkomend voordeel voor de Duitse keukenleverancier is dan nog een dat de perceptie dat het in Duitsland allemaal beter en goedkoper is sterk is en dat men niet voor niets zolang in de auto heeft gezeten, dus bereid is om direct te tekenen. Iets wat niet gebeurt bij de lokale keukenzaak.
Op het moment dat je naar Duitsland rijdt, je laat voorlichten, de tijd krijgt om een ontwerp te laten maken, de moeite neemt om hier thuis eens over na te denken, nog eens terug gaat voor wat aanpassingen. De winkel nog een keer bezoekt omdat je ergens anders nog wat ideeën hebt op gedaan. Dan de tekeningen en de offerte meeneemt (als je die al krijgt) en het complete ontwerp dat niet meer aangepast hoeft te worden, inclusief de typenummers voor apparatuur en kasten, blad kleur en gewenste leverdatum, bij je lokale keukenzaak neerlegt is deze
ALTIJD goedkoper dan in Duitsland. (ik durf zelfs te zeggen, dat hij goedkoper is dan iedere andere zaak, die wel heeft geinvesteerd in de klant)
Ik begrijp ook wel dat dit voor de meeste consumenten te veel moeite is en dat ze zich liever 3 of 4 keer bij de lokale zaak (de koffie is goed en de appeltaart is lekker en als er niet direct tijd is als ik langs kom, want er zijn nog meer mensen die offertes willen, dan vraag ik het wel even als ik hem tegen kom bij de supermarkt) laten informeren en ontwerpen laten maken of aanpassen. Stel je eens voor, al die uren in de auto, nee, dan kan ik mijn tijd wel anders besteden.
Iedere offerte kan goedkoper worden aangeboden als er geen uren zijn geinvesteerd in de klant. Of de desbetreffende ondernemer dat wil is een tweede. In Duitsland hebben ze er in ieder geval geen moeite mee.
Ik heb gezien dat er zo weinig aandacht werd besteed aan de klant, dat zelfs de fouten die de Nederlandse keukenzaak opzettelijk in zijn offerte had gemaakt, een op een werden overgenomen met alle gevolgen van dien. Maar het was wel goedkoper!
Als je echt het onderste uit de kan wil, de volgende "tip".
Laat alles uitwerken door een keukenzaak in je omgeving. Neem de tijd, maar zorg ook dat je offerte helemaal klaar is. Alles erop en er aan. Fax of mail de offerte naar Duitsland (waarom twee keer rijden als het ook zo kan) Maak als je een reactie hebt gehad van de Duitse keukenzaak (liefst meerdere, dan heb je pas echt vergelijk) een afspraak met de winkel die je het goedkoopste kan leveren. Ga er naar toe, onderhandel met het mes op tafel en zorg dat je een aanbieding op papier krijgt. Ga met deze offerte naar de keukenzaak waar je eigenlijk het liefste wilt kopen. En laten we eerlijk zijn, das toch bij de zaak om de hoek. Die heeft je netjes geholpen, het ontwerp bedacht en als er wat zou zijn, dan is het lekker dichtbij. Vertel hem dat je eigenlijk bij hem wilt kopen, maar dat je een aanbieding uit Duitsland hebt. En kijk wat er mogelijk is.
Achteraf niet zeuren dat er betaald moet worden voor service ( dat moet voor de Duitse service ook, maar dat weet je nog niet) terwijl je hebt gehoord dat deze lokale ondernemer zo coulant was. Er moet tenslotte ook iets verdient worden zodat er personeel is om de volgende klanten van een complete offerte te voorzien.
Succes
En alle Duitse verkopers die willen reageren om
de tekeningen en de offerte meeneemt (als je die al krijgt)
Ik heb gezien dat er zo weinig aandacht aan werd besteed aan de klant, dat zelf de fouten die de nederlandse keukenzaak opzettelijk in zijn offerte had gemaakt, een op een werden overgenomen
Achteraf niet zeuren dat er betaald moet worden voor service ( dat moet voor de Duitse service ook, maar dat weet je nog niet)
te ontkrachten. Hoeft niet, jullie hebben gelijk