LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Pretium Telecom

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
andre@home
Berichten: 47
Lid geworden op: 02 sep 2006 09:20

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door andre@home »

Voorkomen is beter dan genezen... is mijn adagium....

En de mensen die nu met deze ellende zitten moeten geholpen worden, maar wel bij zichzelf te rade gaan ... hoe nu verder....

Mijn inbreng is genoeg geweest, verder gaan voegt weinig toe.

Veel sterkte voor de slachtoffers en veel wijsheid voor de toekomst...

MementoMori
Berichten: 354
Lid geworden op: 22 apr 2009 02:05

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door MementoMori »

Hallo Andre@home,

Volkomen juist. We hebben de zaak samen even zeer grondig doorgespit en alle mogelijke argumenten er in gegooid. Daar gaat het om en daar kunnen de lezers hun voordeel mee doen.

Dank en Groetjes,
MementoMori

andre@home
Berichten: 47
Lid geworden op: 02 sep 2006 09:20

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door andre@home »

Afbeelding.... Afbeelding.... Afbeelding.... Afbeelding

MamMaria
Berichten: 144
Lid geworden op: 29 mar 2008 11:56

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door MamMaria »

Andre@home:

Ik zal het niet persoonlijk nemen aangezien ik die telefoon- én energieterroristen (in ieder geval, dat zijn ze in mijn ogen!) zélf gelukkig heel snelkan afkappen! In die spiegel hoef ik in ieder geval niet te kijken!
Als u deze pagina's allemaal hebt doorgespit dan had u kunnen lezen dat mijn ervaring met Pretium begonnen is dat het met een telefoontje van Pretium aan mijn moeder begonnen is!
Mijn moeder (toen 80) had het idee dat ze met KPN van doen had en dat ze minder ging betalen! Vooral bij oudere mensen is dat een toverwoord!
Anderen hebben plotseling een contract voor iets waar ze geen toestemming voor hebben gegeven; maar probeer er dan maar eens van af te komen!
Er zijn zelfs mensen die nog nooit van Pretium hadden gehoord maar wel stukken in de bus kregen; ook zij hadden alle moeite om van dit gekl**t af te komen!
Gewoon de telefoon erop, helaas wil dat nog niet zeggen dat je er dan vanaf bent!

andre@home
Berichten: 47
Lid geworden op: 02 sep 2006 09:20

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door andre@home »

Ik heb de telefoongesprekken gehoord, diep triest ....
Vreselijk dat het deze machteloze mensen overkomt.

Waar ik mij ook zorgen om maak is dat er toch een nieuwe generatie zich ontwikkelt die zich onvoldoende hiertegen wapent....
Ook bij mijn eigen kinderen, die studeren... zie ik de nonchalance toeslaan bij een aantal zaken waar ze niet tijdig op reageren en wat in een aantal gevallen erg vervelend kan uitpakken. Deels is het de pubertijd en de nasleep ervan, maar deels is het ook een afspiegeling van de maatschappij, we hebben "allemaal" zo'n haast en lezen maar half wat er staat... of luisteren niet goed (uitzonderingen daargelaten).

Ik ben ervoor om op scholen toegepaste economie, boekhouden (zo heet het vast niet meer...) of noem het consumentkunde, zo te geven dat er een cultuuromslag komt. Met interessant stof staat dit kort bij de kinderen, het wordt heel herkenbaar voor ze. Ik heb er geen goed zicht meer op of dit al op middelbare scholen gebeurt, de jongste is inmiddels 20, dus al weer een paar jaar eraf.

Aangezien de boeven ook steeds gehaaider worden, moeten wij ons beter ontwikkelen dan zij....

Sterkte met uw moeder . U had het goed begrepen, het was niet persoonlijk bedoeld, zoals ik eerder al schreef.

lenalida
Berichten: 126
Lid geworden op: 26 okt 2008 19:53

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door lenalida »

Hoi allemaal, nou, nou, krijg ik eventjes een veer in mijn je weet wel. Maar ook wij zijn nog steeds niet uitgevochten met PT.
Wij werden 13 januari j.l. weer teruggezet naar de KPN en kregen 20 maart j.l.een rekening van abonnementskosten over de maanden jan/febr. en mrt./april!!!
27 maart j.l. een biref geschreven en gevraagd waar ze nu eigenlijk mee bezig waren en verwezen naar bovengenoemd feit en de voorafgaande correspondentie, alles aangetekend en met ontvangstbewijs natuurlijk.
Ik heb wel de gesprekskosten betaald van 12 december t/m 13 januari maar het abonnementsgeld niet.
9 april j.l. kreeg ik een brief van [Bericht aangepast door de moderator] dat mijn klacht uitgezocht zou worden en ik binnen 3 weken een "zorgvuldig antwoord zou kunnen verwachten"
Het is nu 6 juli, bedoelde hij misschien "3 maanden"?
Wel houd ik de bankrekening in de gaten of ze toch niet alsnog proberen af te boeken en na 1½ jaar houdt het geloof ik op en kunnen ze alsnog proberen te innen.
Nou dan hebben ze aan mij een goeie.
Verder vind ik het van de gekke, dat zowel Tros Radar en Kassa moeten rectificeren. Ik ben met vakantie geweest en weet eigenlijk niet of Kassa net als Tros Radar in hoger beroep is gegaan. Zou stom zijn als ze dat niet deden
De Telegraaf heb ik tig keren geschreven om hierover te publiceren maar ho, maar dus die krant ook opgezegd. Misschien ook conncecties met [Bericht aangepast door de moderator] je weet het maar nooit
Maar we laten ons niet kisten!!
Fijne dag, gr. lenalida

MementoMori
Berichten: 354
Lid geworden op: 22 apr 2009 02:05

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door MementoMori »

Hallo Lenalida,

Graag gedaan, het staat je goed ;-)
Tros Radar is in hoger beroep gegaan tegen de rectificatie in februari, maar dat duurt heel lang, waarschijnlijk nu nog 2 maanden voordat daar wat uitkomt.
Vara Kassa heeft een spoedappel aangevraagd tegen de uitspraak http://www.villamedia.nl/archief-vaknie ... ijk/38739/

Het bruist dus weer, zoals Oetker wel eens zei.

Groetjes,
MementoMori

Westerweel
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 jul 2009 15:21

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door Westerweel »

Ben er net achter gekomen dat mijn moeder van 83 ook misleid is door Pretium Telecom. Ze heeft 10 dagen geleden een brief gekregen waarin staat dat ze nu bij Pretium Telecom zit en haar KPN abonement is opgezegt.

Mijn moeder is zich van geen kwaad bewust (ze weet niet eens meer dat ze gebeld is)

Ik vraag mij af hoe Pretium aan het rekening nummer van mijn moeder is gekomen, zij weet zelf haar rekening nummer niet, geeft KPN dat dan gewoon door?

Ik ben erg bezorgt want mijn moeder heeft een zorg alarm en die werken niet goed bij andere providers dan KPN.

Ik heb de alarm centrale gebeld en inderdaad ook bij Pretium Telecom kunnen er storingen voorkomen.

Als mijn moeder valt en het alarm werkt niet dan weet niemand dat ze daar ligt.

Ik ga dit aankaarten bij Pretium maar ik ben bang als ik jullie verhalen lees dat ik weinig kans maak dat alles terug wordt gedraaid.

pbarendse
Berichten: 660
Lid geworden op: 05 jan 2008 00:48

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door pbarendse »

Geachte Westerweel: Uw moeder is 83, en valt dus binnen de coulanceregeling. U heeft nog tijd om de overeenkomst nietig te verklaren.

MementoMori
Berichten: 354
Lid geworden op: 22 apr 2009 02:05

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door MementoMori »

Beste Westerweel,

Zie "Situatie 5" in de Telefoongids van Dr. Oetker met voorbeeldbrief op http://www.geocities.com/hdoekter/ Speciaal voor de coulanceregeling voor ouderen en hoe je daarvoor moet handelen.

Groetjes,
MementoMori

hejeja
Berichten: 61
Lid geworden op: 22 feb 2008 14:54

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door hejeja »

Westerweel,
Maak je geen zorgen je moeder valt onder hun coulanceregeling d.w.z. 3 maanden bedenktijd. Aangetekend annuleren. De voicelog opvragen en de automatische incasso voor Pretium Telecom en gelijk voor Pretium Privelege blokkeren. Pretium Privelege wordt automatisch aangesmeerd zodra ze de contracten voor de telefoon toegestuurd hebben. Ga er even voor zitten dan kun je op dit Forum alle info of linken vinden om het contract van je moeder te laten omtbinden.
Ik heb gelijk met het aangetekend schrijven ook brieven gestuurd naar hun antwoordnummers. Nooit antwoord gehad maar er toch succesvol vanaf gekomen. Bewaar alles, aantekeningen van telefoongesprekken, enveloppen, brieven. Let op zij versturen brieven die dagen in de toekomst gedateerd zijn. Dank zij alle info die op dit forum staat is het niet meer nodig om slapeloze nachten van Pretium te hebben.

MementoMori
Berichten: 354
Lid geworden op: 22 apr 2009 02:05

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door MementoMori »

Beste mensen,

De Uitspraak van de rechter tegen de Vara staat op http://www.rechtspraak.nl/ljn.asp?ljn=BJ1571

Zeer lezenswaardig. Pretium heeft wel "gewonnen" maar mij valt op dat de "overwinningen" van Pretium steeds "magerder" worden. Het mes van [Bericht aangepast door de moderator] wordt bot. Justitie krijgt "binnenkort" tabak van hem. Let maar op. Nu komt de OPTA zaak op 16 juli aan de orde.

Groetjes,
MementoMori

KrikvdKruK
Berichten: 215
Lid geworden op: 21 okt 2007 00:54

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door KrikvdKruK »

Mementomori,
Het mes van [Persoonsgegevens verwijderd door de Moderator] is altijd al bot geweest, maar wel doeltreffend en pijnlijk.
Duidelijk is wel, dat Pretium niet blij is met de Telefoongids van HerrDoktorOetker http://www.geocities.com/hdoekter/, maar dat de rechter dit gedoogd (toch nog iets positiefs).
Alsof er niets gebeurd is, blijft de rechter Pretium beschermen.

De rechter vermeldt de 2 bandopnames met duidelijke Pretium-misleiding, maar gaat daar verder niet op in. Dit soort bandopnames van wervingsgeprekken zijn uniek, omdat de klant vrijwel nooit onverwachte telefoongesprekken opneemt.
Dat deze misleiding juist optreedt, terwijl Pretium kort daarvoor een boete van de Consumentenautoriteit heeft gekregen en dat er al eerder onthutsende beelden bij TROS Radar zijn getoond, wordt ook niet meegenomen.
Wel gaat de rechter uitgebreid in op een groot aantal anonieme klachten, die door de VARA zijn onderzocht en opgevoerd. De rechter gaat niet in op de inhoud van de klachten maar komt tot de conclusie, dat de klachten anoniem zijn en dus niet bruikbaar.
Hij suggereert daarmee, dat de 2 bandopnames op zichzelf staande incidenten zijn, zoals ook Pretium zelf beweert.
Terwijl iedere neutrale toeschouwer toch tot de conclusie zou komen, dat op zijn minst vaststaat, dat Pretium zijn ingehuurde Callcenters niet afdoende onder controle heeft en daar zelf verantwoordelijk voor is en dat veelvuldige misleiding allerminst onwaarschijnlijk is.....

Wie wil controleren of de rechter gelijk heeft, vangt bot. De rechter heeft de betreffende uitzendingen inclusief de bewuste bandopnames en commentaren van TweedeKamerleden van internet laten verwijderen, zodat ook deze laatste bewijzen van Pretium-misleiding zijn uitgewist.

Bij TROS RAdar werd dit ook door Pretium geeist, maar niet toegekend: "de gewraakte uitzendingen zijn een historisch feit en belangrijke delen van deze uitzendingen zijn niet onrechtmatig".

Deze censuur, de leugenachtige afgedwongen rectificatie en het vernietigen van bewijsmateriaal zijn daarentegen driedubbeldik onrechtmatig.
Laatst gewijzigd door Radar op 11 jun 2014 14:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Persoonsgegevens verwijderd

Pretium-hater-drie
Berichten: 26
Lid geworden op: 27 jan 2009 10:57

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door Pretium-hater-drie »

Hans stands for understanding and inspiration. He is a great mediator, a very good analyzer and creative in finding different solutions. His Integral Approach and Inspiring Method make the difference.

Ja, ja onze lieve Heer is neergedaald om een hoop ellende over ons uit te strooien. Sterker, deze grote inspirator is zoekende. Schrik niet deze leider zoekt zelfs een nieuw baantje volgens zijn opgave bij Linkedln: * job inquiries
Heeft iemand nog een klusje voor deze unieke persoonlijkheid. He, Felix kan de grote leider misschien bij jou de toiletten poetsen in Via la France, of bij Rames een beetje klooien, John lastig vallen? Of misschien heeft iemand nog een passende suggestie? Via Linkedln kun je ons aller Hans
eens pittig toespreken. En voor de fijnproevers, vergeet niet het woord van de Dockter tot je te nemen en te verspreiden.

Pretium-hater-drie
Berichten: 26
Lid geworden op: 27 jan 2009 10:57

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door Pretium-hater-drie »

Ja, lieve volgelingen onze grote leider zelf heeft het behaagd om zijn onmetelijke wijsheid met ons te delen. Hele wijze woorden die er bij ons ingaan als drank in een ouderling. Deze inspirerende woorden van ons aller Hans kunt u vinden op http://www.marketingfacts.nl bij telecomwet per 1 oktober van kracht vertraging door be l me niet. Of wankelt onze leider?

Maar onze leider gaat verder. Zelfs het schuim van de straat moet worden aangepakt. Jawel, onze leider, inspirator heeft deze wijsheid uitgestrooid:

Hans Nyks Says:
May 26th, 2009 at 16:24
Citaat verwijderd door moderator. Deze citaten zijn niet van de heer Hans Nyks afkomstig maar van een forumgebruiker/reageerder die opereert onder de naam Hans Nyks.

Voor de gelovigen onder ons: http://www.bbrussen.nl/.../fred-teeven- ... enrechten/

Wouw, mijn avond kan niet meer stuk.

Maar de leider heeft het druk hier op aarde, zijn woorden galmen in alle uithoeken:

Citaat verwijderd door moderator. Deze citaten zijn niet van de heer Hans Nyks afkomstig maar van een forumgebruiker/reageerder die opereert onder de naam Hans Nyks. - 15 Juni '09 - 17:28

Zelfs de Opta tempel kan in de ogen van unser Hans geen genade meer vinden. Opta, de afvallige der aarde. Aanschouw het zelf op of verblijd de leider met uw wijze woorden: [email protected]

De website? http://www.jeroen.com/.../06/.../totaalverbod_op_spam -

Hans Nyks :
15 mei 2009 om 16:07
Citaat verwijderd door moderator. Deze citaten zijn niet van de heer Hans Nyks afkomstig maar van een forumgebruiker/reageerder die opereert onder de naam Hans Nyks.


Jaja, onze inspirator had deze periode een hele drukke agenda want ook KPN kan in zijn ogen geen genade vinden. Deze almachtige wijsheden kunt u ook tot u nemen op:www.propriacures.nl.

Nog een spannende wijsheid van onze inspirator:

# Hans Nyks zegt:
dinsdag 12 mei 2009, 16:56 uur
Citaat verwijderd door moderator. Deze citaten zijn niet van de heer Hans Nyks afkomstig maar van een forumgebruiker/reageerder die opereert onder de naam Hans Nyks.


Hele mooie woorden op: weblogs3.nrc.nl/.../eu-beschermt-rechten-internetgebruiker-een-beetje . Ik ben tot tranen toe geroerd. Fijn om zo'n man in ons midden te hebben!

En ook porno kan de leider niet bekoren:

Hans Nyks (geen lid):
Citaat verwijderd door moderator. Deze citaten zijn niet van de heer Hans Nyks afkomstig maar van een forumgebruiker/reageerder die opereert onder de naam Hans Nyks en zijn reacties plaatst op verschillende sites met als pseudoniem Hans Nyks.
06-05-2009 17:18


Deze grootse ontboezemingen vindt u op http://www.endandit.nl

Genoeg voor deze dag want uw absorptievermogen nadert haar grens.
Dag lieve mensen, dag Felix, bedankt Hans voor alle wijsheden. Je bent een kei, werelds, een weldoener zonder grenzen, een echte Delphi!

Zoekt u meer inspiratie? [email protected]

Ps Sorry voor de gelovigen onder u, mijn gave om koppelingen te plaatsen is nihil maar laat ook u niet na om het sap van Hans rijkelijk te vloeien. Zijn sap zal velen kunnen bekoren, bekeren en zelfs tot in hun diepsten van hun ziel ontroeren. Heerlijk!

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Kortom..

Als je pretium klant bent verspeel je in zijn ogen al je rechten - en hij bepaalt wel wat goed voor je is.

Eng mannetje.

Pretium-Bell
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 jul 2009 14:35

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door Pretium-Bell »

Goedemiddag,

Ik wilde even het volgende kwijt. Ik ben student en heb tot een week geleden bij Bell Marketing gewerkt en heb daar pretium verkocht (sorry mensen!). Ik heb het werk ongeveer 3 weken gedaan en gelukkig! vrijwel niks verkocht en ik ben dan ook ontslagen. Ik loog namelijk aan de telefoon, feit was dat mijn leugens de waarheid waren en de pretium leugens werkelijk leugens waren.

Maar goed, ik ben er dus achtergekomen dat ze wel MOETEN zeggen dat ze van pretium zijn en dus niet van de kpn. Dit gebeurd echter zo snel dat veel mensen dat niet horen. Tevens maakten veel van mijn collega's gebruik van het volgende: Ik ben ... van pretium telecom, dus niet van de kpn en ik bel omdat ik u tarieven mag verlagen. Opzich duidelijk te horen dat het geen kpn is, ware het niet dat snelheid en de nadruk van deze zin niet daar ligt, wel op het verlagen van de tarieven.

[Bericht aangepast door de moderator]

Ik heb gelukkig wel emoties en gevoel waardoor ik dan ook absoluut geen producten aan deze mensen zou verkopen. Ik maakte mensen bekend met het recht van verzet zodat deze niet meer gebeld zouden worden.

Over het recht van verzet gesproken, het schijnt zo te zijn dat wanneer men het bandje beluisterd en aangeeft dat men NIET meer gebeld wenst te worden dat deze mensen uiteindelijk wel gewoon gebeld worden.

Het zelfde geldt voor mensen die onvriendelijk waren in de ogen van mijn ex-collega's, deze worden op de terug bel lijst gezet. Zo kom je er dus nooit vanaf!

Verder las ik net iets over iemand die benieuwd was hoe het rekeningnummer van zijn/haar moeder bekend was. Dat moet de klant zelf doorgeven in de voicelog. Voordat deze gestart wordt word natuurlijk al even ernaar gevraagd. En vergis u niet, deze mensen bellen veel en zijn dus bekwaam. Rekeningnummers staan op de pinpas en op rekeningen, en die hebben veel mensen altijd wel ergens liggen.

Tevens wordt het dusdanig verkocht dat het lijkt alsof men 30 dagen opzeg termijn heeft na afsluiting. Dit is echter pas na een jaar. Na een jaar word het, tot nadere opzegging, elke keer 2 maanden verlengt.

Over de zaken in het callcenter zal ik maar zwijgen, maar hoe deze bel fabrieken met hun personeel omspringen is misdadig te noemen!

Ik wil verder nog even kwijt dat ik geen zin heb ik negatieve reacties over het feit dat ik daar werkte. Daar ben ik zelf ook niet trots op, maar je moet toch werk hebben. En zeker nu zijn bijbaantjes niet overal te vinden.

Dank,

Anoniem

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door jor »



Geplaatst op 12 Jul 2009 15:30 door Pretium-Bell
Ik wil verder nog even kwijt dat ik geen zin heb ik negatieve reacties over het feit dat ik daar werkte. Daar ben ik zelf ook niet trots op, maar je moet toch werk hebben. En zeker nu zijn bijbaantjes niet overal te vinden.
Van mij zul je zeker geen negatieve reactie krijgen, tenslotte moeten we allemaal ons brood verdienen en het feit dat emoties en gevoel hebt maakt duidelijk dat je niet ging om mensen op te lichten. Succes met je werk in de toekomst, met een dergelijk instelling gaat dat altijd goed komen.

Mvg Jor.

TdeHond
Berichten: 2845
Lid geworden op: 19 jan 2008 14:42

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door TdeHond »

Vanaf 1 october 2009 geldt dat bedrijven die gebruik maken van telemarketing volgens de wet verplicht zijn het belmeniet register te raadplegen en moeten zij mensen die niet meer gebeld willen worden op deze lijst plaatsen.

Telecomtoezichthouder Opta kan bedrijven die de wet overtreden boetes opleggen met een maximum van 450.000 euro. Volgens Heemskerk kunnen ‘goede telemarketeers’ ook profiteren van de nieuwe regeling. „Die bedrijven bellen immers niet langer met mensen die zich vreselijk storen aan telemarketing.

Nog even w8888888888888 dus < VEG >

MAXIEM

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door MAXIEM »

@@@

Persoonlijk vind ik dat de problematiek van de nieuwe wetgeving op 1 oktober 2009, zich veel te veel focust op de mogelijk onoorbare handelswijze van enkele bedrijven. In alle bedrijfstakken komt naar mijn mening (soms/vaak) misleiding en bedrog van de consument voor. Ook het gebruik van de negatieve optie heeft een hoge vlucht genomen. Het is zeker niet moeilijk om hier namen van bedrijven te noemen die zich bij hun klantenwerving niet zo fris hebben gedragen of gedragen. Meestal is het zo dat deze bedrijven door de toezichthouder worden terug gefloten en dat het daarna een tijdje beter gaat, maar velen vallen in herhaling. Het is niet voor niets, dat er nieuwe wetgeving is op het gebied van Oneerlijke HandelsPraktijken en er nieuwe wetgeving op stapel staat die op 1 oktober 2009 ingaat. Ook het in werking zetten van het Bel-Me-Niet Register zal het misbruiken van de rechten van de consument aanmerkelijk kunnen indammen. Hoofdzaak blijft echter, dat de consument zelf zich terdege bewust is van wat is toegestaan en wat verboden is bij de werving van nieuwe klanten of het aanprijzen van nieuwe produkten. Daarom is het ook erg belangrijk dat de consument zich verdiept in de informatie die bijvoorbeeld CONSUWIJZER en de CONSUMENTENBOND op hun sites zetten en het werk van RADAR en KASSA dat daarop een goede aanvulling is (hoewel zij soms zelf ook een scheve schaats rijden). Mijn pleidooi is om, niet uitsluitend van het negatieve uit te gaan maar veel meer gericht te zijn op het mondig maken van de consument. Een consument die zich bewust is van de valkuilen, laat zich de kaas niet van het brood eten en is minder onderhevig aan dwaling en misleiding. Ik nodig eenieder uit om vanuit dat gezichtspunt, hier een bijdrage te leveren.

Paula (5-7-2009)

aanvulling:

Vaak wordt er in consumentenberichten over de werving van nieuwe klanten geschreven: geen overeenkomst zonder fysieke handtekening!!! en met dat statement ben ik het hardgrondig eens. Maar...........................................we leven niet meer in de jaren 70tig van de vorige eeuw. Toen hadden we geen mobieltjes en ook geen internet. De wetgever heeft de wetgeving daarop inmiddels aangepast, en zoals met elke wetgeving, zijn er bedrijven die de nieuwe grenzen opzoeken van het toelaatbare. Daar is ook niks mis mee, want vanuit die optiek wordt de wetgeving weer verbeterd en aangepast. Wat spijtig genoeg echter ook voorkomt, is, dat sommige bedrijven naar veler mening mogelijk over de grens van het toelaatbare heen gaan en als strategie bij de werving of verkoop, misleiding en bedrog in hun vaandel zouden voeren. Als dat zo is, dan dient de toezichthouder tegen dat soort bedrijven hard op te treden. De andere kant van de medaille is echter, dat je de nieuwe ontwikkelingen accepteert (je kan ze immers toch niet terug draaien) en dat je je als consument op de hoogte stelt van de moderne valkuilen. Schelden en vulgair taalgebruik zal aan die bewustwording zeker geen bijdrage leveren. Het is de kunst om in gesprek te blijven met die nieuwe ontwikkelingen en met sommige bedrijven. Ouderen zullen met de nieuwe wetgeving zeker meer moeite hebben en die verdienen naar mijn mening dan ook extra aandacht. Vandaar dat het goed is, dat er een omroep MAX is en dat wij in dit land de zogenaamde mantelzorg kennen. Ook de CONSUMENTENBOND, CONSUWIJZER, RADAR en KASSA leveren hun bijdrage. Met de nieuwe wetgeving van 1 0ktober 2009 zullen in elk geval een aantal uitwassen niet meer voor (kunnen) komen.

MAXIEM/Paula (5-7-2009)

Met vriendelijke groet, Maxiem

Gesloten