LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Auteursrecht / Citaatrecht

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Normen+Waarden
Contacteer:

Auteursrecht / Citaatrecht

Ongelezen bericht door Normen+Waarden »

Ik beheer een website, een forum en een weblog over pc beveiligen. Wat zijn nu mijn rechten/beperkingen m.b.t. het overnemen van nieuwsberichten van andere sites?

Op zeer veel sites staan dezelfde nieuwsberichten, mag ik die dan ook overnemen?

Volgens mij heeft enkel de 'maker' auteursrecht, dus al die sites die het bericht plaatsen hebben geen auteursrecht denk ik. Volgens het citaatrecht mag ik de eerste alinea overnemen met bronvermelding en linkverwijzing, maar waar halen die sites het bericht dan vandaan?

Wat mag wel en wat mag niet?

Ad Verkaad

Re: Auteursrecht / Citaatrecht

Ongelezen bericht door Ad Verkaad »

Als je lid wordt van de ANP- of GPD-persdienst mag je de berichten die deze persdiensten uitgeven één-op-één overnemen. Een abonnement is niet gratis.

Als je naar interessante nieuwsberichten wilt linken zonder persdienst-abonnement mag je niet al te veel citeren (bijv. één zin), of moet je een samenvatting geven in eigen woorden.

Normen+Waarden
Contacteer:

Re: Auteursrecht / Citaatrecht

Ongelezen bericht door Normen+Waarden »

Ik kreeg deze e-mail retour van Arnoud Engelfriet, een bekende internet-jurist;

Beste heer,

Heeft u een sectie nieuws? Dan mag u actuele nieuwsberichten daarin overnemen.
Wel moet u bronvermelding hanteren, dus de originele site noemen (niet de plek waar u het vond maar de originele site). En let op dat het echt *nieuws* berichten zijn. Achtergrond, columns, roddels, analyse: dat is geen nieuws en valt niet onder deze exceptie.

Met vriendelijke groeten,

Arnoud Engelfriet

Gesloten